Valve prislistar Steam Machines – startar på under 5 000 kronor

Permalänk
Medlem

Dags att reda ut vissa saker.

1. Valve tjänar inga pengar på dessa datorer, och säljer dem inte heller. Utan det är spelen man får inkomsterna av.
2. Risken för för Valve ekonomisk är väldigt liten. SteamOS bygger på Linux, och det räcker med att anpassa sin
mjukvara till det. Hårdvaran byggs av tredjepartstillverkare, så kostnaderna ligger där.
3. Subventioner kommer inte att finnas, men spelen är så pass mycket billigare på Steam, så konsumenten
sparar in dem pengarna snabbt jämfört med konsolerna, samt att det redan finns en hel del gratisspel på Steam,
som Dota2, Team Fortress2 samt War thunder mm.
4. Konsumenten kan själv välja prisklass, samt tillverkarna kan sätta ihop konsoler där fantasin bara begränsar vad
dessa ska kunna åstadkomma.

Bland förlorarna ser jag Windows, Intel, Nvidia och EA. Och vinnare är ser jag som AMD APU A-serie processor, och
givetvis Valve.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gibbe:

Är nödgad att hålla med anders190, Valve verkar inte veta vad de pysslar med. De har en ypperlig chans nu, men det måste styra upp det här mycket bättre.

De måste kunna visa för både konsumenter och spelutvecklare att det finns fördelar att välja Steam jämfört med andra plattformar.

Steam måste plocka fördelarna med konsol respektive PC. Modularitet och kraft ihopparat med strömlinjeformning och enkelhet. De borde inspireras av Apples Mac. Några få hårdvaruuppsättningar som benämns "produkt x generation y" med några få alternativ inom det.

Och så bör man satsa på att drivrutiner och API:er är top notch för att möjliggöra mesta möjliga kraft, och verkligen visa att det är dedikerade spelmaskiner både för konsumenter och utvecklare. SteamOS ska fungerar på alla datorer såklart, men det ska fungera topnotch på några få förbestämda konfigurationer.

Hårdvaran i dagens konsoler må vara klen rent rå styrka, men overheaden är 1/10 av vad den är på PC. De har dessutom skräddarsydda ledningsbanor och funktioner för att underlätta särskilda data- och instruktionsflöden som spel och framför allt spelutvecklare har stor fördel av. Något av detta borde Steam machines åtminstone delvis apa efter, i hård- eller mjukvara.
Precis.

Just ja, hade jag glömt. Ingen spelplatform far särskilt väl utan EAs frälsning, vare sig man gillar det eller ej. Det finns de som köper en konsol enbart för att lira FIFA. Och på konsol kan man göra något som inte går så väl på PC, nämligen spela flera lokalt. I fallen PS3 resp Xbone väldigt många, 7 resp 8 st.

Ninjad (hade skrivit mitt utkast innan jag läst ditt inlägg)

Känslan av att de inte vet vad de gör eller ren hybris. Efter alla år har man tillslut börjat tro att man är centrum av universum, likt de mest skränande fansen anser. EA's titlar säljs inte då de inte syns i Steams egna topplista. Att verkligheten skiljer sig rätt mycket är något man märker när man tittar på riktiga försäljningssiffror.

Sedan kan jag tycka att Valve och framförallt Steam överskattas ganska mycket. Var runt 2009 som de började bli populära i och med att spel började använda Steamworks i allt större utsträckning samt att man började kopiera (främst) Xbox Live och dess funktionalitet, achievements samt ett nyare fräschare UI.

Innan dess var Steam mest en dryg DRM-klient som krävdes för att spela CS och HL2 typ. Den såg ut så här 2004:

Den innan UI-uppdateringen såg lite annorlunda ut har jag för mig. Vad jag vill få fram är att Valve kanske är lite för snabba med tanke på hur relativt få år de varit så stor som de faktiskt är idag.

Skrivet av Yoshman:

Det är ju inte det enda problemet man ställs inför som PC-spelare. Har köpt en del titlar med några år på nacken som överhuvudtaget inte startar utan handpåläggning, typiskt måste man konfigurera huvudbinären så den körs i någon form av kompatibilitetsläge. Att googla bara för att få igång spelet är något man verkligen vill slippa.

Än värre är spel som inte fungerar med mindre än att man installerar extra komponenter, läs Steam-kommentarer för t.ex. Dirt 3. Denna typ av problem mer komplicerat än vad de flesta mäktar med vilket syns i kommentarer/betyg för titlarna.

Har man som mig en laptop med HiPPI skärm så råkar man ut för ännu ett problem, som oftare verkar drabba indie-titlar men har sett det på högbudgettitlar också. Problemet är att spelet startar i samma upplösning som desktop (vilket normalt är maximal upplösning för skärmen), vilket är helt OK. När man sedan väljer en mer rimlig upplösning för sin GUI så skalas inte bilden upp till fullskärm
I många fall är enda lösningen att avsluta titeln, sänka upplösningen på desktop och starta spelet igen. Fungerar, men är irriterande.

Vill man spela med handkontroll är det många titlar där handkontrollen bara fungerar om den är inkopplad när spelet startar. Inte heller något jätteproblem, bara starta om men är irriterande.

Inget av dessa problem är något man behöver tänka på om man kör med konsol, vilket nog förklarar varför sådana enheter ändå är det som den stora massan föredrar.

Du är inne på något viktigt här. Att man kan och framförallt får sälja spel som inte ens fungerar i det skick de säljs är verkligen inte bra. Exempelvis GOG ser till och kräver att allt de säljer faktiskt fungerar som det ska vilket är allt annat än orimligt.

Nu är ju mycket av just detta problem relaterat till Windows men också dåliga och lata utvecklare samt snåla utgivare som inte gör det jobb som krävs för att faktiskt krävs för att produkterna ska fungera. Valve förtjänar en känga för att de så gärna tar betalt för trasiga produkter. Har rätt många sådanna på mitt konto med nästan 700 spel.

Skrivet av martinot:

Jo, håller med. Detta är den stora akilleshälen för SteamMachine/SteamOS; väldigt tveksamt för konkurrenter och andra spelbutiker som konkurrerar med Steam att satsa på sin största konkurrents egna plattform.

Men detta har nog Valve räknat på, och för dem är det nog faktiskt en fördel om de praktiskt (även om de inte begränsar det tekniskt) kan boosta sin egna tjänsts/butiks affärer på plattformen.

Dock en nackdel för dess köpare/kunder som, mer eller mindre rent praktiskt, kommer att vara begränsade till utbudet på Steam.

Till viss del mindre begränsande då Steam är störst och redan dominerande på sin marknad, men som du påpekar så finns ju ändå långt ifrån alla titlar på Steam (även om det mesta).

Det med iofs. MS publicerar ju på Steam idag. De kan mycket väl sluta. För att inte tala om den minst sagt udda situationen där MS skulle lägga ner resurser på att få sina spel att fungera i en Linux-distros och dessutom använda Vulkan istället för Direct X. Finns förmodligen andra större aktörer som skulle se detta som ett steg i fel riktning. Samt problematiken med att man missar EAs titlar såklart.

Själv räknar jag med att Valves mål faktiskt är att på sikt minska ner närvaron på Windows, kanske lämna helt, och bli en helt egen plattform, på PC såväl som mer PC-liknande konsoller. Förr eller senare kommer nog mer spärrar som begränsar hur man får tag i spel också, om detta händer.

Helt klart, Valve dominerar PC. Finns väl egentligen bara två större konkurrenter, Origin och GOG, resten använder likväl Steam och säljer titlar som aktiveras i Steam. Valve borde kunna klara sig rätt bra men om de verkligen hoppas att de ska plocka några direkta marknadsandelar på konsolmarknaden så är de nog helt fel ute.

Intressant att se vad som händer dock. Överlag rätt spännande tid vi är inne i just nu, både vad gäller Steam/Steam Machines, VR/AR osv.

Skrivet av user789:

1. Valve tjänar inga pengar på dessa datorer, och säljer dem inte heller. Utan det är spelen man får inkomsterna av.
2. Risken för för Valve ekonomisk är väldigt liten. SteamOS bygger på Linux, och det räcker med att anpassa sin
mjukvara till det. Hårdvaran byggs av tredjepartstillverkare, så kostnaderna ligger där.
3. Subventioner kommer inte att finnas, men spelen är så pass mycket billigare på Steam, så konsumenten
sparar in dem pengarna snabbt jämfört med konsolerna, samt att det redan finns en hel del gratisspel på Steam,
som Dota2, Team Fortress2 samt War thunder mm.
4. Konsumenten kan själv välja prisklass, samt tillverkarna kan sätta ihop konsoler där fantasin bara begränsar vad
dessa ska kunna åstadkomma.

Bland förlorarna ser jag Windows, Intel, Nvidia och EA. Och vinnare är ser jag som AMD APU A-serie processor, och
givetvis Valve.

Valve tjänar pengar på dessa då de spel de kan köras köps och spelas genom Steam, Valves DRM-plattform. Såvida de inte tar ut licensavgifter även på själva hårdvaran så lär det väl inte komma pengar rakt av därifrån iofs.

Riskerna är lite större om de skulle reta upp utgivare, utvecklare, konkurrenter, hårdvarutillverkare, Microsoft och själva kunderna. På kort sikt bör det nog inte vara någon större fara dock.

Vill de öka chanserna för att lyckas så måste de göra något med priserna. Prissättningen är smått galen i dagsläget. Priserna på Steam är ju i nivå med vad konsollspelen kostar. Dessa går dessutom att sälja när man av någon anledning vill göra sig av med spelet. Digitala köp är dock lika låsta.

Valet av prisklass tycker jag egentligen är bra men Valve och partnertillverkare missar helt varför konsoller fungerar. Detta kommer troligen bara bli en dyr och krånglig plattform likt hur Steam på Windows redan är på en PC. Smarta konsumenten väljer en PS4 eller Xbox One om man vill åt ungefär samma spelutbud istället för en dyr och krånglig Steam Machine. Både MS och Sony ger ett par spel varje månad genom PSN+ och Xbox Live-tjänsterna.

Permalänk
Medlem

men asså, vad är poängen med steam OS?

Varför inte köra windows när det ger likvärdig spelprestanda, har bättre kompatibilitet med fler spel och dessutom är användbart till saker som inte är spel?

Hade varit kul om steammachines skapade en hårdvarustandard och fick ner prislappen för PC-gaming samt erbjöd PC-maskiner i ett trevligare format, men riktigt dit verkar inte utvecklingen ha gått.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem
Skrivet av subruz:

men asså, vad är poängen med steam OS?

Varför inte köra windows när det ger likvärdig spelprestanda, har bättre kompatibilitet med fler spel och dessutom är användbart till saker som inte är spel?

Hade varit kul om steammachines skapade en hårdvarustandard och fick ner prislappen för PC-gaming samt erbjöd PC-maskiner i ett trevligare format, men riktigt dit verkar inte utvecklingen ha gått.

Det handlar väl bara om att Valve blev rädda för Windows store och de försöker göra något som kan säkra deras affärsidé.

De försöker ju såklart också ta andelar från konsolerna, men det har ju inget att göra med Steam OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av subruz:

men asså, vad är poängen med steam OS?

Varför inte köra windows när det ger likvärdig spelprestanda, har bättre kompatibilitet med fler spel och dessutom är användbart till saker som inte är spel?

Hade varit kul om steammachines skapade en hårdvarustandard och fick ner prislappen för PC-gaming samt erbjöd PC-maskiner i ett trevligare format, men riktigt dit verkar inte utvecklingen ha gått.

Det är inte detta som är poängen. Poängen är att göra ett alternativ. Alltså "du måste inte ha windows för att kunna spela" är budskapet med SteamOS. Så om du bygger en egen htpc, eller speldator, så ska du inte behöva betala 1000 kr mer för att kunna använda den. Därför skapade de SteamOS, som ett gratis alternativ, så att spelare inte måste vara beroende av Microsoft och deras OS för att kunna spela spelen som de vill spela.

Sen har de även skapat konceptet av Steam Machines för att göra det lättare för de som inte vill bygga sina egna Steam Machines ska kunna köpa en egen.

Sen för alla argumentationer om att de måste standardisera etc är ren bull. Valve måste inte göra det, och kommer inte göra det. Däremot kan det vara missvisande då missa av maskinerna som kommer att säljas presterar helt olika, och ligger vid olika prispunkter. Ett bra sätt att kunna veta vad man får för pengarna skulle vara att ha en benchmark score på dem. Total Biscuit pratar om detta i sin senaste video om "Steam Universe". Han menar på att så länge du har ett slags mått, för att veta hur bra en är gentemot en annan är det inga problem.

Det enda problemet jag ser, som han (Total Biscuit) även uppmärksammade är att vissa av maskinerna är riktigt dyra, men har inte mycket mer prestanda än de som är billigare (kanske enbart formfaktorn). Därför skulle en benchmark score på alla dessa steammachines hjälpa till så att konsumenten vet hur bra produkten den köper är i förhållande till konkurrenterna. I ren prestanda då. Formfaktor etc är något annat som konsumenten också får ha med i sina beräkningar.

Är det inte Inet som har benchmark score på de datorer (färdigbyggda då) som de säljer? Finns det fler som gör så? Det skulle inte vara så svårt för Valve eller OEM'erna för Steam Machines att implementera ett liknande system.

Men att bara ha 3 processorval, 3 grafikkort etc är bara fel. Flera av de som säljer sina steam machines har gjort custom hårdvara etc för att kunna passa in dem i ett mindre format än ett system byggt på standard komponenter.

Låt dem tolka konceptet av Steam machines som de vill. De som tolkar dem bäst är de som kommer att sälja bra.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Priserna måste ner. På tok för dyra och många olika konfigurationer för att detta ska kunna slå. Subventionera priserna vore nog en bra start iallafall, alternativt ge Steam credits för att ge mer värde eller något.

Subventionera lär ju inte hända.

Men standardiserar man byggena kan man ju spara en liten slant och att bygga på mini-ITX och med riserkort och så kan ju hända iaf. Helt enkelt mindre PCs iaf.

Fast för vanligt folk vettefan om inte streamade spel typ Nvidia Grid är bättre.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag tror och hoppas att det här tar död på konsolerna, så att PC-spelare slipper anpassa sig till konsolerna. Det vore bra om något företag vågade släppa sina AAA-titlar till PC först i och med detta, så att fler följer efter.

Dock ser jag ett problem med prisbilden.. De måste ner kanske 10-15% i pris för att det ska bli tal om "i stället för konsol" för många tror jag.

Men det finns inget direkt som en konsol kan erbjuda som en Steam Machine saknar heller vad jag kan se. Det handlar bara om att övertyga spelhusen att våga släppa till PC först. Helt underbar nyhet på fredagen detta

Snarare 20-30%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Det är inte detta som är poängen. Poängen är att göra ett alternativ. Alltså "du måste inte ha windows för att kunna spela" är budskapet med SteamOS. Så om du bygger en egen htpc, eller speldator, så ska du inte behöva betala 1000 kr mer för att kunna använda den. Därför skapade de SteamOS, som ett gratis alternativ, så att spelare inte måste vara beroende av Microsoft och deras OS för att kunna spela spelen som de vill spela.

Sen har de även skapat konceptet av Steam Machines för att göra det lättare för de som inte vill bygga sina egna Steam Machines ska kunna köpa en egen.

Nej, det är inte poängen eftersom det inte hade givit Valve mer pengar, eller säkrat deras inkomst. Den riktiga anledningen till att detta händer nu är att Valve kände sig hotade och ville göra ett alternativ som de själva kontrollerar. Där ligger den riktiga poängen, att säkra sin egen affärsidé.

Det som den andra postaren nämnde (dvs siktat på en standardisering samt haft Steam OS som en Windows-baserad mjukvara) hade nog däremot varit en bättre gärning till spelarbasen som helhet, men om man är den som tror att företag gör saker av ren välvilja så kommer man bli besviken väldigt ofta. Då hade spelutbudet varit stort, och man hade givit en fördel åt fler spelare. Däremot hade ju Valve själva inte påverkat den risk de själva är under.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Nej, det är inte poängen eftersom det inte hade givit Valve mer pengar, eller säkrat deras inkomst. Den riktiga anledningen till att detta händer nu är att Valve kände sig hotade och ville göra ett alternativ som de själva kontrollerar. Där ligger den riktiga poängen, att säkra sin egen affärsidé.

Det som den andra postaren nämnde (dvs siktat på en standardisering samt haft Steam OS som en Windows-baserad mjukvara) hade nog däremot varit en bättre gärning till spelarbasen som helhet, men om man är den som tror att företag gör saker av ren välvilja så kommer man bli besviken väldigt ofta. Då hade spelutbudet varit stort, och man hade givit en fördel åt fler spelare. Däremot hade ju Valve själva inte påverkat den risk de själva är under.

Steam Big Picture är den windowsbaserade mjukvaran. Den finns redan och har funnits länge. Absolut ser Valve risker med att om windows skulle börja låsa ner sitt OS ännu mer. Men det skulle även vara ett problem för oss användare/spelare eller hur? Valve är väldigt mycket för frihet och öppenhet, och att det ska finnas konkurrans, och alternativ. Det är det som är hela poängen med Steam machines. Som jag har sagt tidigare. Det ska finnas alternativ för dem som vill spela i soffan på sin TV med en kontroll, men också med tangentbord och mus, för dem som vill det. Det har inte varit lika available tidigare som det är idag.

De vill ta gaming datorn och göra den mer anpassningbar till vardagsrummet, göra formatet för ett entusiast spel dator ännu mindre. Sen de presenterade sin idé har detta segmentet vuxit sig större och större, och fler företag har intresserat sig för mITX till exempel, och fler små mITX chassin har släppts. Aldrig tidigare har det varit så populärt med SFF datorer. Så jag skulle vilja säga att Valve har redan lyckats.

Sen de lanserade sin idé, har microsoft dock gjort en kovändning i och med windows 10, sen får vi se hur det blir med windows store. Har inte sett mycket om det i Win 10 sammanhang.

Valve är innovativa och driver PC spelsutvecklingen framåt. Det är många andra företag som kopierar Valves idéer därför att de är bra. De har varit först med en hel del saker som folk har dissat dem för och sagt att detta kommer floppa eller aldrig fungera. Men varje gång har folk blivit förvånade när de faktiskt lyckas. Ibland väldigt bra, och ibland krävs det ändringar och förbättringar innan de blir riktigt bra.

De är ett av de få "stora" kända spelföretag som faktiskt lyssnar på spelarna och sina "kunder" och gör ändringar och anpassningar efter vad de efterfrågar. Det finns en anledning till att de är så enormt populära, och att de tjänar en hel del pengar. Vissa slänger pengar åt deras håll bara för att de vill bidra till deras utveckling och stödja det som de gör.

Steam Machines är ännu en idé som folk dissar. Det kanske blir en flopp, men det kommer fortfarande inte påverka Valve, de är inte dem som kommer förlora pengar på om det floppar. De enda pengarna de kommer tjäna är om det blir lyckat, och de får en större användarbas. Om de enbart var intresserade av pengarna, då skulle de låst ner hela konceptet, och standardisera det, och marknadsföra det enormt, och försöka tävla med konsolerna/spel datorer etc. Gör de detta? Nej. De lanserar konceptet, och sen låter de andra hype:a detta och göra reklam för det. De låter spelarna välja om detta är bra eller dåligt.

Känns som att de som kritiserar konceptet inte har förstått vad Valve försöker göra med det.

Valve bryr sig inte om folk skulle installera windows och sen köra spelen i big picture mode, eller om de skulle installera SteamOS och spela spelen på det sättet. För Valve är det samma sak. De utvecklar en sak till användarna som vill ha detta. Det är inte till alla.

Permalänk

Detta kommer totalfloppa. Priset måste ner, som många säger. Det kommer dock aldrig hända sålänge maskinerna byggs av tredje part. Ta webhallen tex, om dom sålde steam machines med titans och i7 för 10000 kr skulle dom ju aldrig sälja sina andra datorer. Lika dant för alla andra tillverkare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

going for the gusto

Permalänk
Medlem

Priset är inte alls för högt. Folk kommer lätt betala det för att slippa sitta på 25fps med sin laggbox. Frysningar och resets.
Så jävla kul att se.
Valve kommer lätt ta över consol marknaden med dehär. Om inte annat tvinga dom göra ännu en "next gen" tidigare än någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Varför vill man ha död på konsolerna? Exklusiva titlar är vad jag vill ha död på, för helt ärligt så är det faktiskt inte så stor skillnad på en pc och en konsol nu för tiden. Man kan göra allt som en konsol kan på en pc, och en konsol är numera bara en prisvärd billig speldator utan windows. För vill man bara spela och inte lägga så mycket pengar är fortfarande en konsol riktigt prisvärd. Bästa vore om det smälter ihop ännu mer och om folk släpper konsol vs pc tänket, och att man slipper köpa flera enheter istället för en i den prisklassen som passar bäst. Dålig hårdvara måste man ändå alltid anpassa sig efter (speciellt på pc sidan) så ser inte det som ett problem även om det oftast blir lökigt för folk med fet hårdvara.

Tror fortfarande på steammachines, känns som en väldigt smidig lösning för folk som inte har know-how att bygga (speciellt smått, som faktiskt är rätt svårt och dyrt) och som inte insett än att en pc funkar utmärkt i tv-bänken. Och imo så är det Steam erbjuder bättre än något på konsolsidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Konsolerna håller våra spel tillbaka. Utan Konsolerna hade vi haft mycket bättre, större, mer optimerade spel.
Konsolerna är inte alls en prisvärd historia vad lever du i för värld? Gamla spel kostar över 400.
Tillbehören är svindyra. Du vet inte att en xbox 360 kontroll fortfarande kostar 400?

Dessutom så klarar "next gen" skiten knappt av spelen. Ligger på 25-30 fps i flera titlar med små frysningar osv.

Död åt Konsolerna!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laymachine:

Detta kommer totalfloppa. Priset måste ner, som många säger. Det kommer dock aldrig hända sålänge maskinerna byggs av tredje part. Ta webhallen tex, om dom sålde steam machines med titans och i7 för 10000 kr skulle dom ju aldrig sälja sina andra datorer. Lika dant för alla andra tillverkare.

Skickades från m.sweclockers.com

Valve borde och bör stå för kostnaden för subventioneringen, steamcash kampanj eller vad som vore lämpligast. Märks nog ganska snart att priserna måste ner.

Skrivet av carll:

Priset är inte alls för högt. Folk kommer lätt betala det för att slippa sitta på 25fps med sin laggbox. Frysningar och resets.
Så jävla kul att se.
Valve kommer lätt ta över consol marknaden med dehär. Om inte annat tvinga dom göra ännu en "next gen" tidigare än någonsin.

Nej, det kommer de inte. Till stor del pga priset men också det dåliga spelutbudet. Detta kommer nog aldrig bli ett seriöst alternativ för annat än en nichad liten grupp.

Sannolikheten att de lyckas är minimal. Inte ens de som normalt älskar och tror på allt Valve säger och gör tror på detta.

Permalänk

Jag förstår inte vilka man ska locka med dessa Steam Machines, knappast vanliga casual spelare om man nu bara kan spela spel som finns på Steam store, detta gör det bara förvirrande tror jag för folk som inte är så insatta.

Konsolerna kommer definitivt att överleva när man sett priserna och specsen på Steam machine.
Jag menar en medelmåttig speldator för 10k ??
Hallå ??
Du får alla 3 konsolerna för det priset!

Dessutom kan man inte ens spela alla spelen som kommer ut på PC marknaden = ett väldigt begränsat OS för en "speldator".
Allt hänger ju lite på Half Life 3 och om deras VR om det kommer.
Man kommer behöva ett riktigt dragplåster för att få upp intresset.

Nej jag hade hellre byggt en egen PC när Windows 10 kommer, Steam OS går ju alltid installera på egen hårddisk.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carll:

Konsolerna håller våra spel tillbaka. Utan Konsolerna hade vi haft mycket bättre, större, mer optimerade spel.
Konsolerna är inte alls en prisvärd historia vad lever du i för värld? Gamla spel kostar över 400.
Tillbehören är svindyra. Du vet inte att en xbox 360 kontroll fortfarande kostar 400?

Dessutom så klarar "next gen" skiten knappt av spelen. Ligger på 25-30 fps i flera titlar med små frysningar osv.

Död åt Konsolerna!

Om det är som du säger borde det då inte vara enkelt och egentligen en öppen spelplan för eventuella konkurrenter att ta fram spelkonsoler, lite konstigt då att detta inte händer.
Visst vi kan se ett embryo till detta i Steammachines men prisnivån är också totalt annorlunda.

Vad gäller tillbehör så har jag egentligen inte erfarenhet men jag antar att en likvärdig kontroll för en PC kostar i stort sett lika mycket, byggkvalitet kostar helt enkelt.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

hade dom fixat så att man kan köra split screen på en massa spel till steam os kan steam machine absolut vara intressant!

Permalänk
Medlem

Jag är bara glad att jag aldrig köpte en ps4. Det här är vad jag har väntat på. Steam machine gonna fuck them all

Visa signatur

Burk Core i7-4790K Cooler Master 80plus Bronze, 750W HyperX Fury DDR3 1866MHz 16GB ASUS LGA1150 Z97-AR
Fractal Design Define R5 Black Pearl EVGA GeForce GTX 980 SC ACX 2.0 Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" 7mm OEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Om det är som du säger borde det då inte vara enkelt och egentligen en öppen spelplan för eventuella konkurrenter att ta fram spelkonsoler, lite konstigt då att detta inte händer.
Visst vi kan se ett embryo till detta i Steammachines men prisnivån är också totalt annorlunda.

Vad gäller tillbehör så har jag egentligen inte erfarenhet men jag antar att en likvärdig kontroll för en PC kostar i stort sett lika mycket, byggkvalitet kostar helt enkelt.

Xbox. Byggkvalitet? Snälla....
Say no more

Permalänk
Medlem
Skrivet av carll:

Xbox. Byggkvalitet? Snälla....
Say no more

Vad är det för fel på xbox's handkontroll, den är väl mer eller mindre de facto standard även i PC-tillämpningar?

Men återigen jag har sett att du är rätt vokal i frågan om de nuvarande spelkonsolerna, varför kryllar det inte av konkurrerande enheter om XBOX One och PS4 är långsamma skitenheter som inte förtjänar att finnas på marknaden?

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Vad är det för fel på xbox's handkontroll, den är väl mer eller mindre de facto standard även i PC-tillämpningar?

Men återigen jag har sett att du är rätt vokal i frågan om de nuvarande spelkonsolerna, varför kryllar det inte av konkurrerande enheter om XBOX One och PS4 är långsamma skitenheter som inte förtjänar att finnas på marknaden?

Bara för att en produkt är den mest använda betyder inte att det är den bästa eller den med bäst byggkvalité. Om så var fallet skulle väl Samsung ha de telefoner med bäst byggkvalité, eftersom de (iaf tidigare) sålde mest telefoner i världen. Anledningen att xbox kontrollen är den mest använda till pc också har väl att göra med att den är mer ergonomisk än Sonys dualshock, och att den har bättre triggers.

Alla förväntade sig att Xbox one och PS4 skulle klara 1080p, och klara av att spela framtida spel med bra FPS och hög upplösning. Nu när 4k kommer mer och mer, klarar dessa konsoler knappt av att köra spelen i 1080p och 30 FPS. När detta kom fram var det många som var missnöjda. Detta är en av anledningarna till att Valve lanserade Steammachines konceptet förra året, för att (om inte direkt) indirekt konkurrera mot konsolerna. De vill ta över vardagsrummet, för att faktiskt ha en prestanda maskin där som man kan spela med.

De är inte bara att släppa enheter, det är en svår marknad att slå sig in på, om man nu skulle lansera en egen konsol. Det valve gör är ett smartare drag. Att de lyckas släppa detta på mindre än 2 år är faktiskt väldigt snabbt. Annars brukar man räkna med minst 4 år av utveckling till lansering etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av user789:

1. Valve tjänar inga pengar på dessa datorer, och säljer dem inte heller. Utan det är spelen man får inkomsterna av.
2. Risken för för Valve ekonomisk är väldigt liten. SteamOS bygger på Linux, och det räcker med att anpassa sin
mjukvara till det. Hårdvaran byggs av tredjepartstillverkare, så kostnaderna ligger där.
3. Subventioner kommer inte att finnas, men spelen är så pass mycket billigare på Steam, så konsumenten
sparar in dem pengarna snabbt jämfört med konsolerna, samt att det redan finns en hel del gratisspel på Steam,
som Dota2, Team Fortress2 samt War thunder mm.
4. Konsumenten kan själv välja prisklass, samt tillverkarna kan sätta ihop konsoler där fantasin bara begränsar vad
dessa ska kunna åstadkomma.

Bland förlorarna ser jag Windows, Intel, Nvidia och EA. Och vinnare är ser jag som AMD APU A-serie processor, och
givetvis Valve.

Varför är nVIDIA förlorare i detta? Då det är bara nVIDIA grafikkort i dessa maskiner. Sen så är det bara Intel CPU i dom, jag ser inga AMD prylar i någon av dom.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Det är inte detta som är poängen. Poängen är att göra ett alternativ. Alltså "du måste inte ha windows för att kunna spela" är budskapet med SteamOS. Så om du bygger en egen htpc, eller speldator, så ska du inte behöva betala 1000 kr mer för att kunna använda den. Därför skapade de SteamOS, som ett gratis alternativ, så att spelare inte måste vara beroende av Microsoft och deras OS för att kunna spela spelen som de vill spela.

Sen har de även skapat konceptet av Steam Machines för att göra det lättare för de som inte vill bygga sina egna Steam Machines ska kunna köpa en egen.

Poängen med Steam OS är endast två; (1) för Valve att bygga en plattform som de kontrollerar själva, och där de i praktiken styr användarna till att bara handla ifrån Steam (slipper konkurrens ifrån andra butiker), och (2) för Valve att öka försäljningen ytterligare genom att ta Steam till vardagsrummet/TV:n och där ta marknadsandelar ifrån PS, XBOX och Nintendo.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Poängen med Steam OS är endast två; (1) för Valve att bygga en plattform som de kontrollerar själva, och där de i praktiken styr användarna till att bara handla ifrån Steam (slipper konkurrens ifrån andra butiker), och (2) för Valve att öka försäljningen ytterligare genom att ta Steam till vardagsrummet/TV:n och där ta marknadsandelar ifrån PS, XBOX och Nintendo.

Jag utgår från vad Gabe Newell själv har sagt, och hans närmaste medarbetare etc. Vad baserar du dina påståenden på?? Det du anser rimmar illa vid vad Valve är för slags företag, och deras historik av att göra spel, då de släpper sina spel på flera olika OS och plattformar. De förespråkar öppenhet... inte att stänga in spelare och användare. Sen absolut försöker de tjäna pengar genom deras egna plattform. Vilket företag gör inte det? Det är inget konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Jag utgår från vad Gabe Newell själv har sagt, och hans närmaste medarbetare etc.

Självklart kan man ju ta positionen att nöja sig med vad varje CEO på ett företag berättar och släpper för pressmaterial.

Personligen så nöjer jag mig inte med det som enda källa av information, men det är ju självklart ditt val att göra det.

Skrivet av Skonky:

Vad baserar du dina påståenden på?? Det du anser rimmar illa vid vad Valve är för slags företag, och deras historik av att göra spel, då de släpper sina spel på flera olika OS och plattformar. De förespråkar öppenhet... inte att stänga in spelare och användare. Sen absolut försöker de tjäna pengar genom deras egna plattform. Vilket företag gör inte det? Det är inget konstigt.

Valve tjäner inte pengar på att låsa in sina kunder till Windows - det är snarare en direkt nackdel för dem att ligga i händerna på Microsoft och deras beslut. Vad de Valve verkligen tjänar på är att i så stor utsträckning som möjligt försöka få monopol/extremt hög marknadsandel (vill helst använda det sistnämnda begreppet då det trots allt är en fri marknad), och låsa upp alla sina kunder, dvs både utvecklare och förläggare som vill sälja sina spel, och spelare som vill köpa, till endast deras egen butik (ie Steam-tjänst).

På så sätt så ökar de både sina marknadsandelar (ie tjänar mer pengar), men den ökade kontrollen gör också att de bättre kan styra villkoren på marknaden till sin favör (ie upprättehålla höga och gynsamma marginaler på försäljningen - tjänar även ännu mer pengar på det).

Säger inte att Valve gör fel. De göra bara vad som varje vettigt företag bör göra, se till att de tjänar så mycket pengar som möjligt. Vad som är komiskt är dock alla som tror att de är någon slags idealister som handlar för något slags det "allmännas bästa" eller dylik floskel.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/