Permalänk
Medlem

Hjälp med vattenkylning och funderingar

Halloj,

Sitter och klurar på vattenkylning efter uppgraderingen till SLi. Problemet är att jag kommer behöva flytta på datorn då och då så satt jag och fundera på ifall en FD kalvin skulle gå att bygga ut med 1-2 240mm radiatorer och 2 vattenblock? Eller blir det för mycket? Anledningen att jag funderar på det är att det skulle bli som en AIO kylare, och mer flyttvänlig. Eller har jag missförstått reservoarerna?

I såfall, skulle någon kunna hjälpa mig att sätta ihop ett paket för att kyla Node 804 i sign? (4770, 2x780 ) skulle vara väldigt tacksam isåfall!

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

En dator med helt custom loop är mobila dem med. Har du gjort rätt skall reservoarer ej läcka. Tror dessutom att Kelvin-pumpen är i klenaste laget för 2GPU+CPU och radiatorer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kör en kelvin S36 och i manualen så är det en setup med 2gpu och cpu. Då är den utbyggd med både pump och reservoar.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

En dator med helt custom loop är mobila dem med. Har du gjort rätt skall reservoarer ej läcka. Tror dessutom att Kelvin-pumpen är i klenaste laget för 2GPU+CPU och radiatorer

Skickades från m.sweclockers.com

Men hur mobila är de? Jag har ingen erfarenhet själv av just custom loops och frågar därför. Sedan vad är skillnaden mellan tex Acetal/nickel och Acetal block? Jag trodde också att de skulle vara för klena, men enligt Drivknuten så ska det tydligen fungera.

Skrivet av Drivknuten:

Jag kör en kelvin S36 och i manualen så är det en setup med 2gpu och cpu. Då är den utbyggd med både pump och reservoar.

Det är rätt intressant. Är det samma pump på alla 3 modellerna? Jag har inte plats för någon 360rad i mitt chassi.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Men hur mobila är de? Jag har ingen erfarenhet själv av just custom loops och frågar därför. Sedan vad är skillnaden mellan tex Acetal/nickel och Acetal block? Jag trodde också att de skulle vara för klena, men enligt Drivknuten så ska det tydligen fungera.

Det är rätt intressant. Är det samma pump på alla 3 modellerna? Jag har inte plats för någon 360rad i mitt chassi.

Jag förstår det som att den loopen är utbyggd med en pump också? Du har ju en manual, så du kan titta. Vad menar du med mobila? Den blir ju lite tyngre, ca 1-2 kg för vätska, 400g per block plus ca 100g slang+kopplingar och radiatorerna väger som en AIO radiator eller mer, beroende på tjocklek och fin count. I övrigt förstår jag inte hur du menar de skulle vara immobila.

Nickelblock är nickelpläterade för snygg metallyster (och i teorin mindre slitage/korossion). Acetal är en svart plast som ovandelen av blocket tillverkas i. Alternativen är plexi/akryl, som är transparent. Ett block helt i metall har jag aldrig sett, skuille bli väldigt tugnt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CHASSI: FD R4 GPU: Asus GTX 780 CPU: I5 4690K @ 4,6ghz Cpu cooler: Cmh 212 Evo Mobo: Asus Z97 Pro Wifi PSU: Corsair RM 850w RAM: Balistix 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

En dator med helt custom loop är mobila dem med. Har du gjort rätt skall reservoarer ej läcka. Tror dessutom att Kelvin-pumpen är i klenaste laget för 2GPU+CPU och radiatorer

Skickades från m.sweclockers.com

Stod så här om FD Kelvin : S24 är anpassad att kyla upp till 2 CPU och 2 GPU så är ju inte säkert att TS kan ha så beroende på.

Utbyggbart system. Bara öppna upp det för att få full nytta av anpassade vattenkylning, med möjlighet att lägga till några komponenter du vill slingan, såsom en grafikkortskylare.

Högtryckspump låter starka vattenflöden även när ytterligare en CPU eller GPU vattenblock eller en extra radiator har lagts till slingan.
Alla delar har helt vanliga G 1/4 "gänga beslag för kompatibilitet med de allra flesta entusiastvattenkylningsprodukter.
Rören fästs med tvådelade mässingsbeslag, vilket ger en säker tätning samtidigt som den är enkel att öppna och åter tätning med en vanlig skiftnyckel.
Enkel påfyllning med dedicerad påfyllningsöppning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Jag förstår det som att den loopen är utbyggd med en pump också? Du har ju en manual, så du kan titta. Vad menar du med mobila? Den blir ju lite tyngre, ca 1-2 kg för vätska, 400g per block plus ca 100g slang+kopplingar och radiatorerna väger som en AIO radiator eller mer, beroende på tjocklek och fin count. I övrigt förstår jag inte hur du menar de skulle vara immobila.

Nickelblock är nickelpläterade för snygg metallyster (och i teorin mindre slitage/korossion). Acetal är en svart plast som ovandelen av blocket tillverkas i. Alternativen är plexi/akryl, som är transparent. Ett block helt i metall har jag aldrig sett, skuille bli väldigt tugnt.

Jag har ingen manual, äger i dagsläget ingen kalvin kylare. Det är inte vikten jag är orolig för, utan att reservoaren skulle läcka. Skulle de vara lika snortäta som en AIO utan res, så är det inget snack!
Som sagt, jag har ingen erfarenhet av custom loopar.

OK, så de olika typerna är mer design än funktion? Vilken rad rekommenderas? EK's eller phoobyas?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Corsair kylaren passar inte mina behöv och den andra får inte plats i mitt chassi.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Jag har ingen manual, äger i dagsläget ingen kalvin kylare. Det är inte vikten jag är orolig för, utan att reservoaren skulle läcka. Skulle de vara lika snortäta som en AIO utan res, så är det inget snack!
Som sagt, jag har ingen erfarenhet av custom loopar.

OK, så de olika typerna är mer design än funktion? Vilken rad rekommenderas? EK's eller phoobyas?

Min reservoar är tätad med en gummipackning där den fylls på, så den är både vatten och lufttät, dock är det en 5.25" bay reservoar, men jag skulle bli mycket förvånad om andra reservoarer inte är tätade på samma sätt då det är busenkelt och väldigt bra att ha ^^. Vilka radiatorer du skall ha får du vänta på andras svar, jag byggde bara en egen. Google har nog en del info åt dig om du vill ha annars

Permalänk
Medlem

Jag har custom loop till mina 770 kort och kör utan reservoar, har alltid kört utan reservoar och har aldrig haft probs med bubblor eller läckage.
Påfyllnad/avtappningsröret sitter före pumpen och det går från botten där pumpen sitter hela vägen upp till toppen av chassit.
Det fungerar som stigarrör så man kan se nivån i loopen och överst har jag en ballong som tar hand om tryckskillnaden när allt blir varmt, och den försluter även loopen.

*edit*
Stavfel

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??