Permalänk
Medlem

Win 10 på 8.1 platta?

Nu kanske man gjort nå dumt... Håller på att uppdatera en Acer iconia w4 820 till Win 10 technical preview. Men jag vettefan om det kommer fungera, eller om det blir kattskit.

Jag gick genom Windows update, och efter att ha laddat hem och gjort installationen i Win 8 så startade plattan om, och jag har nu en svart skärm med texten "installing Windows 10, your PC will restart several times. Sit back and relax."

Sen är det en mätare som står på 2%, och det har den gjort nu i en kvart. Jag misstänker att skiten hängt sig, men jag tänkte låta den ligga ett par timmar till. Satte i laddaren för säkerhets skull.

Nån som provat detta?

Och precis nu så hoppade den upp på 3%, så den har alltså inte hängt sig... Tänkte att jag skulle få kasta skiten i soptunnan...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låt den jobba ett tag så får vi se vad som händer? Allt går inte på 5 minuter.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Rekordmedlem

Att uppdatera kan ta många timmar,dessutom så är det ju en förhandsversion så den kan ju vara buggig också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Den är uppe i 16% nu, så det kanske kommer funka. Tänkte att det inte är så långt kvar till Win 10 skulle komma, så det kan väl inte skilja så mycket på den här versionen.
Dessutom tycker jag inte 8.1 är nå kul, använder bara skrivbordet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vart ju en flopp... Drivrutinen till nätverkskortet funkar inte, verkar va ett vanligt fel. När jag letade efter filen, för att köra den i kompabilitetsläge, så kraschade plattan och nu kan jag inte ens logga in...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av carlbanan:

Vart ju en flopp... Drivrutinen till nätverkskortet funkar inte, verkar va ett vanligt fel. När jag letade efter filen, för att köra den i kompabilitetsläge, så kraschade plattan och nu kan jag inte ens logga in...

Skickades från m.sweclockers.com

Så kan det gå, det är ju betatestning så då vet du att du får vänta nån version till innan du ger dig på 10an, eller så får du prova en ren installation i stället för uppgradering, funkar det inte då så får du hålla dig till 8.1 till den stabila 10an släpps.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Vart ju en flopp... Drivrutinen till nätverkskortet funkar inte, verkar va ett vanligt fel. När jag letade efter filen, för att köra den i kompabilitetsläge, så kraschade plattan och nu kan jag inte ens logga in...

Skickades från m.sweclockers.com

Du borde kunna använda drivers till w8 i w10

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Jag installerade Windows 10 på min Asus Transformer Book T100 platta. Då gjorde jag iofs en ren installation, men drivrutiner gick bra att installera fastän de var avsedda för Windows 8. Själv tycker jag att Windows 10 blev en rejäl förbättring på plattan, t.ex. är det betydligt lättare att växla mellan öppna program med touchskärmen - när man sveper från vänster får man en lista över alla öppna program och inte endast över Modern-appar som i Windows 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Du borde kunna använda drivers till w8 i w10

Japp, samma drivrutiner till Windows 8.1 och Windows 10

Permalänk
Medlem

Ska kika lite mer ikväll när jag kommer hem från jobbet. Startade plattan lite snabbt imorse bara, och då kom en skärm upp som sa att Windows inte hade startat ok, och man fick välja några olika startalternativ. Jag kikade inte så noga, utan valde att starta upp Win 10 tech preview.
Då kommer man till det som ser ut som nån skärmsläckare (en bild på nån flod), den bilden ska man ju sedan dra upp för att komma till inloggningssidan. Men det går inte att få bort den. Har även en ikon som säger att plattan inte är ansluten till nätverk.

Då stängde jag av den igen, verkar vara det enda som funkar.

Ett av alternativen man fick när man startade upp var iaf att göra en systemåterställning. Kommer den radera Win 10 då och hoppa tillbaka till 8.1? Skulle vilja försöka lite till att få det att funka, innan man går tillbaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Ska kika lite mer ikväll när jag kommer hem från jobbet. Startade plattan lite snabbt imorse bara, och då kom en skärm upp som sa att Windows inte hade startat ok, och man fick välja några olika startalternativ. Jag kikade inte så noga, utan valde att starta upp Win 10 tech preview.
Då kommer man till det som ser ut som nån skärmsläckare (en bild på nån flod), den bilden ska man ju sedan dra upp för att komma till inloggningssidan. Men det går inte att få bort den. Har även en ikon som säger att plattan inte är ansluten till nätverk.

Då stängde jag av den igen, verkar vara det enda som funkar.

Ett av alternativen man fick när man startade upp var iaf att göra en systemåterställning. Kommer den radera Win 10 då och hoppa tillbaka till 8.1? Skulle vilja försöka lite till att få det att funka, innan man går tillbaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Koppla in ett tangentbord och testa om det fungerar att ta dig in

Permalänk
Medlem

Statusen nu är riktigt illa... Med tangentbord så kommer jag in i Windows, men det som startar om startskärmen hela tiden. Touch funkar inte heller (inte för att man hinner trycka på nåt medan skärmen blinkar).

I menyn där det står att Windows inte startat korrekt så har jag provat alla återställningsmöjligheter, inkl återgång till gamla Windows och total systemåterställning. Blir felmeddelanden på alla.
När jag försöker starta från usb så snurrar den bara runt och frågar hur jag vill starta.

Dags att lämna bort skiten till nån som kan nåt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Du borde nog snarare försöka installera om i stället för att bara köra återställning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du borde nog snarare försöka installera om i stället för att bara köra återställning.

Jo, håller på att ladda hem en isofil nu med samma version av win 10. Tänkte prova köra den från usb då, men innan skiten kraschade så såg jag att jag endast hade ca 8 gb ledigt på c:, antagligen eftersom old windows finns kvar. Hur kommer det funka om jag försöker installera om win 10 från usb?

Fan vad drygt det är när man är så jävla klåfingrig och ska grejja och pilla med saker man inte klarar av....

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Jo, håller på att ladda hem en isofil nu med samma version av win 10. Tänkte prova köra den från usb då, men innan skiten kraschade så såg jag att jag endast hade ca 8 gb ledigt på c:, antagligen eftersom old windows finns kvar. Hur kommer det funka om jag försöker installera om win 10 från usb?

Fan vad drygt det är när man är så jävla klåfingrig och ska grejja och pilla med saker man inte klarar av....

Du väljer att formatera i installationen. Då kommer du ha hela disken ledig.

Men har du inte kvar en recoverypartition för win 8.1?

Permalänk
Medlem

Jo, har en usb som jag gjorde innan med verktyget i Win 8.1. Men av någon anledning så funkar det inte. Jag ändrade i bios så den skulle boota från usb, och plattan hittade usb minnet, men det snurrar bara runt och frågar vilket språk och vilken åtgärd jag vill genomföra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av carlbanan:

Jo, har en usb som jag gjorde innan med verktyget i Win 8.1. Men av någon anledning så funkar det inte. Jag ändrade i bios så den skulle boota från usb, och plattan hittade usb minnet, men det snurrar bara runt och frågar vilket språk och vilken åtgärd jag vill genomföra.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kanske är fel på sitt installationsmedia, prova att göra om det om du inte är helt säker på att det fungerar tex genom att prova det i en annan dator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nu har jag precis laddat hem en iso fil med win 10 och gjort iordning ett nytt usb med den. Ska försöka få igång en ny installation här strax.

Permalänk
Medlem

Går inge bra... När jag försöker boota genom usb så säger den att systemet inte har något sådant alternativ, välj ett i listan. Enda som går att välja är windows boot manager.... Jag har ändrat ordningen i bios, så jag vet att det finns.

Iaf, så gick jag in i windows och lyckades stänga på knappen medans skrivbordet blinkar/startar om efter inloggningen. Då får jag följande felmeddelande: explorer.exe programfel. instruktionen på 0x00a2b74 refererade till minnet på 0x00000020. minnet kunde inte vara i read.

Permalänk
Rekordmedlem

Du borde nog försöka installera om win 8.1 eller vad det nu är för något från början på plattan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har gjort iordning en ny usb direkt från Microsofts hemsida. Ska testa den sent ikväll.
Men det jag tycker verkar knepigt är ju att i bios så har jag ändrat ordningen och satt usb hdd och usb dvd först, men den går ändå direkt till Windows. Och i menyn när Windows inte startat korrekt så kan man ju också välja att göra en recovery från usb, men då kommer jag till bios som säger att det inte finns några andra alternativ i systemet än att boota från Windows boot manager.

Jag har ju alltså inte gjort något själv i nå filer eller ändrat nå inställningar. Gick genom Windows update och allt var klart så tittade jag i enhetshanteraren på nätverkskortet och sen kraschade skiten.
Om jag väljer att logga in med hjälp av mus och tangentbord så kommer jag ju in, men skrivbordet startar som om hela tiden och man hinner knappt trycka på nåt innan det försvinner och kommer tillbaka. Touch funkar inte heller då.

Finns det nå steg för steg guide för idioter hur man startar en Win platta som kraschat från ett usb? Så jag kan se så jag inte missa nå självklart?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Är du säker på att ditt usbminne identifierar sig som ett usbminne ? En del som är win 8 certifierade identifierar sig som en fast hårddisk och är ökända för att strula vid installationer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Använde den usb booten jag gjorde från microsofts hemsida, och nu lyckas jag boota från usb.... Problemet är nu istället att när första menyn kommer upp där jag väljer språk och så, så funkar inte touchskärmen, och varken mus eller tangentbord funkade heller....

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av carlbanan:

Använde den usb booten jag gjorde från microsofts hemsida, och nu lyckas jag boota från usb.... Problemet är nu istället att när första menyn kommer upp där jag väljer språk och så, så funkar inte touchskärmen, och varken mus eller tangentbord funkade heller....

Du har inte sparat original recoveryfilerna så att du kan använda dem för det låter ju inte som du kör det som tillhör plattan utan nån annan version av win ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har inte sparat original recoveryfilerna så att du kan använda dem för det låter ju inte som du kör det som tillhör plattan utan nån annan version av win ?

Nä, eftersom den inte funkade så tänkte jag att det var skit samma. Ska prova med en usb med win 10 igen, så får man ju se...

Men jag fattar inte varför inte touchskärmen funkar. I menyn "windows har inte startat korrekt" så funkar touch, och lika i bios.

Permalänk
Medlem

Nu har jag iaf fått till win 8,1 igen. Dock inte en återställning, utan en ny installation med ny nyckel (orginalnyckeln gick inte att hitta, alt funkade ej). Det som är kvar att göra är att fixa till partitionerna.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av carlbanan:

Nu har jag iaf fått till win 8,1 igen. Dock inte en återställning, utan en ny installation med ny nyckel (orginalnyckeln gick inte att hitta, alt funkade ej). Det som är kvar att göra är att fixa till partitionerna.

Det är ju rätt bökigt att ändra partitioner efter att man installerat och det finns inte nån garanti att det går att göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ju rätt bökigt att ändra partitioner efter att man installerat och det finns inte nån garanti att det går att göra.

Ok, Får se hur det blir då. Har just nu ca 8gb som inte syns men som finns när man tittar i diskhanterarn.

Av nån anledning verkar den fortfarande tro att det är en laptop. Fanns inställningar för hur den ska agera om jag stänger locket osv.
En sak som jag misstänker har med det att göra, är powerknappen, med den ska man ju kunna släcka skärmen helt. Det gör den nästan nu också, men den blir svart med en svag belysning i, eller hur man ska förklara. Inte helt släkt alltså. Hur kan man åtgärda det tro?

Vettefan om man inte ska kontakta inköpsstället eller tillverkaren och kolla om det inte finns nån fabriksåterställning att tillgå. Jag kan inte göra det själv på plattan nu nämligen.

Skickades från m.sweclockers.com