Permalänk

Avfetta chassi och fläkt?

För inte alls länge sedan bodde jag tre månader i en lägenhet med begränsat utrymme, där jag var mer eller mindre tvungen att ha datorn i köket. Jag vet att det var korkat, för mycket riktigt har det nu satt sig en liten hinna på/i datorns chassi och fläkt p.g.a. allt os från matlagning, vilket gör att damm lättare fastnar. Det är än så länge inget som har vållat några problem, men jag vill gärna ta det säkra före det osäkra och undrar därför om det finns något avfettande rengöringsmedel man kan använda (kanske helst spreja) för att lösa upp oset. Det handlar alltså om chassit (FD R4), fläktarna inuti och CPU-fläkten (Noctua DH-14).

Tack på förhand!

/Pelle

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert, men lättast vore nog att montera ur alla komponenter och riktigt noga blåsa av med tryckluft/ luft på burk och torka rent med kemisk bensin. Finns att köpa på ica för en liten summa

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

vanlig såpa bör ju bli bra? det är ju avfettande och har ju igen effekt på plast.
Bensin och plast slutar väl aldrig väl?

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av capkekken:

vanlig såpa bör ju bli bra? det är ju avfettande och har ju igen effekt på plast.
Bensin och plast slutar väl aldrig väl?

Nej, det var den biten jag var lite osäker på? Kanske bättre med såpa.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Prickbort och högtryck!

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Avstängd

täck över kablarna osv osv och spola rent det med högtryck (varm vatten)
Sen låt torka nån dag
Montera ur fläktar och dammfilter osv

Permalänk
Medlem

Yes diskmedel bör räcka. Använd absolut inte kallavfettning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

täck över kablarna osv osv och spola rent det med högtryck (varm vatten)
Sen låt torka nån dag
Montera ur fläktar och dammfilter osv

Högtryck? Seriöst? Då lär väl grejerna flyga all världens väg?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Vanligt diskmedel borde lösa fettet bra. Både kylare och chassi kan du blaska på med vätska. Fläktarna får du vara mer försiktig med

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bozzeta:

Yes diskmedel bör räcka. Använd absolut inte kallavfettning.

Jag har tvättat massor av gamla chassin från verkstad- och industrimiljö med kallavfettning med mycket gott resultat. Blir kliniskt rent och utan märkbar påverkan på plastdetaljer. Givetvis ska man inte låta det stå mer än några minuter eftersom plastdetaljer annars kan mattas ned eller bli mjölkiga i ytan.

Spreja på medel, torka direkt runt på alla ytor med en svamp indränkt i avfettning, vänta en kort stund och duscha av med ljummet vatten.

Yes eller andra vanliga tensider fungerar inte alls lika bra på fett och smuts som fått torka in över flera års tid.

Fläktar och strömbrytare bör tas bort och torkas av för hand med t ex bromsrengöring (som är perfekt för det ändamålet, passar även skitiga tangentbord och möss).

Vill man vara lite försiktigare har Lidl ett avfettningsmedel för köket i orange flaska som liknar cillit bang, men halva priset. Kräver lite mer arbete men är snällare mot plast än petroleumavfettning. Detta medel fungerar även förvånasvärt bra på sunkiga textilmusmattor. Spreja på, gnugga med nagelborste eller grov svamp, vänta 5 minuter, duscha rent, torka.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Löser den verkligen fett?

Citat:

Rengör korroderade kontakter inom fordonsmarknaden där oxider och sulfat bildats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Löser den verkligen fett?

Får anta att igen testat det då igen här föreslagit det. Vi använder CRC elektronikrengöring flitigt i garaget hos polarna, gör rent diverse elektronik innan repration typ i bilar och annat, kretskort till styrboxar mm som behöver lödas om tex. Och ja det blir rent.
Gjorde rent en larmdosa efter polaren ångtvättade den av misstag
Till för att göra rent elektronik så tar det mesta.
Ytorna blir sträva och fina så ja det tar fett det är säkert. Det är flyktigt så bara ösa på och sedan finns det särskilda borsta för rengöring av elektronik i hop med elektronikrengörning om man behöver gro bort skit.

Som sagt flyktigt så bara vräka på och borsta vid behov. Eftersom det är flyktigt och avsett för elektronik torkar det på några minuter och kan användas igen.
Har inte testat en sådan borste själv men säkert overkill i ditt fall med men är nog bra vid mer ingrodd skit.
http://www.adafruit.com/products/1209

Det är isopropanol (form av alkohol) du ska ha, CRC elektronikrengörin fungerar bra tycker jag sedan vad den innehåller exakt är en sak men enligt databladet så ska det inte vara nåt problem.
Isopropanol ska gå att köpa på appoteket men olika fabrikat av sprejburkar med eletronikrengöring är typ ren isopropanol så bara söka efter det.

CRC datablad nämner kretskort, persondatorer som användigsområden bland annat.
http://handla.swedol.se/pdf/241IFTEYDNKU8.pdf

Kan kolla EEVBlog när han gör rent kretskort från en dator med isopropanol.
https://youtu.be/tPq7OF3fkcE?t=16m8s

Permalänk
Medlem

I vintage-kretsar använder vi "isopropanol"/"isopropyl-alkohol" för att avfetta plastdetaljer. Det ska finnas att köpa hos Kjell o co för ett bra pris. Det kan vara riktigt dyrt på apoteket.

För att rengöra plastdetaljer där det är svårt att komma åt rekommenderar jag rengöringstabletter för tandproteser/skenor, t.ex. Corega Tabs. De finns på apotek och i större livsmedelsaffärer (t.ex. Ica Maxi) bredvid tandkrämen.
Lägg plastgrejen och ett par tabletter i en bunke med höga kanter och häll på varmt vatten från kranen så att det täcker. Låt tabletterna verka och skölj efter en timme.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag har tvättat massor av gamla chassin från verkstad- och industrimiljö med kallavfettning med mycket gott resultat.

Kallavfettning ska inte användas om det inte finns oljeavskiljare.
Alkalisk avfettning duger alldeles utmärkt till att ta bort lättare film vilket det rör sig detta fall.
Man ska inte gå på med värre medel än vad som behövs.
I din miljö är det dock inga problem.