Permalänk
Medlem

Negativskanner ~4-5000 kr

Hejsan!

Jag hade tänkt skaffa mig en ny skanner, då jag inte riktigt är nöjd med kvalitén i min nuvarande Epson V370. Skulle vara kanon om den kunde ta både 135 och 120-film, och ska gärna vara relativt snabb. Det finns en hel del där ute, så jag tänkte fråga er för att få en extra källa med rekommendationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Hejsan!

Jag hade tänkt skaffa mig en ny skanner, då jag inte riktigt är nöjd med kvalitén i min nuvarande Epson V370. Skulle vara kanon om den kunde ta både 135 och 120-film, och ska gärna vara relativt snabb. Det finns en hel del där ute, så jag tänkte fråga er för att få en extra källa med rekommendationer.

Jag kör en Canon 9000F. Funkar fint för mina behov. Tar både 135 och 120 film och just 120-filmen var mitt intresse.

Har du provat byta mjukvara innan du byter scanner?

Många pratar om denna och säger att den är riktigt bra. Jag använder den själv men har inte provat Canons egna.

http://www.hamrick.com/

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Provade skanna med Canon 9000F men blev inte nöjd, kvaliteten blev inte fullgod.
Fördelen med den är att den är enkel att hantera och hyfsat snabb.

Så, jag tänkte om.
Monterade ett makroobjektiv på en heffaklumps-DSLR, rotade fram ett ljusbord från 70-talet och avfotograferade mina g:la sv/v neg, färgneg å dia. Kostnad=gratis. Resultat=kanon.
Processen sköts manuellt det tar ca. 1 min/bild vilket kanske kan upplevas som jobbigt.

Alternativ kan vara tex. beggad Nikon LS-5000/LS-4000 som kan kosta uppåt 10papp. Svårt säga om resultatet blir så mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Provade skanna med Canon 9000F men blev inte nöjd, kvaliteten blev inte fullgod.
Fördelen med den är att den är enkel att hantera och hyfsat snabb.

Så, jag tänkte om.
Monterade ett makroobjektiv på en heffaklumps-DSLR, rotade fram ett ljusbord från 70-talet och avfotograferade mina g:la sv/v neg, färgneg å dia. Kostnad=gratis. Resultat=kanon.
Processen sköts manuellt det tar ca. 1 min/bild vilket kanske kan upplevas som jobbigt.

Alternativ kan vara tex. beggad Nikon LS-5000/LS-4000 som kan kosta uppåt 10papp. Svårt säga om resultatet blir så mycket bättre.

Kvalitén eller snarare skärpan blev betydlit bättre när jag lade en glasskiva ovanpå bilderna.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Kvalitén eller snarare skärpan blev betydlit bättre när jag lade en glasskiva ovanpå bilderna.

Japp. Viktigt är att de inte buktar sig för mycket. Jag löste det genom att använda filmramarna från Canon 9000F isf glasskiva eftersom den kan samla på sig damm. Också viktigt damma av ordentligt med tex. gummiblåsare med ekorrhår.

Makrogluggen hade jag innan, en Canon FD 50 f/3.5 för 400:-, därtill adapter för nån hundring.

Kopplar kamurran till lappisen via USB och kör Remote Live View så ser jag allt på lappisskärmen + använder musen som avtryckare.

Den snyggaste lösningen såg jag på youtube med snubbe som monterat kameran på ett lodrätt rör fastsatt på ett bord med ett litet ljusbordshål där han lade filmen i en liten ram. Allt kopplat till datorn, han kunde även via en liten datorstyrd motor hissa kameran upp/ner.

Hade en del problem att invertera färgneg med korrekta färger. Det löste jag med 2 klick i Gimp2, Colors->Invert, Auto->WB.
Gratis e gott.

Permalänk
Medlem

Kodak Pakon F-135 Plus till 35mm film
http://www.stevehuffphoto.com/2014/08/01/kodak-pakon-f-135-pl...

Och ngn flatbädd till mediumformat. Eller alternativt ett ljusbord och lämpligt macroobjektiv med vars hjälp bilder "scannas" med en systemkamera. Men detta alternativ kräver mer arbetet då det inte är en färdig lösning (stativ behövs och speciell programvara för att konvertera negativet, vilket t ex går att göra med ColorPerfect http://www.colorneg.com/colorperfect.html?lang=en).

Epson v700 finns ju också, fast jag är lite skeptisk mot att använda flatbädd till 35mm film... Jag har V500 som "suger" så det gäller 35mm film. Ganska halvtaskga hållare också (här är v600 ett bättre val då fler bilder går att scanna åt gången). Till 35mm film använder jag Plustek 8100. Denna ger betydligt bättre upplösning än v500 i alla fall... Till mediumformat hade jag tänkt använda macroobjektiv. Men ännu så länge har jag endast kört med v500 här...