Brygg-tråden - Allt om hembryggd öl, cider, vin, m.m

Permalänk
Medlem

Blev till att brygga 2 öl idag, ett hejvilt inspirerat experiment och en brun porter av äldre modell

Portern har varit under planering ett tag, huvudjästen är Safale S-04 och som extra krydda hade jag i lite WLP645 Brettanomyces Claussenii, när primärjäsningen är klar ska jag slanga över till ett annat kärl och låta det stå och mysa i krypgrundskällaren över sommarn tills min födelsedag, få se vad det blir.

Maris Otter, Brown malt, pilsner- och vetemalt samt lite chokladmalt bara för att, humlade med Challenger.

Färgen blev ungefär som väntat

Efter att ha läst en hel del om sahti och sen hittat Larsblog tog experimentlusten fart så jag for ut i skogen och plockade enris, tvättade och lät det dra i 80-gradig vatten en god halvtimme och bryggde på detta(med lite allehanda maltrester) en 5l sats och spillde i lite av Brettanomycesstartern jag gjort för portern. Färgen blev mörkare än väntat men så var jag inte så noga med doserna.

Dessutom hann jag skruva med 2 cyklar och så blev det ju ett antal öl under dagens gång, så nu kallar kudden

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Får väl anmäla mig i tråden då. Satte en sats singe hop ale för ett par veckor sedan, väldigt enkelt recept med maltextrakt som bas och simcoe-humle. Buteljerade förra helgen. Första smakprovet i söndags, egentligen för tidigt men jag kunde inte hålla mig. Mycket trevlig överraskning blev det i alla fall! Fin beska, lagom blommig. Funderar redan på vad nästa ska bli.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Blev lite för trångt i flaskan igen, 12l jäskärl räcker helt enkelt inte till 10l vört men jag tycks lära mej långsamt...

Fläckarna i bakgrunden(på min tvättmaskin) kom när humleskräpet satte igen vattenlåset så propp, lås och en hel jäkla massa skum flög iväg med en fin knall har bytt och rensat lås några gånger nu...

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk

4 liter cider gjord på Godmorgon Äppeljuice. Jäst i 6 dagar vid omtappningen idag till flaska. Den hade redan en viss kolsyra men ville ha lite mer varav jag låter den slutjäsa på flaska. Började på OG 56 och var nere på 10 vid omtappning. Smaken är ganska grumlig men smakar mycket äpple:)

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillpeparoni:

4 liter cider gjord på Godmorgon Äppeljuice. Jäst i 6 dagar vid omtappningen idag till flaska. Den hade redan en viss kolsyra men ville ha lite mer varav jag låter den slutjäsa på flaska. Började på OG 56 och var nere på 10 vid omtappning. Smaken är ganska grumlig men smakar mycket äpple:)

https://dl-web.dropbox.com/get/Camera%20Uploads/2015-03-28%20...

Beroende på vilken jäst du valt så kan det vara en bättre idé att låsa den jäsa ut i hink och tillsätta lite äppeljuice vid flaskning. Menar så du inte får flaskbomber om det skulle jäsa ut för mycket.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Beroende på vilken jäst du valt så kan det vara en bättre idé att låsa den jäsa ut i hink och tillsätta lite äppeljuice vid flaskning. Menar så du inte får flaskbomber om det skulle jäsa ut för mycket.

Försent nu men får kanske ta och pysa flaskorna någon gång om dagen den närmaste veckan. Vill inte att de sprängs ju !

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

Så var man igång igen, en golden ale denhär gången

Köpte mej en lite effektivare kokplatta, 3,5kW är riktigt lagom då den kokade upp ~30 liter på 20 min från dom ca 70 C det låg på ur mäskkärlet.

Pale Ale- Pilsner- Biscuit och Crystal 50L-malt, humlat med Northern Brewer och Safbrew T-58 som jäst.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Vart köpte du plattan? 16A ?

Skrivet av FlyingFinn:

Så var man igång igen, en golden ale denhär gången

http://msoininen.smugmug.com/photos/i-dPcgF4v/0/X2/i-dPcgF4v-...

Köpte mej en lite effektivare kokplatta, 3,5kW är riktigt lagom då den kokade upp ~30 liter på 20 min från dom ca 70 C det låg på ur mäskkärlet.

http://msoininen.smugmug.com/photos/i-5bT4CJ9/0/X2/i-5bT4CJ9-...

Pale Ale- Pilsner- Biscuit och Crystal 50L-malt, humlat med Northern Brewer och Safbrew T-58 som jäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJorNus:

Vart köpte du plattan? 16A ?

16A ja, köpte den på ebay.de för 185€ inkl frakt, märke/modellnr: Hendi 239711

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Toppen! Tack funkar fint? har ett 30l gryta.

Skrivet av FlyingFinn:

16A ja, köpte den på ebay.de för 185€ inkl frakt, märke/modellnr: Hendi 239711

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJorNus:

Toppen! Tack funkar fint? har ett 30l gryta.

Funkar perfekt, min gryta är 34l och använde en 10l att värma lakvatten med sen. Enligt diverse bryggande tyskar ska den räcka upp över 50l fast då får man nog vänta lite längre på kok

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Här kommer lite uppdatering från mig, jag har börjat med en liten fatanläggning med 5l partyfat som jag tvångskolsyrar:

Jag passade även på att köpa mig en DYMO LabelWriter för att få till lite etiketter till faten:

Samt en tappkran:

Visa signatur
Permalänk
Musikälskare

Blir grymt imponerad av alla i tråden!

Just nu brygger jag min första lager och har precis satt den på "secondary" för lagring, ska ner runt 2 grader i 20 dagar tänkte jag, pallar inte vänta längre än så

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Efter-bryggdags-öl är en lagom blandning av katarsis och njutning.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Nåja, då var min golden ale provsmakad, blen nästan precis som tänkt men lite mildare humlad, kan vara att jag har för mjukt vatten.

Ser ju iaf bra ut sånär som på lite haze, men det hör väl till i hembryggt

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Nu ska här odlas jäst

Inuti:

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk

Har tänkt att inom kort försöka mig på att göra egen mjöd.

Har kollat lite på dessa sidor:
http://www.runristare.se/mjod/
http://www.hexmaster.com/mead/usa.html

Något man ska tänka på?
På den ena sidan står det att man ska koka honung/vatten blandningen, men inte på den andra. Hur har ni gjort?

Permalänk
Skrivet av kangarooster:

Har tänkt att inom kort försöka mig på att göra egen mjöd.

Har kollat lite på dessa sidor:
http://www.runristare.se/mjod/
http://www.hexmaster.com/mead/usa.html

Något man ska tänka på?
På den ena sidan står det att man ska koka honung/vatten blandningen, men inte på den andra. Hur har ni gjort?

behöver inte koka honungen.
dock värma upp vattnet lite så det iaf är lite halvljummet ä ett helvet att lösa upp honungen annars.
men man vill inte värma honungen för hårt för då dör alla de nyttiga bakterierna i den

gjorde en batch förra hösten på 20L ~10%igt på lokaltillverkad honung blev ok. väldigt udda smak på mjöd inte äklig men väldigt udda.

Får även eftersöta den som satan då man blir som ett russin i munnen när man dricker den annars

körde typ på receptet från http://www.runristare.se/mjod/

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

behöver inte koka honungen.
dock värma upp vattnet lite så det iaf är lite halvljummet ä ett helvet att lösa upp honungen annars.
men man vill inte värma honungen för hårt för då dör alla de nyttiga bakterierna i den

gjorde en batch förra hösten på 20L ~10%igt på lokaltillverkad honung blev ok. väldigt udda smak på mjöd inte äklig men väldigt udda.

Får även eftersöta den som satan då man blir som ett russin i munnen när man dricker den annars

körde typ på receptet från http://www.runristare.se/mjod/

Tack för svar. Har läst att man kan hälla i lite socker innan tappning för att få den mousserande. Är det något du har provat? Vad menar du med eftersöta?

Edit: Vet inte om du har varit på Sjätte tunnan på gamla stan i Stockholm. Om du har testat mjöden där, hur likt den smakade din mjöd?

Permalänk
Skrivet av kangarooster:

Tack för svar. Har läst att man kan hälla i lite socker innan tappning för att få den mousserande. Är det något du har provat? Vad menar du med eftersöta?

Edit: Vet inte om du har varit på Sjätte tunnan på gamla stan i Stockholm. Om du har testat mjöden där, hur likt den smakade din mjöd?

Ja slog i en matsked honung i varje flaska och löste upp i mjöden är vad jag menade för att få lite sötma.för den va väldigt sur i smken som den var.

Aldrig varit i stockholm. Brukar försöka hålla mig undan från större städer.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

De två senaste brygderna.

Visa signatur

skönhet förfaller med åren men en vacker personlighet består hela livet..
Mer CO-OP åt folket.

Permalänk
Medlem

Väcker denna tråden till liv igen

Får du en lakrits-ton när du använder el dorado?
Tycker alla öl jag bryggt med el dorado har en skum lakritston i doft och smak. Dock tonas den ner lite efter lagring.
Har funderat på om det är en felsmak eller om det kan vara humlen..

Men till sist, hur vart din el dorado-brygd och hur mycket humlade du?

Visa signatur

Shuttle XPC Z170R8 V2
Microsoft Surface Pro

Permalänk
Medlem

Dags att återuppliva tråden!

Skördade lite jäst idag, 2 burkar som jag top-crop:ade från en belgisk brun som står och jäser

Samt liten burk avslapp från startern jag satte igång ölet med

Nånannan som skördar/återanvänder jästar?

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Brygga eget öl!

Hej, jag undrar om någon av er brygger öl hemma.
Jag har sett att det finns sådana här ölbryggningssatser man kan köpa på internet,
och eftersom jag har långt till systembolaget skulle det vara kul att testa.
Jag funderar på att köpa Coopers ölbryggningssats. Men jag har inget svalt ställe
att ställa den på så jag undrar om det går att jäsa i rumstemperatur.
Berätta gärna vad du själv gör för öl och om du har några tips!

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Medlem

Brygger hemma sedan länge, kör helmalt, och gör väl i princip det mesta i stilväg så länge det är överjäst. Har inte jäskammare för lager.

Ale kan du jäsa vid de rumstemperaturer som råder såhär års, inga problem. Framemot sommaren när det rör sig mot 24-25 grader börjar det dock bli lite för varmt, kan bli en del estrar och sånt som ger felsmaker. Gör uppehåll över sommaren.

Generellt sett tycker jag inte de där ölsatserna är jätteroliga. Att brygga på spraymalt (DME, dry malt extract) är inte mycket stökigare, men ger mycket bättre resultat. Recept kan du googla rätt på, börja exempelvis med att leta rätt på kloner av ölsorter du gillar.

Ska du ändå hålla på med ölsatser, så rekommenderar jag dig i alla fall att skaffa riktig humle och byta ut den medföljande jästen. Jäst är något av en färskvara, och du vet aldrig hur länge de där ölsatserna stått på lagret innan du köpte dem.

Rekommenderar dig också att läsa på så mycket du kan och orkar innan du sätter igång. Här är några resurser på den fronten:

https://byo.com/ - massor av bra artiklar, allt mellan nybörjarnivå och riktigt avancerat.
http://www.brewersfriend.com/ - blandad info, kalkylatorer, etc.
http://www.howtobrew.com/ - bra nybörjarinfo.
https://www.shbf.se/ - en del vettigt på svenska, tyvärr lite tunnare urval än de engelskspråkiga sajterna. Missa inte bryggarwikin

Ja, och så kan du förstås googla rätt på mer sajter

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Ok! Ska läsa på sen får man se om jag hinner innan sommaren, verkar en aning komplicerat
ser jag nu men skulle vara gott med lite öl till sommaren!
Tack för tipsen!

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Framemot sommaren när det rör sig mot 24-25 grader börjar det dock bli lite för varmt, kan bli en del estrar och sånt som ger felsmaker. Gör uppehåll över sommaren.

Saison kan (bör?) väl med fördel bryggas vid höga temperaturer?

Har varit sugen på att brygga under längre tid men hittar liksom inte riktigt tid och plats. Sveper den svenska marknaden på härliga öl istället.

Permalänk
Medlem

Även jag är lite sugen på att prova efter att jag såg grannen brygga öl i källarförrådet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns en mycket bra tråd här på forumet som behandlar ämnet
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1137075-brygg-traden-al...

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Finns en mycket bra tråd här på forumet som behandlar ämnet
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1137075-brygg-traden-al...

Tack för tipset!

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|