Raspberry pi 2 startpaket från inet, openelec krashar hela tiden

Permalänk
Medlem

Raspberry pi 2 startpaket från inet, openelec krashar hela tiden

Hej!

Jag har nyligen köpt ett Raspberry pi 2 startpaket från inet som jag har installerat openelec och Raspbian på. Tanken var att detta skulle ersätta min Boxee box som har kastat in handduken, men det verkar som hur jag än bär mig åt så hänger sig alltid openelec och jag får då dra strömsladden för att kunna starta om pi:en. Som vissa vet resulterar detta ofta i korrupta filer på minneskortet vilket alltid har varit fallet för mig, hänger sig openelec och jag drar strömmen så får jag formatera om minneskortet och installera om OS igen varje gång.

Första gången detta hände hade jag just konfigurerat openelec efter installation samt laddat ner en ny uppdatering, pi:n rebootade och openelec hängde sig. Andra gången och alla andra gånger har den hängt sig efter en reboot eller efter att jag slagit av/på pi:n.

När den hänger sig så har jag först valt openelec i "startup-menyn" och sedan blir allt svart. Är man lite uppmärksam ser man för ett ögonblick ett "_" som om jag kommit till en promt eller liknande. Men den försvinner snabbt och inget mer händer.

Finns det något bättre sätt att starta om pi:en när den hänger sig än att dra strömsladden?

Jag installerar openelec och Raspbian via NOOBS v1.4.0 och jag formaterar alltid SD-kortet med SDFormatter innan jag kopierar över NOOBS. När openelec krashar så kan jag ändå köra Raspbian.

Det som följde med i startkitet från inet är:

Det som jag är lite fundersam över är väggladdaren. Skaparna av Raspberry pi rekommenderar väl kring 2A medans min är på 3.1A. Kan detta vara boven i dramat?

Har någon varit med om något liknande? Tips och idéer mottas tacksamt.

// schectoo

(Detta är min första tråd här på sweclockers och jag hoppas att allt har blivit rätt. Tar gärna emot förslag på förbättringar om något blivit fel.)

Permalänk
Medlem

Den är på totalt 3,1A, enligt bilderna är den övre porten 1A och den nedre 2,1A så använd den nedre porten (den närmast mitten) för att få ut 2A vilket de rekommenderar

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Tack! Ska testa det, antog att varje port kunde ge ut 3.1A då portarna inte är uppmärkta på laddaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av schectoo:

Tack! Ska testa det, antog att varje port kunde ge ut 3.1A då portarna inte är uppmärkta på laddaren.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Den laddaren är för liten, den ger 3,1amp på båda portarna sammanlagt men bara 2,1amp på den ena och 1amp på den andra, ska du få ut 3,1amp ur den måste man använda båda uttagen samtidigt vilket kräver en specialsladd.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av BTLulle:

Den laddaren är för liten, den ger 3,1amp på båda portarna sammanlagt men bara 2,1amp på den ena och 1amp på den andra, ska du få ut 3,1amp ur den måste man använda båda uttagen samtidigt vilket kräver en specialsladd.

Fast nu behöver han ju bara 2A enligt första posten, så nedre uttaget borde nog räcka.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

Tack för förtydligandet, men sådär ser laddaren ut.

De rekommenderar väl 2.1A så då borde det väl räcka med att bara använda det uttaget? Kan tillägga att när jag lade beställningen så skulle det komma en annan laddare med en port på 2A men jag fick denna istället.

Jag provade använda 2.1A porten och installerade om openelec och raspbian men det hängde sig igen. När jag denna gången startade openelec och bara fick svart skärm kunde jag ändå skriva saker som visades på skärmen, så mycket mer hände inte. Det jag har gjort efter installation av OS är att ändra tangentbordslayout och sånt i raspi-config och har även varit in i config.txt och ändrat till disable_overscan=1 för att få bilden att täcka skärmen.

Denna gången gjorde jag dock en backup direkt efter jag blev klar i raspi-config, så håller nu på att bränna img-filen till sd-kortet och ska testa om openelec fungerar innan man ändrar overscan.

Permalänk
Medlem

Aha hade lite bråttom så läste lite fel :), tycker du ska testa en annan omvandlare kan ju vara så att den bara ger 1,9 amp, dom där USB laddarna är ju byggda för att ladda batterier och då spelar de ju ingen roll om den ger lite mindre än 2,1 amp enda som händer är ju att de tar lite längre tid att ladda batteriet. Däremot om man ska strömförsörja nått så är de ju viktigt att den verkligen lämnar tillräckligt med ampere.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BTLulle:

Aha hade lite bråttom så läste lite fel :), tycker du ska testa en annan omvandlare kan ju vara så att den bara ger 1,9 amp, dom där USB laddarna är ju byggda för att ladda batterier och då spelar de ju ingen roll om den ger lite mindre än 2,1 amp enda som händer är ju att de tar lite längre tid att ladda batteriet. Däremot om man ska strömförsörja nått så är de ju viktigt att den verkligen lämnar tillräckligt med ampere.

Tack, får leta fram en annan ladddare och testa

Det sket sig igår igen för dem som är intresserade. Brände in backupen på minneskortet och openelec fungerade flera timmar igår (rekord!!). Importerade alla mina filmer och serier till biblioteket och sedan stängde jag av pi:en igår kväll. När jag sedan slog på den på morgon så hängde den sig igen...

Permalänk
Medlem

Kan de vara minneskortet som strular om du har ett annat så kanske du skulle testa med de.

Permalänk

Jag tror strömförsörjningsproblem.... jag har en PI 1 och körde någon 5v- Nokialaddare, och det har varit ostabilt med trådlöst nätverks-plugg. Men när jag drog kabel till PIn är den i stort sett stabil med XBMC.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Antingen länkar du till fel minneskort eller så har de skickat fel. I paketet står det class 10, men du har fått ett class 6 kort.
Jag tror oxå det är koret som strular lite, så testa med ett annat.

Permalänk
Medlem

Jag kör med http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2816604, funkar till Pi 2 med OpenELEC och OSMC.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av schectoo:

Hej!

Jag har nyligen köpt ett Raspberry pi 2 startpaket från inet...

Rekommenderar dig att ögna igenom "den stora tråden" om Pi här:
http://www.sweclockers.com/forum/141-enkortsdatorer/1351264-r...

Det snackas en hel del om att det är känsligt vilken strömförsörjning och vilket minneskort man har. Du hittar säkert några tips.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

I de billigare paketet ingår de ett class 6 kort, men de är väl bara hastigheten som skiljer så de borde inte spela nån roll för stabiliteten i alla fall

Permalänk
Medlem

Byta minneskortet.

Köpte samma paket och Samsung-minnet är bråkstaken!

Inget fel på minneskortet i sig men RPI gillar verkligen inte det.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BTLulle:

I de billigare paketet ingår de ett class 6 kort, men de är väl bara hastigheten som skiljer så de borde inte spela nån roll för stabiliteten i alla fall

Jag såg nu att de erbjuder två paket. Så du har helt rätt Då är det rätt kort han fått.

Permalänk

När jag fick min Rpi 2 så testade jag oxå med noobs. Varken Raspbmc eller openelec mottogs av min Rpi i det läget. Kan säga att jag fick från den allra första batchen som kom ut.
Då var varken openelex eller raspbmc kompatibla med Rpi 2.
Testade OSMC istället och det funkade galant.
Openelec har väl utkommit med en ny version sen dess, men har faktiskt inte kollat om den ingår i noobs.

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av schectoo:

Tack, får leta fram en annan ladddare och testa

Det sket sig igår igen för dem som är intresserade. Brände in backupen på minneskortet och openelec fungerade flera timmar igår (rekord!!). Importerade alla mina filmer och serier till biblioteket och sedan stängde jag av pi:en igår kväll. När jag sedan slog på den på morgon så hängde den sig igen...

Hej!

Har ganska nyligen införskaffat mig en Raspberry Pi 2 och slängt in OpenELEC på den men stötte till en början på samma problem som dig (d.v.s. att den vid uppstart hängde sig och gnällde på att den inte kunde mounta en av partitionerna på SD-kortet). Efter att ha testat runt en hel del har jag nu löst problemet. Min lösning bestod av följande:

1. Istället för att lägga både FAT32- och ext4-partitionen på SD-kortet valde jag att dela upp det som så att jag lade FAT32-partionen på SD-kortet men lade sedan ext4-partitionen på ett USB-minne som sitter i min Raspberry Pi. Nu verkar den utan problem kunna mounta båda partitionerna vid uppstart.

2. Var noga med att vänta ett tag (15-20 sekunder) från det att du stängt av din Pi tills dess att du bryter strömmen till den. Ofta stängde jag av min Pi och bröt strömmen ganska så direkt, vilket jag tror ledde till att den inte fick tillräckligt med tid att stänga av sig. Vänta tills ACT-led:n (den som sitter bredvid PWR-led:n) har slutat blinka helt och hållet innan du bryter strömmen.

Då jag vidtog två åtgärder samtidigt för att lösa problemet vet jag faktiskt inte vilken av dem som i slutändan löste problemet, eller om det var en kombination av dem två. Men om du vill testa att installera OpenELEC på ett SD-kort + USB så har du guiden jag följde här. Lycka till!

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Rekommenderar dig att ögna igenom "den stora tråden" om Pi här:
http://www.sweclockers.com/forum/141-enkortsdatorer/1351264-r...

Det snackas en hel del om att det är känsligt vilken strömförsörjning och vilket minneskort man har. Du hittar säkert några tips.

Skrivet av RedRetro:

Hej!

Har ganska nyligen införskaffat mig en Raspberry Pi 2 och slängt in OpenELEC på den men stötte till en början på samma problem som dig (d.v.s. att den vid uppstart hängde sig och gnällde på att den inte kunde mounta en av partitionerna på SD-kortet). Efter att ha testat runt en hel del har jag nu löst problemet. Min lösning bestod av följande:

1. Istället för att lägga både FAT32- och ext4-partitionen på SD-kortet valde jag att dela upp det som så att jag lade FAT32-partionen på SD-kortet men lade sedan ext4-partitionen på ett USB-minne som sitter i min Raspberry Pi. Nu verkar den utan problem kunna mounta båda partitionerna vid uppstart.

2. Var noga med att vänta ett tag (15-20 sekunder) från det att du stängt av din Pi tills dess att du bryter strömmen till den. Ofta stängde jag av min Pi och bröt strömmen ganska så direkt, vilket jag tror ledde till att den inte fick tillräckligt med tid att stänga av sig. Vänta tills ACT-led:n (den som sitter bredvid PWR-led:n) har slutat blinka helt och hållet innan du bryter strömmen.

Då jag vidtog två åtgärder samtidigt för att lösa problemet vet jag faktiskt inte vilken av dem som i slutändan löste problemet, eller om det var en kombination av dem två. Men om du vill testa att installera OpenELEC på ett SD-kort + USB så har du guiden jag följde här. Lycka till!

Tack för alla svar! Den nya planen ser ut som följer:

  • Jag ska försöka leta fram en annan/bättre strömkälla och se om det blir bättre. (Tror bara att jag har typ mobilladdare så i värsta fall får jag köpa en ny)

  • Läsa igenom tråden som Tinardirith länkade ännu en gång. Det var efter att ha läst denna tråd som jag bestämde mig för att köpa min RPi2 men jag kan nog hitta ytterligare ledtrådar och tips där.

  • Då jag inte har något annat SD-kort liggandes hemma så kommer jag även testa RedRetro's tips, USB-minnen har jag gott om...

OM nu detta inte skulle fungera, och nu tänker jag långt i förväg, så blir det ett inköp av ett bättre SD-kort eller så testar jag OSMC som holetaker tipsade om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av schectoo:

Tack för alla svar! Den nya planen ser ut som följer:

  • Jag ska försöka leta fram en annan/bättre strömkälla och se om det blir bättre. (Tror bara att jag har typ mobilladdare så i värsta fall får jag köpa en ny)

  • Läsa igenom tråden som Tinardirith länkade ännu en gång. Det var efter att ha läst denna tråd som jag bestämde mig för att köpa min RPi2 men jag kan nog hitta ytterligare ledtrådar och tips där.

  • Då jag inte har något annat SD-kort liggandes hemma så kommer jag även testa RedRetro's tips, USB-minnen har jag gott om...

OM nu detta inte skulle fungera, och nu tänker jag långt i förväg, så blir det ett inköp av ett bättre SD-kort eller så testar jag OSMC som holetaker tipsade om.

Låter bra. Har inte läst igenom tråden så noga så vet inte om någon tipsat om andra strömkällor, men själv använder jag denna från NetOnNet (köpte mer eller mindre deras startpaket) och den funkar utmärkt Ytterligare en fördel med att köra med ett USB-minne är ju att alla lagring ligger på den. Så om det skulle vara så att SD-kortet av någon gång i framtiden blir korrupt så bör det bara vara att installera om FAT32-partitionen och sedan är du back in business direkt (dock inte provat detta, så är inte helt hundra på att det funkar så smidigt).

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Medlem

Inets kit verkar snarlikt Webhallens:

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Det här löste alla mina problem med alla mina raspberry pis:

http://youtu.be/XX3kiRUf7mg

Kort sagt det finns ingen svenskåterförsäljare som säljer en adapter som faktiskt fungerar med raspberry pin

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Det här löste alla mina problem med alla mina raspberry pis:

http://youtu.be/XX3kiRUf7mg

Kort sagt det finns ingen svenskåterförsäljare som säljer en adapter som faktiskt fungerar med raspberry pin

Skitprat, jag har 3 st Pi (både B & 2) som alla drivs (överklockade, mm) helt utan problem med 3 olika strömförsörjningar köpta i Sverige.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Uppdatering för de intresserade

Det verkar fungera nu efter att ha följt RedRetro's länk. Har dock inte kört med RPI'n speciellt mycket eftersom jag fick ta över min kusins gamla Boxee box under tiden som pajen höll på att bråka.

Tips till andra med liknande problem:

  • Följ länken i RedRetro's inlägg: #15331924

  • Testa byta till ett annat minneskort

Är ganska säker på att det var minneskortet som ställde till med problemen, som även någon tidigare skrev. Testade även att mäta spänningen på pajen och spänningen med den laddaren låg då inom tolerans.