Frakt bolag för retuerna paket på 30kg?

Permalänk
Medlem

Frakt bolag för retuerna paket på 30kg?

Ska ånga mitt köp på en DXRacer KING stol hos Maxfps, men vilket fraktbolag skall man använda? Posten gör det inte och DHL, UPS tar ca 800-1000:- för paket på ca 30kg.
Så vilket val har man som privat person för skicka ett paket på 30kg, med upphämtning och utkörning ut till företag till billigt pris?

Nån som skickat tillbaka en stol till maxfps och hur går tillväga?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Utkörning på 30kg kommer troligen tyvärr kost. Men schenker kanske kan lösa det! Annars prata med PostNord de har en tjänst för köra ut paket
Hör annars med Max FPS, de borde ha avtal för detta

Permalänk
Medlem

Har du pratat med MaxFPS? Kanske de kan hjälpa dig.

Vad är det för färg på stolen?
Kanske försöka sälja den istället, med tanke på priset på frakten.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Har du pratat med MaxFPS? Kanske de kan hjälpa dig.

Vad är det för färg på stolen?
Kanske försöka sälja den istället, med tanke på priset på frakten.

Kommer sälja den, om frakt tillbaks är för mycket. Blå är stolen.

Vad kan maxfps göra ifall jag kontaktar dom med hjälp av returnera stolen? Vad kommer frakt priset hamna runt då? Om det blir för krångligt, säljer jag hellre stolen för upphämtning och går några hundra lappar i förlust istället.

Trodde aldrig det skulle kosta så mycket och krångligt för skicka ett 30kg paket. >_>

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Kommer sälja den, om frakt tillbaks är för mycket. Blå är stolen.

Vad kan maxfps göra ifall jag kontaktar dom med hjälp av returnera stolen? Vad kommer frakt priset hamna runt då? Om det blir för krångligt, säljer jag hellre stolen för upphämtning och går några hundra lappar i förlust istället.

Trodde aldrig det skulle kosta så mycket och krångligt för skicka ett 30kg paket. >_>

Får man fråga vad Maxfps sa i fråga om returen?
Även nyfiken på vad fraktalternativen hamnade på, antar det inte lär varit precis billigt

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Kommer sälja den, om frakt tillbaks är för mycket. Blå är stolen.

Vad kan maxfps göra ifall jag kontaktar dom med hjälp av returnera stolen? Vad kommer frakt priset hamna runt då? Om det blir för krångligt, säljer jag hellre stolen för upphämtning och går några hundra lappar i förlust istället.

Trodde aldrig det skulle kosta så mycket och krångligt för skicka ett 30kg paket. >_>

MaxFPS kanske står för fraktkostnaderna tillbaks? dom har troligtvis något avtal med posten/dhl/ups eller bring..
Om dom är riktigt snälla så kanske dom bokar upphämtning åt dig och sedan skickar fraktsedlar på mail som endast är att klistra på paket? prova

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Får man fråga vad Maxfps sa i fråga om returen?
Även nyfiken på vad fraktalternativen hamnade på, antar det inte lär varit precis billigt

Mailat, men inte fått svar ännu.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Får man fråga vad Maxfps sa i fråga om returen?
Även nyfiken på vad fraktalternativen hamnade på, antar det inte lär varit precis billigt

Fått svar från MaxFps, dom hjälper till med returfrakten och kostar 300:- som man ska betala in med faktura.

Tycker deras svar på mail är riktigt segt, svarar endast på mail 1 gång om dan, även jag mailar direkt tillbaks efter fått svar från dom och det dröjer till dagen efter innan jag får svar på mina frågor.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Avstängd

ring då, mailhysterin alltså är folk rädda för muntlig kontakt ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XPerion:

Fått svar från MaxFps, dom hjälper till med returfrakten och kostar 300:- som man ska betala in med faktura.

Tycker deras svar på mail är riktigt segt, svarar endast på mail 1 gång om dan, även jag mailar direkt tillbaks efter fått svar från dom och det dröjer till dagen efter innan jag får svar på mina frågor.

Hej!

Angående svarstider hos företag (och dess kundservice) så får man nog ha överseende att det kan ta 24-48h innan man får svar, beroende på hur mycket personal de har, hur mycket ärenden som trillar in de dagarna etc.
Men att det kan ta 24-48h för svar från kundservice på företag är nog mer "normalt" än att det skulle vara "segt", går det över 48h+ (räknat arbetsdagar) så kan man börja ifrågasätta hur de hanterar ärenden/hur snabba de är.

Men 24-48h svarstid får väl anses rätt normalt och helt okej.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Fått svar från MaxFps, dom hjälper till med returfrakten och kostar 300:- som man ska betala in med faktura.

Tycker deras svar på mail är riktigt segt, svarar endast på mail 1 gång om dan, även jag mailar direkt tillbaks efter fått svar från dom och det dröjer till dagen efter innan jag får svar på mina frågor.

Du fick möjlighet att betala 300kr istället för 800-1000kr men du är fortf. missnöjd över att de enbart svarar 1gg per dag?
...

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheSwede86:

Du fick möjlighet att betala 300kr istället för 800-1000kr men du är fortf. missnöjd över att de enbart svarar 1gg per dag?
...

Hade väl inte skadat om det hade varit fri retur med?
Sen så är det rätt konstigt att de vill att frakten ska betalas in via faktura, och inte att de bara drar av den på beloppet de ska kreditera/återbetala till kunden, om de nu måste ha betalt för frakten (vilket en del andra bolag erbjuder utan kostnad).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

ring då, mailhysterin alltså är folk rädda för muntlig kontakt ?

Varför tar du inte och testa ringa till MaxFps? Se ifall nån kommer att svara. Eller bara ta och googla på maxfps telefon service. Ta reda på fakta först innan du kastar ut nåt som du inte förstår dig på.

Skrivet av TheSwede86:

Du fick möjlighet att betala 300kr istället för 800-1000kr men du är fortf. missnöjd över att de enbart svarar 1gg per dag?
...

På anda företag har jag alltid fått svar flera gånger om dan, ex: Komplet, DustinHome beroende tid på mailandet. Dom erbjuder som nån redan har nämnts gratis retur och dessutom kan nås på telefon. Hos maxfps så kopplas man bort efter ca 5 min om ingen svarar. Att betala för returfrakt visste jag från början och har inget emot det. Men att svara på mail en gång om dan. Ja det är segt.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

Hur mycket bök var det att packa ihop stolen igen? Och hur gick det med returen?
Jag är lite sugen på en likadan stol som du köpte, men känns väldigt risky att chansköpa en stol utan att kunna prova den först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Varför tar du inte och testa ringa till MaxFps? Se ifall nån kommer att svara. Eller bara ta och googla på maxfps telefon service. Ta reda på fakta först innan du kastar ut nåt som du inte förstår dig på.

På anda företag har jag alltid fått svar flera gånger om dan, ex: Komplet, DustinHome beroende tid på mailandet. Dom erbjuder som nån redan har nämnts gratis retur och dessutom kan nås på telefon. Hos maxfps så kopplas man bort efter ca 5 min om ingen svarar. Att betala för returfrakt visste jag från början och har inget emot det. Men att svara på mail en gång om dan. Ja det är segt.

Max FPS har 4 anställda, Dustin 400+, som mindre företag har man förmodligen inte någon som sitter standby och kollar e-post,

Permalänk
Medlem

Gnälls det lite nu för gnällandets skull?
Dom har gett dig en kostnad för frakten som är 1/3 av vad du skulle fått lägga ut annars.
24-48 timmar hos ett så litet företag kan jag tycka är generellt okej. Sen att jämföra ett företag mot ett annat är förstås normalt, man får ju dock ha överseende med att Dustin t.ex har ett par hundra fler anställda medans MaxFPS endast några stycken.

Sådana här saker måste man nästan kolla upp i förväg innan man beställer saker, annars blir det lätt situationer som dessa.

Hoppas allt löser sig ändå för dig nu med stolen, på ett tillfredsställande vis.

(Edit: Autocorrect som lever sitt egna liv)

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Max FPS har 4 anställda, Dustin 400+, som mindre företag har man förmodligen inte någon som sitter standby och kollar e-post,

5 faktiskt ^^

[besserwisser off]

Permalänk
Medlem

Helt otroligt! Posten har slarvat bort ett 30KG paket!
Skickade tillbaka förra veckan, spårade via kollinr för se om maxfps mottagit paketet dagligen och efter en vecka utan hört nåt ifrån maxfps. Kontaktade dom via mail/tel, fick svar att posten inte hittar paketet och inte vet vad den är någonstans. Hur kan man slarva ett sånt stort och tungt paket på 30kg?
Men iallafall, så är returen "auto" godkänt och får betala 19kr för avi avgiften bara. Posten får väl ersätta maxfps om dom inte lyckas lokalisera var paketet är.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Helt otroligt! Posten har slarvat bort ett 30KG paket!
Skickade tillbaka förra veckan, spårade via kollinr för se om maxfps mottagit paketet dagligen och efter en vecka utan hört nåt ifrån maxfps. Kontaktade dom via mail/tel, fick svar att posten inte hittar paketet och inte vet vad den är någonstans. Hur kan man slarva ett sånt stort och tungt paket på 30kg?
Men iallafall, så är returen "auto" godkänt och får betala 19kr för avi avgiften bara. Posten får väl ersätta maxfps om dom inte lyckas lokalisera var paketet är.

Förra sommaren var jag med om att Schenker tappade bort 3 pallar á 1000kg styck..

"vi får se om de står på någon bil när de kommer tillbaka efter sin runda, annars får vi gå ett varv på terminalen och leta".

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Har varit med om att ett ovan nämt transportföretag tappade bort 15 pall till en kund. Tre (!) Veckor senare hittades de ca 50 mil från sin destination.

Sommarjobbare they said.

(Vi löste självfallet vår kunds behov ändå)

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]