Samsung släpper mSATA- och M.2-modeller av SSD 850 Evo för bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

Samsung släpper mSATA- och M.2-modeller av SSD 850 Evo för bärbara datorer

Lagringsenheten Samsung SSD 850 Evo krymps till mSATA och M.2 för att bättre passa in på den bärbara marknaden, men behåller i övrigt liknande egenskaper som 2,5-tumsmodellerna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Riktigt uselt att de inte fixat så att M.2-varianterna kan använda PCI-express måste jag säga. Det är ju det som är det fina med M.2. Nu får man i princip bara en SATA-enhet i tuggumistorlek. Jippi

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Samsungs ovilja att rätta till problem som kan komma att uppstå gör att allt från dom går fetbort för min del när det kommer till SSD:s. Väntar fortfarande på en fix till min 840.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Samsungs ovilja att rätta till problem som kan komma att uppstå gör att allt från dom går fetbort för min del när det kommer till SSD:s. Väntar fortfarande på en fix till min 840.

Att "fixa" problem med TLC är som att polera en bajskorv. Det är fortfarande bajs efteråt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Jag har en mSata-port på mitt mitt gamla moderkort som just nu är oanvänd. Skulle kunna trycka i 1 TB lagring där

Tror dock att den porten är speccad till SATA2. Hur mycket prestanda tappar man?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Gäsp, Intels nya SSD som de visar imorgon kommer att vara mycket mer intressant eftersom den kommer att ha PCIe och NVMe

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu återstår bara frågan varför vi förväntas betala 25-30% mer för nånting som är betydligt billigare att tillverka.
Och ärligt talat, varför inte några PCIe varianter, m.2 SATA känns ju ganska så menlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Jag har en mSata-port på mitt mitt gamla moderkort som just nu är oanvänd. Skulle kunna trycka i 1 TB lagring där

Tror dock att den porten är speccad till SATA2. Hur mycket prestanda tappar man?

SATA-II Maxar väl på runt 240MB/s så runt 300MB/s tappar du.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Sata maxar ca 300MB/sek eller 286MiB/sek. i teorin.

3Gbit med 8b/10b encoding blir 2.4Gbit användbart för data över bussen sedan går det 8bit per Byte så då blir 300MB/sek eller ca 286MiB/sek därför i princip alla snabba sata 2 ssd enheter har max specs på 275MiB/sek.

6Gbit SSD enheter har ofta max hastigheter på 550MiB/sek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Gäsp, Intels nya SSD som de visar imorgon kommer att vara mycket mer intressant eftersom den kommer att ha PCIe och NVMe

Skickades från m.sweclockers.com

Är det dc p 3500 (samma serie som dc p3600/3700 pci-express kort) modellen eller nåt annat som dom ska visa?
Förtroendet för Samsung har man tappat efter deras tystnad om 840 evo & 840 pro (dessutom så har dom ju 941 & 951 modellen som dom bara säljer till tillverkare av bärbart fjoll ) Förhoppningsvis så släpps lika bra eller bättre enheter innan 951 an släpps på retail, så kan man köpa valfritt annat märke.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Aldrig någonsin att jag kommer köpa samsung igen. Hur bra saker de än skulle tillverka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Är det dc p 3500 (samma serie som dc p3600/3700 pci-express kort) modellen eller nåt annat som dom ska visa?
Förtroendet för Samsung har man tappat efter deras tystnad om 840 evo & 840 pro (dessutom så har dom ju 941 & 951 modellen som dom bara säljer till tillverkare av bärbart fjoll ) Förhoppningsvis så släpps lika bra eller bättre enheter innan 951 an släpps på retail, så kan man köpa valfritt annat märke.

Vet inte vad de ska visa de har bara en teaser än så länge http://www.intelgamingpromo.com/intel15b/ssd/notice

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Aldrig någonsin att jag kommer köpa samsung igen. Hur bra saker de än skulle tillverka.

Har inte märkt några problem med min 850 Pro, om man nu ALDRIG ska köpa något mer från ett företag som misslyckats med en produkt säg mig då vilket företag som kvarstår?
Du kan ju räkna bort AMD, Intel, Nvidia, Apple, Microsoft, Google osv osv

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Men alltså, det är ingen prestandavinst att köra med M.2 om den ändå bara ligger och tuffar med SATA III gränssnittet

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

I helvete heller att jag skulle köpa en Samsung-SSD igen efter 840 EVO-fiaskot.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Avstängd

Samma buggar och problem som har plågat Samsungs tidigare SSD serier?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Nu återstår bara frågan varför vi förväntas betala 25-30% mer för nånting som är betydligt billigare att tillverka.
Och ärligt talat, varför inte några PCIe varianter, m.2 SATA känns ju ganska så menlöst.

Jag sitter här med en bräda som har M.2 och bara väntar. Jag kan inte försvara priserna för att dunka in något i den ännu

En

Plextor PX-G256M6E 256GB 770MB läs 550MB skriv (2200:-) för samma pris som en 2.5" 512GB och dubbla priset (4200:-) för en M.2 512GB 770MB 625MB jämfört med en 2.5".

Visst jag tycker att man skall betala lite mer för 200MB mer i läs men inte 100% mer.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Har fortfarande en 840 EVO som inte fixats.

Synd att Samsung skulle gå ner sig så kvalitetsmässigt och att ta så lite ansvar emot sina kunder (kan de inte lösa problemen pga dåligt designade produkter borde de byta ut de emot annan fungerande likvärdig ersättning).

Innan "EVO-gate" så köpte jag enbart SSD:er ifrån Samsung sedan 3-4 år tillbaka. Hade fullt förtroende för dom fram tills detta och använt tidigare diskar som 830-serien utan problem (bytte ifrån Intel som jag köpte SSD-diskar ifrån runt 2009/2010 - tills Intel sunkade ner sig med kvaliteten på firmware och jag gick över till Samsung).

Frågan är vilken tillverkare som har stabilast och pålitligast SSD:er idag (skiter i pris, och även prestanda är inte så viktigt då nästan alla SSD:er är tillräckligt snabba för mig)?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

haha... kommer samsung någonsin att vinna tillbaka kundernas förtroende? skulle inte köpa SSD från dom.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Samma buggar och problem som har plågat Samsungs tidigare SSD serier?

Tidigare? Låter som dom haft problem med flera gen av SSD:er. Är endast två budget SSD:er som är drabbade. Samsung var för snabba på att använda TLC.

Skrivet av martinot:

Har fortfarande en 840 EVO som inte fixats.

Synd att Samsung skulle gå ner sig så kvalitetsmässigt och att ta så lite ansvar emot sina kunder (kan de inte lösa problemen pga dåligt designade produkter borde de byta ut de emot annan fungerande likvärdig ersättning).

Innan "EVO-gate" så köpte jag enbart SSD:er ifrån Samsung sedan 3-4 år tillbaka. Hade fullt förtroende för dom fram tills detta och använt tidigare diskar som 830-serien utan problem (bytte ifrån Intel som jag köpte SSD-diskar ifrån runt 2009/2010 - tills Intel sunkade ner sig med kvaliteten på firmware och jag gick över till Samsung).

Frågan är vilken tillverkare som har stabilast och pålitligast SSD:er idag (skiter i pris, och även prestanda är inte så viktigt då nästan alla SSD:er är tillräckligt snabba för mig)?

Går inte fixa ett grundläggande problem som nand celler har, dom tappar ström när dom blir slitna. Sen köra 19nm och TLC var ingen lyckad combo.

Ska komma en "fix" men är snarare en fulfix, som inte löser grundproblemet (enda sättet är om det finns teknik för att laga gate:en i varje cell). Därför jag var ute snabb att säga till min polare om problmet, så han kunde göra RMA innan samsung stoppa möjligheten helt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Har inte märkt några problem med min 850 Pro, om man nu ALDRIG ska köpa något mer från ett företag som misslyckats med en produkt säg mig då vilket företag som kvarstår?
Du kan ju räkna bort AMD, Intel, Nvidia, Apple, Microsoft, Google osv osv

Handlar inte om att misslyckas med en produkt, det handlar om att inte ta ansvar för sitt misslyckande. Som exempelvis att negligera att det är problem det 840 diskarna, inte bara EVO.

Permalänk
Skrivet av Motherofgod:

Handlar inte om att misslyckas med en produkt, det handlar om att inte ta ansvar för sitt misslyckande. Som exempelvis att negligera att det är problem det 840 diskarna, inte bara EVO.

Enda sättet är att alla kunder får 850 EVO i ersättning i så fall (vad det verkar på samsung, är det ingen lösning dom vill använda). 840 EVO och 840 går inte laga, läcker det ström så är det kört. Ska komma en fix ni i vår som ger en diskfresh funktioner i Magician, enligt rykten i alla fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

mSata varianten som är på 1 TB har grova problem med performance consistency, dvs så fort man misshandlar den med lite grov skrivning så tappar den prestandan rejält. Anandtech har en review om den om ni vill läsa.

Även 840 evo mSata hade problem med TRIM om jag inte minns fel. Fattar inte vad Samsung håller på med.

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att "fixa" problem med TLC är som att polera en bajskorv. Det är fortfarande bajs efteråt.

Jo, så här i efterhand var det dumsnålt. Men min uppfattning (är inte mer än ytligt insatt) är att andra tillverkare inte drabbats lika hårt. Och i vilket fall har Samsungs attityd inte direkt skapat ökat förtroende hos mig som kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Jo, så här i efterhand var det dumsnålt. Men min uppfattning (är inte mer än ytligt insatt) är att andra tillverkare inte drabbats lika hårt. Och i vilket fall har Samsungs attityd inte direkt skapat ökat förtroende hos mig som kund.

Men det är ju bara Samsung som har TLC i sina SSD's. Vi hade en diskussion i en tidigare tråd när jag bad någon nämna en annan tillverkare som kör TLC, fick några tillverkare upprapade men inga modellnamn, och jag har inte hittat det själv heller när jag har letat, så jag kan inte annat än att bara dra slutatsen att det endast är Samsung som kör TLC.

Största förlusten för dem är dock alla muppar som tror att Samsung som tillverkare är kass bara för att TLC är kass, trotts att deras MLC-lösningar alltid varit rockigt bra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Även Sandisk kör TLC i deras ultra II tror jag.

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Har inte märkt några problem med min 850 Pro, om man nu ALDRIG ska köpa något mer från ett företag som misslyckats med en produkt säg mig då vilket företag som kvarstår?
Du kan ju räkna bort AMD, Intel, Nvidia, Apple, Microsoft, Google osv osv

Precis!
De Samsungprylar jag har funkar perfekt

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Största förlusten för dem är dock alla muppar som tror att Samsung som tillverkare är kass bara för att TLC är kass, trotts att deras MLC-lösningar alltid varit rockigt bra.

Men det är ju *tillverkarens* ansvar att välja en teknik som fungerar praktiskt för kunderna. Det är inte kunderna som är "Muppar" utan bolaget som utvecklat saker som är trasiga ifrån början.

Dessutom blir det ju ännu sämre, när man har med kundfientliga företag som Samsung att göra, som inte tar ansvar för sina dåligt utformade produkter och ersätter dem för sina kunder med fungerande diton.

Extremt dåligt och ansvarlöst som gör att de helt går bort för mig som leverantör (även gällande de produkter, som i dagsläget, ser ut att fungera - skulle jag få problem med dem så vet jag att jag som kund blir helt lämnad i sticket).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanto64:

Även Sandisk kör TLC i deras ultra II tror jag.

Ja men ett par år senare på marknaden.

Apple körde TLC i sina nya Iphone 6 men det varade inte länge pga problemet uppstod där med och alla nya batcher sägs kör MLC.

Skulle dessutom tro att betydligt färre har Ultra II så innan vi ser problemet där om vi ser det så lär det dröja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Men det är ju *tillverkarens* ansvar att välja en teknik som fungerar praktiskt för kunderna. Det är inte kunderna som är "Muppar" utan bolaget som utvecklat saker som är trasiga ifrån början.

Dessutom blir det ju ännu sämre, när man har med kundfientliga företag som Samsung att göra, som inte tar ansvar för sina dåligt utformade produkter och ersätter dem för sina kunder med fungerande diton.

Extremt dåligt och ansvarlöst som gör att de helt går bort för mig som leverantör (även gällande de produkter, som i dagsläget, ser ut att fungera - skulle jag få problem med dem så vet jag att jag som kund blir helt lämnad i sticket).

Vi får helt enkelt "agree to disagree". Jag kommer fortsätta köpa Samsung. För mig är det tillverkaren med bäst produkterbjudande. Intel hade funkat förut men nu kör de ju Sandforce, och även om de fixat en hel del buggar så kvarstår faktum att Sandforce är värdelöst när det kommer till att skriva komprimerad data.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.