Dags att deklarera! Avdrag för resor till och från arbetet?

Permalänk
Skrivet av BoneZ87:

Du fyller i med dom 10 000 kronorna, dom drar bort det när du har lagt in det automatiskt.

Okej, tack så mycket!
Då tror jag jag har fattat det hela.

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evilmonkey:

Okej, tack så mycket!
Då tror jag jag har fattat det hela.

Förvänta dig dock inte att du får 13962,5 extra tillbaka efter du har tryckt in 23962,5 då de räknas om på något vis, har själv ca 18000 i res avdrag och får kanske ca 3000kr extra utöver det jag egentligen ska få tillbaka, vet inte hur det räknas ut dock, kanske någon annan kan svara på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoneZ87:

Förvänta dig dock inte att du får 13962,5 extra tillbaka efter du har tryckt in 23962,5 då de räknas om på något vis, har själv ca 18000 i res avdrag och får kanske ca 3000kr extra utöver det jag egentligen ska få tillbaka, vet inte hur det räknas ut dock, kanske någon annan kan svara på?

Du får tillbaka skatten på dem eftersom de inte längre ingår i den beskattningsbara inkomsten. Låt säga att du, för enkelhetens skull, skattar 30 %. På en inkomst om 10 000:- betalar du således 3 000:- i skatt. Denna skatt dras av redan vid utbetalningen av inkomsten, så du får bara 7 000:- i handen.

När du sedan gör avdrag på 10 000:- i deklarationen undantar man dessa ifrån beskattning, dvs du får tillbaka den skatt som dragits av ifrån 10 000:-, i vårt exempel 3 000:-. Du har nu fått totalt 10 000:-, 7 000:- under året och 3 000:- "i deklarationen", dvs hela inkomsten på 10 000:- har blivit skattefri.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av BoneZ87:

Förvänta dig dock inte att du får 13962,5 extra tillbaka efter du har tryckt in 23962,5 då de räknas om på något vis, har själv ca 18000 i res avdrag och får kanske ca 3000kr extra utöver det jag egentligen ska få tillbaka, vet inte hur det räknas ut dock, kanske någon annan kan svara på?

Smackade in de 37000~ som 11 månadskort kostade i deklarationen så från att få betala in 500 spänn pga felaktig skattetabell kommer jag nu istället få ut ca 7500 spänn enligt preliminär beräkning

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Avstängd

Man ska inte dela månadskortets kostnad med antal dagar man åker till jobbet utan du köper ju månadskortet för att åka till jobbet och således är hela kostnaden avdragsgill (eftergrundavdraget förstås). Har man inte sin semester lagd så att den passar med när du köper månadskort skulle jag nog hävda att du kan dra av för tolv stycken också.

Sen räknar man vanligtvis enligt schablon. Jag vet exempelvis att normalarbetstiden förra året var 224 dagar av vilka fem veckors semester redan är avdragna. Jag vet också att jag bara tog ut fyra veckor, således räknar jag med 229 arbetsdagar för mig. Jag har inte så långt att åka, som tur är är kollektivtrafiken så kass att jag ändå tjänar två timmar per dag dock, utan bara 3 mil per väg eller 6 om dagen. 6 * 18,5 * 229 ger 25419 som jag skrev in i deklarationen. Avdrag på tiotusen ger 15419 kvar som dras av på min beskattningsbara inkomst och alltså ger mig 15419 * [min skattesats] extra tillbaka jämfört med inget reseavdrag.

Edit:
Det som kan ställa till problem för mig är att jag ligger rätt nära tvåtimmarsgränsen och att jag har flextid. Om jag ska vara på jobbet klockan 8 och åker kollektivt så måste jag sticka senast typ 06:10 men då är jag också framme typ 07:40 och inte prick 8. Med bilen kan jag sticka 07:35 och då är jag där prick 8. Men eftersom jag har flextid så kan jag ju börja jobba 07:40 om jag vill och då sparar jag kanske inte riktigt en timme per väg. Skulle jag åkt bil och varit framme klockan 07:40 hade jag behövt sticka 07:15 om restiden var densamma men det är den inte för det är mer trafik strax efter sju än strax före åtta, så jag kanske hade behövt åka vid sju eller kanske fem över, men det är inte en timme efter när jag hade behövt åka med kollektivtrafiken.

Dock är ju normalarbetstiden på kontoret 8 till 5. Jag vet ju att jag inte kan exempelvis hävda att jag vill börja jobba klockan fem på morgonen innan kollektivtrafiken har satt igång ordentligt och därför inte kan åka kollektivt, men jag vet inte om jag kan kräva att få börja jobba klockan 8 och inte tjugo minuter innan. Jag har lusläst lagen men den säger inget om detta som jag kan hitta i alla fall (mer än att man inte kan kräva vilka arbetstider som helst bara för att man har flex).

Sen tillkommer att jag egentligen inte måste vara på jobbet någon dag (nästan) förrän klockan 08:45 då vi har vår dagliga standup (och egentligen knappt då heller, jag kan ju jobba hemifrån), men till den tiden tar kollektivtrafiken ännu längre. Vad hade hänt om det hade gått fortare då? Reglerna är inte så tydliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evilmonkey:

Smackade in de 37000~ som 11 månadskort kostade i deklarationen så från att få betala in 500 spänn pga felaktig skattetabell kommer jag nu istället få ut ca 7500 spänn enligt preliminär beräkning

Jepp detta är helt korrekt förfarande, själv sitter jag i valet och kvalet om jag ska ta SJ Snabbtågs pendelkortet eller vanliga TiM, börjar jobba i Stockholm 1:a April (på exakt samma sträcka som du Katrineholm-Stockholm).

Permalänk
Skrivet av Liquidedust:

Jepp detta är helt korrekt förfarande, själv sitter jag i valet och kvalet om jag ska ta SJ Snabbtågs pendelkortet eller vanliga TiM, börjar jobba i Stockholm 1:a April (på exakt samma sträcka som du Katrineholm-Stockholm).

Skulle köra på SJ snabbtågspendlarbiljett om jag hade möjligheten då man tjänar ca 20 min per resa vilket blir lite mer än 3 h i veckan i ren resetid och man får reserverad sittplats + kaffe på morgonen då man lätt kommer upp i silver priostatusen (har den nu).
Blir bara ca 1500 mer i månaden om man räknar med SL. Dock går det lite för dåligt på morgonen då jag börjar 8:00 så har inte den möjligheten.
Skulle ioförsig kunna flexa på morgonen men inte så populärt om man gör det varje dag (då vi har support som öppnar kl 08:00).

Men angående deklarationen så tackar jag för bekräftelsen att jag gjort rätt

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evilmonkey:

Smackade in de 37000~ som 11 månadskort kostade i deklarationen så från att få betala in 500 spänn pga felaktig skattetabell kommer jag nu istället få ut ca 7500 spänn enligt preliminär beräkning

Skrivet av Evilmonkey:

Skulle köra på SJ snabbtågspendlarbiljett om jag hade möjligheten då man tjänar ca 20 min per resa vilket blir lite mer än 3 h i veckan i ren resetid och man får reserverad sittplats + kaffe på morgonen då man lätt kommer upp i silver priostatusen (har den nu).
Blir bara ca 1500 mer i månaden om man räknar med SL. Dock går det lite för dåligt på morgonen då jag börjar 8:00 så har inte den möjligheten.
Skulle ioförsig kunna flexa på morgonen men inte så populärt om man gör det varje dag (då vi har support som öppnar kl 08:00).

Men angående deklarationen så tackar jag för bekräftelsen att jag gjort rätt

Har lyxen att jag slipper SL, typ i alla fall, jobbar 10 minuters promenad från Centralen Och ja mitt jobb är kontorstider så man ska vara på plats senast 0900 så skulle kunna ta 0730 tåget med Snabbtågspendlarbiljetten.

Permalänk
Skrivet av Liquidedust:

Har lyxen att jag slipper SL, typ i alla fall, jobbar 10 minuters promenad från Centralen Och ja mitt jobb är kontorstider så man ska vara på plats senast 0900 så skulle kunna ta 0730 tåget med Snabbtågspendlarbiljetten.

Ja, då skulle ja köra snabbtåget om jag vore du Går bra med tåg tillbaka sedan på eftermiddagen.

Angående min förfrågan om deklarationen så blev jag nyss uppringd av skatteverket som bekräftade det som framkommit i tråden d.v.s. att det blir betydligt dyrare om jag skulle köpa alla resor för sig, mycket dyrare än vad månadskortet kostar, så därför får man göra avdrag på hela kostnaden för månadskortet. Och att det är den totala kostnaden som ska fyllas i. De 10000 som ska dras av, det sköter skatteverket.
Så har fyllt i de ca 37000 som månadskorten kostat från feb - dec!

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Lånar denna tråden lite:

Jag hade under förra året 4 mil till arbetet och 4 tillbaka mellan januari och hela augusti. Sedan gick jag i skolan i 2 månader och sedan flyttade jag och de resterande två månaderna, november och December hade jag 3 mil.

Under alla resor har jag åkt buss, köper ett månadskort för drygt 800kr per månad och jag undrar om jag kan dra av något här? Bör nämnas att jag är timmis anställd och antalet dagar jag arbetar per månad varierar, men månadskortet har ju ett fast pris. så om jag åker 1 gång eller 40 gånger borde inte spela någon roll.

Såg nu att man inte får avdrag om beloppet understiger 10 000kr.

De första månaderna gav jag 995 för kortet så: 995x8= 7960kr.
Och de sista 2 795kr så: 795x2=1590kr
=9550kr.

Borde väl inte gå att få något då? Jag har också haft en del bilresor, men inte jättemycket. Dessutom saknar jag kvitto för de flesta månadskorts köpen och bensin kvitto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Lånar denna tråden lite:

Jag hade under förra året 4 mil till arbetet och 4 tillbaka mellan januari och hela augusti. Sedan gick jag i skolan i 2 månader och sedan flyttade jag och de resterande två månaderna, november och December hade jag 3 mil.

Under alla resor har jag åkt buss, köper ett månadskort för drygt 800kr per månad och jag undrar om jag kan dra av något här? Bör nämnas att jag är timmis anställd och antalet dagar jag arbetar per månad varierar, men månadskortet har ju ett fast pris. så om jag åker 1 gång eller 40 gånger borde inte spela någon roll.

Såg nu att man inte får avdrag om beloppet understiger 10 000kr.

De första månaderna gav jag 995 för kortet så: 995x8= 7960kr.
Och de sista 2 795kr så: 795x2=1590kr
=9550kr.

Borde väl inte gå att få något då? Jag har också haft en del bilresor, men inte jättemycket. Dessutom saknar jag kvitto för de flesta månadskorts köpen och bensin kvitto.

Korrekt, du kommer inte kunna dra av något dåd du inte kommer upp över 10'. Hur ofta du åkt spelar heller ingen roll då det är de faktiska kostnader man haft som kan vara avdragsgilla. Kvitto krävs normalt inte, jag har t.ex. aldrig sparat några kvitton på mina resor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Korrekt, du kommer inte kunna dra av något dåd du inte kommer upp över 10'. Hur ofta du åkt spelar heller ingen roll då det är de faktiska kostnader man haft som kan vara avdragsgilla. Kvitto krävs normalt inte, jag har t.ex. aldrig sparat några kvitton på mina resor.

Okej, då vet jag det.

Permalänk

Lånar denna tråd för min fråga.
Har läst till mig så mycket information som går och försökt att tolka allt. Tänkte bara om någon annan kunde ta en titt så att jag inte är helt ute och cyklar.

Kostnad för resor till och från jobbet måste vara 10000kr minimum för att få ersättning. Avdrag per mil är 18,50kr när man reser i bil som man själv äger. Avstånd mellan hem och jobb måste vara minst 5 km. Jag måste tjäna in 2 timmar eller mer för en tur och returresa med bil i jämförelse med kollektivtrafik. Om jag tjänar mindre än 2 timmar i jämförelse med kollektivtrafik kommer det billigaste kollektivalternativet vara den kostnad som jag ska ange. Har jag fattat rätt?

Då kommer vi till mitt 2015.

Det som jag känner mig som ett frågetecken över.
Jobbar mellan 09:30 till 17:30. Jag använder min egna bil i tjänst då vi har uteservice och firman inte äger något fordon pågrund av ekonomiska skäl. Sträcka som körs mellan hem och jobb är 3,9 mil. Totalt 7,8 mil per dag.

Tid med bil är ett genomsnitt på 35 min. Totalt 1h 10 min. (genomsnittlig tid för resa beräknad över Maj månad 2015)
Tid med Kollektiv. 1h 10 min till jobb, 1h 20 min till hem. Väntetid mellan byte är 5 min längre på hemresa. Total tid 2h 30 min.
5 min gång till hållplats. 08:20 påstigning, avgång 08:34. Bytesbuss avgång 08:42 framme 09:25.
Total vinst i tid. 1h 20 min. Under 2 de timmarna man ska ha.

Antalet gånger som jag blivit försenad pågrund av att första bussen är sen är många. När snön ligger är jag oftare sen än vad jag kommer i tid. Skulle jag alltid vara i tid till jobbet var jag tvungen att åka 07:50 och vänta 30 min till för bussbytet. Denna buss brukade också vara sen dock kom hinner jag alltid med bytet.
Med inräkning av detta så var min restid med kollektiv 3h. Vinst i tid 1h 50 min. Fortfarande under 2 timmar.

Jag jobbade mellan 1 Januari till 28 Februari på 2 Företag.
Detta är utgifter för resa med kollektivtrafik till och från jobb.
Januari 23 - Köp 30 Dagars Länskort Vuxen 1440kr
Februari 3 - Fick mitt körkort
Februari 23 - 2st Köp Enkelresa Vuxen 126kr
Februari 25 - 1st Köp Enkelresa Vuxen 90kr
Mars 2 - Fick låna farmors bil till 8 Mars och betalade ej bensinen(men sa tack till farmor)
Mars 9 - 2st Köp Enkelresa Vuxen 117kr
Mars 10 - 1st Köp Enkelresa Vuxen 63kr
Mars 14 Fick min bil.

Antal Körda Dagar 2015 (borträknat semester och sjukdagar)
Mars 10 dagar.
April 20 dagar.
Maj 20 Dagar.
Juni 26 Dagar.
Juli 27 Dagar.
Augusti 24 Dagar.
September 19 Dagar.
Oktober 20 Dagar.
November 21 Dagar.
December 20 Dagar.
Totalt 207 Dagar.

18,5kr x 7,8mil = 144,3kr/dag
144,3 x 207 = 29870,1kr
Har bra koll på kvitton och sådant.

Total summa för bil och kollektivtrafik 31 706,1kr
Om de skulle anse att min bilfärd inte var giltig skulle då jag ej tjänar in 2h per dag skulle min kostnad gå ner till billigaste alternativet som är 1440 x 12 = 17 280kr.

Om de nu granskar mig och börjar gnälla.
Då yrkar jag på att bilen används i tjänst.(Det görs den faktiskt)
Att kollektivtrafik är opålitlig och att använda mig helt av detta skulle kunna leda till att jag får sparken.

Har jag fattat allt rätt?

Visa signatur

Stationär: 6700XT, R7 5700G, 32GB RAM 3800MHz CL14, 980 Pro 1TB + 950 Pro 256GB + 3x4TB HDD, Prime 1300W, Obsidian 750D, 240hz@1080p + 60hz@4K , Logitech G Pro Wireless, Logitech G710+, Hyper X Cloud II Wireless.
Server: Intel UHD 750, i5 11600K, 64GB RAM, 2x512GB M.2 SSD, 3x8TB HDD