Pebble Time drar in 175 miljoner kronor på Kickstarter

Permalänk
Melding Plague

Pebble Time drar in 175 miljoner kronor på Kickstarter

Klockmakaren Pebble Technology gör ytterligare en succé och håvar in över 20 miljoner dollar på Kickstarter, vilket gör Pebble Time till den mest framgångsrika kampanjen någonsin.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt.. Det blir förmodligen min första "smart watch".

Permalänk
Entusiast

Nu börjar det likna nått!

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Master of Overkill

Har Pebble Steel.
Funkar utmärkt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Relik 📜

Jag backade Time (och Time Steel.. lång historia). Hade första Pebble och var tveksamt nöjd, men konceptet och framför allt mjukvaran har utvecklats sedan dess och ser bättre ut nu. Tycker helt enkelt det är värt en chans igen. Pebble är vad jag vill ha av en smartklocka, har trots upprepad klämmande svårt att bli exalterad över de mer "avancerade" varianterna. Känner helt enkelt inget behov av lullet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Bra specs, men fortfarande en ful produkt tycker jag. Tekniken ur den här nya Pebblen i ett stiligt utförande som liknar en vanlig klocka, då börjar vi snacka på riktigt.

Permalänk
Medlem

Drog inte Star Citizen in 35 miljoner dollar?

Permalänk
Medlem

Håller med Cinder. Tyvärr inte tillräckligt snygg. Jag har haft Pebble Steel och nu LG G Watch R och tycker LGn är mycket snyggare, ser ut som en vanlig klocka.

Hade jag designat den här hade jag gjort en som ser ut mer som en vanlig klocka och med rund display Men det kanske inte är möjligt med e-ink att använda rund display...

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redblaze:

Drog inte Star Citizen in 35 miljoner dollar?

Har för mig att SC drog in 2 mille på Kickstarter (sitter på telefonen så jag orkar inte kolla).
Sedan har de dragit in ytterligare miljoner via sin egen hemsida etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Har för mig att SC drog in 2 mille på Kickstarter (sitter på telefonen så jag orkar inte kolla).
Sedan har de dragit in ytterligare miljoner via sin egen hemsida etc.

Skickades från m.sweclockers.com

$2,134,374 <--

jag fick tydligen något i bakhuvudet haha

EDIT:
Nevermind, tänkte på detta:
"Perhaps most impressive, only $2.1 million of that $52 million came from a traditional crowdfunding site, Kickstarter. The rest was raised through a campaign Roberts runs himself, eliminating the fees that most entrepreneurs must pay to crowdfunding middlemen." - http://www.cnbc.com/id/102021804

Permalänk
Medlem

Men men... Hur ska man kolla bilder och rita på den med enbart 64 färger? Apple vill ju att man kolla familje bilder på en liten plutt skärm och rita fantastiska Picasso konstverk på sin klocka. För det är ju en väldigt "praktisk" användnings funktion för en klocka

Men i all seriöshet. Detta är exakt vad jag hoppats på med Smart Watches. E-paper skärm löser batteri problemen de tidigare klockorna har haft.
Man behöver inte ha en färg skärm på klockan. Eller för den delen kolla bilder och rita på den..
I regel är smart klockan till för att kolla notifications snabbt och enkelt. Och då räcker en skärm med enbart 64 färger

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Ser fram emot min Time, ska bli kul att se om den kan fylla någon vettig funktion för mig förutom att hålla tiden.

E-ink/e-paper är det enda rätta för en smartwatch anser jag, och även om en veckas batteritid är knapert så är det ändå mycket bättre än konkurrenterna. Får väl se hur pass mycket mer batteritid man kan få med Pebbles kommande smartstraps.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Har själv en pebble steel. Ruskigt nöjd, har absolut inget att klaga på. Har aldrig missat ett samtal sedan jag fick klockan!

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Har för mig att SC drog in 2 mille på Kickstarter (sitter på telefonen så jag orkar inte kolla).
Sedan har de dragit in ytterligare miljoner via sin egen hemsida etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Från wiki...

Citat:

The initial end date of the funding campaign on the RSI website was later extended by 10 days to match the Kickstarter end date and enable additional funding. On November 17, 2012, two days before campaign closure, the game achieved the record for highest crowdfunded game project with over $4.2 million. At initial pledge campaign end, the total pledge amount was above all goals initially set by Cloud Imperium Games and reached $6.2 million.

Vidare kan man läsa att:

Citat:

After the initial campaign, funding has continued through the game's website. In mid-2013, with $15 million raised in less than a year, Star Citizen became the "most-funded crowdfunding project anywhere". In 2014, Guinness World Records listed the sum of $39,680,576 pledged on Star Citizen's website as the "largest single amount ever raised via crowdsourcing". During the 2014 Gamescom event on August 15, Chris Roberts announced the crowdfunding campaign had surpassed $50 million. According to the game's website, funding surpassed $75 million in March 2015. The project continues to collect contributions and the developers are considering offering their proprietary crowdfunding platform as a service to other projects.

Permalänk
Medlem

Sjuka pengar! Även om Pebble visat att konceptet med OK batteritid och funktionalitet är gångbar så ställer jag mig ännu avvaktande till en smartklocka. Jag kan vänta några generationer till och se vad som händer

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Relik 📜

Lite intressant om Time/Time Steel..

Skärmen är enligt FCC inte e-papper, utan en ny typ av lågenergi-LCD (LPM012A220A). Enligt vad Reddit rotat fram ska det vara en variant av Japan Displays LPM014T262C, vilken i sin tur sitter i Garmin Forerunner 920XT. Funktioner är bland annat "memory in pixel" för att hålla kvar bilden utan uppdatering.

Det är i så fall lite spännande, Pebble själva skriver uttryckligen att det handlar om e-papper även för Time/Time Steel. Frågan är om de tycker egenskaperna är såpass likvärdiga att den exakta tekniken kvittar, utan det är enklare att sätta en välbekant etikett på hela klabbet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Lite intressant om Time/Time Steel..

Skärmen är enligt FCC inte e-papper, utan en ny typ av lågenergi-LCD (LPM012A220A). Enligt vad Reddit rotat fram ska det vara en variant av Japan Displays LPM014T262C, vilken i sin tur sitter i Garmin Forerunner 920XT. Funktioner är bland annat "memory in pixel" för att hålla kvar bilden utan uppdatering.

Det är i så fall lite spännande, Pebble själva skriver uttryckligen att det handlar om e-papper även för Time/Time Steel. Frågan är om de tycker egenskaperna är såpass likvärdiga att den exakta tekniken kvittar, utan det är enklare att sätta en välbekant etikett på hela klabbet.

Kan vi måhända få en recension om din klocka skulle dyka upp.... pretty please

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av m0rk:

Kan vi måhända få en recension om din klocka skulle dyka upp.... pretty please

Hehe, mja, det är lite utanför SweClockers omårde. Kan säkert prata lite i en Panel eller något, men mer formellt lär det inte bli.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Hehe, mja, det är lite utanför SweClockers omårde. Kan säkert prata lite i en Panel eller något, men mer formellt lär det inte bli.

En värdig kandidat till att återuppliva veckans pryl med kanske?

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem

Varför ska "stora" företag finansiera sina produkter på Kickstarter? Helt galet att backa detta i min mening, de lär ju ha ett kapital från den förra klockan som de kan använda. Verkar ju dessutom som att de redan har utvecklat klart klockan så detta är bara ett sätt att få folk att köpa innan de vet hur den faktiskt är, i.o.m. att det nu bara finns marknadsföringsmaterial.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk

Synd bara att den inte ser något vidare ut. Skärmen täcker väl inte ens halva framsidan?

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem

Ingen dålig summa, och 7/10 dagars batteritid... ja då kan man faktiskt börja fundera på saken.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Sen jag uppgraderade till Lolipop tappar telefonen kontakt med min Pebble Steel med jämna mellanrum, detta har gjort att jag nästan slutat använda den.

Gillar inte designen på nya klockan, får gärna vara fyrkantig, men den måste ändå vara snygg, tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Varför ska "stora" företag finansiera sina produkter på Kickstarter? Helt galet att backa detta i min mening, de lär ju ha ett kapital från den förra klockan som de kan använda. Verkar ju dessutom som att de redan har utvecklat klart klockan så detta är bara ett sätt att få folk att köpa innan de vet hur den faktiskt är, i.o.m. att det nu bara finns marknadsföringsmaterial.

Crowdfunding funkar som gratis / billig marknadsföring också iom att det skapar förväntan från den presumtiva kundkretsen plus att det som du skriver binder upp ett stort antal köpare redan innan produkten släppts.

Utveckling och produktion kostar pengar, kan man som i detta fall låna pengar gratis eller till liten ränta i form av eventuellt mervärde till de som stödjer projektet så slipper man binda upp eget kapital eller rent av låna från finansinstitut.

Edit: Batteritiden känns mer förväntad än bra, Qualcomms Toq som släpptes 2013 har ett 240 mAh batteri vilket ger +5 dagars batteritid, i klockan sitter en Mirasol E-Ink färgskärm. Toq har förövrigt trådlös laddning vilket verkar saknas på Pebble, trodde det var mer eller mindre ett måste på nya enheter.
Det som dock saknas på Qualcomms klocka är design, med en snyggare design och en bred lansering kampanj så hade den säkert kunna sälja rätt okey.
http://arstechnica.com/gadgets/2013/12/review-qualcomms-toq-s...

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Hehe, mja, det är lite utanför SweClockers omårde. Kan säkert prata lite i en Panel eller något, men mer formellt lär det inte bli.

Förstår det! Men vi är nog en hel del som är sugna på att höra ett litet omdöme, nånstans

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nästan lite sugen att köpa, dock så ringer jag rätt så sällan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Coolt. Tänk om de inte var så otroligt fula bara.
Passar inget vidare till kavaj och skjorta.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Väntar på min Time Steel..

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt för Pebble men använd nu alla pengar att lägga verkligt krut bakom designen så att klockorna inte ser ut som Casios från 80-talet. Om det släpps en riktigt snygg Pebble så blir det köp direkt. Tills dess väntar jag.