Permalänk
Medlem

Er *nix *nux-historia

Hur er er Unix/Linux-historia ut?

Parallellt med Windows började jag -98 med Red Hat 4.2 men den fungerade dåligt med hårdvaran i min dåvarande burk. Testade Ubuntu 7 eller om det var 8 och dualbootade detta något år, sedan har jag faktiskt inte kört något Linuxsystem förän nu för några veckor sedan och det har ju hänt så mycket på den fronten tycker jag at jag bestämde mig för att gå över helt. Nu kör jag Linux Mint 17.1 primärt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Jag började med Linux för några år sedan. Det gick mycket snabbare än W och jag tyckte det verkade rätt underbart. Sedan dess använder jag Linux. Provat både Ubuntu, Mint och nu kör jag Lubuntu. Jag älskar Linux så mycket att min senaste mobil blev en Jolla som kör SailfishOS.
Har även en Linux-pingvin på hyllan.

§1
Permalänk
Medlem

Har testat både Ubuntu och Mint men bara kortare tider då jag använder datorn till gaming.
Hade allting funkar i Ubuntu hade jag redan kört det men man är ju fast med Windows (på gott och ont).

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Började med Gentoo -05, bytte efter 6 månader av strul och nybörjarmissar till Debian och har dualbootat med Windows sedan dess.
Gillar att spela för mycket för att köra enbart Linux.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk

Första bekantskapen var Slackware någon gång runt -95 (på den tiden man fick köpa det på skiva).
På den tiden var de lite struligare att hitta information så `man` användes ofta.
Tröttnade efter ett par månader och sen låg det vilande ett par år.
Runt -00 så började jag köra Gentoo som primär-os i ett par år (även första dual-cpu riggarna landade hemma då).

Nu är jag för trött på att "pilla" med mitt huvudsystem så det blir windows & osx för hela slanten och sen Debian på servrar.

EDIT: Gentoo släpptes tydligen -02 så det var först då jag började köra det... vet att det var rätt nytt när jag fick upp ögonen för det iaf.
Hade en dust med Redhat innan dess så det var nog det jag började med igen efter uppehållet men det gillade jag aldrig.

Permalänk
Medlem

Började med linux runt 2000, fick en skiva av en kompis på gymnasiet med Debian potato 2.2, och på vägen är det Kör nu fedora 21 Workstation(Gnome3) på datorn!

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

UNIX=*nix
LINUX=*nux

Permalänk
Medlem

Första försöket för mig bestod av någon Red Hat-version som jag fick med någon tidning på tidigt 2000-tal, men det blev inte mycket av det i slutänden. 2004 var jag ånyo på väg att ge Linux ett försök, men det rann ut i sanden.
Därefter dröjde det till november 2012 innan jag gav mig in på det spåret igen, och började då bland annat med diverse ubuntuderivat i någon månad följt av Archbang någon månad. Vid det laget hade jag lämnat Windows bakom mig undantaget då jag spelade spel och bestämde mig för att gå all-in med Arch Linux. Blev dock en ny installation av Windows parallellt rätt så snart och den ligger i all ära kvar, men det kan emellanåt dröja ett par veckor mellan uppstarterna av det.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Entusiast

Innan Linux var det OS/2 som gällde. Även privat. Min första riktiga kontakt med Linux var "Slackware" och "Best Linux" (Redhat-fork)
Men för en mer detaljerad historia om mig (Delvist om mitt Linux-användande), se länk: #14239877

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crash:

UNIX=*nix
LINUX=*nux

Nä, asså...

*nix = linux, unix, solaris, hp-ux, m.fl.. Allt som är unix eller unix-like, alltså.

Så vad skulle *nux vara? En asterix är ju ett wildcard, men vad är poängen med ett wildcard om det bara är Linux det skulle kunna vara i alla fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Nä, asså...

*nix = linux, unix, solaris, hp-ux, m.fl.. Allt som är unix eller unix-like, alltså.

Så vad skulle *nux vara? En asterix är ju ett wildcard, men vad är poängen med ett wildcard om det bara är Linux det skulle kunna vara i alla fall?

Jag skrev det för att jag trodde *nix var Unix och *nux var Linux. Det lät mest logiskt. Tycker jag nog ännu

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Första linux jag kom i kontakt med var när jag skulle ordna en brandvägg och router när vi fick adsl runt 99-00. Kommer inte ihåg vad disten hette men den fick plats på en diskett och rullade något år innan jag bytte till openbsd istället.
Var även runt 00 jag började testa en himla massa olika distar och bsd versioner. Körde freeBsd något år sedan bytte jag till gentoo när det kom tror det var 02. Efter ha kört det i några år så bytta jag till mac os x som jag även kör idag, orkade inte med all konfigurering som krävdes med gentoo.
Är dock väldigt glad att jag körde med gentoo då jag fått en bra inblick i hur linux och gcc fungerar.

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem

Första gången man gav sig på Linux var runt -98, oj vad problem man hade att få drivrutinerna att fungerar till sitt Riva TNT 2 haha...

Dist var antingen Slackware eller Red Hat, var ett tag sen...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Nä, asså...

*nix = linux, unix, solaris, hp-ux, m.fl.. Allt som är unix eller unix-like, alltså.

Så vad skulle *nux vara? En asterix är ju ett wildcard, men vad är poängen med ett wildcard om det bara är Linux det skulle kunna vara i alla fall?

helt rätt med "*nix = linux, unix, solaris, hp-ux, m.fl.." Men citerade dig då du skrev *nux och förmodade att det var vad TS menade kanske, vem vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag skrev det för att jag trodde *nix var Unix och *nux var Linux. Det lät mest logiskt. Tycker jag nog ännu

Linux är ju Unix från grunden så varför du skriver *nux vet jag inte.

Men min historia med Linux började med att jag tröttnade på skräpet Windows för sådär 4-5 år sen.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag kan ha testat nån suse live skiva tidigare men första gången jag installerade linux på riktigt var antagligen kring 2006 när jag var 19år. Jag har varit intresserad av datorer sedan barnsben så det fanns nog ingen annan anledning mer än att jag var nyfiken på operativsystemet. Jag började med att installera någon version av Fedora core. Minns hur tagen jag blev av skillnaderna mellan Linux och Windows, framförallt var det filsystemet som ställde till det, vart var mina bokstavspartitioner!? Ärligt talat så kändes lite som att jag precis fått reda på att världen faktiskt är platt.

Jag blev inte kvar på Fedora mer än ett par dagar, jag tror att jag hade problem med att installera dom stängda drivrutinerna till grafikkortet eller så lyckades jag göra något dumt så att jag bara kunde boota till consolen. I vilket fall bestämde jag mig att prova en annan distribution och installerade Ubuntu 6.x. Ubuntu kunde installera alla mina drivrutiner mer eller mindre automatiskt vilket gav mig en installation som jag kunde börja använda samtidigt som jag utforskade det i min egen takt. Jag gillade det och lekte rätt mycket med det vid sidan om Windows i några veckor.

En kort tid senare dog min stationära dator och jag var tvungen att använda en äldre budgetdator (intel celeron 2.0ghz) under en period. Eftersom den inte klarade några spel alls så bestämde jag mig för att inte äns installera windows på datorn utan slängde in Ubuntu istället. Jag var aldrig rädd för att pajja min installation utan provade nya saker hela tiden vilket ganska så ofta resulterade i att jag var tvungen att installera om den men det var väldigt givande. Det tog ca 2 månader innan jag lyckades få tag på ett nytt moderkort och nätagg till min gamla dator och då gick jag tillbaka till windows men ubuntu (och senare andra distar) har alltid funnits vid sidan om windows på alla mina datorer sedan dess.

2010-2011:

När ubuntu gick över till unity var jag kritisk och gillade det inte alls. Stannade på ubuntu lts ett tag då det fortfarande körde gnome 2 men nu började jag jag leta alternativ och prova andra distributioner.

2011-2013:

Jag provade en massa distros och fastnade en tid vid linux mint debian edition och senare fedora. Tillslut hittade jag även till Arch linux. Jag hade dragit mig för arch rätt länge men kände vid det här laget att jag hade goda kunskaper i linux grunder och kunde fixa närapå alla problem jag kunde tänkas ställa till med utan ominstallationer osv. Det blev en hit, jag gillade Arch skarpt och fick mig sluta distrohoppa 2-3 ggr om året.

Jag har skippat en hel del, provade bla fler distributioner korta perioder emellanåt och satte upp lite hemmaservrar mm

Mina datorer idag:

Stationär: windows 8.1/Arch
Stationär2 (föräldrahem): windows7/Arch
Htpc: Debian wheezy.
Laptop: Linux mint 17

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

Jag har nog testat någon Mandrake/Redhat-version för en herrans massa år sedan (runt 2000) men var för okunnig för att kunna göra något av det hela då.

Hoppade senare på Ubuntu lite mer seriöst runt 6.X, lekte med Compiz etc, kör sedan dess Ubunto på hemmaserver och för min hemsida. Även pillat med OpenSolaris för ZFS men stannade kvar hos Ubuntu.

Det UNIX-OS jag mest använder är dock Mac OS X, vilket jag kör både stationärt och på laptopen. Ett riktigt bra GUI med mycket kommersiell mjukvara tillgänglig men ändå med en stark UNIX-grund. Perfekt.

Permalänk
Medlem

Minns inte specifika årtal men började lite lätt med att leka runt i Ubuntu efter att ha testat gentoo nån vecka. Körde från och till, oftast med dual boot, tills jag försökte bli lite mer insatt genom att köra Slackware. (Under denna tiden fick jag faktiskt min syrra att köra Ubuntu som enda OS). Skaffade Macbook och nötade OS X något 1-2 år.

På senare tid har jag snarare hållt mig till Windows för jag helt enkelt spelar för mycket för att orka dualboota. Trivs bra i Linux, framför allt nu för tiden när det är mycket mindre strul med drivrutiner och liknande, men är helt enkelt för dålig spelsupport. Förr föredrog jag också Linux för programmering, men sen jag jobbat som C#/ASP.NET programmerare nu några år behöver jag mitt Visual Studio för att trivas bäst.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Började med linux runt 2000, fick en skiva av en kompis på gymnasiet med Debian potato 2.2, och på vägen är det Kör nu fedora 21 Workstation(Gnome3) på datorn!

Ungefär samma erfarenhet, '99 med Debian och Red Hat.
Körde IRC server på Debian i en evighet, tillsammans med kompisar från olika delar av världen.

Dualbootar ej, kör linux på raspberrypi 2, och virtuellt när jag har behov, oftast bodhi linux.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Första mötet med Linux var hösten 1994, då jag och en kompis satte upp en modempool med 10st dyrt inköpta 28.8k modem till kommunen. Det var en obskyr mängd med disketter att installera Slackware och många sena nätter innan vi fick det att fungera.

Nästa möte blev Solaris och FreeBSD under 1996, men tyvärr snurrande jag in på Novell Netware och *nix lades på hyllan.

Sedan har man under åren testat diverse distros, men aldrig blivit riktigt nöjd med allt krånglande med gui och det var inte förrän sent 2000-tal äntligen Ubuntu släppte en bekväm distro som bara funkade och dessutom med binära grafikdrivare inkluderade. Kört dual-boot sedan dess, då vissa udda program funkar bäst på linux helt enkelt och jag hade nog helt kastat ut windows för länge sedan om det inte hade varit för DirectX.

Drömmen om den perfekta lagringslösningen väcktes i samband med OpenSolaris släpptes då varken ntfs, ext3 eller ufs kändes som en tillräckligt stabil lösning och grävde ner mig rejält i Suns underbara operativsystem. Jag blev inte lite förbannad när Oracle köpte upp Sun och stängde ner OpenSolaris. Nu för tiden har jag blivit lat och intresset för att sitta och pula med diverse skript svalnat, så kör numera en NAS.

Det enda som skulle återväcka intresset är nog när Btrfs blir tillräckligt bra, vi får se vad framtiden kan ge.

Visa signatur

i5 4670k | Asus Maximus VI Hero | Corsair Vengeance Pro 1866Mhz 16GB | GeForce GTX 1060 | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-D14 | Acer Predator XB271HUbmiprz

Permalänk
Medlem

Först testade jag nog Red hat 5.2 och Slackware 7.
Men det var först med Debian några år senare som jag verkligen började använda linux. Därefter testade jag under åren en bunt olika distar men den enda jag använde någon längre tid var Debian. 2008 började jag också använda Arch som desktop. Arch och Debian är vad jag huvudsakligen fortsatt använda därefter. Dessutom har jag adderat Centos på sistone

Permalänk
Avstängd

Installerade RedHat kring 1998 eller 1999 för första gången.

Beställde sedan ett helt SUSE paket med ca 8st CD skivor och man fick med 4-5st böcker också, riktigt bra. Kostade kring 400-500kr.

Sedan provade jag Slack i några år och sedan övergick jag till Debian som fortarande är min favorit. Körde även Gentoo i några år men det var väldig tidsrkrävande så den gav jag upp.

Har även testar diverse Live CD/DVD som jag gillar konceptet med. Brukar även fungera som rescue hjälp då man enkelt starta upp ett OS och sedan göra mount på disken man behöver felsöka och åtgärda.

Permalänk
Inaktiv

Har provat Linux till och från under åren. Första gången någon gång under XP-tiden. Körde väl live installationer på distar man hört talas om. Tyckte det var invecklat och lät det vara något år. Har dock alltid varit nyfiken så har med jämna mellanrum testat Live-avbildningar för att se om någonting blivit bättre samt använt mig av en del diskverktyg. Har testat Red Hat, Debian, Ubuntu, Mint,

Nu senast för någon vecka sedan gav jag mig fan på att för tredje gången gillt få Linux att fungera på min HTPC. I Debian så var skalningen totalt körd med en oläslig fontsize. Dessutom hade både Debian, Lubuntu, Kubuntu etc. stora problem att skilja på amerikanskt samt svenskt tangentbord vilket gjorde att man inte kunde logga in efter att ha valt ett lösenord med ÅÄÖ i sig.

När jag väl lyckats hitta en fungerande guide som kringgick problemet med att amerikanskt tangentbord alltid valdes som default så kunde jag ta mig an nästa problem, att fixa den begränsade färgpaletten som är låst på limited som standard i Linux.
Gjorde ett script med full RGB som autostartade med Linux och fick äntligen korrekta färger. Ägnade även ett bra tag till att få till font etc. då Linuxdistar överlag saknar stöd för skalning etc. Efter en mängd tweakande så började det se ok ut.
Det tog ett tag innan jag listade ut hur man autostartade qBittorrent men när man väl visste var det enkelt. Värre var det med att man ej kunde minimera till tray och sedan maximera igen. Man var tvungen att ta fram menyn och välja "visa/öppna" efter varje gång man minimerat.
Installerade till slut Kodi och testade spela upp film. Fungerade ganska bra (förutom kraftig tearing) till diverse saker i Linux började krasha.

I slutändan trots allt jobb med att få det att fungera med Linux för sisådär hundrade gången genom åren så kom jag med underfund att Linux överlag är ett väldigt segt och instabilt operativsystem. Kärnan är säkerligen rock solid men grejerna runtikring som du använder i ett OS är allt annat än stabila.
Att göra så enkla saker som att öppna webbläsaren, starta filhanteraren, öppna en textfil, stänga ett fönster har alltid en liten fördröjning. I Windows 8.1/10 är verkligen allting direkt, snabbt och mjukt medans i Linux är det mest hackigt, laggigt och känns i mångt och mycket som det gjorde med Windows XP på mekanisk disk för många år sedan.
Visst minnesanvändningen är låg men till vilken nytta? Allting går ju så hemskt segt.

Jag har länge varit fascinerad av Linux och verkligen velat gilla det. Men det går bara inte, det känns alltid som att gå tillbaka 15 år i tiden till en primitiv, långsam, instabil och "dum" maskin.
I samband med detta så googlade jag lite på mina intryck och ser att även många Linux entusiaster erkänner att dessa tillkortakommanden är ett faktum. Det skulle vara fint att bli kvitt allt tjafs i bakgrunden i Windows, spioneriet etc. men absolut inte till detta pris.

Var är era intryck av Linux? Någon med liknande upplevelser som mig?

EDIT: Ser just att någon nekro har lyft denna tråd, postar mitt trams i en annan istället

Permalänk
Avstängd

Redhat/mandrake var min första erfarenhet av linux och var ett jävla mek innan det funkade som man ville och körde till man lessnade ur på något men slutade oftast med windows 98 när linux vart för ADHD framkallande men vandrade fram och tillbaks en massa gånger och idag föredrar jag oftast linux över windows i dom flesta fall och är mest spel som gör att 100% linux går bort då allt inte funkar och är lite mer trassel med en del spel i linux även fast det blivit rejält mycket bättre för spel

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Första gången jag provade Linux var när jag genom tidningen DatorMagazin (tror jag) fick 3 disketter med RedHat 4.2, men fick inte igång drivrutinerna för grafiken, så då blev det Windows 98. Nästa försök med Linux blev första Ubuntu, där flöt installationen utan problem och med några avbrott för att prova OpenSuse Mandrake Debian Slackware och några till samt även de nyare Windowsversionerna som kom, blev jag kvar på Ubuntu fram till 2011. Då gick jag över till Linux Mint och blev kvar där tills jag för ca 2år sedan hittade Manjaro och där blir jag kvar. Har kört med Gnome Cinnamon Lxde Xfce men är nu sen mer än ett ½ år på KDE Plasma. Har ingen Windowspartition alls då allt fungerar för mig i Manjaro.

Permalänk
Medlem

Körde Ubuntu för några år sen på HTPC - flickvän gillade inte, la in Windows.
Windows crashade häromdan.
Körde Mint 17.1 på HTPC efter det, ville inte alls rulla när jag kopplade via Onkyo-förstärkare. Blinkande bild. Försökte mig på diverse knep jag googlade fram - fick tillslut beställa en Win10 licens istället.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Har kört OSX sedan 2007/2008 då jag köpte en Mac mini 1,25GHz Power PC. Sedan dess har jag haft flera Mac Mini och iMacs. Kör nu mera Hackintosh. Fungerar kanon och till 95% som en riktig Mac

Permalänk

Tror att jag började med lite olika Knoppix-versioner där jag spelade spel 2006.

Försökte att installera Debian 3.1 Sarge våren 2006 på min 300 Mhz celeron med 128 Mb ram. På grund av att jag inte visste att man vid ncurses-installation använder blanksteg för att välja saker, utan använde enter så misslyckades jag att installera grafiskt gränssnitt och hamnade vid en terminal och när jag sedan försökte installera XFree86 gick det inte alls att konfigurera. Gav upp.

En tid senare fick jag rekommendationen att testa Ubuntu, en "enklare" distribution än Debian. Jag brände ut Ubuntu 5.10 Breezy Badger, jag minns än idag hur Gnome laggade friskt. Men trots det lyckades jag installera både apache och irc-server. Jag använde dock Sudo överallt, såväl utanför /home/ som i min hemkatalog.

Jag har sedan dess kör mestadels Debian, någon sväng till FreeBSD där jag kompilerade Apache2 och allt annat på 300 Mhz Celeron, vilket är en distribution jag trivs med för server-bruk.

Jag har testat Arch Linux (Architect Linux), Ubuntu, Fedora och och har lite olika virtuella maskiner i virtualbox. Jag föredrar Architect över traditionella Arch-installationen pga att det har ncurses. Men jag kör Windows 10 på min primära dator.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand