Permalänk
Medlem

Vill installera Ubuntu. Hur?

Hej, jag använder Ubuntu i Virtualbox just nu, men det går långsamt, och jag skulle vilja gå över från Windows 8 till Ubuntu helt, men jag vet inte hur jag ska göra detta.

Jag testade idag att installera den genom Virtualbox, så jag klickade på "install" ist för bara "try it" som jag brukar göra, men jag tror att den enbart blev installerad inuti Vb.

Sorry allihop, detta är en sån nybörjarfråga, men jag skulle faktiskt behöva lite hjälp.

Tack i förhand.

Permalänk
Medlem

Boota på en USB-sticka som du har Ubuntu på och kör install där.

Permalänk
Visa signatur

Dator: I7 37.... Skit i det! den är bäst... för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av antimony:

Hej, jag använder Ubuntu i Virtualbox just nu, men det går långsamt, och jag skulle vilja gå över från Windows 8 till Ubuntu helt, men jag vet inte hur jag ska göra detta.

Jag testade idag att installera den genom Virtualbox, så jag klickade på "install" ist för bara "try it" som jag brukar göra, men jag tror att den enbart blev installerad inuti Vb.

Sorry allihop, detta är en sån nybörjarfråga, men jag skulle faktiskt behöva lite hjälp.

Tack i förhand.

Givetvis blev den bara installerad på din Vir-hdd

Gör som den ovanför skrivit gör en bootbar USB av ISO filen. Nedan ser du en länk för att väldigt lätt i Windows skapa Linux USB boot sticka
http://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as-...

1. boota upp på USB-stickan
2. installera
3. välj under partitions delen att döda alla andra partitioner så du får bara Linux partitioner (om du vill döda din Windows installation vill säga)
du kan bli tvungen att ta bort eller förminska Win partitionen om du ska få plats med ditt Linux OS.
4. Följ instruktionerna, GL HF med drivare till Graffekortet

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Jag har försökt i flera veckor nu att ändra min boot order i bios. Jag har googlat och googlat, men nada.

Är det nån som har en Probook 4540s?

Permalänk
Medlem
Skrivet av antimony:

Jag har försökt i flera veckor nu att ändra min boot order i bios. Jag har googlat och googlat, men nada.

Är det nån som har en Probook 4540s?

Du måste stänga av Secureboot och lite sådant troligen.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av antimony:

Jag har försökt i flera veckor nu att ändra min boot order i bios. Jag har googlat och googlat, men nada.

Är det nån som har en Probook 4540s?

Tryck på F9 när datorn startar så ska du komma till bootmenyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeeKer3Million:

Tryck på F9 när datorn startar så ska du komma till bootmenyn.

Precis, jag brukar först få trycka Esc och sen F9 på min ProBook 4320s för komma till bootmenyn.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bärplockaren:

Precis, jag brukar först få trycka Esc och sen F9 på min ProBook 4320s för komma till bootmenyn.

lika på min elitebook. Viktigt är dock på den att man tillåter USB flash boot eller likande i bios först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Du måste stänga av Secureboot och lite sådant troligen.

Skrivet av SeeKer3Million:

Tryck på F9 när datorn startar så ska du komma till bootmenyn.

Skrivet av bärplockaren:

Precis, jag brukar först få trycka Esc och sen F9 på min ProBook 4320s för komma till bootmenyn.

Skrivet av Hugligan:

lika på min elitebook. Viktigt är dock på den att man tillåter USB flash boot eller likande i bios först.

Tack för era svar.

Jag ska kolla på allt det här, och återkomma senare.

Jag trycker f10 för att komma till Bios, men ska testa.

Tack igen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av antimony:

Hej, jag använder Ubuntu i Virtualbox just nu, men det går långsamt, och jag skulle vilja gå över från Windows 8 till Ubuntu helt, men jag vet inte hur jag ska göra detta.

Jag testade idag att installera den genom Virtualbox, så jag klickade på "install" ist för bara "try it" som jag brukar göra, men jag tror att den enbart blev installerad inuti Vb.

Sorry allihop, detta är en sån nybörjarfråga, men jag skulle faktiskt behöva lite hjälp.

Tack i förhand.

Det låter som du har kört en livelinux i en virtuell maskin ? Hastighetsskillnaden på en installerad linux är liten om någon mellan att du kör den virtuellt eller inte men en livelinux är alltid långsammare och lite bökigare men jättebra för felsökning av olika typer.
Annars så stäng av secure boot/välj legacy mode eller vad det nu kan heta i din dator och installera sedan normal, det kan ju kanske vara bra om du inte raderar din återsällningspartition om du inte kopierat ut win därifrån innan men du gör som du vill med det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ubuntu tillsamman med secureboot borde inte vara något problem dock eftersom Microsoft has signerat ubuntu för secureboot. Däremot om du gör en usb installation från windows använd rufus för att skriva en image till usb.

https://rufus.akeo.ie/

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud986:

Ubuntu tillsamman med secureboot borde inte vara något problem dock eftersom Microsoft has signerat ubuntu för secureboot. Däremot om du gör en usb installation från windows använd rufus för att skriva en image till usb.

https://rufus.akeo.ie/

Rufus verkar bra. Stöder UEFI och GPT.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av antimony:

Hej, jag använder Ubuntu i Virtualbox just nu, men det går långsamt, och jag skulle vilja gå över från Windows 8 till Ubuntu helt, men jag vet inte hur jag ska göra detta.

Jag testade idag att installera den genom Virtualbox, så jag klickade på "install" ist för bara "try it" som jag brukar göra, men jag tror att den enbart blev installerad inuti Vb.

Sorry allihop, detta är en sån nybörjarfråga, men jag skulle faktiskt behöva lite hjälp.

Tack i förhand.

Jag vet att du efterfrågade att gå över till Ubuntu helt, men du har inte möjlighet att köra Ubuntu i Hyper-V eller du kanske inte har Win8 Pro? För Ubuntu i Hyper-V är i princip lika snabbt som Ubuntu on bare metal.

Hyper-V aktiverar man under: Program and Features.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW