Posten och Långfredagen?

Permalänk
Medlem

Posten och Långfredagen?

Hejsan hejsan!

Jo det är så att jag köpte ett par grejor ifrån Webhallen, i tisdags. Paketet kommer förmodligen att vara för stort för brevlådan, så kommer nog få hämta ut det. Jag brukar hämta ut det jag beställer på ICA. Men min fråga lyder: Om jag inte får paketet idag, kommer det ändå att kunna hämtas ut imorgon? Alltså levereras paket till ICA på helgdagar? ICA har ju liksom öppet på helgdagar.

Permalänk
Inaktiv

Nej. Kommer inte paketet idag så får du hämta det tisdag nästa vecka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Nja, skickades det redan i tisdags lär det redan ha landat på ICA, beroende på när det skickades men till katrineholm är det inte alltför långt.
Har du ett kollinummer kan du se på ett ungefär var det är.

Permalänk
Medlem

Jag beställde det i tisdags kväll, så det skickades i onsdags.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diaxuzz:

Jag beställde det i tisdags kväll, så det skickades i onsdags.

Om dom skickade det i Onsdag borde du ha det idag Torsdag

Det brukar bara ta en dag att få paketet. Så är det när jag har beställt från inet iaf. Skickas Onsdag T.e.x och jag har det på Torsdag

Finns även 2 st störningsmeddelanden på posten.se om du har missat det

Störningsmeddelande
2015-04-02 10:40
Tekniska problem
Vi har för närvarande tekniska problem, vilket gör att du som mottagare eller avsändare inte kan följa din försändelse hela vägen fram i Spåra brev, paket och pall. Vi arbetar med att lösa problemet.

Störningsmeddelande
2015-04-02 10:30
Försenade brev och paket
Brev
På grund av dimma kunde ett postflyg inte landa i Umeå utan fick istället landa i Luleå. Det gör att vissa brev söderifrån, till postnummerområde 89-98, blir en dag försenade.

Paket
Vi har förseningar i vår paketdistribution som kan påverka mottagare med postnummer som börjar på 10-15, 160-197, 20-29 (exklusive 293, 294), 40-41, 62, 74-76 och 80-82.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Nej. Kommer inte paketet idag så får du hämta det tisdag nästa vecka.

Skickades från m.sweclockers.com

Eeek dessa helgdagar
Bra att du sa det där, dags att häta paket

Permalänk
Avstängd

Klart dom är lediga, finns inget företag i hela landet som tar fler helgdagar än posten, ett skämt är vad dom är.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trollhattan:

Klart dom är lediga, finns inget företag i hela landet som tar fler helgdagar än posten, ett skämt är vad dom är.

Vad bubblar du om? Jobbar du röda dagar i vanliga fall? Du kanske skulle starta ett eget logistikföretag och tvinga dina anställda att jobba alla dagar, så inte någon blir missnöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av atnek:

Vad bubblar du om? Jobbar du röda dagar i vanliga fall? Du kanske skulle starta ett eget logistikföretag och tvinga dina anställda att jobba alla dagar, så inte någon blir missnöjd!

Jobbar inte den röda ehm o-röda påskaftonen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alpha77:

Jobbar inte den röda ehm o-röda påskaftonen

Still Lördag. Vem jobbar frivilligt en Lördag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Om dom skickade det i Onsdag borde du ha det idag Torsdag

Det brukar bara ta en dag att få paketet. Så är det när jag har beställt från inet iaf. Skickas Onsdag T.e.x och jag har det på Torsdag

Finns även 2 st störningsmeddelanden på posten.se om du har missat det

Störningsmeddelande
2015-04-02 10:40
Tekniska problem
Vi har för närvarande tekniska problem, vilket gör att du som mottagare eller avsändare inte kan följa din försändelse hela vägen fram i Spåra brev, paket och pall. Vi arbetar med att lösa problemet.

Störningsmeddelande
2015-04-02 10:30
Försenade brev och paket
Brev
På grund av dimma kunde ett postflyg inte landa i Umeå utan fick istället landa i Luleå. Det gör att vissa brev söderifrån, till postnummerområde 89-98, blir en dag försenade.

Paket
Vi har förseningar i vår paketdistribution som kan påverka mottagare med postnummer som börjar på 10-15, 160-197, 20-29 (exklusive 293, 294), 40-41, 62, 74-76 och 80-82.

Mitt börjar på 64, så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Klart dom är lediga, finns inget företag i hela landet som tar fler helgdagar än posten, ett skämt är vad dom är.

Du jobbar inte va?

Permalänk
Skrivet av atnek:

Still Lördag. Vem jobbar frivilligt en Lördag?

Jag gör gärna det, jag tjänar nämligen dubbelt då.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av atnek:

Vad bubblar du om? Jobbar du röda dagar i vanliga fall? Du kanske skulle starta ett eget logistikföretag och tvinga dina anställda att jobba alla dagar, så inte någon blir missnöjd!

Jag jobbar röda dagar i vanliga fall. Ska tex gå på nu på fredag och jobba 7 dagar i sträck. Så jag ser inget hinder att inte tex posten och banker skulle finnas tillgängligt 24/7. Om jag inte jobbade skift så skulle jag personligen hellre ta dagarna från "storhelger" och få flera semesterdagar istället.
Om man tar exemplet med påsk så tycker jag att det är helt värdelöst. Fira att Jesus dog och återuppstod, nej usch (förstår att det inte är falllet för de flesta nu, men det är ändå därifrån traditionen kommer). Kan ju ha att göra med att jag tycker religion är världens värsta plåga som har fått allt för stort utrymme allt för länge. Idag så firar man ju kanske inte påsken på samma sätt som förr, men skulle hellre ha det mer flytande så att man själv kan välja när man ska vara ledig och inte gå efter gamla religioner.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

kan ju gå in på postens hemsida och söka packetet annars.. ( tar för givet att du fått ett kolli-nr .) sök på detta. finns det på ica maxi så äre bara att hämta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Jag jobbar röda dagar i vanliga fall. Ska tex gå på nu på fredag och jobba 7 dagar i sträck. Så jag ser inget hinder att inte tex posten och banker skulle finnas tillgängligt 24/7. Om jag inte jobbade skift så skulle jag personligen hellre ta dagarna från "storhelger" och få flera semesterdagar istället.
Om man tar exemplet med påsk så tycker jag att det är helt värdelöst. Fira att Jesus dog och återuppstod, nej usch (förstår att det inte är falllet för de flesta nu, men det är ändå därifrån traditionen kommer). Kan ju ha att göra med att jag tycker religion är världens värsta plåga som har fått allt för stort utrymme allt för länge. Idag så firar man ju kanske inte påsken på samma sätt som förr, men skulle hellre ha det mer flytande så att man själv kan välja när man ska vara ledig och inte gå efter gamla religioner.

Äh är väl bara att den kristna kyrkan inte kunde få *pagans* att sluta fira på sina helgdagar så dom tog samma dagar eller några dagars skillnad och kallade det en kristen helgdag. Är gudinnan Ostara som firas egentligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Klart dom är lediga, finns inget företag i hela landet som tar fler helgdagar än posten, ett skämt är vad dom är.

Det finns något som kallas lönsamhet när du driver företag, att leverera paket 7 dagar i veckan är absolut möjligt. Men till en mycket högre kostnad än idag, sen så är lönsamheten på paketen till privatpersoner en bråkdel av vad budföretag tjänar på B2B. Att kunna få ett paket levererat över hela Sverige inom 24h (på vardagar) till en så låg kostnad att de flesta internetföretag har "fraktfritt" tycker jag är fantastiskt. Vill du prompt ha dina paket levererade på helgdagar så går det alldeles utmärkt, då finns en uppsjö av små budföretag och taxibilar som gladeligen står till tjänst, men då får du också se på prislapp som får dig att storkna.

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem

Bara att vänta och se glad ut taskigt men sant lol är i samma sits

Kommer väl nästa vecka

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

samma här hagis.. tänkte inte ens att det var röd dag. så jag får snällt vänta tills den dära jä****a tisdagen jag med... åå jag som ( nästan haha) planerat hela helgen.. men men.. tur jag har ett till graffe kort.

Permalänk
Medlem

Idag jobbade alla som vanligt vad jag vet. Men inte Fredag och måndag då dom är röda

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Bazisten:

Idag jobbade alla som vanligt vad jag vet. Men inte Fredag och måndag då dom är röda

För vissa företag kan det också vara halvdagar.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Äh är väl bara att den kristna kyrkan inte kunde få *pagans* att sluta fira på sina helgdagar så dom tog samma dagar eller några dagars skillnad och kallade det en kristen helgdag. Är gudinnan Ostara som firas egentligen

Jasså, det visste jag inte. Tack, alltid lär man sig nåt nytt

Glad Påsk för övrigt

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Idag jobbade alla som vanligt vad jag vet. Men inte Fredag och måndag då dom är röda

Inte länsstyrelsen. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20568659.ab

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av atnek:

Vad bubblar du om? Jobbar du röda dagar i vanliga fall? Du kanske skulle starta ett eget logistikföretag och tvinga dina anställda att jobba alla dagar, så inte någon blir missnöjd!

I england och USA mfl jobbar posten Lördagar..

Jobba helg är skit. Jag jobbar varannan helg och det är värdelöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

I england och USA mfl jobbar posten Lördagar..

Jobba helg är skit. Jag jobbar varannan helg och det är värdelöst.

Det skulle nog vara fallet i Sverige också om man kan få människor att jobba för de slavlönerna som är i USA.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trollhattan:

Klart dom är lediga, finns inget företag i hela landet som tar fler helgdagar än posten, ett skämt är vad dom är.

PostNord har inte fler helgdagar än andra företag, såklart beroende på yrke. Ex Polis, brandkår, ambulans, sjukvård etc jobbar såklart dygnet runt oavsett dag, vilket även många inom transportbranschen gör (beroende på vilken del det är inom transportbranschen).

Skrivet av atnek:

Vad bubblar du om? Jobbar du röda dagar i vanliga fall? Du kanske skulle starta ett eget logistikföretag och tvinga dina anställda att jobba alla dagar, så inte någon blir missnöjd!

Finns många transportföretag som kör dygnet runt transporter, och det ger bra inkomst till chaufförerna :).

Skrivet av Alpha77:

Jobbar inte den röda ehm o-röda påskaftonen

PostNord har inte så mycket verksamhet igång på lördagar, utan går av sina skift under fredagskvällen (alt tidigt lördag) och går på söndag eftermiddag igen.

Skrivet av oobum:

Det skulle nog vara fallet i Sverige också om man kan få människor att jobba för de slavlönerna som är i USA.

Just PostNord har inte så mycket verksamhet igång under lördagar, annars jobbar de mycket helger (utom just storhelgerna, påsk, jul, nyår).
Medans andra företag inom transportbranschen har mycket transporter som går dygnet runt, oavsett om det är julafton, påsk eller nyår.

Den mesta paketlogistiken ligger dock nere under storhelgerna, då paketlogistiken inte är en lika kritisk del inom transportbranschen vilket ex livsmedelstransporter etc är (vilka går dygnet runt, året runt).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyzed:

Jag jobbar röda dagar i vanliga fall. Ska tex gå på nu på fredag och jobba 7 dagar i sträck. Så jag ser inget hinder att inte tex posten och banker skulle finnas tillgängligt 24/7. Om jag inte jobbade skift så skulle jag personligen hellre ta dagarna från "storhelger" och få flera semesterdagar istället.
Om man tar exemplet med påsk så tycker jag att det är helt värdelöst. Fira att Jesus dog och återuppstod, nej usch (förstår att det inte är falllet för de flesta nu, men det är ändå därifrån traditionen kommer). Kan ju ha att göra med att jag tycker religion är världens värsta plåga som har fått allt för stort utrymme allt för länge. Idag så firar man ju kanske inte påsken på samma sätt som förr, men skulle hellre ha det mer flytande så att man själv kan välja när man ska vara ledig och inte gå efter gamla religioner.

Firar gör en minoritet. Jag "firar" genom att vara ledig. Workaholics kommer alltid jobba, jag gillar mitt jobb MEN om jag inte måste jobba helger/röda dagar, så är jag häldre ledig.

Kallar inte dig workaholic, då du inte verkar jobba "hela tiden". Det antar jag när du skriver att du 'går på' och sedan jobbar 7 dagar. Men det va nån annan som alltid jobbar helger pga att han får dubbelt betalt. Tycker sånt är komiskt. Speciellt när dom tycker att alla borde göra på samma sätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Finns många transportföretag som kör dygnet runt transporter, och det ger bra inkomst till chaufförerna :).

Det finns det säkert, men menar du då att chaufförerna även delar ut brev och paket? Nej, precis. Att brev och paket transporteras från punkt A -> B är en sak, men någon måste ju finnas på andra sidan som sedan delar ut skiten.