Permalänk
Medlem

Problem md Ps/2

Fick nyligen ett qpad mekaniskt tangentbord av en vän. Märker direkt att det var PS/2 som gällde. Dessvärre så innefattar inte mitt ASUS P8Z68-V några PS/2 portar så jag plockade upp en simpel adapter ifrån deltaco hos en lokal butik här i Skövde. Noll respons.
Jag är medveten om att det inte är PnP så jag har startat om mycket medans jag har testat olika usb uttag och kollat noga om tangentbordet reagerar under post-screenen. I BIOS har jag letat efter någon typ av legacy aktivator för just den här typen av uttag men kunde bara hitta Legacy USB alternativ. Hursomhelst såg jag att 2 tangentbord var listade tillsammans med en mus.

När jag söker på problemet finns det i princip inget att ta hjälp av. En punkt jag hittade var att jag i själva verket behöver en CONVERTER istället för adapter och har ivrigt sökt efter just en sådan på diverse butiker. Det enda som finns är någon form av Adapter i form av Ps2->USB eller tvärtom. Antingen det eller något som listas som converter men ser ut som vilken adapter som helst.

Permalänk
Medlem

Fråga din kompis om han har kvar adaptern som följde med tangentbordet.

Tycker det verkar skumt att en "vanlig" adapter för PS/2->USB inte fungerar. Det behövs i vart fall inget "legacy-stöd" med adaptern som följer med tangentbordet, det vet jag eftersom jag har just ett Qpad MK-80 med PS/2-USB-adapter.

Permalänk
Medlem

Noterade att Kjell & Co har aktiva och passiva adaptrar, så uppenbarligen finns det någon form av skillnad. Gissningsvis så är det en aktiv PS/2->USB du behöver.

Permalänk
Medlem

Har T-bord av de märket det är en ps/2 sen följer det med en adapter till USB

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cool Runnings:

Fråga din kompis om han har kvar adaptern som följde med tangentbordet.

Tycker det verkar skumt att en "vanlig" adapter för PS/2->USB inte fungerar. Det behövs i vart fall inget "legacy-stöd" med adaptern som följer med tangentbordet, det vet jag eftersom jag har just ett Qpad MK-80 med PS/2-USB-adapter.

Jag ska kolla med min vän.

Skrivet av Cool Runnings:

Noterade att Kjell & Co har aktiva och passiva adaptrar, så uppenbarligen finns det någon form av skillnad. Gissningsvis så är det en aktiv PS/2->USB du behöver.

Jag var inne på Kjell o Co men biträdet där sa klart o tydligt att det dem hade var bara PS/2 för möss. Det är tydligen inte kompatibelt med tangentbord. Det enda de kunde erbjuda var en tvåvägs adapter för både möss och tangentbord.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...
Vilket är en aktiv precis som du nämnde. Jag la inte märke till den detaljen innan och tror också att det är vad jag behöver. Tack så mycket för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Ahh.. Det var en grön passiv adapter du hade köpt?

PS/2 har olika pinnar i kontakten för PS/2-möss och tangentbord. En grön adapter funkar bara för möss med PS/2 och USB-stöd.
Det ska vara en lila adapter för tangentbord som har inbyggt stöd för PS/2 och USB.
Många PS/2-pluggar och uttag är också färgade lila eller gröna för att man lättare ska kunna se hur man ska koppla, medans uttag som stödjer båda sorterna är hälften lila och hälften grön.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.