Böjd pinne i CPU sockeln - reparation (erfarenheter)?

Permalänk
Medlem

Böjd pinne i CPU sockeln - reparation (erfarenheter)?

Hej, beställde nyss ett ASRock z97m Anniversary av Inet.se

Jag har monterat ihop skiten och den vägrar att starta, så plockar isär moderkortet och tar en extra titt på pinnarna. Visar sig att en av dom är trasig. Det verkar inte vara p.g.a fel-monterad processor utan bara ett fel på produkten.

Vad tycker ni att jag ska göra??

*reklamera varan
* försöka dra upp den med en pincett?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Reklamera/garanti på den, dom där pinnarna är inte att leka med, tro mig.

Permalänk
Inaktiv

Hur bra känner du du är på att fixa problemet. Då du frågar bedömmer jag att du vill returnera produkten och få en ny.

Permalänk
Avstängd

Chansen att få ett nytt är väl ganska liten då de kommer hävda att du böjt pinnen

Permalänk
Medlem

Känner mig inte alls säker, är darrhant dessutom. Men hur gör jag då? Vet någon hur inet ser på reklamation av trasiga pinns? det är ju jävligt enkelt att förstöra sin CPU socket så de kanske tror att jag förstört den själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denwen:

Känner mig inte alls säker, är darrhant dessutom. Men hur gör jag då? Vet någon hur inet ser på reklamation av trasiga pinns? det är ju jävligt enkelt att förstöra sin CPU socket så de kanske tror att jag förstört den själv?

Risken att du bryter loss pinnen helt när du försöker "fixa den" är riktigt stor, så jag skulle satsa på att höra med Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denwen:

Känner mig inte alls säker, är darrhant dessutom. Men hur gör jag då? Vet någon hur inet ser på reklamation av trasiga pinns? det är ju jävligt enkelt att förstöra sin CPU socket så de kanske tror att jag förstört den själv?

Jag tror de kommer säga att du har förstört den, vilket även jag tror. Alla moderkort kontrolleras hårt innan skeppning efter skadade pins och de har sedan skyddskåpa tills du öppnar den. Risken att det är fabriksfel är alltså extremt liten, däremot inte 0 såklart.

Det går att böja tillbaka, beror såklart på hur böjd den är. Råkade själv stöta till några pins med en nagel en gång (fråga inte hur) och det var inga problem alls att böja tillbaka. Då behövde jag inte däremot rikta särskilt mycket utan de var böjda helt rakt åt ett håll (uppåt) så böjde bara i raka motsatta hållet (rätt ner) och de fall perfekt tillbaka på plats igen. (Lyckades komma under på något höger.)

Försöker du däremot reparera själv så förlorar du all möjlighet till reklamation så skadar ju inte att få inet att kolla på det. Inet är däremot väldigt hårda med det och kommer nog garanterat anklaga dig. Även, tror de tar någon avgift för att kolla så undersök det först.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Hör med inet först, skiter det sig helt så är det ju ändå bara att köpa en ny processor så då kan man ju testa att böja tillbaka den.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem
Skrivet av utsatt_unge496:

Hör med inet först, skiter det sig helt så är det ju ändå bara att köpa en ny processor så då kan man ju testa att böja tillbaka den.

Nyare Intel processorer har inte pinnar, pinnarna är i sockeln på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Jag tror de kommer säga att du har förstört den, vilket även jag tror. Alla moderkort kontrolleras hårt innan skeppning efter skadade pins och de har sedan skyddskåpa tills du öppnar den. Risken att det är fabriksfel är alltså extremt liten, däremot inte 0 såklart.

Det går att böja tillbaka, beror såklart på hur böjd den är. Råkade själv stöta till några pins med en nagel en gång (fråga inte hur) och det var inga problem alls att böja tillbaka. Då behövde jag inte däremot rikta särskilt mycket utan de var böjda helt rakt åt ett håll (uppåt) så böjde bara i raka motsatta hållet (rätt ner) och de fall perfekt tillbaka på plats igen. (Lyckades komma under på något höger.)

Försöker du däremot reparera själv så förlorar du all möjlighet till reklamation så skadar ju inte att få inet att kolla på det. Inet är däremot väldigt hårda med det och kommer nog garanterat anklaga dig. Även, tror de tar någon avgift för att kolla så undersök det först.

Instämmer till 100%.
Men det skadar som sagt inte att höra med Inet.
Annars kan du försöka sälja kortet här på marknaden.

Permalänk
Medlem

Du kan ju höra med Inet men i vartenda fall som jag läst om så har skulden hamnat på kunden och inget kan överbevisas.

Ta gärna en närbild så kan vi hjälpa till att avgöra om du ska försöka böja tillbaka. Har böjt tillbaka några riktigt elaka innan och det har funkat bra

Permalänk
Medlem

Men det känns så jävligt att betala för något trasigt, chansen finns alltid att jag själv har lyckats pilla ner pinnen. Har själv läst runt lite och chansen att jag får en ny vara är liten. Det är så tråkigt

Uppdaterar med närbild snart.

Är student och inte särskilt rik så har inte råd att köpa nytt heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denwen:

Men det känns så jävligt att betala för något trasigt, chansen finns alltid att jag själv har lyckats pilla ner pinnen. Har själv läst runt lite och chansen att jag får en ny vara är liten. Det är så tråkigt

Uppdaterar med närbild snart.

Är student och inte särskilt rik så har inte råd att köpa nytt heller

Tråkigt så klart, men säger som de förra att det antagligen är du som oavsiktligt har lyckats böja till pinnen. Men hör så klart med Inet först och nekar de garanti/reparation är det ju bara att försöka böja pinnen.

Om du ska försöka böja den antar jag att det är bra och värma den så mycket som möjligt först, för att motverka att den går av. Tänker då på värme i klass med en hårfön eller liknande.

Permalänk
Medlem

Böjd pinne i CPU sockeln - reparation (erfarenheter)?

Hej!

Jag har omedvetet råkat böja en pinne i moderkortet. Jag har hört av mig till Inet.se för eventuell reklamation vilket de nekade omedelbart. Däremot när jag ringde dom så sa de att jag skulle skicka in kortet och att de då eventuellt kunde böja tillbaka pinnen.

Det jag då funderar på är; Har ni någon erfarenhet av att inet, webbhallen eller någon liknande leverantör lyckats rädda erat moderkort?

De debiterar runt 250kronor vilket som även fast de misslyckaks/lyckas.

Har ni några andra erfarenheter av reparation av CPU-sockeln?

Permalänk
Medlem

Jag skulle bege mig till närmaste datorbutik och fråga om de kunnde hjäpa dig te.x Net2World

Visa signatur

Stationnär Dator : In Progress

Permalänk
Hedersmedlem

Har inte skickat in kort för sådant. Däremot har jag själv böjt rätt ett gäng pinnar med en knappnål på ett begagnat z87kort jag köpt och det gick bra. Pinnarna stod i alla möjliga riktningar där ;). Men det är inte alla som lyckas med det där i hemmet. Pinsen är ju vändans små.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Knepet jag har läst om här på Swec är att ta en blyertspenna som använder stift. Ta ur stiftet och använd öppningen för att böja pinnen. Har inte behövt testa detta själv så vet inget om hur effektivt det är.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KiWo:

Knepet jag har läst om här på Swec är att ta en blyertspenna som använder stift. Ta ur stiftet och använd öppningen för att böja pinnen. Har inte behövt testa detta själv så vet inget om hur effektivt det är.

Det fungerar bra för processorer som har raka pins. Det är en rätt smart grej på AMDprocessorer.
Men i det här fallet rör det sig om böjda pins i moderkortssoccklen vilket indikerar intels lösning och deras pins är både böjda och asymmetriska till formen. Dessutom upplever jag att de sitter tätare. Efter att ha trixat med det där själv en del vill jag påstå att en stiftpenna för blyerts är på tok för grov för att få rätt på böjda pins för intels socket. De andra pinsen runt om kommer troligen vara i vägen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det fungerar bra för processorer som har raka pins. Det är en rätt smart grej på AMDprocessorer.
Men i det här fallet rör det sig om böjda pins i moderkortssoccklen vilket indikerar intels lösning och deras pins är både böjda och asymmetriska till formen. Dessutom upplever jag att de sitter tätare. Efter att ha trixat med det där själv en del vill jag påstå att en stiftpenna för blyerts är på tok för grov för att få rätt på böjda pins för intels socket. De andra pinsen runt om kommer troligen vara i vägen.

Jag provade ta fram en pincett igår, såg direkt att den var allt för fet/bred för att kunnat plocka upp den lilla pinnen med. Risken att döda alla andra pinnarna är väldigt stor. Jag antar att en nål skulle kunna hjälpa, men osäker där med.

Men det känns så jävligt att betala 250kronor ifall de inte lyckas reparera varan. (Jag är en fattig student)

Permalänk
Inaktiv

Stadig hand och en sy/knappnål är allt som behövs för att åtgärda det själv.
Slösa inte pengar i onödan förrän du prövat och känner du då när du prövat att det inte kommer att gå, då skickar du in det på reparation.

Man kan med lite teknik och finess klara av att laga mycket själv och många väljer den enkla vägen att lämna in.
Dock om man totalt inte vet vad man sysslar med ska man inte ens försöka för det är dömt att misslyckas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Stadig hand och en sy/knappnål är allt som behövs för att åtgärda det själv.
Slösa inte pengar i onödan förrän du prövat och känner du då när du prövat att det inte kommer att gå, då skickar du in det på reparation.

Man kan med lite teknik och finess klara av att laga mycket själv och många väljer den enkla vägen att lämna in.
Dock om man totalt inte vet vad man sysslar med ska man inte ens försöka för det är dömt att misslyckas.

Du har absolut rätt, jag ska försöka själv, misslyckas jag så är det väl så.
En sak jag funderar på dock; hur försiktig måste jag vara med att inte nutta botten med nålen? Tänkte ifall jag kan sabba något i kretskorten?

Permalänk
Medlem

Om du har förstoringsglas, lupp eller liknande så kan det vara till stor hjälp.

Permalänk
Medlem

Äger tyvärr inget sådant

Permalänk
Inaktiv

Om jag inte är helt fel ute finns det billiga förstoringsglas och luppar på de större stormarknaderna att införskaffa.
Har märkt att de mer och mer börjar likna mini malls och säljer allt mellan himmel och jord.

Lokala bokhandeln kan ju också vara ett alternativ, bättre att lägga 25-40 spänn på ett sådant än 250 spänn på reparation.

Om inte annat kanske någon snäll granne har ett att låna ut.

Permalänk
Medlem

Alltså EN pinne sne känns som att det skulle kunna vara ett fabrikationsfel för jag har googlat lite och de flesta trådarna är ang flera pinnar. Men beror lite på var i sockeln den sitter. Är det typ i hörnet kan ts ha böjt den men är det mitt i sockeln känns det osannolikt i mina öron. För att förtydliga, bara spekulationer i detta inlägg.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Hedersmedlem

#Trådar sammanslagna#

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderatorn

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Inet och komplett har vad jag sett i en del fall när folk lämnat in moderkort med böjda pinnar rätat ut dom.
Sen om dom tar ut felsökningsavgiften heller ej har varit 50/50 chans.

Så det kan ju vara ett alternativ om som TS kan prova om TS ej kan/vill prova att böja själv.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Oh fy själv råkade jag böja några pins när jag skulle skicka iväg ett moderkort med trasig bios och det går ju inte direkt att fixa själv efter någon månads trubbel med affären fick jag en ny nu sitter den och leverar mig underhållning några dagar i veckan hoppas det löser sig

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av philipborg:

Jag tror de kommer säga att du har förstört den, vilket även jag tror. Alla moderkort kontrolleras hårt innan skeppning efter skadade pins och de har sedan skyddskåpa tills du öppnar den. Risken att det är fabriksfel är alltså extremt liten, däremot inte 0 såklart.

Detta brukar hävdas, men några bevis för att så verkligen sker har aldrig framkommit. Faktum är att om ett fel inträffar inom 6 månader från köpet så anses det automatiskt som ursprungligt och det är upp till leverantören att bevisa att felet inte fanns från början. Det enda sättet jag kan se att man kan bevisa detta på är om man har ett foto på socketen.

Så jag hade reklamerat. Gnäller de så är det bara att tala om för dem att det är de som har bevisbördan. Dessa socketar är ett skit att jobba med och att Intel osv fortsätter med dem är fullständigt obegripligt. De är alldeles för känsliga att jobba med. Det ska inte vara kundens problem att produkten är kass.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem

Tråden handlar mer om konsumenträtt än reparation som jag bedömer det även om den står med en fot i vardera, därför flyttas den.

*Tråd flyttad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro