Permalänk
Medlem

Kan ej installera windows 8.1

Hej min kompis har köpt ny dator men han kan inte installera windows på den. när han försöker så står det bara att Det inte går för det är en GTP disk. Är det någon som vet hur man kan fixa det? eller bara ändra från GTP till MBR i bios.
Tacksam för hjälp

Visa signatur

Jag har en bra dator som e bättre än din

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DewPanda:

Hej min kompis har köpt ny dator men han kan inte installera windows på den. när han försöker så står det bara att Det inte går för det är en GTP disk. Är det någon som vet hur man kan fixa det? eller bara ändra från GTP till MBR i bios.
Tacksam för hjälp

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-wi...

Permalänk

du måste radera partitionen innan installation

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 5960x msi x99 gaming 7 Evga 1200w 3st msi GTX Titan X 32gb ram fractal design r5

Dator 2: intel Core i5 3570k asus sabertooth z77 något 700w 2st evga GTX 680 12gb ram fractal design r4

Permalänk
Medlem

Disken ska använda GPT. Felet är att han bootar med BIOS (legacy), inte UEFI. Ändra i UEFI-gränssnittet så att installationsmediet bootas med UEFI.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

hmm, windows 8 ska kunna installeras med GPT, flesta OEM datorer med win 8 kommer med GPT för att göra det svårare för att backa till win 7 eftersom win7 klarar bara MBR så som lemon säger kolla i bios för UEFI så ska det nog fungera

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

hmm, windows 8 ska kunna installeras med GPT, flesta OEM datorer med win 8 kommer med GPT för att göra det svårare för att backa till win 7 eftersom win7 klarar bara MBR så som lemon säger kolla i bios för UEFI så ska det nog fungera

Win7 fungerar utmärkt med UEFI boot (kräver dock CSM, så inte native UEFI) och GPT, men det har inga direkta fördelar på samma sätt som W8.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Win7 fungerar utmärkt med UEFI boot (kräver dock CSM) och GPT, men det har inga direkta fördelar på samma sätt som W8.

aha ok, trodde inte win7 stödde GPT annat än på diskar större än 3GB när man väll installerat det med MBR fel av mig då

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

aha ok, trodde inte win7 stödde GPT annat än på diskar större än 3GB när man väll installerat det med MBR fel av mig då

Oh, juste. Jag glömde storleksbegränsningen med MBR. Då har GPT ändå en liten fördel på stora diskar.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.