PC startar om/stängs av utan felmeddelande

Permalänk

PC startar om/stängs av utan felmeddelande

Hej,

jag skriver den här tråden eftersom min PC konstant startar om eller stängs av utan att ge mig ett felmeddelande så jag är inte säker på hur jag ska söka efter trådar där liknande problem har tagits upp. I de få jag hittat verkar problemen vara annorlunda.

Först och främst lite info:
Win 7 HP SP1 64-bit
Corsair CX V2 600W PSU
MSI 870A - G54
AMD Phenom(tm) II x6 1055T Processor 2.80 GHz
ASUS GeForce GTX560Ti 1GB
WD Caviar 1TB SATA 2.0

Nu till problemet:
Min PC startar om eller stänger av sig själv med jämna mellanrum. Det blir ingen BSoD utan strömmen bryts bara helt enkelt. Detta händer oftast medan jag spelar eller strax efter.
Jag har använt Open Hardware Monitor för att kolla ifall det är någon temperatur som blir för hög men det verkar inte vara det som är felet. GPU runt 70C som mest. Rent spontant (och utan större kunskap) skulle jag gissa på att det är någonting med strömtillförseln som spökar.
Jag har även kollat runt i Windows egna diagnostikverktyg så gott jag hittar men det verkar inte som att några fel har rapporterats.
Jag försökte uppdatera drivrutinerna till allting genom Enhetshanteraren, men alla var de senaste.

En sak har faktiskt förbättrats utan att jag har någon anledning varför. Tidigare när strömmen gick så var jag tvungen att göra en systemåterställning för att kunna starta OS, men nu fungerar det utan återställning.

Tack på förhand,
Schwolface.

LÖSNING:
Problemet var min PSU från 2011. Köpte en ny och nu funkar datorn jättebra.

Tack för all hjälp.

EDIT: Precis när jag tryckt på "Skapa tråd" så stängdes den av igen. Jag hittade Windows-koden för problemet, Händelse-ID 41.
"Loggnamn: System
Källa: Microsoft-Windows-Kernel-Power
Händelse-ID: 41
Nivå: Kritisk
Beskrivning:
Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Det här felet kan uppstå om datorn slutar att svara, om den har kraschat eller om strömförsörjningen oväntat har brutits."

Under fliken Information står det:

- System

- Provider

[ Name] Microsoft-Windows-Kernel-Power
[ Guid] {331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}

EventID 41

Version 2

Level 1

Task 63

Opcode 0

Keywords 0x8000000000000002

- TimeCreated

[ SystemTime] 2015-03-29T16:32:27.785212700Z

EventRecordID 108964

Correlation

- Execution

[ ProcessID] 4
[ ThreadID] 8

Channel System

Computer schtoltenheimer

- Security

[ UserID] S-1-5-18

- EventData

BugcheckCode 0
BugcheckParameter1 0x0
BugcheckParameter2 0x0
BugcheckParameter3 0x0
BugcheckParameter4 0x0
SleepInProgress false
PowerButtonTimestamp 0

Dold text
Permalänk
Medlem

Datorn stängs alltså av som nånting bröt strömmen, likt strömavbrott?
Skulle det kunna vara strömsladden från väggen till datorn som är av dålig Kvalité?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Datorn stängs alltså av som nånting bröt strömmen, likt strömavbrott?
Skulle det kunna vara strömsladden från väggen till datorn som är av dålig Kvalité?

Exakt så.
Jag ska ta och byta den med skärmens och se om det gör någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Kör du XMP profil på dina minnen?

Prova köra dina minnen i stock, om dom nu är överklockade...

Visa signatur

SERVER: Case: SC-4324S | Mobo: Asrock Z690 Pro RS | Cpu: i7 12700K | Ram: 3200mhz 128GB | Gpu: GTX 1660 Super | Psu: ASUS Strix 850W | Controller card: LSI 9300-8i & LSI 9300-16i | Cache: 5TB | Storage: 40TB

GAMING: Case: SilverStone RM44 | Mobo: ASRock B760M | Cpu: i5 13600KF | Ram: DDR5 6000mhz 32GB | Gpu: RTX 3080 | Psu: EVGA Supernova 1300W | Nvme: 1x Samsung 980 pro 1TB Monitor: Asus PG42UQ

Permalänk
Skrivet av gevsan:

Kör du XMP profil på dina minnen?

Prova köra dina minnen i stock, om dom nu är överklockade...

Har du lust att förklara det där lite enklare? Jag har inte klockat någonting själv i alla fall.

Permalänk
Skrivet av Schwolface:

Hej,

jag skriver den här tråden eftersom min PC konstant startar om eller stängs av utan att ge mig ett felmeddelande så jag är inte säker på hur jag ska söka efter trådar där liknande problem har tagits upp. I de få jag hittat verkar problemen vara annorlunda.

Först och främst lite info:
Win 7 HP SP1 64-bit
Corsair CX V2 600W PSU
MSI 870A - G54
AMD Phenom(tm) II x6 1055T Processor 2.80 GHz
ASUS GeForce GTX560Ti 1GB
WD Caviar 1TB SATA 2.0

Nu till problemet:
Min PC startar om eller stänger av sig själv med jämna mellanrum. Det blir ingen BSoD utan strömmen bryts bara helt enkelt. Detta händer oftast medan jag spelar eller strax efter.
Jag har använt Open Hardware Monitor för att kolla ifall det är någon temperatur som blir för hög men det verkar inte vara det som är felet. GPU runt 70C som mest. Rent spontant (och utan större kunskap) skulle jag gissa på att det är någonting med strömtillförseln som spökar.
Jag har även kollat runt i Windows egna diagnostikverktyg så gott jag hittar men det verkar inte som att några fel har rapporterats.
Jag försökte uppdatera drivrutinerna till allting genom Enhetshanteraren, men alla var de senaste.

En sak har faktiskt förbättrats utan att jag har någon anledning varför. Tidigare när strömmen gick så var jag tvungen att göra en systemåterställning för att kunna starta OS, men nu fungerar det utan återställning.

Tack på förhand,
Schwolface.

EDIT: Precis när jag tryckt på "Skapa tråd" så stängdes den av igen. Jag hittade Windows-koden för problemet, Händelse-ID 41.
"Loggnamn: System
Källa: Microsoft-Windows-Kernel-Power
Händelse-ID: 41
Nivå: Kritisk
Beskrivning:
Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Det här felet kan uppstå om datorn slutar att svara, om den har kraschat eller om strömförsörjningen oväntat har brutits."

Under fliken Information står det:

- System

- Provider

[ Name] Microsoft-Windows-Kernel-Power
[ Guid] {331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}

EventID 41

Version 2

Level 1

Task 63

Opcode 0

Keywords 0x8000000000000002

- TimeCreated

[ SystemTime] 2015-03-29T16:32:27.785212700Z

EventRecordID 108964

Correlation

- Execution

[ ProcessID] 4
[ ThreadID] 8

Channel System

Computer schtoltenheimer

- Security

[ UserID] S-1-5-18

- EventData

BugcheckCode 0
BugcheckParameter1 0x0
BugcheckParameter2 0x0
BugcheckParameter3 0x0
BugcheckParameter4 0x0
SleepInProgress false
PowerButtonTimestamp 0

Dold text

Hur länge har du haft agget och när händer problmet? varje gång vid last som spel eller med slumpartat?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Med det där nätagget är jag inte förvånad att du börjat få problem. Har du möjlighet så bör du låna ett nätagg och testa.

Det finns förstås flera andra saker som kan orsaka felet. Det där med strömkabeln bärplockaren nämnde har jag sett minst 3 fall i forumet på stationära datorer.

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Hur länge har du haft agget och när händer problmet? varje gång vid last som spel eller med slumpartat?

Jag har haft det sedan juni 2011

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Med det där nätagget är jag inte förvånad att du börjat få problem. Har du möjlighet så bör du låna ett nätagg och testa.

Det finns förstås flera andra saker som kan orsaka felet. Det där med strömkabeln bärplockaren nämnde har jag sett minst 3 fall i forumet på stationära datorer.

Okej är det för klent eller är det känt att vara av en dålig tillverkare eller något?
Jag har provat bytt sladd, så det är bara att vänta och se ifall någonting händer.

Permalänk
Skrivet av Schwolface:

Okej är det för klent eller är det känt att vara av en dålig tillverkare eller något?
Jag har provat bytt sladd, så det är bara att vänta och se ifall någonting händer.

När händer problmet eller är det slumpartat?

Ja CX hör till dom sämre gen. Gjorde en gen CX som var bra runt 2010/2011 som försvann fort (kan ha bara varit ett 430 watts agg om jag inte har fel), var för bra helt enkelt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

När händer problmet eller är det slumpartat?

Ja CX hör till dom sämre gen. Gjorde en gen CX som var bra runt 2010/2011 som försvann fort (kan ha bara varit ett 430 watts agg om jag inte har fel), var för bra helt enkelt.

Det händer oftast när jag spelar eller strax efter, men inte alltid. Ibland kan det hända utan att jag pressar komponenterna speciellt hårt också.

Permalänk

Fan också!
Trodde det där med strömsladden hade löst problemet för datorn höll sig rätt så länge.. Den slocknade igen nu.

Permalänk

Finns det något sätt jag kan säkerställa att det är PSUn som är problemet innan jag springer och köper en ny i onödan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schwolface:

Finns det något sätt jag kan säkerställa att det är PSUn som är problemet innan jag springer och köper en ny i onödan?

den där felkoden berättar inget.

vad säger de tidigare? finns där någonting som påstår att något gått fel?

annars får du låna ett PSU och kolla med, kanske om du berättar vart du bor så kanske någon här kan hjälpa dig ?

Permalänk

Jag har beställt en ny PSU från inet.se (tack för frakten) som jag ska ta och hämta ut strax. Återkommer senare ikväll eller efter påskhelgen med resultat.

Det blev ett Cooler Master GM 650W 80+ Bronze Modulärt. Har ni några tankar om det? Verkade väldigt billigt(699:-) med tanke på att det är modulärt.

Permalänk
Skrivet av Schwolface:

Jag har beställt en ny PSU från inet.se (tack för frakten) som jag ska ta och hämta ut strax. Återkommer senare ikväll eller efter påskhelgen med resultat.

Det blev ett Cooler Master GM 650W 80+ Bronze Modulärt. Har ni några tankar om det? Verkade väldigt billigt(699:-) med tanke på att det är modulärt.

Är inte mer än okej. Sitter lite blandade caps i 550 wattaren i alla fall (inte hittat test på 650 tyvärr). Men du har i alla fall 5 års garanti.

Hoppas det löser felet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Är inte mer än okej. Sitter lite blandade caps i 550 wattaren i alla fall (inte hittat test på 650 tyvärr). Men du har i alla fall 5 års garanti.

Hoppas det löser felet.

Okej, ja 5 år borde den hinna visa om den är kass eller inte på.
Det verkar som att problemet är löst förresten