Permalänk
Medlem

Inets felsökning

Nu är detta ett ganska gammalt ärende som nyligen blev aktuellt igen, jag är inte ute efter kompensation eller liknande utan mest åsikter, samt att belysa hur utlämnad man som konsument är när man får "skumma" fel på en dator, som inte verkar bero på något speciellt.

Vi tar det från början. Jag köpte en i5 760, ett msi 1156-moderkort samt 8gb ram hos Inet för några år sedan, när dessa prylarna var aktuella. En dag när jag kom hem var datorn avstängd, startade inte, testade ett annat nätagg utan framgång och således skickades moderkortet in för utbyte. Skickade även med cpu+minnen, då jag inte visste vad som hade hänt. Moderkortet byttes ut, men jag ville inte vara utan dator, så under tiden köpte jag en i7 2600 med ny bräda och minnen, och när jag fick hem prylarna från inet såldes dessa vidare till en polare. Han fick problem med datorn, den blåskärmade lite då och då. Vi bytte började med att testa minnena i olika konfigurationer för att utesluta dessa och hittade inga fel i memtest oavsett hur dessa kördes. Grafikkortet, hårddisken, nätagget byttes i den ordningen. Systemet kördes utan chassi, men felet kvarstod, det kom blåskärm ibland, helt random, men om man kunde se något mönster så var det att det kom snabbare efter en kallstart.

Eftersom att moderkort och cpu var det enda som fanns kvar att testa skickades detta in till inet på nytt (skickade med minnena också), men återkom med kommentaren att inget fel hittades utan jag får isåfall skicka in hela datorn, så skulle dom försöka hitta felet åt oss. Detta var ju dock inte så intressant eftersom att övriga delar var köpta på andra ställen, det kostar en hel del att skicka en dator och ännu mer att få den tillbaka med felsökningsavgift om felet inte konstateras, eller konstateras på en av delarna som var köpta på annat håll, men nu "visste" vi ju iallafall att moderkort, minne och cpu var felfria. Problemen fortsatte dock, om än inte så ofta i och med att min polare helt enkelt lämnade datorn igång.

Nu för några veckor sedan kom jag över en billig i7 920 med moderkort och minnen, så vi slängde in detta i hans dator istället, och nu funkar datorn felfritt. För att vi var nyfikna så byggde vi även ihop en ny dator (ny som i andra delar än tidigare) med i5 + moderkort + minnen, för att se om det var något kompabilitetsfel, men nej då, den datorn blåskärmar nu. Kontaktade inet med denna informationen bara för att höra vad dom tyckte om det hela, men deras svar är helt enkelt att "vi har inte gjort något fel". Jag hade först en mailkonversation med en av deras serviceanställda, som helt enkelt slutade svara på mina mail. Ringde då och pratade med supporten, som skulle be deras serviceansvarige kontakta mig, detta har han dock helt enkelt struntat i att göra.

Så min fråga till övriga här på forumet är ju då enkel. Har ett företag som får in en produkt med fel på, som inte lyckas hitta detta felet, inte gjort något fel? Glöm allt vad garantier och sånt heter, men vi snackar här om ett företag som benämner sig som Sveriges bästa, som inte ens ber om ursäkt för att ha missat detta utan bara säger "vi har inte gjort något fel".

Det var ju en kille i en annan tråd som satt med ett defekt grafikkort i ett år (nu utgår jag från hans sida av historien, det är den enda jag har tillgång till eftersom att inet inte har svarat honom vad jag har sett) där inet också sa sig inte hitta något fel. För egen del tycker jag det är för jävla illa rent ut sagt att skicka tillbaka en felaktig produkt till en kund och sen påstå att man inte har gjort något fel alls.

Vad gör man som kund om man får ett fel som bara visar sig när det känner för det och som man inte kan framkalla på något vis själv? Ska man bara skicka grejerna fram och tillbaka och hoppas på att det visar sig nån gång? Eller som min polare, sitta med felet och leva med det?

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Skrivet av NoAim:

Så min fråga till övriga här på forumet är ju då enkel. Har ett företag som får in en produkt med fel på, som inte lyckas hitta detta felet, inte gjort något fel? Glöm allt vad garantier och sånt heter, men vi snackar här om ett företag som benämner sig som Sveriges bästa, som inte ens ber om ursäkt för att ha missat detta utan bara säger "vi har inte gjort något fel".

Det var ju en kille i en annan tråd som satt med ett defekt grafikkort i ett år (nu utgår jag från hans sida av historien, det är den enda jag har tillgång till eftersom att inet inte har svarat honom vad jag har sett) där inet också sa sig inte hitta något fel. För egen del tycker jag det är för jävla illa rent ut sagt att skicka tillbaka en felaktig produkt till en kund och sen påstå att man inte har gjort något fel alls.

Vad gör man som kund om man får ett fel som bara visar sig när det känner för det och som man inte kan framkalla på något vis själv? Ska man bara skicka grejerna fram och tillbaka och hoppas på att det visar sig nån gång? Eller som min polare, sitta med felet och leva med det?

Nu verkar det som att det i just ditt fall faktiskt var CPUn som var defekt men drar ändå en egen liten berättelse för att visa hur svårt det kan vara att felsöka som företag.

Familjen köpte en dator när jag var ~12 år från en lokal datorbutik som vi hade problem med att den krashade flera gånger om dagen i princip från start. Vi lämnade in den och de hittade inget fel, den kom hem och fortsatte krasha ett par gången om dagen.
Vi lämnade in den igen och återigen hittade de inget fel så då erbjöd dom mig att komma ner efter skolan och sitta med datorn inne hos dom och framkalla felet. Efter 3 dagar och ~14h hos dom hade fanskapet inte krashat en ända gång men så fort vi kom hem så började den krasha igen.
Ett bra tag senare, ~1år kanske, så fick vi reda på att något hade hänt med elnätet ut till vårt hus så det var rätt spikigt och bara leverera 190V i väggen vilket var orsaken till datorproblemen för så fort det åtgärdades så funkade till och med den gamla datorn utan problem (och jäklar vilket drag där blev i alla lampor!).

Med det sagt så säger jag inte att Inet sköt sig felfritt för det vet jag helt enkelt inte, men felsökning och frambringande av fel är inte alltid helt lätt. Framför allt inte om det är fel som inte uppstår så ofta och man inte har all utrustning på plats.

Permalänk
Medlem

Sjukt svårt att svara på. Jag har full förståelse för att det är svårt att hitta vissa fel när man felsöker. Speciellt sällsynta fel som man inte lätt kan reproducera. Även om en krasch om dagen är väldigt frekvent för en slutanvändare så är det kanske inte tillräckligt frekvent för att en tekniker ska kunna starta upp datorn och få samma fel utan att investera en otrolig mängd tid. Hur lång tid är det rimligt att man spenderar på att försöka hitta ett sällsynt fel?

Något som jag ofta funderat på är hur mycket det skulle kosta företag att tillhandahålla gratis felsökning. Jag menar, det är rätt många som avskräcks från att skicka in sina komponenter för att de vet att deras fel är sällsynt. 50% av alla hårdvarufel jag har haft har jag inte skickat in pga svårigheten att reproducera felet.
Det skulle iaf kännas bättre för min del om jag gratis kunde skicka in mina prylar, få dem undersökta och sedan tillbaka med ett svar att inget fel hittades. Till skillnad från att "Vi kanske inte hittar ngt, och då får du betala för att få tillbaka dina halvtrasiga komponenter." I sådana lägen blir man liksom dubbelt förbannad. Man sitter kvar med trasiga komponenter, och man har dessutom betalat extra för att få njuta av skit som inte fungerar. Det känns aldrig bra.

Men jag vet inte om de gjort något annat fel än bemötandet från teknikern. Den biten kan de allt jobba på. De erbjöd sig även att utföra en grundligare felsökning om du skickade in resterande komponenter. Att du tackade nej till det är ju inte deras fel. Förmodligen därför teknikern tröttnade på dig. Jag skulle inte heller vilja riskera ytterligare kostnader för att teknikern åter igen inte ska hitta några fel, men från deras håll så är det du som inte längre är tillmötesgående för att låta dem hitta felet. Det gäller att se båda sidorna av myntet.

I slutändan tror jag att nästa steg för förbättrad kundtjänst i hårdvarubranschen är att erbjuda gratis felsökning, oavsett vad som konstateras. Men de påstås ju redan ha pressade marginaler, så det ligger nog rätt långt bort i framtiden.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Ja det här med felsökning kan nog vara ett rent helvete ibland. Som exempel även om det inte direkt har med datorer att göra, 2003 köpte jag en ny bil med en funktion som gör att om man bara "duttar" till blinkersspaken så ska den blinka tre gånger, används vid filbyte. Efter ett tag började blinkersen att leva sitt egna lilla liv, tre gångerllämnade jag in bilen för åtgärd av detta men det va inte förrens tredje gången dom lyckades lokalisera problemet till ett litet kretskort någonstans i dom bakre regionerna. Men blev alltid väl bemött av firman och fick lånebil under tiden så tack vare bra kundservice så gjorde det mig inte så mycket. Bara en liten berättelse om felsökning och kundservice ☺

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Det är svårt att säga så mycket utan att veta exakt vad som sagts. Men ingen serviceverkstad har någon magisk knapp att trycka på för att hitta alla fel.
Om dom verkligen bara bemötte informationen med "vi har inte gjort något fel" så skulle jag kalla det oproffsigt.

Permalänk

Visst har garantin nu gått ut för produkten?
Förstår att man som kund kan känna sig lite i underläge när man riskerar avgifter och dessutom fraktkostnad men deras skyldighet att åtgärda fel förutsätter din skyldighet att anmäla fel. Om moderkort nummer två också är defekt måste du anmäla detta inom garantitiden.

Som flera andra har nämnt är det inte alltid lätt att framkalla fel. Jag skickade en gång in en defekt chassifläkt till inet och fick sedan ett mail om att inget fel hittats, att fläkten fungerar som normalt och där de bad mig att utveckla och tala om hur jag ville gå vidare.
Jag beskrev då problemet utförligt, hur allt var kopplat, och vilka komponenter som använts. Mycket riktigt hittade de felet och skickade både en ursäkt samt en helt ny fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irrationell:

Visst har garantin nu gått ut för produkten?
Förstår att man som kund kan känna sig lite i underläge när man riskerar avgifter och dessutom fraktkostnad men deras skyldighet att åtgärda fel förutsätter din skyldighet att anmäla fel. Om moderkort nummer två också är defekt måste du anmäla detta inom garantitiden.

Som flera andra har nämnt är det inte alltid lätt att framkalla fel. Jag skickade en gång in en defekt chassifläkt till inet och fick sedan ett mail om att inget fel hittats, att fläkten fungerar som normalt och där de bad mig att utveckla och tala om hur jag ville gå vidare.
Jag beskrev då problemet utförligt, hur allt var kopplat, och vilka komponenter som använts. Mycket riktigt hittade de felet och skickade både en ursäkt samt en helt ny fläkt.

Garantin har gått ut nu ja, den hade inte gått ut när komponenterna var inne för felsökning andra gången. Jag bytte alla delar jag kunde, felet kvarstod, som slutkund vet jag inte riktigt vad jag kan göra mer, så jag skickade in de delarna som det enligt uteslutningsmetoden var fel på. Inet hävdade att det inte var fel på sakerna och skickade tillbaka. I efterhand kan man dock konstatera att det VAR (och är) fel på prylarna som var inne hos inet för felsökning under garantitiden.

Angående att jag inte skulle ha varit tillmötesgående med att skicka in allt: Jag ser det inte som ett erbjudande eller något sånt att skicka in en dator för felsökning, till ett företag som har den tjänsten. Hade inet sagt "du kan skicka in hela datorn till oss för felsökning, hittar vi inget då heller så blir du inte debiterad" hade det varit en sak, för då riskerar man iallafall "bara" frakten dit (som kan vara nog så dyr för en privatperson) men att bara "erbjuda" att utföra en tjänst som man redan säljer? Nja...

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Felsökningarna brukar sällan funka så bra. Hade ett nätaggregat som hade extremt coilwhine. Dom kunde inte konstatera fel utan sa att på corsair cx750m så är det normalt med coilwhine Whine och ingenting som kan reklamera. Men efter 7 samtal och mycket bråk så lylyckades dom förstå att det inte är "normalt".........

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd flyttad*

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Jag hade ett grafikkort som hade ovanligt mycket coilwhine, lämnade in det till Inet, efter 1 vecka så fick jag ett meddelande att det inte är något fel på det, bad dem testa kortet i samma "ställning" som används i en normal dator (det vill säga, inte ett "test" chassie utan ha kortet hängde med fläktarna ner) och då hittade det felet direkt.

ibland kan man alltså behöva beskriva lite mer ingående hur man använder produkten så att de kan testa på samma sätt och återskapa problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daast:

Jag hade ett grafikkort som hade ovanligt mycket coilwhine, lämnade in det till Inet, efter 1 vecka så fick jag ett meddelande att det inte är något fel på det, bad dem testa kortet i samma "ställning" som används i en normal dator (det vill säga, inte ett "test" chassie utan ha kortet hängde med fläktarna ner) och då hittade det felet direkt.

ibland kan man alltså behöva beskriva lite mer ingående hur man använder produkten så att de kan testa på samma sätt och återskapa problemet.

Standard för ett moderkort måste väl ändå vara stående på normalt vis, det kan väl omöjligt ligga på konsumenten att berätta för butiken att det ska testas i en viss position? I övrigt så finns det som sagt var inga samband mellan blåskärmarna, hade det funnits hade detta givetvis nämnts.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Standard för ett moderkort måste väl ändå vara stående på normalt vis, det kan väl omöjligt ligga på konsumenten att berätta för butiken att det ska testas i en viss position? I övrigt så finns det som sagt var inga samband mellan blåskärmarna, hade det funnits hade detta givetvis nämnts.

jag håller med dig, men efter att jag berättade det för dem så kunde de återkskapa problemet, så kan inte mer än anta att de hade använt sig av en test rig och då inte kunnat hitta något fel.