android köper jag fel grejer?

Permalänk
Medlem

android köper jag fel grejer?

Hej!
Min situation ser ut som följande:

Jag har Haft alla "jämna" iphonemodeller dvs inga s-modeller. Där mellan så har jag lyckats klämma in två androidlurar en Sony av bättre klass som släpptes samtidigt med iphone 5 och just nu i jobbet så har jag en galaxy alpha.

Jag gillar android i teorin då jag tycker om att fixa och dona jag gillar också att det börjar komma mer premiumtillbehör till systemet.

Men jag vet inte om jag köpt skitgrejer för själva telefonerna jag har/har haft har inte varit speciellt bra.

Själva telefondelen har alltid varit en besvikelse med dåliga högtalare, dåliga mikrofoner. Batteritiden är också en sån grej som stör mig. Jag får inte batteriet att hålla en hel dag. Jag pratar mycket i telefon.

Jag hade tills för några dagar sedan en iphone 6 plus som nu tyvärr är död. Hårdvarubiten i den är riktigt bra.

Så, om jag vill ha premiumkvalitet på hårdvaran och vill köra android. Gärna så nära stockandroid som möjligt och få uppdateringar snabbt. Vad ska jag köpa då?

Pris är relativt oviktigt. Men runt iphone 6 plus är rimligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

har du någon sin hört talas om oneplus one? tänk dig en flagskeppsmobil fast i priset för en budget mobil. den är lika bra som samsung/apples bästa men priset ligger under 3K för mobilen. nackdelen är att man måste ha en invite för att köpa den. det kan du få genom att vänta på en eller få en ifrån en kompis eller någon annan som har köpt en, eller så kan du vänta tills på tisdag då man kan köpa dem utan invite.

https://oneplus.net/se/one

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Htc one m9 kanske?

Permalänk
Medlem

HTC One M9 is the way to go om du vill ha en upplevelse som är så "perfekt" som möjlig.

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

har du någon sin hört talas om oneplus one? tänk dig en flagskeppsmobil fast i priset för en budget mobil. den är lika bra som samsung/apples bästa men priset ligger under 3K för mobilen. nackdelen är att man måste ha en invite för att köpa den. det kan du få genom att vänta på en eller få en ifrån en kompis eller någon annan som har köpt en, eller så kan du vänta tills på tisdag då man kan köpa dem utan invite.

https://oneplus.net/se/one

Vad är haken? har du en sådan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toke:

Vad är haken? har du en sådan?

Skickades från m.sweclockers.com

Att det inte är ett svenskt företag, du har alltså inte hjälp av konsumentköplagen om något går fel, samt att de inte har nån vidare kundtjänst.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toke:

Vad är haken? har du en sådan?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag sitter på en sådan.

Älskar den. Batteritiden räcker gott och väl. Vanliga laddaren som följer med laddar mobilen väldigt snabbt.

Nackdelar: Lite väl stor kanske.

Supporten (har inte behövt använda den ännu, men vad jag hört)

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

har du någon sin hört talas om oneplus one? tänk dig en flagskeppsmobil fast i priset för en budget mobil. den är lika bra som samsung/apples bästa men priset ligger under 3K för mobilen. nackdelen är att man måste ha en invite för att köpa den. det kan du få genom att vänta på en eller få en ifrån en kompis eller någon annan som har köpt en, eller så kan du vänta tills på tisdag då man kan köpa dem utan invite.

https://oneplus.net/se/one

Nog för att 1+1 är trevlig, men den är inte bäst på allt.
Medelmåttig skärm, mjukvaran man får med är buggig. Kameran (och speciellt standard kamera appen) är dålig. Men det är helt klart mycket telefon för pengarna. Men det är knappast den "flagship killer" som alla vill tro att den är. Efter man har ignorerat alla "bästa telefon ever!!11!!!11z0z021!!" kommentarer på nätet och börjar kolla lite med på telefonen så är det verkligen inget speciellt.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

har du någon sin hört talas om oneplus one? tänk dig en flagskeppsmobil fast i priset för en budget mobil. den är lika bra som samsung/apples bästa men priset ligger under 3K för mobilen. nackdelen är att man måste ha en invite för att köpa den. det kan du få genom att vänta på en eller få en ifrån en kompis eller någon annan som har köpt en, eller så kan du vänta tills på tisdag då man kan köpa dem utan invite.

https://oneplus.net/se/one

Man behöver inga invites på tisdagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

har du någon sin hört talas om oneplus one? tänk dig en flagskeppsmobil fast i priset för en budget mobil. den är lika bra som samsung/apples bästa men priset ligger under 3K för mobilen. nackdelen är att man måste ha en invite för att köpa den. det kan du få genom att vänta på en eller få en ifrån en kompis eller någon annan som har köpt en, eller så kan du vänta tills på tisdag då man kan köpa dem utan invite.

https://oneplus.net/se/one

eller kanske denna är nått för TS : http://www.mobil.se/nyheter/nya-uppgifter-om-oneplus-two#.VR1... när den kommer ut dvs.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga Sony Z3, har själv Sony Z3 compact (den mindre varianten). Finns inga direkta nackdelar med den enligt mig, batteriet räcker 2 dagar för mig, men laddar den vanligtvis varje dag. Jag använder mobilen flitigt, men inte så mycket som du kanske gör, kan tänka mig att du lär ladda den varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Jag sitter på en sådan.

Älskar den. Batteritiden räcker gott och väl. Vanliga laddaren som följer med laddar mobilen väldigt snabbt.

Nackdelar: Lite väl stor kanske.

Supporten (har inte behövt använda den ännu, men vad jag hört)

Hur upplever du skärmen? Är inputlagget borta från när man trycker på hemknappen?

Är modellen typ ett år gammal? Kan man förvänta sig en uppdatering snart tror du? På hårdvaran dvs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Nog för att 1+1 är trevlig, men den är inte bäst på allt.
Medelmåttig skärm, mjukvaran man får med är buggig. Kameran (och speciellt standard kamera appen) är dålig. Men det är helt klart mycket telefon för pengarna. Men det är knappast den "flagship killer" som alla vill tro att den är. Efter man har ignorerat alla "bästa telefon ever!!11!!!11z0z021!!" kommentarer på nätet och börjar kolla lite med på telefonen så är det verkligen inget speciellt.

Vad rekommenderar du istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Nog för att 1+1 är trevlig, men den är inte bäst på allt.
Medelmåttig skärm, mjukvaran man får med är buggig. Kameran (och speciellt standard kamera appen) är dålig. Men det är helt klart mycket telefon för pengarna. Men det är knappast den "flagship killer" som alla vill tro att den är. Efter man har ignorerat alla "bästa telefon ever!!11!!!11z0z021!!" kommentarer på nätet och börjar kolla lite med på telefonen så är det verkligen inget speciellt.

Jag förmodar att du har en?

Endgadget -
Critics: 8.9 av 10 Poäng
User Reviews: 8.8 av 10 Poäng

Cnet -
4.5/5 Poäng

Trusted Reviews -
9/10 Poäng

Superb value
Plenty of power
Large, high-quality screen

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Nog för att 1+1 är trevlig, men den är inte bäst på allt.
Medelmåttig skärm, mjukvaran man får med är buggig. Kameran (och speciellt standard kamera appen) är dålig. Men det är helt klart mycket telefon för pengarna. Men det är knappast den "flagship killer" som alla vill tro att den är. Efter man har ignorerat alla "bästa telefon ever!!11!!!11z0z021!!" kommentarer på nätet och börjar kolla lite med på telefonen så är det verkligen inget speciellt.

Eh nej. Telefonen är hur speciell som helst för den ringa slant den kostar. Helt utan konkurrens det bästa jag haft i förhållande till pris.

Kameran är en av telefonens bästa funktioner. Det handlar bara om att man ska lära sig använda den. https://blog.oneplus.net/2015/02/travel-photography-with-the-oneplus-one-photoblog-of-javin-lau-urban-explorer/

https://blog.oneplus.net/2014/12/smartphone-photography-tips-and-tricks-from-martin-maltenfort-the-oneplus-forums-photography-enthusiast/

Eller varför inte en jämförelse mot Canon EOS 5D före resultatet är minst sagt överraskande. http://nofilmschool.com/2014/08/oneplus-one-canon-5d-mark-iii-comparison-giacomo-mantovani

Benchmarkmässigt så ligger väl fortfarande oneolus först på de första tester, om man nu bryr sig om sådant. Säger inte att det är världens bästa telefon, men att påstå att den inte är speciell för det priset blir bara löjligt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toke:

Hur upplever du skärmen? Är inputlagget borta från när man trycker på hemknappen?

Är modellen typ ett år gammal? Kan man förvänta sig en uppdatering snart tror du? På hårdvaran dvs.

Skickades från m.sweclockers.com

Inputlagget är säkert kvar, men det beror på att skärmen/telefonen "väntar" på att du ska göra ett till kommando. Ska vara enkelt att ta bort.
Precis som Samsung Galaxy S4, så var det bara att stänga av "Samsung S-Talk" när man dubbelklickar. Dvs. gå in i S-talk, stäng av dubbeltap och svep mellan olika hemskärmar så märker man skillnaden.

Jag upplever skärmen bra. I solljus funkar den, kanske inte suveränt men den gör sitt jobb.

Det kommer en Oneplus Two, när är det inte sagt ännu.

Oneplus One släpptes i Maj om jag minns rätt. Jag fick tag i min i slutet av Augusti. Fortfarande nöjd

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toke:

Hur upplever du skärmen? Är inputlagget borta från när man trycker på hemknappen?

Är modellen typ ett år gammal? Kan man förvänta sig en uppdatering snart tror du? På hårdvaran dvs.

Inget "inputlag" så länge man inte väljer att låta dubbelklick på hemknappen ha en funktion. Testade just på stock (+AK kernel).

OnePlus Two kommer ha Snapdragon 810 som inte använder Krait-arkitekturen som övriga 800-serien har. Flera, däribland jag, tycker att Cortex-kärnorna i 810 inte är i närheten av lika spännande, så jag skulle valt OnePlus One över OnePlus Two.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Jag sitter på en Sony Xperia Z2 just nu, och jag är helt löjligt nöjd. Batteritiden räcker lätt två dagar, skärmen är skitfin, kameran är bra, och den är vattentät. Om du har möjlighet borde du vänta på Z4, annars finns Z3, eller Z3 compact om du vill ha en lite mindre.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Endgadget -
Critics: 8.9 av 10 Poäng
User Reviews: 8.8 av 10 Poäng

Är inte problemet att det gått nästan ett sedan OnePlus One fick sina recensioner och idag? På den tiden har t.ex. Galaxy S5 gått från nästan dubbla priset till närmast prisparitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Är inte problemet att det gått nästan ett sedan OnePlus One fick sina recensioner och idag? På den tiden har t.ex. Galaxy S5 gått från nästan dubbla priset till närmast prisparitet.

Du får inte en ny S5 för under 4000kr och respektabla återförsäljare ligger över 4,5kkr. För det priset måste du därutöver dras med TouchWiz (mot CM på OPO) eller förlora garanti och flasha ett vettigt ROM.

Såg även att TS efterfrågade snabba uppdateringar. OnePlus har inte kunnat leverera Lollipop inom en skälig tid, men det finns säkert stabila ROMmar på XDA om man blir sugen. Jag körde lollipop ett tag (testade flera olika ROMs), men gick tillbaka till Kitkat då det passar mig bättre.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Är inte problemet att det gått nästan ett sedan OnePlus One fick sina recensioner och idag? På den tiden har t.ex. Galaxy S5 gått från nästan dubbla priset till närmast prisparitet.

17 dagar sedan

Citat:

Our Verdict

The OnePlus One offers Samsung Galaxy S5 performance for less than half the price. If that doesn't make it attractive it also has a customisable OS and a 1080p display. There are a few downsides, but overall the OnePlus One is amazing value for money.

Techradar

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Har en HTC one ( m7 heter nog den modellen nu .. ) som jag personligen varit väldigt nöjd med, har hållit bra rent mekaniskt också.

Tyvärr är kameran inte så bra i alla lägen, inte något problem upplösningsmässigt men den beter sig väl korkat ibland.

Har dock även systemkamera och att ens jämföra mobilkamera med systemkamera är ett korkat självbedrägeri. .

Dock är det väl inte bara av godo med androids uppdateringar, ibland tycker jag att de försämrar sånt som fungerade bra bara för att göra något nytt. Men telefonen är två år strax och fick ny stor uppdatering igår senast, så det känns ändå att de håller efter trotts att det inte är senaste modellen.

Kommer inte tveka på en HTC one nästa gång som det ser ut nu, har dock ingen anledning att byta än.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Du får inte en ny S5 för under 4000kr och respektabla återförsäljare ligger över 4,5kkr. För det priset måste du därutöver dras med TouchWiz (mot CM på OPO) eller förlora garanti och flasha ett vettigt ROM.

Såg även att TS efterfrågade snabba uppdateringar. OnePlus har inte kunnat leverera Lollipop inom en skälig tid, men det finns säkert stabila ROMmar på XDA om man blir sugen. Jag körde lollipop ett tag (testade flera olika ROMs), men gick tillbaka till Kitkat då det passar mig bättre.

S5 såldes för 2400 av Comviq tills igår.

OnePlus One är bra för sitt pris, men det är allt också. Inte bäst på något område.

Permalänk
Medlem

Ingen som nämner Galaxy S6? Visst är den dyr, men verkar vara en grym telefon!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toke:

Så, om jag vill ha premiumkvalitet på hårdvaran och vill köra android. Gärna så nära stockandroid som möjligt och få uppdateringar snabbt. Vad ska jag köpa då?

Pris är relativt oviktigt. Men runt iphone 6 plus är rimligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Förvånad att ingen har nämnt Nexus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Ingen som nämner Galaxy S6? Visst är den dyr, men verkar vara en grym telefon!

Samsungs förtroende är förbrukat för längesen. Deras utrullning av lollipop är löjlig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av muddiz:

Förvånad att ingen har nämnt Nexus 6

Har klämt på den men de tidigare nexusarna har ju varit sådär hårdvarumässigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Toke:

Har klämt på den men de tidigare nexusarna har ju varit sådär hårdvarumässigt.

Tanken med nexus-lurarna har mig veterligen aldrig varit att ha absolut bäst hårdvara. Det går gör asbra telefoner utan att ha överhypade specs som ändå aldrig en vanlig eller ens krävande användare har bytta av.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toke:

Samsungs förtroende är förbrukat för längesen. Deras utrullning av lollipop är löjlig.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Toke:

Har klämt på den men de tidigare nexusarna har ju varit sådär hårdvarumässigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är svårt att få både och. Antingen är det telefonen med bäst hårdvara (Galaxy S6) eller den med bäst mjukvara/mest frekvent uppdatering (Nexus?).

Swedroid har testat Samsung Galaxy S6 och HTC One M9, och om jag hade valt mellan dessa två hade jag lätt tagit S6.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toke:

Har klämt på den men de tidigare nexusarna har ju varit sådär hårdvarumässigt.

Nexus 5 var och är fortfarande toppklass, och Nexus 6 likaså. Rent prestandamässigt alltså. Kvalitetskänsla och dylikt kan jag inte uttala mig om.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.