Permalänk
Medlem

Trasigt grafikkort?

Jag har en dator med följande huvudkomponenter från 2007 (Win XP) som står hos mina föräldrar och som jag bara använder några gånger om året när jag besöker dem:

* Gigabyte GA-965P-DS3 iP965
* Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz 4MB FSB1066 Boxed
* TwinMOS DDR2 PC6400 2048MB
* Gainward BLISS GeForce 8800GTS DDR3 (PCI-Express 1)

Nu senast jag har märkt att det blir något slags grafikfel på bootbilden och på bilden med Windows-logon när Windows startar (konstiga vertikala streck), och Windows startar med generic video driver, fast Windows går igång med normal upplösning utan grafikfel (dock helt utan hårdvaruacceleration). När jag kollar i Enhetshanteraren ser jag ett gult utropstecken bredvid mitt grafikkort, och när jag kollar egenskaper står det felkod 10 (enheten kan inte startas).

Jag har provat att avinstallera drivrutinerna och söka efter ny hårdvara, och datorn hittar grafikkortet och t.ex. SIW kan identifiera det, men av någon anledning laddas de inte. Jag har även provat ladda hem den senaste fungerande versionen av nya geforce drivers med samma resultat.

Hur pass säker kan jag vara på att det är grafikkortet som rykt och inte t.ex. något på moderkortet? Då jag sällan använder den här datorn har jag inte lust att lägga några större pengar på den, men kanske kan det vara värt att kosta på den något begagnat grafikkort för några hundralappar.

Tips någon?

Tack

Permalänk
Medlem

Gör datorn helt strömlös och ta ur/sätt tillbaka kortet och prova starta datorn igen.

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har provat det också (glömde jag säga), men det blev exakt likadant.

Permalänk

testa att sätta in grafikkortet i en annan dator och se om samma sak händer.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Finns det en videoutgång på moderkortet som du kan testa att koppla skärmen till?

Permalänk
Medlem

Tyvärr finns det ingen annan dator här med PCI-Express som jag kan prova det i (mina föräldrars gamla stationära är så gammal att den har AGP).

Mitt moderkort har inga videoutgångar överhuvudtaget.

Jag tycker det är lite konstigt att jag får bild i maxupplösning och så och att grafikkortet upptäcks av operativsystemet och diverse program, men att det ändå verkar stendött.