Dator från 2009/10 börjar bli seg, kan det vara damm eller är den utdaterad?

Permalänk
Medlem

Dator från 2009/10 börjar bli seg, kan det vara damm eller är den utdaterad?

Hejsan!
Nu är det så att jag har en egen byggd dator som är några år gammal, den kanske är från 2009 - 2010. I alla fall, jag spelar CS:GO, H1Z1 och LoL på den och på senaste tiden har den börjat bli seg, jag fps droppar och den är inte så snabb ute på nätet. Jag undrar ifall jag skulle behöva blåsa ur datorn, skaffa nya komponenter eller om det är så att jag måste skaffa ny dator.

Nuvarande specs:
Grafikkort: Nvidia GeForce GTX 460
Processor: AMD Phenom II X4 995 (3.20 GHz)
Operativsystem: Windows 7 Home Premium (64-bitar)
Ram Minne: Tror att det är nå Gigabyte (4.00 GB)

Det där är vad jag vet! Tacksam för svar

Ru
Permalänk
Medlem
Skrivet av antonh99:

Hejsan!
Nu är det så att jag har en egen byggd dator som är några år gammal, den kanske är från 2009 - 2010. I alla fall, jag spelar CS:GO, H1Z1 och LoL på den och på senaste tiden har den börjat bli seg, jag fps droppar och den är inte så snabb ute på nätet. Jag undrar ifall jag skulle behöva blåsa ur datorn, skaffa nya komponenter eller om det är så att jag måste skaffa ny dator.

Nuvarande specs:
Grafikkort: Nvidia GeForce GTX 460
Processor: AMD Phenom II X4 995 (3.20 GHz)
Operativsystem: Windows 7 Home Premium (64-bitar)
Ram Minne: Tror att det är nå Gigabyte (4.00 GB)

Det där är vad jag vet! Tacksam för svar

Hade jag varit du så hade jag:

1. bytt trådtitel till något mer informativt
2. plockat isär datorn och blåst rent komponent för komponent
3. Gjort en formatering av Windows.

EDIT: Du har ju ingen värstingdator precis, men om datorn tidigare har klarat av de spel som du spelar idag så handlar det knappast om vad som sitter i datorn.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Låter helt okej för ditt användningsområde. Blås ur den

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Processorn lär vara en Phenom II X4 955. Överklocka den.

Blås rent med tryckluft. Fräsch installation.

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik ändrad enligt §3.1*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Jag köpte datorn av en kompis brorsa som hade byggt den, och han lirade wow, cs och mer på den och när jag provade den så gick den hyffsat bra. Jag tänkte att kanske är dåligt ram minne?
Men ska blåsa ur den och se

Permalänk

Avinstallera onödiga program. Rensa historiken för internet. Kör en diskrensning och defrag.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av S.Shooter:

Avinstallera onödiga program. Rensa historiken för internet. Kör en diskrensning och defrag.

Nej, formatering är vad den datorn behöver, om nu inte TS vill sitta med defrag och rensa onödiga filer varje vecka för att datorn prestanda korkar igen för fort.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Köp en SSD och installera windows på + ytterligare 4gb ram och sen blås ren den med tryckluft på burk för att hålla den lite clean/kall så ska du se att den puffar på ett bra tag till. En sjysst SSD kan väcka liv i vilken gammal dator som hest nästan (till en viss gräns).

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av YamahaDGX630:

Nej, formatering är vad den datorn behöver, om nu inte TS vill sitta med defrag och rensa onödiga filer varje vecka för att datorn prestanda korkar igen för fort.

Håller med, speciellt om installationen i fråga är flera år gammal.
Lika bra att formatera och göra allt färskt och se hur det är därifrån.

Efter det kan eventuell hårdvara felsökas men ärligt talat så tror jag att en formatering löser det mesta "sega" med datorn.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈