Permalänk
Medlem

Gtx 690 1440p?

Tja! Har bokat gta v från steam sen januari och undrar ifall jag kommer spela spelet med flyt? Visst det har inte släppts ännu men med dessa systemkrav och förhoppningsvis inte konsolportad så borde det väl funka någorlunda bra? Gtx 690 har ju 4gb vram också.

EDIT: Ursäkta med dålig beskriving men jag menar förstås i 1440p!

Tack på förhand
Robin

Permalänk
Entusiast

GTX690 har 2GB Vram (2GB per GPU), dessa läggs inte ihop. Angående GTA så har jag tyvärr ingen aning, men jag skulle inte oroa mig, kan dock bli lite nära 2GB sträcket maxat med 1440p.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Entusiast

Bara så du vet så är du den miljonte personen att fråga något systemkravrelaterat till GTA V på internet och vi kan aldrig säga med säkerhet hur bra ditt grafikkort kommer klara spelet utan bara spekulera.

Jag tror att det kan klara det men det kan mycket väl bli så att du måste dra ner främst på texturer men också på anti-aliasing som oftast använder en hel del VRAM, kan du tänka dig att göra det så kan ju nog spela spelet i 1440p på "High"-inställningar.
Sen hänger det ju också på att SLI-profilen till spelet blir bra.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

GTX690 har 2GB Vram (2GB per GPU), dessa läggs inte ihop. Angående GTA så har jag tyvärr ingen aning, men jag skulle inte oroa mig, kan dock bli lite nära 2GB sträcket maxat med 1440p.

Tack för svar! Aha så 690 är som SLI typ? Kan jag använda SLI inställningar då?

Skrivet av Uzanar:

Bara så du vet så är du den miljonte personen att fråga något systemkravrelaterat till GTA V på internet och vi kan aldrig säga med säkerhet hur bra ditt grafikkort kommer klara spelet utan bara spekulera.

Jag tror att det kan klara det men det kan mycket väl bli så att du måste dra ner främst på texturer men också på anti-aliasing som oftast använder en hel del VRAM, kan du tänka dig att göra det så kan ju nog spela spelet i 1440p på "High"-inställningar.
Sen hänger det ju också på att SLI-profilen till spelet blir bra.

Tack för svar! Mjo sant, ursäkta för onödig tråd. Men det att 690 bara har 2gb vram betyder det att 690 har 2 gpu? Kan jag använda SLI inställningar?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av wezc00:

Tack för svar! Aha så 690 är som SLI typ? Kan jag använda SLI inställningar då?

Ja, det sitter 2 GPUer på GTX 690, nämligen två stycken nedklockade GTX 680.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wezc00:

Tack för svar! Aha så 690 är som SLI typ? Kan jag använda SLI inställningar då?

Tack för svar! Mjo sant, ursäkta för onödig tråd. Men det att 690 bara har 2gb vram betyder det att 690 har 2 gpu? Kan jag använda SLI inställningar?

Nej inte alls angående vram.
Nästan alltid, så är gtx *90 med två gpuer.
vi säger att du har ett grafikkort, tex gtx 970 med 3,5gb vram.
Köper du sedan ett till gtx 970 med 3,5gb ram, får du totalt 3,5gb med dina två 970.
korten har vars 3,5gb, men man räknar det som 3,5gb totalt efter som att varje kort behöver minnet för sig själv.
Vet inte hur jag ska förklara det bättre, haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjeofc:

Nej inte alls angående vram.
Nästan alltid, så är gtx *90 med två gpuer.
vi säger att du har ett grafikkort, tex gtx 970 med 3,5gb vram.
Köper du sedan ett till gtx 970 med 3,5gb ram, får du totalt 3,5gb med dina två 970.
korten har vars 3,5gb, men man räknar det som 3,5gb totalt efter som att varje kort behöver minnet för sig själv.
Vet inte hur jag ska förklara det bättre, haha.

Kolla in denna får du nog svar på ett och annat https://www.youtube.com/watch?v=jPlCIUh_Tp0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Ja, det sitter 2 GPUer på GTX 690, nämligen två stycken nedklockade GTX 680.

Jaha okej tack! Tydligen är ungefär lika bra som ett 780 ti.

Skrivet av jojjeofc:

Nej inte alls angående vram.
Nästan alltid, så är gtx *90 med två gpuer.
vi säger att du har ett grafikkort, tex gtx 970 med 3,5gb vram.
Köper du sedan ett till gtx 970 med 3,5gb ram, får du totalt 3,5gb med dina två 970.
korten har vars 3,5gb, men man räknar det som 3,5gb totalt efter som att varje kort behöver minnet för sig själv.
Vet inte hur jag ska förklara det bättre, haha.

Intressant, tack för infon! Men finns det ingen drivrutin eller bios som gör att man kan använda allt minne?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av wezc00:

Jaha okej tack! Tydligen är ungefär lika bra som ett 780 ti.

Stämmer ungefär ja, men det beror ju som sagt på hur bra SLI-profilen till spelet i fråga är.
Är den hemsk så kan det prestera mycket värre och förutom FPS i spel så kan man även med SLI uppleva något som kallas "microstuttering" vilket man har mycket mindre problem med om man bara har en GPU.

Skrivet av wezc00:

Intressant, tack för infon! Men finns det ingen drivrutin eller bios som gör att man kan använda allt minne?

Nej tyvärr inte och så har det varit sedan SLI introducerades för 10 år sedan.
Jag har dock hört att detta kan komma att ändra på sig i framtiden men i dagsläget är det helt omöjligt.
Men det är inte så att allt minne inte "används" utan snarare att de inte kan användas ihop så att säga för minnet till båda GPU'erna används egentligen. Det har med hur teknologin fungerar att göra.

Lite synd att GTX 680-GPU'n bara hade 2GB VRAM annars hade GTX 690 fortfarande stått sig ganska bra men nu är det ju som det är.

Har du för övrigt inte något att göra ikväll eller någon gång i framtiden kan du ju lyssna på den här trevliga podcasten på Sweclockers som kom för några dagar sedan, förklarar lite mer ingående om SLI/Crossfire om du vill veta sådant http://www.sweclockers.com/artikel/20291-podcast-36-tankar-om...

Dold text
Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Stämmer ungefär ja, men det beror ju som sagt på hur bra SLI-profilen till spelet i fråga är.
Är den hemsk så kan det prestera mycket värre och förutom FPS i spel så kan man även med SLI uppleva något som kallas "microstuttering" vilket man har mycket mindre problem med om man bara har en GPU.

Aha hur kommer det sig att spel har problem med det? Är det för att spelet inte direkt är optimerat för 2?

Nej tyvärr inte och så har det varit sedan SLI introducerades för 10 år sedan.
Jag har dock hört att detta kan komma att ändra på sig i framtiden men i dagsläget är det helt omöjligt.
Men det är inte så att allt minne inte "används" utan snarare att de inte kan användas ihop så att säga för minnet till båda GPU'erna används egentligen. Det har med hur teknologin fungerar att göra.

Lite synd att GTX 680-GPU'n bara hade 2GB VRAM annars hade GTX 690 fortfarande stått sig ganska bra men nu är det ju som det är.

Har du för övrigt inte något att göra ikväll eller någon gång i framtiden kan du ju lyssna på den här trevliga podcasten på Sweclockers som kom för några dagar sedan, förklarar lite mer ingående om SLI/Crossfire om du vill veta sådant http://www.sweclockers.com/artikel/20291-podcast-36-tankar-om...

Dold text

Tack så mycket för infon. Frågan är varför dom inte släppte mer vram till 680. Har det med budget eller tekniken att göra?

EDIT: Uzanar;15332948]Stämmer ungefär ja, men det beror ju som sagt på hur bra SLI-profilen till spelet i fråga är.
Är den hemsk så kan det prestera mycket värre och förutom FPS i spel så kan man även med SLI uppleva något som kallas "microstuttering" vilket man har mycket mindre problem med om man bara har en GPU.

Aha hur kommer det sig att spel har problem med det? Är det för att spelet inte direkt är optimerat för 2?

Permalänk
Medlem

Jag kör 690 och 1440p och de flesta spel fungerar utan problem med bra FPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezc00:

Tack så mycket för infon. Frågan är varför dom inte släppte mer vram till 680. Har det med budget eller tekniken att göra?

EDIT: Uzanar;15332948]Stämmer ungefär ja, men det beror ju som sagt på hur bra SLI-profilen till spelet i fråga är.
Är den hemsk så kan det prestera mycket värre och förutom FPS i spel så kan man även med SLI uppleva något som kallas "microstuttering" vilket man har mycket mindre problem med om man bara har en GPU.

Aha hur kommer det sig att spel har problem med det? Är det för att spelet inte direkt är optimerat för 2?

När 690 (680) kom så fams det inga spel som åt så mycket minne.. Så de var inte någon mening med det så att säga.
De va först vid 700 serien som man kunde se spel som BF4 m.m som bara åt vram (2,2gb )

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

När 690 (680) kom så fams det inga spel som åt så mycket minne.. Så de var inte någon mening med det så att säga.
De va först vid 700 serien som man kunde se spel som BF4 m.m som bara åt vram (2,2gb )

Skyrim fanns då och det åt med mods en bra bit över 2GB vram

Permalänk
Medlem

Fundera inte så mycket på hur mycket vram kort har.
GPU prestandan är väl anpassad efter mängden vram, och när minnesmängden ökar så gör även GPU belastnigen det.
Resultatet är att när vram börjar ta slut så är du redan nere på ospelbar FPS.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av wezc00:

Tack så mycket för infon. Frågan är varför dom inte släppte mer vram till 680. Har det med budget eller tekniken att göra?

Det får du fråga Nvidias ingenjörer om
Under samma generation så släppte ju AMD sitt HD 7970 för ungefär samma slant (Den säljs för övrigt fortfarande som R9 280X) och den har 3GB idag med ungefär samma prestanda.
HD 7970 drar dock mera ström än GTX 680 och även om det kan vara orelevant för många så är det helt klart ett minus gentemot GTX 680.

Skrivet av wezc00:

Aha hur kommer det sig att spel har problem med det? Är det för att spelet inte direkt är optimerat för 2?

Ja.
Det krävs extra engagemang från både tillverkare och grafikkortstillverkare (AMD och Nvidia) för att implementera SLI i spel och ibland tar det också ett tag att få ut en profil till ett nysläppt spel eller att förfina den.
Det kan till exempel vara så att SLI-profilen som kommer släppas till GTA V får urusel skalning eller att den orsakar krascher mm.
Förhoppningsvis blir det inte så men det är sådant man får ta när man kör SLI.

Skrivet av Svensktiger:

Fundera inte så mycket på hur mycket vram kort har.
GPU prestandan är väl anpassad efter mängden vram, och när minnesmängden ökar så gör även GPU belastnigen det.
Resultatet är att när vram börjar ta slut så är du redan nere på ospelbar FPS.

Dock är det inte alltid så magiskt att de två faktorerna synkroniseras.
Som tidigare sagts är Skyrim ett bra exempel där 2 st GTX 680-GPU'er helt klart skulle ha kraften att driva Skyrim med många mods men 2GB skulle säga stopp betydligt tidigare än själva GPU-kraften.

Men men, jag tror ändå att TS får en minst sagt "behaglig" upplevelse i GTA V för det!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Skyrim fanns då och det åt med mods en bra bit över 2GB vram

Med mods ja.. Men inte från grunden.. Finns många spel som tar mer vram med mods..
Men mods är frivilligt.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Med mods ja.. Men inte från grunden.. Finns många spel som tar mer vram med mods..
Men mods är frivilligt.

Även om det är frivilligt så finns dom, och stor del av skyrim spelare kör med mods.