Permalänk

H80i konstigt pumpljud :(

Som rubriken lyder så har min h80i pump något konstigt ljud för sig och det började ca 2 mån efter att jag satte in den.

Till en början trodde jag det var hårddisken pga att det lät exakt som en gammal hdd som söker efter data men efter att jag kört ner huvudet i burken hörde jag att det kom från pumpen.
Det låter inte hela tiden utan bara då och då.

Finns det något att göra åt detta eller är det bara att gilla läget?

Tacksam för alla tips
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av macke0010:

Som rubriken lyder så har min h80i pump något konstigt ljud för sig och det började ca 2 mån efter att jag satte in den.

Till en början trodde jag det var hårddisken pga att det lät exakt som en gammal hdd som söker efter data men efter att jag kört ner huvudet i burken hörde jag att det kom från pumpen.
Det låter inte hela tiden utan bara då och då.

Finns det något att göra åt detta eller är det bara att gilla läget?

Tacksam för alla tips
Mvh

Prova att nypa ordentligt på slangarna. Låter som luft som fastnar vid pumpen.

Testa och återkom. Du kan även prova att vinkla datorn när den är igång, för att "få loss" luften.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Kör en express-RMA genom Corsair om det ovanstående inte fungerar: https://corsair.secure.force.com/

Citat:

Express Replacement: To minimize down time, Corsair offers an Express Replacement RMA (Return Merchandise Authorization) process where we will ship your replacement product prior to receiving your defective product. A credit card hold equivalent to the retail cost of your unit is required. To avoid being charged, we need to receive your unit back within 10 business days from the date your Express RMA is shipped. You may also be charged if the item received is not covered under the warranty, or is a different item from what was approved.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Prova att nypa ordentligt på slangarna. Låter som luft som fastnar vid pumpen.

Testa och återkom. Du kan även prova att vinkla datorn när den är igång, för att "få loss" luften.

Jag provade att knacka lite på pump och slang med en skruvmejsel och ljudet försvann.

Tack så mycket för hjälpen:)

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av macke0010:

Som rubriken lyder så har min h80i pump något konstigt ljud för sig och det började ca 2 mån efter att jag satte in den.

Till en början trodde jag det var hårddisken pga att det lät exakt som en gammal hdd som söker efter data men efter att jag kört ner huvudet i burken hörde jag att det kom från pumpen.
Det låter inte hela tiden utan bara då och då.

Finns det något att göra åt detta eller är det bara att gilla läget?

Tacksam för alla tips
Mvh

Skrivet av EyeNEye:

Prova att nypa ordentligt på slangarna. Låter som luft som fastnar vid pumpen.

Testa och återkom. Du kan även prova att vinkla datorn när den är igång, för att "få loss" luften.

Skrivet av macke0010:

Jag provade att knacka lite på pump och slang med en skruvmejsel och ljudet försvann.

Tack så mycket för hjälpen:)

Hej Macke,

Precis som EyeNEye skrev så kan luft ibland fastna i slangarna och pumpen, skönt att det löste sig. Vad du kan göra om de händer igen är samma sak, testa klämma lite på slangarna, knacka lite på pumpen och lägga ner datorn på sidan.

Hör av dig om det skulle uppstå något mer problem.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk

Kaffebryggarn

Jag bytte nyligen chassi till Corsair obsidian 250D, nu ligger mitt moderkort vilket resulterar i att H80i låter som den brygger kaffe... Jag har testat med alla "fixar". Ljudet försvinner om jag lägger lådan på sidan eller bara ställer den i lutande läge, men det går inte att få bort ljudet oavsett om jag klämmer på slangar, låter den ligga ner (i timmar) eller knackar försiktigt på pumphuset... Vad göra?

Permalänk
Medlem

Drick mer kaffe

Låter ju onekligen som du får luft i systemet som verkar samla sig just i pumpen av någon anledning. Hur sitter inloppet till radiatorn, blir det någon skillnad om du vrider på den, t ex ett kvarts eller ett halvt varv?

Permalänk
Skrivet av Cool Runnings:

Drick mer kaffe

Låter ju onekligen som du får luft i systemet som verkar samla sig just i pumpen av någon anledning. Hur sitter inloppet till radiatorn, blir det någon skillnad om du vrider på den, t ex ett kvarts eller ett halvt varv?

Jag har knackat på radiatorn en del och fått väck det värsta, men som sagt lägger jag datorn eller lutar den åt sidan en bit blir allt knäpptyst... Jag har förstås försökt flytta slangarna sidleds vid inloppet, dem sitter ganska stelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulanddanne:

Jag har knackat på radiatorn en del och fått väck det värsta, men som sagt lägger jag datorn eller lutar den åt sidan en bit blir allt knäpptyst... Jag har förstås försökt flytta slangarna sidleds vid inloppet, dem sitter ganska stelt.

Precis, det är därför jag undrar om det blir någon skillnad om du fysiskt ändrar/vrider på radiatorn, t ex att slangarna sitter högst upp, på sidan eller längst ner.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av ulanddanne:

Jag bytte nyligen chassi till Corsair obsidian 250D, nu ligger mitt moderkort vilket resulterar i att H80i låter som den brygger kaffe... Jag har testat med alla "fixar". Ljudet försvinner om jag lägger lådan på sidan eller bara ställer den i lutande läge, men det går inte att få bort ljudet oavsett om jag klämmer på slangar, låter den ligga ner (i timmar) eller knackar försiktigt på pumphuset... Vad göra?

Hejsan,

Testa att lägga den ner och klämma på slangarna medans. Du kan även testa som de nämnts här i tråden redan att montera blocket åt ett annat håll.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan