Inlevelsen Borta? [Hur får man tillbaka spellusten?]

Permalänk
Inaktiv

Jag spelar mindre och mindre, men vet vad der beror på. Har spelat sedan tidigt 80-tal så är delvis sjukt kräsen, samt för många spel känns som man har spelat i förut.

Några trevliga sista åren var Ac2, Saints Row 2, Gta5, Black Flag, spelar fortfarande det sistnämnda samt Borderlands 2 som frugan älskar. Många andra spel är för lika sådant man redan kört igenom, eller så mjökar de livet ur en bra serie så för mig handlar det om att det är svårt att hitta kul nya, fräscha spel.

This War Of Mine, samt SPAZ var andra små trevliga överraskningar.

Permalänk
Medlem

Spelar typ bara online spel idag.Aldrig singelplayer

Är 46 år och har spelat i en massa år men dom senaste 10 åren har det bara blivit wow och wot..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nackskägg:

Det är inget MMO, oavsett vad utvecklarna själva påstår.

Har inte hittat någon information direkt om att utvecklarna själva sagt att det är ett MMO... däremot så läste jag "World of Tanks holds a Guinness World Record in the category of Most Players Online Simultaneously on one MOG Server."

http://www.guinnessworldrecords.com/world-records/most-player...

Och sedan så klassas det som ett MMO av de flesta...

Skrivet av wille93:

MMO är inte matcher, då hade Battlefield och Counter Strike, osv, också varit klassade som MMO. Men jag ser väl inte riktigt någon egentlig skillnad då man fortfarande kan spela med Massivt Många Online*

Med MMO tänker man ju oftast på spel som t.ex. WoW där antalet spelare samtidigt är betydligt fler.

Egentligen så har det väl ingen betydelse om man säger MMO eller bara online-spel precis som action och shooter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Verminator:

Med MMO tänker man ju oftast på spel som t.ex. WoW där antalet spelare samtidigt är betydligt fler.

Egentligen så har det väl ingen betydelse om man säger MMO eller bara online-spel precis som action och shooter.

Jo, ska man gå efter vad namnet antyder bör man ju lägga till ATST, At The Same Time, för att visa att detta är vad man menar, då MMO är just att man kan spela med massivt många spelare online. Men som du säger så har ju folk använt det för, just precis, spel som WoW, och inte spel där man kör matcher.

Permalänk
Medlem

Kan bara lägga min röst till den stora kören. Senaste par åren har jag ofta hamnat i perioder där jag är sjukt sugen på att dras in i nåt spel, men inget lyckas.

Jag tror det beror på överkonsumering, vilket gjort en lite less, samt att jag blivit sjukt petig med många saker... Flyter inte spelet bra med musrörelser, har mouse acceleration eller liknande brukar jag störa mig för mycket på det för att orka spela. När man var liten spelade sånt ingen roll alls.

Sen händer det ju fortfarande att man får suget... Senast har det varit Agrarian Skies (moddad minecraft challenge map), Payday 2, Arma 2: Wasteland, Diablo 3 i perioder och Hearthstone. Har jättesvårt att följa ett linjärt spel numera, har påbörjat (och gillat) Far Cry 3 flera gånger, men tappar intresset efter en kväll.

Visa signatur

Case: Fractal Design Arc MoBo: Asus SaberTooth P67 B3 CPU: Intel Core i5 2500k @4.5 GHz Cooler: Noctua NH-D14 GFX: Asus Geforce GTX 690 RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz SSD: Intel 320 series 160GB HDD: WD Caviar Green 2 TB PSU: Corsair TXV2 650W Monitor: LG IPS231P Accessories: Steelseries Sensei ¤ MS Sidewinder X4 ¤ Steelseries Siberia V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Har inte hittat någon information direkt om att utvecklarna själva sagt att det är ett MMO... däremot så läste jag "World of Tanks holds a Guinness World Record in the category of Most Players Online Simultaneously on one MOG Server."

http://www.guinnessworldrecords.com/world-records/most-player...

Och sedan så klassas det som ett MMO av de flesta...

Med MMO tänker man ju oftast på spel som t.ex. WoW där antalet spelare samtidigt är betydligt fler.

Egentligen så har det väl ingen betydelse om man säger MMO eller bara online-spel precis som action och shooter.

Jag tror att vi får reda ut lite termer här.

Antalet spelare online på samma matchmaking server är väl totalt ointressant? Och skall vi vara nogranna så tror jag inte att WoT håller det världsrekordet utan förmodligen något spel såsom dota 2 eller CS ( peaks idag på 844 resp 512 tusen samtidiga spelare på steam enligt steam ) eller liknande spel...

En annan intressant tankeövning är om du skulle kalla farmville eller candy crush saga för MMOn bara för de har miljontals som spelar dem samtidigt?

Wikipedias defintion på MMO är som följer:

"A massively multiplayer online game (also called MMO and MMOG) is a multiplayer video game which is capable of supporting large numbers of players simultaneously. By necessity, they are played on the Internet. MMOs usually have at least one persistent world"

Vad detta betyder i klarspråk är att ett MMO behöver ha många samtidiga spelare ( underförstått i samma spelvärld ) samt att de normalt minst har en spelvärlden som är beständig vilket innebär att man kan se alla andra spelare och resultatet av deras handlingar ( såsom ifall de dödar någonting i närheten ).

Ytterligare brukar MMOs även ha stora spelvärldar att utforska.

Men det som verkligen slår spiken i kistan för att WoT skulle kunna vara ett MMO är en snabb jämförelse med Battlefield som har fler spelare (64 samtidiga ), större spelvärldar, samt längre matcher, alltså mer massivt på alla mätbara relevanta kategorier förutom kanske matchmakingserver infrastrukturen. Och ingen har såvitt jag känner till påstått att BF, CS, dota eller alla andra spel som är mycket lika world of tanks i hur multiplayerdelen fungerar skulle vara några MMOn.

Om du frågar mig: World of Tanks är absolut inte ett MMO, även om ryssarna gillar att köra med fulspel och falsk marknadsföring.

Permalänk
Skrivet av nackskägg:

WoT är inget MMO.

Aha! Jag som använder termer jag inte riktigt begriper i vanlig ordning. Öh... Vad räknas det som egentligen? Bara onlinespel eller? Har som sagt var ingen aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeknisktObegåvad:

Aha! Jag som använder termer jag inte riktigt begriper i vanlig ordning. Öh... Vad räknas det som egentligen? Bara onlinespel eller? Har som sagt var ingen aning.

Är väl inte så stor skillnad mot battlefield-liknande multiplayerspel, eller snarare CS kanske. Visserligen finns det väl något klankrig osv. men tycker inte det gör spelet till ett MMO mer än travian eller tribal wars är.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nackskägg:

WoT är inget MMO.

Nej inte om man går efter vad som står på t.ex. Wikipedia.

Läste lite på Metacritics http://www.metacritic.com/game/pc/world-of-tanks

Intressant att så pass många "spelrecensenter" kategoriserar det som ett MMO.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Nej inte om man går efter vad som står på t.ex. Wikipedia.

Läste lite på Metacritics http://www.metacritic.com/game/pc/world-of-tanks

Intressant att så pass många "spelrecensenter" kategoriserar det som ett MMO.

Ja, det är väldigt märkligt, eftersom spelet helt saknar de egenskaper som är karaktäristiskt för ett MMO (bestående spelvärld med massivt antal spelare).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Original definition av MMO var tänkt att man kunde träffa på och möta tusentals spelare i samma värld, alltså en "persistent world". World of Tanks är mer ett lobby spel där du har en restriktion på hur många som kan spela på en karta, just därför passar det inte in som ett MMO.

Som ett exempel så klassade de original Guild Wars som ett CORPG (Competitive Online RPG) för allting bara hade instanser och det kunde max finnas 50st person i städerna/hubbarna där man grupperade.

Men det är som sagt inte ovanligt att använda kända termer som en form av marknadsföring bara för att personer kan relatera till dem.

Permalänk
Medlem

Personligen brukar jag köra 2-3 spel parallelt samt köra lite olika typer beroende på humör.

Att bara nöta en typ av spel lär man tröttna på oavsett hur bra det är. Tror dessutom at en sort bör vara tillsammans med vänner då jag misstänker att ofta är "spel-utbrändheten" snarare brist på social interaktion.

Ex varva gärna något Grind-MMO / Multiplayer shooter ihop med kompisar med något turnbased rpg

Själv kör jag fn. War Thunder, Diablo 3, Witcher 3

Permalänk
Medlem

De senaste spelen som jag fastnade för och körde igenom va Fallout 3 och SPAZ(Space Pirates And Zombies) som jag nog kört igenom 4 gånger nu.

Permalänk
Medlem

Det som gör att jag tappar suget att spela spel nu mera är för att kompisar vill inte spela samma spel som jag. Det är roligare att spela tillsammans med någon, men de är väldans för trötta efter sina jobb eller så tycker de inte om att spela de spelen. Verkar som att ju högre upp i ålder vi kommer ju mindre sugna blir vi på dataspel.

Fast om man ska höja suget igen ska man pröva spela Retrospel som gamla NES - SNES Emulatorer, införskaffa en kontroll man pluggar in i USB och få in upplevelsen igen.

Försökt spela gamla spel som Caesear 3 och KKND Krossfire 2, fallout 1 - 2 - Tactics, Fragile allegiance, Die by the sword som exempel för att få upp suget lite mer.

Civilization V, Farcry 4 Mount & Blade Warbands kör jag nu för tillfället som jag tycker är kul.

Permalänk

Känner igen mig!

Tappat lusten totalt med åren. Dock så återkommer jag till CS varje gång.
Tror det beror på åldern och att spelen har blivit sämre med åren.

Permalänk
Skrivet av Xobra86:

Det som gör att jag tappar suget att spela spel nu mera är för att kompisar vill inte spela samma spel som jag. Det är roligare att spela tillsammans med någon, men de är väldans för trötta efter sina jobb eller så tycker de inte om att spela de spelen. Verkar som att ju högre upp i ålder vi kommer ju mindre sugna blir vi på dataspel.

Fast om man ska höja suget igen ska man pröva spela Retrospel som gamla NES - SNES Emulatorer, införskaffa en kontroll man pluggar in i USB och få in upplevelsen igen.

Försökt spela gamla spel som Caesear 3 och KKND Krossfire 2, fallout 1 - 2 - Tactics, Fragile allegiance, Die by the sword som exempel för att få upp suget lite mer.

Civilization V, Farcry 4 Mount & Blade Warbands kör jag nu för tillfället som jag tycker är kul.

Håller lite med, min polare i samma ålder som mig är fortfarande riktigt intresserad av spel. Så han har ork och lust med spel trots att han också jobbar, en annan som bara spelar med polare om man har lust. Jobb gör en trött på kvällen och svagt spelsug motiverar en inte till att spela då utan softa i soffan i stället. Även om jobb kan boosta ett spelintresse (genom att sänka speltimmarna så man blir sugen på att göra det efter jobbet), så har det helt enkelt blivit för mycket och spelen som har släpps är inte så intressanta längre.

Vissa tappar helt enkelt suget med åldern, men intresset för t.ex detta forum och dessa som har problem, har i stället intresset ökat för (kan vara riktigt intressanta trådar eller såna som behöver hjälp). Men är väl perioder vad man lockas till att ha som hobby

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Spelar typ bara online spel idag.Aldrig singelplayer

Är 46 år och har spelat i en massa år men dom senaste 10 åren har det bara blivit wow och wot..

Jag är lite motsatsen till dig då. Spelar nästan bara singelspel eller skirmish istället för multiplayer. Det är väl bara Left 4 Dead 2 som jag spelar coop mot AI motståndare, visst Warface också, men det spelet spelar jag väldigt lite

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Till alla er i tråden säger jag bara: GTA V.

Har varit utless på typ alla spel senaste åren, men nu är jag som ett litet barn igen. Innehållsrikedomen i GTA V är helt sjukt stor. Har SÅÅÅÅÅ roligt!

Finns OTROLIGT många saker att göra, och det faktum att de tog tillbaka levelsystemet för ALLA gör det hela tusen gånger roligare!

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional