Byta från low-profile tangentbord till mekaniskt

Permalänk

Byta från low-profile tangentbord till mekaniskt

Hallå!

Gått i tankarna här ettag med att byta från mitt vanliga low-profile tangentbord som är inbyggt i min laptop till ett externt mekaniskt.

Vet att detta såklart är väldigt inviduellt vad man gillar osv. Skriver nämligen som en gud på low-profile som jag har idag. Men har nu testat en del mekaniska under kortare perioder (ca. 1-dagars anv.) men kodar både saktare och blir mycket mer 'typos'

Man hör ju så mycket bra om mekaniska. Men mina frågor är:

Ni som bytt från low-profile-bord till mekaniska, har inlärningkurvan att skriva bättre varit lång?

Ångrar ni er och gått tillbaka till vanliga bord igen?

Som sagt allt är inviduellt - men är det värt besväret att byta?

Alla positiva/negativa tankar är välkomna!

Kan tillägga att det är programmering som gäller. Ingen gaming

Permalänk
Avstängd

Jag tycker definitivt att det är värt att byta men jag stör mig också oerhört på alla kassa laptoptangentbord. Helst hade jag kört ett IBM/Unicomp Model M men det hade inte uppskattats av mina kollegor.

Jag förstår inte riktigt hur man kan koda effektivt utan att ha Home-End-blocket och sådär, men det kanske din laptop har? Jag kunde jobba rätt effektivt på min Thinkpad som hade ett bra tangentbord med alla viktiga tangenter och så men det gäller inte riktigt den Elitebook jag har idag med dess platta tangenter och konstiga layout. Till exempel så trycker jag automatiskt på Home varje gång jag ska trycka Backspace för Home sitter där Backspace ska sitta, längst uppe till höger. Några av mina kollegor stör sig inte på dessa tangentbord men det är i princip bara de som sitter och kör pekfingervalsen.

Permalänk
Rekordmedlem

Handlar inte inlärningsproblemen snarare om att växla från ett krympt/konstig layout laptoptangentbord till ett i normal storlek?
Mekaniskt eller inte har nog rätt liten betydelse i sammanhanget för det finns ju väldigt bra om inte bättre membrantangentbord typ Keytronic Ergoforce om man ska skriva.
Jag har inte provat nått nytt men de gamla är ju goa och närmast outslitliga och jag har ett par stycken såna som inte är utslitna än.
http://keyboards.keytronic.com/home/Shop/shop.asp?h_ck=T29083

Topre Realforce ska ju enligt de som testat vara en moderniserad version på Ergoforce.
http://www.keyboardco.com/keyboard/swedish-finnish-topre-real...
https://elitekeyboards.com/products.php?sub=topre_keyboards
Och så finns ju buckling spring för de som gillar oljud.
http://www.pckeyboard.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

På en dag vänjer man sig inte vid någonting. Du får i alla fall köra minst en vecka med ett mekaniskt innan du kan veta om du kommer vänja dig eller inte. Jag kan väl inte påstå att jag skriver snabbare på mina mekaniska än mitt lågprofil Apple-tangentbord. Smattrar på rätt fort med det också. Men jag skriver nog mer korrekt med mina mekaniska och man känner tangenterna under fingarna på ett helt annat sätt när man skriver. Lättare att "glida iväg" lite när jag skriver på ett platt tangentbord. Det blir en mer givande "bulletproof" upplevelse på ett mekaniskt helt enkelt.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Jag har gått tillbaka till mitt lågprofil efter ca 3 månader, inte för att jag inte kunde skriva på ett mekaniskt, utan för att jag inte stod ut med ljudet. Och då hade jag ändå röda brytare som sägs ska vara bland dom tystare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Ett litet tips om du byter till mekaniskt är att då samtidigt skaffa ett handleds stöd. Det ger en annan vinkel vilket mer påminner om ett platt tangentbord. Det förhöjde min hastighet och mindre felskrivningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Jag har gått tillbaka till mitt lågprofil efter ca 3 månader, inte för att jag inte kunde skriva på ett mekaniskt, utan för att jag inte stod ut med ljudet. Och då hade jag ändå röda brytare som sägs ska vara bland dom tystare.

Det är troligtvis p.g.a du bottnar ut när du skriver. Du trycker tills du känner ett motstånd. Eftersom röda är linjära så finns det inget motstånd förrens de är i botten. Det ljud som uppstår då är capsen som slår i switchen.
Du skulle nog egentligen ha mer nytta av bruna eller clear. De har en taktil feedback på vägen ner vilket gör att när man skriver med en förväntning på ett motstånd kommer det låta mindre och skriva snabbare. Man bottnar inte ut på samma sätt.
Jag hade liknande erfarenhet när jag hade svarta och gick till bruna/clears.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att lära sig Dvorak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 0x90:

Rekommenderar att lära sig Dvorak.

lol.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 0x90:

Rekommenderar att lära sig Dvorak.

Att Dvorak skulle vara mer effektivt är bara en myt som har motbevisats gång på gång. Möjligtvis att det skulle vara något mer effektivt för en person som lärde sig det från början, och alltså inte hade använt qwerty, men den lilla fördelen äts upp väldigt snabbt av exempelvis att det inte finns knappt några tangentbord med dvorak-tangentuppsättning, att man blir helt borttappad varje gång man ska använda någon annan dator osv. Sen är det inte många som aldrig använt qwerty och således är det inte många som skulle få någon som helst fördel av dvorak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Det är troligtvis p.g.a du bottnar ut när du skriver. Du trycker tills du känner ett motstånd. Eftersom röda är linjära så finns det inget motstånd förrens de är i botten. Det ljud som uppstår då är capsen som slår i switchen.
Du skulle nog egentligen ha mer nytta av bruna eller clear. De har en taktil feedback på vägen ner vilket gör att när man skriver med en förväntning på ett motstånd kommer det låta mindre och skriva snabbare. Man bottnar inte ut på samma sätt.
Jag hade liknande erfarenhet när jag hade svarta och gick till bruna/clears.

Tack för tipset, det kan nog mycket väl vara som du säger. Har försökt att lära mig att inte trycka dom i botten, och det funkar så länge jag skriver långsamt och hela tiden tänker på hur jag skriver. Men sen så fort jag har lite bråttom och ska skriva snabbt så går det åt skogen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Om det är värt att byta från lågprofil till mekaniskt eller inte... är väldigt individuellt. Hur man gillar de olika mekaniska brytarna är också väldigt individuellt.
Men visst finns det lågprofiltangentbord som är rent ut sagt usla, och att byta bort från dem är helt klart värt det.

Handledsstöd och O-ringar kan göra skillnaden mindre.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Att Dvorak skulle vara mer effektivt är bara en myt som har motbevisats gång på gång. Möjligtvis att det skulle vara något mer effektivt för en person som lärde sig det från början, och alltså inte hade använt qwerty, men den lilla fördelen äts upp väldigt snabbt av exempelvis att det inte finns knappt några tangentbord med dvorak-tangentuppsättning, att man blir helt borttappad varje gång man ska använda någon annan dator osv. Sen är det inte många som aldrig använt qwerty och således är det inte många som skulle få någon som helst fördel av dvorak.

Mac, windows och linux stödjer dvorak allihopa så andra datorer eller tangentbord är inget problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 0x90:

Mac, windows och linux stödjer dvorak allihopa så andra datorer eller tangentbord är inget problem.

Men få har tangentbord som kan byta layout på begäran. Dvorak har ingen reell fördel gentemot qwerty alltså handlar det om att de som kör dvorak tror att det är bättre utan bevis eller så vill de bara vara speciella. Jag säger inte att qwerty är bättre i sig, för det är det inte, men att det finns utskrivet och inställt på sådär 99,99% av alla datorer med tangentbord gör det bättre av diverse anledningar.

Varför valde du att köra dvorak (om du nu gör det)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkSideOfMoon:

Ni som bytt från low-profile-bord till mekaniska, har inlärningkurvan att skriva bättre varit lång?

Njä, nån vecka, kanske två.

Skrivet av DarkSideOfMoon:

Ångrar ni er och gått tillbaka till vanliga bord igen?

Nej, jag funderade på det nån dag efter jag skaffat mitt mekaniska, innan jag vant mig. Men nu hade jag aldrig bytt tillbaka.

Skrivet av DarkSideOfMoon:

Som sagt allt är inviduellt - men är det värt besväret att byta?

Ja, jag anser det.

Skrivet av DarkSideOfMoon:

Kan tillägga att det är programmering som gäller. Ingen gaming

Jag gejmar så väl som programmerar. Kan tillägga att det är ett Func KB-460 Gaming Keyboard MX Red jag har, och jag är mycket nöjd

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A ~ Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB ~ Noctua NH-D15 ~ Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance ~ ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC ~ Corsair RM750x 750W ~ Samsung 850-Series EVO 1TB ~ ASUS 27" ROG SWIFT PG278QR G-Sync 165Hz