Skrivet av Gibbe:
Är nödgad att hålla med anders190, Valve verkar inte veta vad de pysslar med. De har en ypperlig chans nu, men det måste styra upp det här mycket bättre.
De måste kunna visa för både konsumenter och spelutvecklare att det finns fördelar att välja Steam jämfört med andra plattformar.
Steam måste plocka fördelarna med konsol respektive PC. Modularitet och kraft ihopparat med strömlinjeformning och enkelhet. De borde inspireras av Apples Mac. Några få hårdvaruuppsättningar som benämns "produkt x generation y" med några få alternativ inom det.
Och så bör man satsa på att drivrutiner och API:er är top notch för att möjliggöra mesta möjliga kraft, och verkligen visa att det är dedikerade spelmaskiner både för konsumenter och utvecklare. SteamOS ska fungerar på alla datorer såklart, men det ska fungera topnotch på några få förbestämda konfigurationer.
Hårdvaran i dagens konsoler må vara klen rent rå styrka, men overheaden är 1/10 av vad den är på PC. De har dessutom skräddarsydda ledningsbanor och funktioner för att underlätta särskilda data- och instruktionsflöden som spel och framför allt spelutvecklare har stor fördel av. Något av detta borde Steam machines åtminstone delvis apa efter, i hård- eller mjukvara.
Precis.
Just ja, hade jag glömt. Ingen spelplatform far särskilt väl utan EAs frälsning, vare sig man gillar det eller ej. Det finns de som köper en konsol enbart för att lira FIFA. Och på konsol kan man göra något som inte går så väl på PC, nämligen spela flera lokalt. I fallen PS3 resp Xbone väldigt många, 7 resp 8 st.
Ninjad (hade skrivit mitt utkast innan jag läst ditt inlägg)
Känslan av att de inte vet vad de gör eller ren hybris. Efter alla år har man tillslut börjat tro att man är centrum av universum, likt de mest skränande fansen anser. EA's titlar säljs inte då de inte syns i Steams egna topplista. Att verkligheten skiljer sig rätt mycket är något man märker när man tittar på riktiga försäljningssiffror.
Sedan kan jag tycka att Valve och framförallt Steam överskattas ganska mycket. Var runt 2009 som de började bli populära i och med att spel började använda Steamworks i allt större utsträckning samt att man började kopiera (främst) Xbox Live och dess funktionalitet, achievements samt ett nyare fräschare UI.
Innan dess var Steam mest en dryg DRM-klient som krävdes för att spela CS och HL2 typ. Den såg ut så här 2004:
Den innan UI-uppdateringen såg lite annorlunda ut har jag för mig. Vad jag vill få fram är att Valve kanske är lite för snabba med tanke på hur relativt få år de varit så stor som de faktiskt är idag.
Skrivet av Yoshman:
Det är ju inte det enda problemet man ställs inför som PC-spelare. Har köpt en del titlar med några år på nacken som överhuvudtaget inte startar utan handpåläggning, typiskt måste man konfigurera huvudbinären så den körs i någon form av kompatibilitetsläge. Att googla bara för att få igång spelet är något man verkligen vill slippa.
Än värre är spel som inte fungerar med mindre än att man installerar extra komponenter, läs Steam-kommentarer för t.ex. Dirt 3. Denna typ av problem mer komplicerat än vad de flesta mäktar med vilket syns i kommentarer/betyg för titlarna.
Har man som mig en laptop med HiPPI skärm så råkar man ut för ännu ett problem, som oftare verkar drabba indie-titlar men har sett det på högbudgettitlar också. Problemet är att spelet startar i samma upplösning som desktop (vilket normalt är maximal upplösning för skärmen), vilket är helt OK. När man sedan väljer en mer rimlig upplösning för sin GUI så skalas inte bilden upp till fullskärm
I många fall är enda lösningen att avsluta titeln, sänka upplösningen på desktop och starta spelet igen. Fungerar, men är irriterande.
Vill man spela med handkontroll är det många titlar där handkontrollen bara fungerar om den är inkopplad när spelet startar. Inte heller något jätteproblem, bara starta om men är irriterande.
Inget av dessa problem är något man behöver tänka på om man kör med konsol, vilket nog förklarar varför sådana enheter ändå är det som den stora massan föredrar.
Du är inne på något viktigt här. Att man kan och framförallt får sälja spel som inte ens fungerar i det skick de säljs är verkligen inte bra. Exempelvis GOG ser till och kräver att allt de säljer faktiskt fungerar som det ska vilket är allt annat än orimligt.
Nu är ju mycket av just detta problem relaterat till Windows men också dåliga och lata utvecklare samt snåla utgivare som inte gör det jobb som krävs för att faktiskt krävs för att produkterna ska fungera. Valve förtjänar en känga för att de så gärna tar betalt för trasiga produkter. Har rätt många sådanna på mitt konto med nästan 700 spel.
Skrivet av martinot:
Jo, håller med. Detta är den stora akilleshälen för SteamMachine/SteamOS; väldigt tveksamt för konkurrenter och andra spelbutiker som konkurrerar med Steam att satsa på sin största konkurrents egna plattform.
Men detta har nog Valve räknat på, och för dem är det nog faktiskt en fördel om de praktiskt (även om de inte begränsar det tekniskt) kan boosta sin egna tjänsts/butiks affärer på plattformen.
Dock en nackdel för dess köpare/kunder som, mer eller mindre rent praktiskt, kommer att vara begränsade till utbudet på Steam.
Till viss del mindre begränsande då Steam är störst och redan dominerande på sin marknad, men som du påpekar så finns ju ändå långt ifrån alla titlar på Steam (även om det mesta).
Det med iofs. MS publicerar ju på Steam idag. De kan mycket väl sluta. För att inte tala om den minst sagt udda situationen där MS skulle lägga ner resurser på att få sina spel att fungera i en Linux-distros och dessutom använda Vulkan istället för Direct X. Finns förmodligen andra större aktörer som skulle se detta som ett steg i fel riktning. Samt problematiken med att man missar EAs titlar såklart.
Själv räknar jag med att Valves mål faktiskt är att på sikt minska ner närvaron på Windows, kanske lämna helt, och bli en helt egen plattform, på PC såväl som mer PC-liknande konsoller. Förr eller senare kommer nog mer spärrar som begränsar hur man får tag i spel också, om detta händer.
Helt klart, Valve dominerar PC. Finns väl egentligen bara två större konkurrenter, Origin och GOG, resten använder likväl Steam och säljer titlar som aktiveras i Steam. Valve borde kunna klara sig rätt bra men om de verkligen hoppas att de ska plocka några direkta marknadsandelar på konsolmarknaden så är de nog helt fel ute.
Intressant att se vad som händer dock. Överlag rätt spännande tid vi är inne i just nu, både vad gäller Steam/Steam Machines, VR/AR osv.
Skrivet av user789:
1. Valve tjänar inga pengar på dessa datorer, och säljer dem inte heller. Utan det är spelen man får inkomsterna av.
2. Risken för för Valve ekonomisk är väldigt liten. SteamOS bygger på Linux, och det räcker med att anpassa sin
mjukvara till det. Hårdvaran byggs av tredjepartstillverkare, så kostnaderna ligger där.
3. Subventioner kommer inte att finnas, men spelen är så pass mycket billigare på Steam, så konsumenten
sparar in dem pengarna snabbt jämfört med konsolerna, samt att det redan finns en hel del gratisspel på Steam,
som Dota2, Team Fortress2 samt War thunder mm.
4. Konsumenten kan själv välja prisklass, samt tillverkarna kan sätta ihop konsoler där fantasin bara begränsar vad
dessa ska kunna åstadkomma.
Bland förlorarna ser jag Windows, Intel, Nvidia och EA. Och vinnare är ser jag som AMD APU A-serie processor, och
givetvis Valve.
Valve tjänar pengar på dessa då de spel de kan köras köps och spelas genom Steam, Valves DRM-plattform. Såvida de inte tar ut licensavgifter även på själva hårdvaran så lär det väl inte komma pengar rakt av därifrån iofs.
Riskerna är lite större om de skulle reta upp utgivare, utvecklare, konkurrenter, hårdvarutillverkare, Microsoft och själva kunderna. På kort sikt bör det nog inte vara någon större fara dock.
Vill de öka chanserna för att lyckas så måste de göra något med priserna. Prissättningen är smått galen i dagsläget. Priserna på Steam är ju i nivå med vad konsollspelen kostar. Dessa går dessutom att sälja när man av någon anledning vill göra sig av med spelet. Digitala köp är dock lika låsta.
Valet av prisklass tycker jag egentligen är bra men Valve och partnertillverkare missar helt varför konsoller fungerar. Detta kommer troligen bara bli en dyr och krånglig plattform likt hur Steam på Windows redan är på en PC. Smarta konsumenten väljer en PS4 eller Xbox One om man vill åt ungefär samma spelutbud istället för en dyr och krånglig Steam Machine. Både MS och Sony ger ett par spel varje månad genom PSN+ och Xbox Live-tjänsterna.