Permalänk
Medlem

Func KB 460

Hej

Jag införskaffade ett Func KB 460 med blå brytare igår är riktigt nöjd med det men har en undring till er andra där ute med ett Func tangentbord. Det är så att när jag stänger av dator så lyser fortfarande knapparna. Det är lite störade, för jag har datorn i samma rum som jag sover. Men en annan sak som är konstigt är att det inte lyser när datorn går i ström sparläge.

Så min fråga är om någon där ute vet hur jag får mina tangenter att sluta lysa.

Med vänlig hälsning/Gunde

Permalänk

Gäller samma för mig, kolla i BIOS wake on lan är på

Permalänk
Medlem
Skrivet av gundeboy:

Hej

Jag införskaffade ett Func KB 460 med blå brytare igår är riktigt nöjd med det men har en undring till er andra där ute med ett Func tangentbord. Det är så att när jag stänger av dator så lyser fortfarande knapparna. Det är lite störade, för jag har datorn i samma rum som jag sover. Men en annan sak som är konstigt är att det inte lyser när datorn går i ström sparläge.

Så min fråga är om någon där ute vet hur jag får mina tangenter att sluta lysa.

Med vänlig hälsning/Gunde

Antagligen en inställning i BIOS som säger att usb-portarna skall vara aktiva när datorn är avstängd om man vill ladda mobil eller liknande, mitt gigabyte mobo har samma funktion men mitt tangentbord slocknar dock när datorn stängs av.

Permalänk
Medlem

Koppla dator/skärm till en strömbrytare som du stänger av på natten?

Visa signatur

Define Meshify T GC - Gigabyte Z370 Ultra Gaming - i7-8700k@Stock (CM 212 Evo) - Gainward 1070 PE - 16GB DDR4 300MHz - High Seirra (MacOS)

Define R4 - MSI Pro Carbon x370 - Ryzen 1800x@Stock (CM 212 Evo) - MSI PE 660Ti - 16 GB DDR4 3000MHz - Unraid (NAS / Application server)

MacBook Pro 2019, MacBook Pro 2013 Late, IPad Pro 2017 10.5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dazing:

Koppla dator/skärm till en strömbrytare som du stänger av på natten?

Bra svar men laddar som sagt mobilen i datorn under natten

Men måsste man slå av usb kontakterna för att det ska sluta lysa??

Permalänk
Medlem

Om det är alla knapparna du menar som lyser på natten, så borde väl problemet lösas genom att du sänker ljusstyrkan på brädan tills den slocknar? Finns ju fyra nivåer, ändras med knapparna Fn + (num) 2 och 8. Om det inte är detta du menar ber jag om ursäkt för eventuella missförstånd.

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem
Skrivet av seigmenn:

Om det är alla knapparna du menar som lyser på natten, så borde väl problemet lösas genom att du sänker ljusstyrkan på brädan tills den slocknar? Finns ju fyra nivåer, ändras med knapparna Fn + (num) 2 och 8. Om det inte är detta du menar ber jag om ursäkt för eventuella missförstånd.

ja det är ett alternative men det vore trevligt om det kunde slockna automatiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av gundeboy:

ja det är ett alternative men det vore trevligt om det kunde slockna automatiskt

Då är jag med. Känns som att detta problem borde gå att lösa i Bios nånstans. Använder tyvärr inte mitt Func längre, så minns inte riktigt hur det betedde sig.

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem
Skrivet av seigmenn:

Då är jag med. Känns som att detta problem borde gå att lösa i Bios nånstans. Använder tyvärr inte mitt Func längre, så minns inte riktigt hur det betedde sig.

Tack för svaret för titta i bios när min lite kunnigare bror kommer hem

Permalänk
Medlem
Skrivet av gundeboy:

Tack för svaret för titta i bios när min lite kunigare bror kommer hem

Bara att återkomma om ni lyckas lösa det, eller inte lösa det, ifall det är någon annan som har liknande problem. Kan ju vara bra att veta för framtiden.
Lycka till.

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem

Har KB 460 på 2 olika datorer. Inget av dom lyser när datorn är avstängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seigmenn:

Bara att återkomma om ni lyckas lösa det, eller inte lösa det, ifall det är någon annan som har liknande problem. Kan ju vara bra att veta för framtiden.
Lycka till.

Det ska jag göra

Skrivet av hultron:

Har KB 460 på 2 olika datorer. Inget av dom lyser när datorn är avstängd.

Men har du gjort något för att få dem att de inte ska lysa. Eller har du inte någon ström i dina USB utag när datorerna är avstängda.

Permalänk
Medlem

Prova att byta USB-uttag, det är inte säkert att alla är strömförande när datorn är avstängd.

Har ett Func kb-460 och det slocknar helt, både när jag sätter datorn i vila och när jag stänger av den. Det gör även mit QPad MK 80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cool Runnings:

Prova att byta USB-uttag, det är inte säkert att alla är strömförande när datorn är avstängd.

Har ett Func kb-460 och det slocknar helt, både när jag sätter datorn i vila och när jag stänger av den. Det gör även mit QPad MK 80.

okey ska testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av gundeboy:

Men har du gjort något för att få dem att de inte ska lysa. Eller har du inte någon ström i dina USB utag när datorerna är avstängda.

Har inte ändrat något i BIOS angående USB-portarna.

Permalänk
Medlem

Stäng bara av belysningen?

Fn+2 tills den slocknar. Fn+8 sen när du vill starta den.

(2 och 8 på din numpad)

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Stäng bara av belysningen?

Fn+2 tills den slocknar. Fn+8 sen när du vill starta den.

(2 och 8 på din numpad)

japp det vet jag men vile att det skulle ske automatiskt

Permalänk
Medlem

Tjena! Har en liten annan fråga
Såg idag att det har kommit ut en ny programvara, 1.16. Men vet någon vad det nya i den är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av John22:

Tjena! Har en liten annan fråga
Såg idag att det har kommit ut en ny programvara, 1.16. Men vet någon vad det nya i den är?

Jag vet icke, jag har den men tycker det är väldigt segt att spara sina keybindings när man har gjort dem. Vet någon varför?
Är det för att de sparas i tangentbordet eller sparas de på datorn. Men om de sparas på datorn borde det gå väldigt snappt att spara dem.

Permalänk
Medlem

Har kommit på en lösning

Om man har en sak inkopplad när man stänger av datorn t.ex. en mobilladdare så lyser inte tangentbordet. Jag antar att det ät för att strömmen går till den. Istället för lysdioderna.