Dustin och RMA av moderkort

Permalänk
Medlem

Dustin och RMA av moderkort

Tjena, brukar inte posta så ofta men likväl finner jag att SweClockers är en bra källa när man är lite halvt vilsen sådär.
Hur som, beställde hem ett moderkort m.m från DustinHome för dryga månaden sen, moderkorter börjar strula, överspänning i en USB kontakt.

"USB Over-current detected, system will shut down in 15 seconds" var det som stod på menyn

Tog kontakt med Dustin angående detta och förklarade felet och hur jag själv gått till väga för att lösa det (innefattade allt mellan det mest uppenbara, att koppla ut alla usb kontakter till att byta nätagg, lossa moderkortet från chassit för att undvika eventuell kortis, m.m). Deras lösning på problemet var att jag ska ringa upp ASUS för en lösning, problemet kan tydligen lösas fort via telefon, trots att jag försökte någorlunda med att ge en detaljerad beskrivning på problemet och vad jag gjort för att lösa det hela.

Är detta i regel hur det brukar gå till?

Hade problem med ett grafikkort från NetOnNet och de sa att jag kunde skicka in det alternativt lämna in det hos en av deras lagershop för att få det lagat utan krångel. Känns lite segt att Dustin istället direkt ber mig kontakta tillverkaren (och markera ärendet som löst, vilket irriterar mig smått, det är trots allt inte sant).

Vill inte låta gnällig, utan är snarare nyfiken, låt oss säga att jag kontaktar Asus och skickar in moderkortet, hur snabba brukar de i regel vara med att hitta felet och laga/skicka ett nytt moderkort? Måste jag ens göra det, känns som att det skulle dra ut mer på tiden än om Dustin bara bet i det sura äpplet och skickade ett nytt moderkort mot att jag skickade in det gamla, de kan ju alltid sälja det gamla om de får det lagat liksom.
Känns lite surt, var extremt taggad på ny-utgåvan av Dark Souls 2 dessutom.

Tack på förhand och ber om ursäkt till moderatorer i förväg om ni anser att tråden är i fel forum

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert på sånt här men, du ska inte behöva kontakta tillverkaren själv, du har köpt moderkortet av en butik och därmed är det butiken som står för ev garantiärenden, inte tillverkaren.

Tycker det är mycket konstigt att butiken ens föreslår detta, dom borde skickat en retursedel direkt till dig utan krångel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Problemet som jag ser här är att du blandar i hop spänning med ström. Felmedelandet talar om att för mycket ström passerar genom en eller flera portar, inte för hög spänning. Totalt olika saker och innebär att du troligen söker efter felet på fel ställe.

Ända som kan orsaka för hög ström är en belastning, en USB pryl eller i värsta fall en trasig USB port som är kortsluten mot gjord. Det sista är tyvärr rätt vanligt. Farsan lyckades knäcka USB portarna TVÅ gånger på deras dator med USB sticka genom att rotera ryggstödet i mot datorn. Lyckades laga portarna båda gångerna. Men stiften i en port kan utan problem hoppa ur om den snebelastas och kortslutas mot gjord då portarna har ett jordat hölje.

Så börja med att koppla ut ALLA USB kontakter för chassit från moderkortet kolla också moderkortets kontakter och chassits kontakter för böjda eller lösa stift.

När du vet om det finns skadade USB kontakter på moderkortet eller chassit så kan du försöka med en RMA. Vet dock inte om trasiga USB portar täcks via RMA då dom jag sett gå sönder har varit pga oaktsamhet.

Dustin support är alla tiders men det är lite skillnad på att be om "support" för en produkt och be om hjälp med RMA, garantiärenden etc. I detta fallet kanske dom inte hade ett svar eller en lösning på problemet och anser att tillverkaren besitter bättre kompetens.

Dustin gjorde samma sak när jag hade problem med min 840 EVO med läsbuggen, men ja vad ska Dustin kunna göra åt ett sånt fel, det dom kan göra är att göra ett återköp eller byta ut varan men just då ville jag ha hjälp att reda ut problemet och då hjälpte dom mig att direkt komma i kontakt med Samsung vilket ingen annan butik ens ville försöka med så det ser jag som bra service då vanliga support vägen till samsung inte fungerade.

Däremot när jag haft produkter med fel jag dokumenterat så protesterar dom inte ens, frågar bara vad man vill ha i ersättning. Så ja jag skulle föreslå att du felsöker färdigt först och sedan när du kontaktar Dustin skickar du med information om vad felet är, vill du göra en RMA så gör det så kollar dom nog på problemet på service avdelningen. Kan dom återskapa felet så är det nog inget problem att byta varan.

men vill du vara ha hjälp att få moderkortet att fungera korrekt så är det inte alls säkert att dom har just den kunskapen för just den produkten och felet i fråga mycket kan orsaka för höga strömmar. Trasiga USB kontakter på chassit, skadade USB portar på moderkortet etc.

Kan du dessutom utesluta synliga fysiska fel på USB portarna på moderkortet men felet kvarstår så tyder det ju på fel med moderkortet vilket i sig är lika bra bevis för en RMA.

Jag har alltid upplevt dustin som kompetent och förstående när man med sin RMA förfrågan skickar en väl dokumenterade felsökning. Ser dom att den är bra gjord så går RMA processen som på räls.

Som jag ser det nu så vet varken du eller dom vad felet egentligen är och sedan om du vill ha ett nytt moderkort eller försöka hitta en lösning och behålla dit nuvarande moderkort är ju lite oklart.
Så jag ser inte att dom gjort något direkt fel utan att dom gjort vad dom kunnat hittills.

Men som sagt dom kan mycket väl ha varit otrevliga i dit fall, men utan att se eran konversation eller exakt vad du testat och inte är det lite svårt att säga. Framgår ju inte klart att du vill göra RMA mer att du säger att andra typ talat om för dig att dom vill ta in produkten för felsökning.

Själv hade jag nog sett att du felsökt portarna visuellt på chassit och moderkortet och kopplat ur chassits usb kontakter bara föra att utesluta skada på USB portarna.

kontakta dustin sedan med dina fynd och begär en RMA helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Har för mig att Asus vill själva lösa problemen.

Ringde till Dustin för att min Nexus 7 dog. De påtalade att Asus vill sköta det. Fick ett RMA-nummer av Dustin, ringde Asus och fick hjälp därefter.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

många butiker kan/får ej undersöka produkter och ombeds att skicka in det till tillverkaren.

Självklart skall du ha möjligheten att lämna det till dustin. Men troligtvis är allt dem kommer göra är att skicka paketet vidare till ASUS utan att kolla på produkten. Så istället för att du ska skicka det till dem på ~3 dagar, sedan skickar dustin det till asus ~ 3 dagar. ~2-5 dagar undersökning. sen eventuellt ~3 dagar till dustin och ~3 dagar till dig så kan du mer än halvera tiden tills du får det lagat/utbytt.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Värt att nämna, även om du ringer till ASus, så om de konstaterar att de vill ha in moderkortet för felsökning, och byte, så är det bara att höra av sig till Dustin (eller vilken återförsäljare som helst, om man inte köpte sin vara hos Dustin) för att få en fraktlapp.

Vill inte Dustin skicka ut en sådan fraktlapp, skickar man moderkortet till dem så får de skicka det vidare själva i alla fall, vilket betyder att jag i realiteten aldrig råkat ut för att handlarna nekat.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv

Du ska inte behöva gå via tillverkaren, men det är egentligen smidigare. Jag tror inte att Dustin försöker avsäga sina skyldigheter utan försöker istället göra det enklare för dig som kund. Asus gav mig UPS upphämtning och avlämning till dörr när bärbara strulade.
Är det en "enkel lösning" så är det väl bara att kontakta Asus och få det fixat. Jag ser personligen inte problemet då det egentligen inte gör dig någon skada..
Jag tippar dock på att du behöver uppdatera BIOS till moderskeppet. (vilket är en oerhört enkel sak om man vet hur man går tillväga)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Easy_D:

Tjena, brukar inte posta så ofta men likväl finner jag att SweClockers är en bra källa när man är lite halvt vilsen sådär.
Hur som, beställde hem ett moderkort m.m från DustinHome för dryga månaden sen, moderkorter börjar strula, överspänning i en USB kontakt.

"USB Over-current detected, system will shut down in 15 seconds" var det som stod på menyn

Tog kontakt med Dustin angående detta och förklarade felet och hur jag själv gått till väga för att lösa det (innefattade allt mellan det mest uppenbara, att koppla ut alla usb kontakter till att byta nätagg, lossa moderkortet från chassit för att undvika eventuell kortis, m.m). Deras lösning på problemet var att jag ska ringa upp ASUS för en lösning, problemet kan tydligen lösas fort via telefon, trots att jag försökte någorlunda med att ge en detaljerad beskrivning på problemet och vad jag gjort för att lösa det hela.
Är detta i regel hur det brukar gå till?

Låter som om att en av dina USB kontakter är skadade?
Läs mer på ex:
http://www.tomshardware.co.uk/forum/314200-30-device-current-...

Och angående att en butik hänvisar till tillverkaren är inget ovanligt, för det är ju ändå tillverkarna som är experter på sina egna produkter och vet bäst hur fel kan avhjälpas / lösas.
Så det är inte alls konstigt att man blir hänvisad direkt till en tillverkare för att få bäst hjälp.

Skrivet av Basse:

Jag är ingen expert på sånt här men, du ska inte behöva kontakta tillverkaren själv, du har köpt moderkortet av en butik och därmed är det butiken som står för ev garantiärenden, inte tillverkaren.
Tycker det är mycket konstigt att butiken ens föreslår detta, dom borde skickat en retursedel direkt till dig utan krångel.

Nu så är det ju inget garantiärende fören produkten skickas in, vilket det inte är läge för än fören produkten felsökts, vilket butiken i detta fallet hänvisade till tillverkaren så att kunden får bästa hjälpen, då det som sagt är tillverkaren som kan sina produkter bäst och kan ge den bästa hjälpen till kunden i felsökning / felavhjälpning. Säger tillverkaren att produkten bör skickas in för service så kan antingen supporten hos tillverkaren ordna upphämtning direkt, eller så får produkten skickas in via butiken, och sedan skickas vidare till tillverkarens utvalda verkstad.

Så att en butik hänvisar till tillverkarens support är rätt vanligt, då det dels blir smidigare för kunderna då felavhjälpning går snabbare då tillverkaren med största sannolikhet direkt kan avgöra om produkten ska skickas in, eller om det beror på åverkan som kunden gjort (Skadade USB kontakter ex).
Och det kan vara så att tillverkaren själv har som policy att ärenden ska gå via tillverkarens support i första hand, för att ge kunderna bästa service!.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

pa1983, har provat de saker du beskriver, menar givetvis ström, att snabböversätta på engelska på kvällen kan gå lite tokigt ibland.

Skrivet av anon186252:

Du ska inte behöva gå via tillverkaren, men det är egentligen smidigare. Jag tror inte att Dustin försöker avsäga sina skyldigheter utan försöker istället göra det enklare för dig som kund. Asus gav mig UPS upphämtning och avlämning till dörr när bärbara strulade.
Är det en "enkel lösning" så är det väl bara att kontakta Asus och få det fixat. Jag ser personligen inte problemet då det egentligen inte gör dig någon skada..
Jag tippar dock på att du behöver uppdatera BIOS till moderskeppet. (vilket är en oerhört enkel sak om man vet hur man går tillväga)

Glömde faktiskt nämna att det är den gröna USB porten som används för BIOS flashning som är krånglig, har testat att koppla in musen i samtliga portar i moderkortet för att se när den fungerade och inte, i alla förrutom den förstnämnda så gick den igång, så det blir svårt att uppdatera BIOS. Ironin är att jag medvetet undvikt att använda den porten för säkerhets skull :).

Men om ni alla säger att det går fortare att kontakta ASUS direkt så får jag ta och göra det, blev rädd att det skulle ta veckor istället för dagar, alltid bra att fråga först innan man börjar klaga hos nån stackars support-anställd så tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Du borde kunna köra vilken usb port som helst för bios flash. Den gröna, antar att det är flash back funktionen för jag har en vit på mitt asus moderkort för just den funktionen. Men som sagt enbart till för att flasha utan fungerande dator. Du kan fortfarande flasha bios inifrån bios från vilken usb port som helst eller säkert annat korrekt formaterat media med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Easy_D:

pa1983, har provat de saker du beskriver, menar givetvis ström, att snabböversätta på engelska på kvällen kan gå lite tokigt ibland.

Glömde faktiskt nämna att det är den gröna USB porten som används för BIOS flashning som är krånglig, har testat att koppla in musen i samtliga portar i moderkortet för att se när den fungerade och inte, i alla förrutom den förstnämnda så gick den igång, så det blir svårt att uppdatera BIOS. Ironin är att jag medvetet undvikt att använda den porten för säkerhets skull :).

Men om ni alla säger att det går fortare att kontakta ASUS direkt så får jag ta och göra det, blev rädd att det skulle ta veckor istället för dagar, alltid bra att fråga först innan man börjar klaga hos nån stackars support-anställd så tack för hjälpen!

Klassiskt Dustin support att hänvisa direkt till tillverkaren, tycker de alltid gör det när det är nåt de inte vill ta i själva eller bara vill komma undan sina eventuella garantiåtagande

Tänk på att ASUS inte har telefonsupport på komponenter bara, endast kontakt via mail till dem gällande moderkort, grafikkort etc och att de förmodligen är stängda nu över påsken, säkert inte åter förrän tisdag som vi vanligt löst folk också är ^^

Tänk på att du bara kan göra RMA gentemot Dustin, asus har ingen sådan möjlighet alls, de kommer hänvisa dig till inköpsstället

Edit:
För övrigt så skulle jag nog kolla alla usb anslutna saker, såsom front usb etc, koppla ur allt som har med usb kontakter att göra och se om samma fel uppstår, koppla ur mus, tangentbord, rubbet

Sen kan du alltid fota alla portar tydligt och posta dem här så kan man ju alltid försöka utesluta om nån port är skadad

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Easy_D:

Glömde faktiskt nämna att det är den gröna USB porten som används för BIOS flashning som är krånglig, har testat att koppla in musen i samtliga portar i moderkortet för att se när den fungerade och inte, i alla förrutom den förstnämnda så gick den igång, så det blir svårt att uppdatera BIOS. Ironin är att jag medvetet undvikt att använda den porten för säkerhets skull :).

Men om ni alla säger att det går fortare att kontakta ASUS direkt så får jag ta och göra det, blev rädd att det skulle ta veckor istället för dagar, alltid bra att fråga först innan man börjar klaga hos nån stackars support-anställd så tack för hjälpen!

Wehat? Har aldrig ens hört talas om en special port för att flasha BIOS..
Googla lite på ditt moderkort och kika om det verkligen behövs, för det låter lite koko enligt mig.

Nja, alltså, om, det behöver skickas in, då tar det självklart ett tag, men, det skulle ta ett par dagar extra via Dustin då de är segare än du själv på att ordna RMA. Summering: Behöver det lagas eller undersökas ,av någon som kan något, kommer det behöva skickas till någon Asus verkstad hur som, och då är det betydligt bekvämare för dig att ta det direkt via tillverkaren

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av godspeed:

Tänk på att ASUS inte har telefonsupport på komponenter bara, endast kontakt via mail till dem gällande moderkort, grafikkort etc och att de förmodligen är stängda nu över påsken, säkert inte åter förrän tisdag som vi vanligt löst folk också är ^^

Tänk på att du bara kan göra RMA gentemot Dustin, asus har ingen sådan möjlighet alls, de kommer hänvisa dig till inköpsstället

Vad babblar du om? Jag har gått via Asus många gånger, inget problem..

Bull****, det är Asus som måste acceptera RMA hur som så Dustin är endast mellanhand som gör processen långsammare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Vad babblar du om? Jag har gått via Asus många gånger, inget problem..

Bull****, det är Asus som måste acceptera RMA hur som så Dustin är endast mellanhand som gör processen långsammare.

Du är helt ute och cyklar
Asus funkar som de flesta, asus säljer till dist, sen säljer dist till butik, och Dustin svarar inte under Asus öht (Asus äger inte Dustin eller tvärtom)

Sure, du kan maila med deras support om det nu är det du menar?

Kan också finnas undantagsfall när de sköter sina komponenter kanske, t e x om både dist och butik konkursat vilket tillhör ovanligheterna, i de lägena finns det ju ingen annan väg att gå ifall det finns garanti kvar på produkten, men då handlar det mer om konsumenträtt än att de handhar ren RMA, har gjort det också ett par gånger privat och det tar en faslig tid

Dustin kan acceptera RMA om de vill det, men bara för det är det inte säkert att det godkänns av distributören, eller av Asus sen i sin tur när komponenten kommer dit
Har jobbat och sålt Asus och i princip alla märkena via butik i många års tid så är mer än säker på hur de fungerar, finns säkerligen fler som kan bekräfta det här utan problem

Din attityd är förresten rätt trist, finns ingen anledning med det där språkbruket

Edit:

Komponenter tas alltid via butik för Asus produkter, om inte annat uttryckligen anges

Däremot system, som laptops, desktops, skärmar, det hanterar Asus själva utan problem, men inte på komponenter så du lär blanda ihop det här lite.

Här har du t e x bekräftande för just support för komponenter, där du ser också att de inte har telefonsupport för annat än för t e x laptops osv

http://www.asus.com/se/Static_WebPage/Kontakta_ASUS_Service_o...

Här kan TS kontakta för support av moderkortet för övrigt

https://vip.asus.com/VIP2/Services/QuestionForm?lang=sv-se#

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av godspeed:

Du är helt ute och cyklar
Asus funkar som de flesta, asus säljer till dist, sen säljer dist till butik, och Dustin svarar inte under Asus öht (Asus äger inte Dustin eller tvärtom)

Sure, du kan maila med deras support om det nu är det du menar?

Kan också finnas undantagsfall när de sköter sina komponenter kanske, t e x om både dist och butik konkursat vilket tillhör ovanligheterna, i de lägena finns det ju ingen annan väg att gå ifall det finns garanti kvar på produkten, men då handlar det mer om konsumenträtt än att de handhar ren RMA, har gjort det också ett par gånger privat och det tar en faslig tid

Dustin kan acceptera RMA om de vill det, men bara för det är det inte säkert att det godkänns av distributören, eller av Asus sen i sin tur när komponenten kommer dit
Har jobbat och sålt Asus och i princip alla märkena via butik i många års tid så är mer än säker på hur de fungerar, finns säkerligen fler som kan bekräfta det här utan problem

Din attityd är förresten rätt trist, finns ingen anledning med det där språkbruket

Edit:

Komponenter tas alltid via butik för Asus produkter, om inte annat uttryckligen anges

Däremot system, som laptops, desktops, skärmar, det hanterar Asus själva utan problem, men inte på komponenter så du lär blanda ihop det här lite.

Här har du t e x bekräftande för just support för komponenter, där du ser också att de inte har telefonsupport för annat än för t e x laptops osv

http://www.asus.com/se/Static_WebPage/Kontakta_ASUS_Service_o...

Här kan TS kontakta för support av moderkortet för övrigt

https://vip.asus.com/VIP2/Services/QuestionForm?lang=sv-se#

Dold text

Ursäkta om jag var otrevlig, har precis vaknat och då är jag lite lätt att reta upp.

Varför skulle det inte gå med komponenter men med allt annat? Det låter väldigt lustigt..

Jag har aldrig skrivit att någon ägs av någon, det jag skriver är att tillverkaren är den som lagar sina produkter och därav brukar det vara smidigare att gå direkt via dem om det inte finns auktoriserade verkstäder i landet.

Jag hade förvisso laptop problem de gånger jag ringde Asus support, men de ordnade RMA åt mig, och visade även vart jag kunde sköta det själv därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Ursäkta om jag var otrevlig, har precis vaknat och då är jag lite lätt att reta upp.

Varför skulle det inte gå med komponenter men med allt annat? Det låter väldigt lustigt..

Jag har aldrig skrivit att någon ägs av någon, det jag skriver är att tillverkaren är den som lagar sina produkter och därav brukar det vara smidigare att gå direkt via dem om det inte finns auktoriserade verkstäder i landet.

Jag hade förvisso laptop problem de gånger jag ringde Asus support, men de ordnade RMA åt mig, och visade även vart jag kunde sköta det själv därefter.

Ingen fara, jag kan också vara stingslig ibland

Här är det som jag trodde, du var i kontakt med dem gällande system, som datorer i sin helhet, skärmar etc, då fixar de det utan problem
Med komponenter gör de som de flesta, returerna går alltid via butik då
De ger telefonsupport bara åt systemkunder, laptops, desktop etc, inte för komponenter som moderkort t e x, då får man maila in till den nordiska supporten för att be om hjälp

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av godspeed:

Ingen fara, jag kan också vara stingslig ibland

Här är det som jag trodde, du var i kontakt med dem gällande system, som datorer i sin helhet, skärmar etc, då fixar de det utan problem
Med komponenter gör de som de flesta, returerna går alltid via butik då
De ger telefonsupport bara åt systemkunder, laptops, desktop etc, inte för komponenter som moderkort t e x, då får man maila in till den nordiska supporten för att be om hjälp

Härligt, jag brukar själv predika om att man ska försöka vara trevlig, även över nätet, så det är bra att du säger till om något gick snett!

Tja, jag valde förvisso att gå via Asus då återförsäljaren ifråga var väldigt dålig på att hantera garanti ärenden, de försökte t ex tvinga på mig en 250kr avgift för att de inte kunde framkalla felet, då skickade jag in den till Asus och gav dem rapporten, och bad därefter återförsäljaren att riva den fakturan, vilket de var motvilliga till..
Jag tror att det beror lite på felet. Jag har väldigt svårt att tänka mig att de inte skulle kunna guida dig genom t ex BIOS uppdateringar, men det är möjligt, har kikat runt lite mer och du verkar ha en poäng. Jag förstår fortfarande inte hur logiken bakom detta fungerar, men men..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Härligt, jag brukar själv predika om att man ska försöka vara trevlig, även över nätet, så det är bra att du säger till om något gick snett!

Tja, jag valde förvisso att gå via Asus då återförsäljaren ifråga var väldigt dålig på att hantera garanti ärenden, de försökte t ex tvinga på mig en 250kr avgift för att de inte kunde framkalla felet, då skickade jag in den till Asus och gav dem rapporten, och bad därefter återförsäljaren att riva den fakturan, vilket de var motvilliga till..
Jag tror att det beror lite på felet. Jag har väldigt svårt att tänka mig att de inte skulle kunna guida dig genom t ex BIOS uppdateringar, men det är möjligt, har kikat runt lite mer och du verkar ha en poäng. Jag förstår fortfarande inte hur logiken bakom detta fungerar, men men..

Förstår, tyvärr finns det oseriösa inom alla branscher

Det vet jag inte iofs, huruvida de hjälper till med en biosuppdatering eller ej, men antar de redovisar det precis som en manual etc, ingen aning där
Logik är det nog inte, det handlar om pengar och att de själva inte behöver stå för returhanteringen, dvs det är en kostnadsfråga

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av godspeed:

Förstår, tyvärr finns det oseriösa inom alla branscher

Det vet jag inte iofs, huruvida de hjälper till med en biosuppdatering eller ej, men antar de redovisar det precis som en manual etc, ingen aning där
Logik är det nog inte, det handlar om pengar och att de själva inte behöver stå för returhanteringen, dvs det är en kostnadsfråga

Jepp, bara att stå ut och utbilda sig lite så att man kan kringgå dessa så gott det går.. En utav orsakerna till att jag sitter en del på Sweclockers.

Nej, inte jag heller då jag inte provat, men det känns som att det inte bör vara något problem att ringa om sådant. I TS fall så är det tydligen BIOS porten som krånglar (som jag inte hört talas om), vilket får mig att tro att du t ex kan få klartecken att köra via annan port för uppdateringen. Det låter som något sådant då de sagt att det är en fel som åtgärdas enkelt, samt att Dustin varit en utav de bättre inom support i min erfarenhet, men de kan självklart ha mindre duktiga i deras support också.
Nej det är då långt ifrån logiskt.. Varför inte göra tvärt om istället? Det är ju billigare att frakta en komponent än en dator

Permalänk
Avstängd

Som redan sagt så är det inre alls ovanligt att en butik hänvisar till tillverkaren i första hand, då det som sagt är tillverkaren som kan sina produkter bäst.
Det hela kortar ner tiden, än att behöva skicka in via butiken som bara skickar vidare så kan tillverkaren ta in produkten direkt.

Och självklart kan butiken ta emot produktenoch skicka vidare den, men då får man räkna med ca 4-10 dagar extra tid.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Jag har alltid skickat mina komponenter direkt till dustin. Visst många ÅF säger att det går snabbare om man går till tillverkaren men vill man ta det via ÅF, vilket dom är skyldiga att göra vit jag vet och speciellt första året så är det ju bara be dustin hantera det. Brukar skicka ett mail om problemet, få RMA nummer och sedan ringer jag och ber dom skicka en retursedel. Har fungerat hittills.

Så hade gjort så i ditt fall så får Dustin lösa garantiärendet.