Permalänk
Medlem

Första mekaniska tangentbordet

Hej, jag sitter just nu med ett Steelseries merc stealth (membran) som jag numera tycker är alldeles för brett eftersom att jag bytte från ett stort bord till ett litet ståbord.

Jag skulle vilja byta till ett TKL-tangentbord men jag hittar inga med både bakgrundsbelysning och multimediaknappar. Dessutom är gamepad-delen av stealthen mycket trevlig och jag hittar inga gamepads med motsvarande knappmängd och/eller placering.

Det jag frågar er är om det finns mindre tangentbord som har samma funktioner som mitt nuvarande med eller utan gamepad inbyggd, och isåfall uppskattas även tips på andra bra pads.

baserat på vad jag har läst på andra inlägg skulle vilja ha bruna switchar om möjligt.

hoppas på att få höra av er snarast

Permalänk
Medlem

Hur känner du kring att ha multimediaknapparna via fn-tangenten ? Jag hade ett SteelSeries 6G v2 där man tryckte fn + f2 för att pausa osv. Väldigt smidigt om man inte vill ha ett för stort tangentbord, själv har jag ett CM Storm QuickFire Rapid-i , där det återigen är fn+ random knappar för att aktivera media knapparna (volym pausa / starta / stop) Lagom för mig, men som sagt, det beror på hur du känner kring det hela

När det kommer till pads så är jag nog ingen bra människa att svara, men jag kan google

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nwrk:

Hur känner du kring att ha multimediaknapparna via fn-tangenten ? Jag hade ett SteelSeries 6G v2 där man tryckte fn + f2 för att pausa osv. Väldigt smidigt om man inte vill ha ett för stort tangentbord, själv har jag ett CM Storm QuickFire Rapid-i , där det återigen är fn+ random knappar för att aktivera media knapparna (volym pausa / starta / stop) Lagom för mig, men som sagt, det beror på hur du känner kring det hela

När det kommer till pads så är jag nog ingen bra människa att svara, men jag kan google

Mvh

Jag vill helst ha dem som egna knappar eftersom att jag ofta använder dem i farten när man spelar och då hinner jag inte trycka in fn samtidigt
pads har jag funderat på g13 men där är eventuellt för få knappar.

Permalänk
Medlem

Cm Storm Quickfire TK

Där har du en liten blandning. Det som CM gör bra är att du kan "låsa" din fn-knapp genom att hålla den inne 3 sekunder. Då är alla fn-knappar automatiskt aktiverade jämt.

Kan vara bra i de spel där man inte behöver använda F-knapparna. Vet inte vilka spel de används i och inte dock, inte heller vilka du spelar. Men det är ett alternativ iaf!

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

Cm Storm Quickfire TK

Där har du en liten blandning. Det som CM gör bra är att du kan "låsa" din fn-knapp genom att hålla den inne 3 sekunder. Då är alla fn-knappar automatiskt aktiverade jämt.

Kan vara bra i de spel där man inte behöver använda F-knapparna. Vet inte vilka spel de används i och inte dock, inte heller vilka du spelar. Men det är ett alternativ iaf!

Intressant, jag visste inte att knapparna gick att låsa, Tack för det tipset.
Tyvärr har det tangentbordet som du visar samma typ av numpad som stealthen och det är fullständigt oanvändbart för det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Militias:

Intressant, jag visste inte att knapparna gick att låsa, Tack för det tipset.
Tyvärr har det tangentbordet som du visar samma typ av numpad som stealthen och det är fullständigt oanvändbart för det mesta.

Jag har ett själv och tycker det fungerar ganska bra faktiskt. Har ett Func i stor storlek också, men det är mer ergonomisk med ett lite mindre tangentbord där du kan använda musen lite närmare. Men det är ju en smaksak

Du kan ju använda numpaden precis som på ett vanligt TKL om du vill också.

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem

Razer och Logitech (osäker på nyaste Logitechbrädan) har ju tangentbord Blackwidow och G710+ med 5 makroknappar. Vet inte om det räcker, antaligen inte. Dock har G710+ dedikerade multimediaknappar och volymkontroll, vilket alltid trevligt.

Men jag tror som du säger att det är mer en gamepad du söker. G13 finns, men det är ju inte mekaniskt. Razer har både rubberdome och mekaniskt, dock ingen skärm som G13, men den är inte något särskilt egentligen. Oftast det bara dyrt försäljningsskräp, även om det är ergonomiskt och användbart att kunna använda tangenterna som man vill.
Sen har jag för mig att ovannämnda Func KB-460 kan binda om alla knappar, vilket i princip gör hela tangentbordet till en gamepad?

Styckeindelning tillagt.
Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Militias:

Intressant, jag visste inte att knapparna gick att låsa, Tack för det tipset.
Tyvärr har det tangentbordet som du visar samma typ av numpad som stealthen och det är fullständigt oanvändbart för det mesta.

När man slår av numlock fungerar numpaden som mittensektionen på ett vanligt tangentbord, d.v.s. piltangenter och kommandoknappar. Om du tittar på en bild över numpaden ser du att piltangenter och kommandoknappar är "sorterade", vilket de inte är på ett vanligt tangentbord. Numpaden finns allså kvar om du skulle behöva den någon gång men den används inte som standard.

Kan tillägga att jag själv sitter med ett CM Quickfire TK Storm Tactics, bruna switchar. den fungerar klanderfritt på Linux och behöver inga extra drivrutiner. All programmering styrs direkt genom tangentbordet.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

Du har Rapid-i (http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=rapid-i) TKL keyboard, med bakgrundsbelysning i olika steg, media knappar och finns i röda, blåa och bruna swirtchar från Cherry.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Du har Rapid-i (http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=rapid-i) TKL keyboard, med bakgrundsbelysning i olika steg, media knappar och finns i röda, blåa och bruna swirtchar från Cherry.

Känns lite tvetydigt, vet inte om det var riktat mot mig. För att förtydliga så är det CM Storm QuickFire TK Brown med nordisk layout jag har.

Tangentbordet Rapid I skulle kunna vara en rekommendation som är helt TKL. Personligen uppskattar jag dock att ha numpaden tillgänglig med ett knapptryck när den behövs.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

Det verkar som att det kommer att bli ett CM Storm av något slag baserat på era mycket hjälpsamma kommentarer tyvärr får köpet vänta tills jag hittar en bra gamepad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Känns lite tvetydigt, vet inte om det var riktat mot mig. För att förtydliga så är det CM Storm QuickFire TK Brown med nordisk layout jag har.

Tangentbordet Rapid I skulle kunna vara en rekommendation som är helt TKL. Personligen uppskattar jag dock att ha numpaden tillgänglig med ett knapptryck när den behövs.

Det var som svar till hela inlägget och till ursprungsskaparen av tråden som var ute efter ett TKL bord