Företaget har fått mina paket returnerade pga "risk för bedrägeri"

Permalänk
Medlem

Företaget har fått mina paket returnerade pga "risk för bedrägeri"

Hejsan, tänkte höra om nån här har koll på vilka rättigheter man har när ett företag som man köpt 2 telefoner + 2 abonnemang ifrån har fått paketen med telefonerna att vända tillbaka till dem och sedan när man kontaktar dem så säger dem att det är på grund av att dom trodde det fanns risk för bedrägeri.

Det första dom sa var att dom skulle makulera ordrarna och så om 10 dagar fick jag beställa på nytt. Men detta vill jag ju självklart inte då det var ett erbjudande som gick ut igår och då meddelade dom att jag fick kontakta deras bedrägeriavdelning, som jag ska kontakta imorgon.

Har jag nån rätt till att få precis det jag beställt till det pris jag beställt och så fort som möjligt eller kan dom avbryta en order även efter att det skickats och i princip vänt på mitt utlämningsställe?

Mvh

(Jag har INGA betalnings anmärkningar eller liknande och en bra fast inkomst det enda som dom kan hänga upp sig på är att jag beställde 2 telefoner med abonnemang men jag ska ha en som arbetstelefon och en privat..)

Permalänk
Medlem

Det bästa är väl bara att sitta ned i båten tills imorgon och kontakta avdelningen du blev tillsagd att kontakta så kanske allt löser sig direkt? och vänta med att starta en juridisk utredning, där halva swec kommer säga en sak och andra halvan nåt annat, tills du faktiskt har exhausted all your options

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Ja det är klart jag ska kontakta dom så fort dom öppnar men vill ändå ha nånting att gå på om dom bara hänvisar mig till att beställa på nytt. Men tack för din åsikt i alla!

Permalänk
Medlem

Jag är inte på något sätt någon juridikguru. Men om du har ingått ett avtal med operatören, där ni kommit överens om att du ska få ett antal mobiler och abonnemang, och operatören nu förvägrar dig dessa, så gör sig operatören skyldig till avtalsbrott förutsatt att avtalsvillkoren inte tillåter operatören att under rådande omständigheter bryta avtalet. Du får helt enkelt läsa igenom villkoren och se vad som gäller. Om du är berättigad till ersättning så ska det också nämnas där.

I värsta fall så kan du ta en titt på avtalslagen (och i absolut värsta fall även skadeståndslagen).

Permalänk
Medlem

Kan ju vara något autolarm, flera abb till samma adress samtidigt kan ju vara en varningsklocka i någons system, säkert bara att höra av dig

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Jag hoppas ni har rätt men man blir lite nojjig

Blir till att ringa när dom öppnar imorgon!

Permalänk
Medlem

Det är nog något automatiskt som slår ifrån hos leverantören.

För någon månad sedan när jag fick en stor slutlön så skulle jag passa på och köpa massa konsertbiljetter. Jag hade 5-6 st som jag skulle köpa från samma leverantör (Ticnet, eller eventim), men när jag inom 3 minuter lyckats köpa två, och skall köpa den tredje så slår det ifrån. "Korttransaktion nekad".

Ringde banken, de förklarade att det var en spärr som kände av "onormal aktivitet" när det är flera köp på kort tid från samma leverantör. Men de låste upp spärren och lät mig handla på.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Första updaten för idag : Har kontaktat bedrägeri avdelningen som inte kunde göra nånting förutom att hänvisa mig till att beställa på nytt eller ringa Comviqs kundtjänst och hoppas på att få beställa 2 nya telefoner till samma pris som dom förra... Suck ....

Permalänk
Medlem

Andra updaten.... Enligt kundtjänst går det inte få telefonerna jag beställt utan ordrarna är spärrade och måste göras på nytt, erbjudandet på förra månadens telefon som det var går heller inte att få igen så det enda jag kan göra enligt dom är att beställa nåt annat... Suck :'(

Vad gör man nunigentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

Andra updaten.... Enligt kundtjänst går det inte få telefonerna jag beställt utan ordrarna är spärrade och måste göras på nytt, erbjudandet på förra månadens telefon som det var går heller inte att få igen så det enda jag kan göra enligt dom är att beställa nåt annat... Suck :'(

Vad gör man nunigentligen?

Välj en annan operatör. Sånt skit ska du inte stå ut med.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

Andra updaten.... Enligt kundtjänst går det inte få telefonerna jag beställt utan ordrarna är spärrade och måste göras på nytt, erbjudandet på förra månadens telefon som det var går heller inte att få igen så det enda jag kan göra enligt dom är att beställa nåt annat... Suck :'(

Vad gör man nunigentligen?

Enda rätta när dom jävlas är att byta till en annan operatör. Varför vill du göra affärer med Comviq när dom uppenbarligen inte vill ha dig som kund

Permalänk
Medlem

Jag vill egentligen inte vara en kund hos dem men jag vill ha 2 galaxy s5 för 2400kr/st med abonnemang som jag kan säga upp när som helst..

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzieq:

Jag är inte på något sätt någon juridikguru. Men om du har ingått ett avtal med operatören, där ni kommit överens om att du ska få ett antal mobiler och abonnemang, och operatören nu förvägrar dig dessa, så gör sig operatören skyldig till avtalsbrott förutsatt att avtalsvillkoren inte tillåter operatören att under rådande omständigheter bryta avtalet. Du får helt enkelt läsa igenom villkoren och se vad som gäller. Om du är berättigad till ersättning så ska det också nämnas där.

I värsta fall så kan du ta en titt på avtalslagen (och i absolut värsta fall även skadeståndslagen).

Nu hoppar du lite väl långt fram anser jag, han har ju inte ens ett juridiskt avtal. Om man gör en beställning av något så ses det mer som en ansökan till juridiskt avtal, tex om en produkt tar slut så har ju företaget aldrig någonsin en skyldighet att kompensera köparen, med undantag av direktbetalning men då sker ju en återbetalning. I det här fallet har OP ansökt om att på köpa 2 mobiler + abonnemang, vilket sedan skall godkännas av den andre parten dvs företaget och i detta fallet ansåg företaget att det såg skumt ut. För att ett juridiskt avtal ska gälla så måste det accepteras av bägge parterna, sen kommer det in som du har skrivit

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Nu hoppar du lite väl långt fram anser jag, han har ju inte ens ett juridiskt avtal. Om man gör en beställning av något så ses det mer som en ansökan till juridiskt avtal, tex om en produkt tar slut så har ju företaget aldrig någonsin en skyldighet att kompensera köparen, med undantag av direktbetalning men då sker ju en återbetalning. I det här fallet har OP ansökt om att på köpa 2 mobiler + abonnemang, vilket sedan skall godkännas av den andre parten dvs företaget och i detta fallet ansåg företaget att det såg skumt ut. För att ett juridiskt avtal ska gälla så måste det accepteras av bägge parterna, sen kommer det in som du har skrivit

Men om du beställer telefon och abonnemang av en operatör och dom sedan skickar grejorna så har man väl ingått ett bindande avtal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Nu hoppar du lite väl långt fram anser jag, han har ju inte ens ett juridiskt avtal. Om man gör en beställning av något så ses det mer som en ansökan till juridiskt avtal, tex om en produkt tar slut så har ju företaget aldrig någonsin en skyldighet att kompensera köparen, med undantag av direktbetalning men då sker ju en återbetalning. I det här fallet har OP ansökt om att på köpa 2 mobiler + abonnemang, vilket sedan skall godkännas av den andre parten dvs företaget och i detta fallet ansåg företaget att det såg skumt ut. För att ett juridiskt avtal ska gälla så måste det accepteras av bägge parterna, sen kommer det in som du har skrivit

När har det accepteras av båda parterna då?

Jag har beställt med personnummer och fått en order bekräftelse samt att dom skickat varorna, abonnemangen har lagts upp på mitt konto hos Comviq och jag kan göra ändringar och se mina kostnader osv.

Vad mer ska dom göra för att det ska bli ett avtal?

Permalänk
Medlem

Vilket företag är det? När de visat att de inte vill samarbeta behöver man ju knappast hemlighålla det för att vara snäll längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Tänk på att det är röddag imorgon, så ring deras kundtjänst och dubbelkolla öppettiderna...

Du missade att han skrev det IGÅR. Det var alltså idag som han skulle ring och han har också ringt.

Kan ju vara bra att läsa allt innan man kommenterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Du missade att han skrev det IGÅR. Det var alltså idag som han skulle ring och han har också ringt.

Kan ju vara bra att läsa allt innan man kommenterar.

Ja, helt och hållet mitt fel. Även om samma sak kan sägas om idag, vår kundtjänst på bolaget kör bara halvdag idag. ^^
(Inlägget är raderat)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Vilket företag är det? När de visat att de inte vill samarbeta behöver man ju knappast hemlighålla det för att vara snäll längre.

Hade gått att lista ut på annat vis men ja det är Comviq det gäller som nån nämd lite längre upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Ja, helt och hållet mitt fel. Även om samma sak kan sägas om idag, vår kundtjänst på bolaget kör bara halvdag idag. ^^
(Inlägget är raderat)

Jo fast jag har redan ringt vilket jag gjorde så fort dom öppnade men det gav absolut ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

Hade gått att lista ut på annat vis men ja det är Comviq det gäller som nån nämd lite längre upp.

Aha, såg att abonnemanget var Comviq, men visste inte om du köpte genom dem själva.
Men då vet jag, då ska jag vara lite försiktig med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Men om du beställer telefon och abonnemang av en operatör och dom sedan skickar grejorna så har man väl ingått ett bindande avtal?

Skrivet av fax110:

När har det accepteras av båda parterna då?

Jag har beställt med personnummer och fått en order bekräftelse samt att dom skickat varorna, abonnemangen har lagts upp på mitt konto hos Comviq och jag kan göra ändringar och se mina kostnader osv.

Vad mer ska dom göra för att det ska bli ett avtal?

Jag svarar er båda samtidigt. OP uttryckte sig lite luddigt så jag missförstod och fattade hans inlägg som att de inte hade skickat ut varorna ännu utan att ärendet fortfarande hade beställningsstatus. @OP tog du emot varorna? Om inte, tex att varorna var packade men ej skickade med posten så har du ju inte mottagit något skriftligt avtal som man får, en orderbekräftelse är inte en sådan. Rent tekniskt sett så gäller skriftliga avtal när bägge parterna skriver under avtalet, men eftersom du inte har erhållit ett bevis för sådant så kan du inte föra ärendet vidare. I rättsliga fall är vad som är rätt eller fel ganska ointressant, det är en fråga om vad man kan bevisa.

Men för att återgå till OP's ärende: har du konto sedan tidigare hos Comviq? Kan det vara telefonerna som makulerades och inte abonnemangen?

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

...Om inte, tex att varorna var packade men ej skickade med posten så har du ju inte mottagit något skriftligt avtal som man får, en orderbekräftelse är inte en sådan. ...

Enligt ARN 2007-8330 så utgör en orderbekräftelse ett bindande avtal, iaf om vissa kriterier är uppfyllda:

"Nämnden menade att tvisten gäller om ett utskickat e-postmeddelande är att anse som en orderbekräftelse som företaget är bundet av eller inte. I meddelandet har kunden bland annat fått ett ordernummer och en bekräftelse på personuppgifter och priset. Nämnden fann därför att meddelandet är att betrakta som en orderbekräftelse och ett bindande avtal har därför ingåtts."

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Nu hoppar du lite väl långt fram anser jag, han har ju inte ens ett juridiskt avtal. Om man gör en beställning av något så ses det mer som en ansökan till juridiskt avtal, tex om en produkt tar slut så har ju företaget aldrig någonsin en skyldighet att kompensera köparen, med undantag av direktbetalning men då sker ju en återbetalning. I det här fallet har OP ansökt om att på köpa 2 mobiler + abonnemang, vilket sedan skall godkännas av den andre parten dvs företaget och i detta fallet ansåg företaget att det såg skumt ut. För att ett juridiskt avtal ska gälla så måste det accepteras av bägge parterna, sen kommer det in som du har skrivit

Notera att jag skrev "om du har ingått ett avtal". När man vid en beställning har matat in sina personuppgifter, har markerat att man godkänner villkoren, och slutför beställningen, så har man som du säger ansökt om att ingå ett juridiskt avtal. Men låt mig citera villkoren (2015-04-02):

Skrivet av Köp- och leveransvillkor webbutiken på Comviq.se:

Vid beställning via Webbutiken träffas avtal om köp först när Comviq bekräftat beställningen till Kunden genom orderbekräftelse som sänds ut via e-post och inget uppenbart fel föreligger.

fax110 har senare i tråden sagt att han mottagit orderbekräftelse, alltså har avtal träffats.

Skrivet av fax110:

Tyvärr är det nog kört för din del, med ännu några citat från villkoren (2015-04-02):

Skrivet av Abonnemangsvillkor Comviq Mobil abonnemang:

Kund ansvarar för att det sätt eller ändamål för vilket Kund använder Tjänst inte är olagligt eller på annat
sätt kan uppfattas som oseriöst, anstötligt eller stridande mot god sed.

[...]

För det fall Tele2 misstänker att Kunds användande av Tjänst inte sker i enlighet med Avtalet äger Tele2
rätt att vidta åtgärder för att minska olägenhet eller skada. Sådan åtgärd kan vara att begränsa Tjänst eller
vid väsentligt avtalsbrott att omedelbart stänga av Kund från Abonnemang och/eller Tjänst samt säga upp
Avtalet med omedelbar verkan.

Permalänk

Är absolut ingen expert på området, men det känns som om de på kundtjänst bara gör som de har blivit tillsagda, dvs att inte lägga beställningar med kampanjpriser som inte längre gäller. Skulle man be om att få tala med högre chef och förklara läget att "ni _trodde_ att det var tal om ett bedrägeri vilket resulterade i annullerad order" så bör det knappast vara omöjligt att få dem att lägga en ny order med samma villkor. Jag tycker det låter helt galet att de efter detta inte kan erbjuda dig samma order till samma avtal/pris. Jag tror att de flesta som jobbar med någon form av kundtjänst kan hålla med mig här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Enligt ARN 2007-8330 så utgör en orderbekräftelse ett bindande avtal, iaf om vissa kriterier är uppfyllda:

"Nämnden menade att tvisten gäller om ett utskickat e-postmeddelande är att anse som en orderbekräftelse som företaget är bundet av eller inte. I meddelandet har kunden bland annat fått ett ordernummer och en bekräftelse på personuppgifter och priset. Nämnden fann därför att meddelandet är att betrakta som en orderbekräftelse och ett bindande avtal har därför ingåtts."

Ja ok, jag erkänner att jag hade fel var gränsen går men OP har ju inget avtal längre eftersom ordern annullerades.

Skrivet av suzieq:

Notera att jag skrev "om du har ingått ett avtal". När man vid en beställning har matat in sina personuppgifter, har markerat att man godkänner villkoren, och slutför beställningen, så har man som du säger ansökt om att ingå ett juridiskt avtal. Men låt mig citera villkoren (2015-04-02):

fax110 har senare i tråden sagt att han mottagit orderbekräftelse, alltså har avtal träffats.

Samma till dig som ovan. Inga lagar eller regler som inte har några undantag, avtalet de hade är ju brutet eftersom Comviq ansåg att köpet var "oseriöst". That sucks kan jag bara säga =/

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Ja ok, jag erkänner att jag hade fel var gränsen går men OP har ju inget avtal längre eftersom ordern annullerades.

Samma till dig som ovan. Inga lagar eller regler som inte har några undantag, avtalet de hade är ju brutet eftersom Comviq ansåg att köpet var "oseriöst". That sucks kan jag bara säga =/

Ett avtal blir inte ogiltigt bara för att ena parten begår avtalsbrott.

@TS: Nöj dig inte med det svar du fått, utan se till att få prata med någon högre upp i företaget. Om det inte löser problemet så kontakta din lokala konsumentvägledare.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid testa att kontakta Tele2s VD direkt. Det har ju fungerat för.

http://www.expressen.se/nyheter/darfor-fick-daniel-42-samtal-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Ett avtal blir inte ogiltigt bara för att ena parten begår avtalsbrott.

Nej men den andre parten har rätt att häva avtalet om den förste bryter mot avtalet.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Nej men den andre parten har rätt att häva avtalet om den förste bryter mot avtalet.

Om jag inte missat ngt tidigare i tråden så har TS inte brutit mot avtalet, utan det är endast operatören som gjort detta. TS har heller ingen önskan att häva avtalet (vilket han har rätt till då operatören gjort sig skyldig till ett s k väsentligt avtalsbrott), utan vill att operatören fullföljer avtalet. Om operatören vägrar detta kan TS ha rätt till skadestånd för de kostnader avtalsbrottet medfört. Även rätt till s k täckningsköp kan föreligga.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD