Nytt MB, GC, processor. Datorn startar inte.

Permalänk
Medlem

Nytt MB, GC, processor. Datorn startar inte.

Hej! Jag har nyligen fått mina nya prylar det jag köp är:

moderkort: ASRock Z97M Anniversary
Grafikkort: Geforce GTX 960
Processor: Intel Pentium (g3258 LGA1150??)

Jag har kopplat in allt, jag vet dock inte ifall 24an sitter som den ska har försökt sätta i den tre gånger men har inte hört något klick eller liknande så är inte 100% på att den sitter som den ska, men vi får anta det.

Power switchen bör sitta rätt också eftersom det enda som händer när jag trycker på startknappen (IBLAND) är att takfläkten blinkar en gång. Sen händer ingenting alls. Ingen fläkt låter, nätagget luktar inte bränt och ingenting alls händer.

Har ni någon aning om vad som kan vara felet? Vill jättegärna lösa detta snabbt.

Att tillägga är också att detta är första gången jag någonsin kopplar in en nätagget i MB. Men hade en lite mer erfaren vän på skype som guidade mig genom processen.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kom du ihåg att montera distanserna bakom moderkortet?

Permalänk
Medlem

Japp, använde 6st

Permalänk

Har du även kopplat in strömen till cpu:n?

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Primo Psu: EVGA G2 750W Mb: Asus Sabertooth P67 Cpu: I7 2600K Cpu-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo Gpu: GTX 660 SLI Minne: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE SSD: Crucial MX100 256gb HDD: Seagate Barracuda 3tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av kn0rrhane:

Har du även kopplat in strömen till cpu:n?

Jag satte i CPU-fläkten sen satte jag i fyr-pinnarn ovanför CPUn så jag antar att jag har gjort det?

Edit: Det är den ATX12v1 uttaget va?

Permalänk

fyra pins ifrån fläkten eller strömkabeln ifrån agget?

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Primo Psu: EVGA G2 750W Mb: Asus Sabertooth P67 Cpu: I7 2600K Cpu-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo Gpu: GTX 660 SLI Minne: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE SSD: Crucial MX100 256gb HDD: Seagate Barracuda 3tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av kn0rrhane:

fyra pins ifrån fläkten eller strömkabeln ifrån agget?

Det var en tjock sladd ifrån Nätagget som var kopplat till 2st 4-pinnare varav en av dom passade i hålet.

Permalänk

Japp, det är i den strömmen från nätagget ska in i så ska du nog se att det kommer rulla

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Primo Psu: EVGA G2 750W Mb: Asus Sabertooth P67 Cpu: I7 2600K Cpu-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo Gpu: GTX 660 SLI Minne: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE SSD: Crucial MX100 256gb HDD: Seagate Barracuda 3tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av kn0rrhane:

Japp, det är i den strömmen från nätagget ska in i så ska du nog se att det kommer rulla

i ATX12v1-uttaget (Fyr-pinnar slotten) Sitter det redan en fyr-pinnare ifrån nätagget. Så strömmen är väl redan där? Tror du missförstod mig. Cpu-fläkten sitter i rätt uttag, tror det var där du missförstod mig.

Permalänk
Skrivet av Denwen:

Det var en tjock sladd ifrån Nätagget som var kopplat till 2st 4-pinnare varav en av dom passade i hålet.

Ska vara den om det inte är vga kabeln, kolla en extra gång för säkerhetskull.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Primo Psu: EVGA G2 750W Mb: Asus Sabertooth P67 Cpu: I7 2600K Cpu-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo Gpu: GTX 660 SLI Minne: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE SSD: Crucial MX100 256gb HDD: Seagate Barracuda 3tb

Permalänk
Skrivet av Denwen:

i ATX12v1-uttaget (Fyr-pinnar slotten) Sitter det redan en fyr-pinnare ifrån nätagget. Så strömmen är väl redan där? Tror du missförstod mig. Cpu-fläkten sitter i rätt uttag, tror det var där du missförstod mig.

Då är jag med läste det som att det var pwm kontakten till cpu-fläkten men då e ju strömmen där. Kolla ifall du kanske har vänt powerknappen fel, testa dig fram där.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Primo Psu: EVGA G2 750W Mb: Asus Sabertooth P67 Cpu: I7 2600K Cpu-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo Gpu: GTX 660 SLI Minne: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE SSD: Crucial MX100 256gb HDD: Seagate Barracuda 3tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av kn0rrhane:

Då är jag med läste det som att det var pwm kontakten till cpu-fläkten men då e ju strömmen där. Kolla ifall du kanske har vänt powerknappen fel, testa dig fram där.

Det ska jag absolut prova, har pillat lite där fram och tillbaka förut eftersom jag antog att felet låg där. Men tror du verkligen att felet är där då takfläkten blinkar en gång ibland när jag trycker på start-knappen? (Ofta första gången jag försöker, varje gång) Och där sitter ju även LED-grejerna, Reset-switchen osv. Behöver jag ha i alla? Eller bara start-switchen?

Permalänk

ja det kan vara att den är åt fel håll eller att den bara har kontakt med ena polen på power ä nästa på reset eller hur de ser ut, nä du behöver bara power button

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Primo Psu: EVGA G2 750W Mb: Asus Sabertooth P67 Cpu: I7 2600K Cpu-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo Gpu: GTX 660 SLI Minne: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE SSD: Crucial MX100 256gb HDD: Seagate Barracuda 3tb

Permalänk
Medlem

Har du kanske lite RAM också?
Hur power-switch kontakten är vänd lär inte spela ngn roll.

Permalänk
Medlem

Detta hände:

1) Jag sätter i kontakten i
OOXX (X är där jag sätter kontakten) (Provat båda hållen)
OOOOO
2) Sätter i strömkablen
3) Trycker på startknappen
4) takfläkten blinkar en gång.
5) Tycker igen på starknappen
6) inget händer
7) drar ur strömkabeln
8) sätter i strömkbaln
9) Trycker på startknappen
10) Takfläkten blinkar rött en gång
11) trycker på startknappen
12) inget händer.

Slutsats: Knappen fungerar som den ska? Takfläkten blinkar endast första gången jag trycker på startknappen efter att jag satt i strömkabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Har du kanske lite RAM också?
Hur power-switch kontakten är vänd lär inte spela ngn roll.

Mina två ram-minnen sitter i A1 och B1, vet inte vad ram-minnet heter

Permalänk

provat att tjuvstarta med en skruvmejsel på polerna?

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Primo Psu: EVGA G2 750W Mb: Asus Sabertooth P67 Cpu: I7 2600K Cpu-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo Gpu: GTX 660 SLI Minne: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE SSD: Crucial MX100 256gb HDD: Seagate Barracuda 3tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av kn0rrhane:

provat att tjuvstarta med en skruvmejsel på polerna?

Nej, jag antar att jag tar en skruvmejsel på polerna
OOXX (X ska skruvmejseln på)
OOOO

Och att den då hoppar igång?

Men kan något ta skada av det? Annars prövar jag gärna

Permalänk

nä ska inte vara nån fara

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Primo Psu: EVGA G2 750W Mb: Asus Sabertooth P67 Cpu: I7 2600K Cpu-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo Gpu: GTX 660 SLI Minne: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE SSD: Crucial MX100 256gb HDD: Seagate Barracuda 3tb

Permalänk
Medlem

Det hjälpte tyvärr inte, satte i de gamla komponenterna i datorn och fick samma problem dä. Är nänätaggregatet trasigt?

Permalänk

Har du kollat alla distanser, kollat Power knappen å vridit den å prövat olika kombinationer? Även dubbelkollat atx 24 pins och 12volts kabeln till cpu:n?

Ursäkta sent svar men är småbarns farsa

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Primo Psu: EVGA G2 750W Mb: Asus Sabertooth P67 Cpu: I7 2600K Cpu-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo Gpu: GTX 660 SLI Minne: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE SSD: Crucial MX100 256gb HDD: Seagate Barracuda 3tb

Permalänk
Medlem

Varför säger folk GC och inte GPU? Har jag missat något?

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Skrivet av TroubleBaker:

Varför säger folk GC och inte GPU? Har jag missat något?

dagens ungdomar

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Varför säger folk GC och inte GPU? Har jag missat något?

GC antar jag är Graphics Card, grafikkort.
GPU är Graphics Processing Unit, grafikprocessor.
Helt olika (okej, inte helt olika, men verkligen inte samma) saker, så du har definitivt missat något.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

GC antar jag är Graphics Card, grafikkort.
GPU är Graphics Processing Unit, grafikprocessor.
Helt olika (okej, inte helt olika, men verkligen inte samma) saker, så du har definitivt missat något.

Grafikkort skall förkortas GPU inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Grafikkort skall förkortas GPU inget annat.

Såååå, detta är en CPU?

Min motor har lite svårt att acceptera dina dumheter.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll, det är uppenbart att förkortningen GC Står för "Graphic Card. Jag köpte ett nytt grafikkort och tyckte att GC vore den rätta förkortningen.

Men för att gå med OT, kan en böjd pinn i CPU socketen göra att min dator inte startar alls?

Permalänk
Medlem

EDIT:

Skrivet av Denwen:

Men för att gå med OT, kan en böjd pinn i CPU socketen göra att min dator inte startar alls?

Ehh, yes. Och du kan glömma båda garanti och felsökning. Böjda pinnar är allvarligt fel, och enligt tillverkaren, handhavande fel.
Enda chansen är att försöka rätta till den. Och det är inte enkelt.

Skrivet av LemonIllusion:

GC antar jag är Graphics Card, grafikkort.
GPU är Graphics Processing Unit, grafikprocessor.
Helt olika (okej, inte helt olika, men verkligen inte samma) saker, så du har definitivt missat något.

GC = Garbage Collection (SSD)
CPU är grafikkort, har alltid varit.

Ang TS fel:
OM jag vore dig hade jag börjat om, och testat varje del för del.
Dra ut PSU (och alla strömkontakter) och sätt i ström i bara en hdd (utan sata).
Tjuvkoppla grön kabel på 24-pin kabeln mot svart (kortslut mellan dessa).
Det som ska se är att nät agget ska starta och HDDn spinna upp. Gör det inte det, är PSU (nätaggregatet defekt).

Nästa del, moderkortet. Ta ut CPU, RAM, GPU rubbet.
Ha bara moderkortet och inget annat, sätt i 24pin kabeln och 4/8pin 12V matningen till "CPU"n.
Tjuvkoppla power stiften på moderkortet(eller koppla in power kabeln till chassit).
Starta... Om det fungerar rätt så ska moderkortet börja pipa, och beep koden ska säga: "Ingen CPU funnen"
http://www.bioscentral.com/beepcodes/amibeep.htm (tror detta är rätt för ditt kort)

Om du får det felet så stäng av allt, och sätt i CPUn + kylare.
Testa starta igen. Du bör nu få felmeddelande att RAM saknas.
Får du inte det, är CPU (eller moderkort) trasigt.
Får du beep att RAM saknas så stäng av igen och sätt i RAM modul (endast 1).
Testa starta igen.
Du bör nu få bild på interna grafikkortet (från CPUn).
Får du inte bild, är något fel (kan vara moderkort/CPU).
Får du felkod att RAM är defekt eller saknas så är RAM/Moderkort kontakten trasig, testa byt kontakt plats och/eller RAM modul och testa igen.

Om bild kommer och allt ser bra ut, så montera dit en sak åt gången.
- Resten av RAM minnet, starta och se så du får bild och felfritt.
- GPU kort, starta och testa.
- HDD/SSD osv.

Får du fel, försök koppla om det du koppla in senaste gången (annan strömkabel eller så).

Är ett enormt jobb, vet, men det är också det "enklaste" sättet att hitta vad som är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denwen:

Vad spelar det för roll, det är uppenbart att förkortningen GC Står för "Graphic Card. Jag köpte ett nytt grafikkort och tyckte att GC vore den rätta förkortningen.

GC är definitivt okej, det är bara några tramspellar som inte förstår förkortningar.

Citat:

Men för att gå med OT, kan en böjd pinn i CPU socketen göra att min dator inte startar alls?

Ja, det skulle det mycket väl kunna orsaka.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Okej ska prova uteslutningsmetoden som Paddanx föreslog.

Något ytterst skumt är däremot att jag försökte sätta i mina gamla komponenter så att jag kan raida ikväll, men de funkade inte heller. Samma sak där. När jag kopplar i allt och trycker på startknappen så blinkar bara takfläkten till en gång sen händer inget mer.

Testade starta nätagget med fläktar nyss och det var inget fel, allt spann på hur bra som helst. Så det borde inte vara defekt? Vad tror ni grabbar?