Radio-och tv-avgiften höjs i sommar

Permalänk
Medlem

Radio-och tv-avgiften höjs i sommar

Nu ska dom ha mer pengar

Räcker det inte med över 2000kr som man betalar till Radiotjänst varje år

Höjs bara med 12 kr men ändå. Den borde tas bort eller sänkas redigt

http://www.expressen.se/nyheter/radio-och-tv-avgiften-hojs-i-...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bazisten:

Nu ska dom ha mer pengar

Räcker det inte med över 2000kr som man betalar till Radiotjänst varje år

Höjs bara med 12 kr men ändå. Den borde tas bort eller sänkas redigt

http://www.expressen.se/nyheter/radio-och-tv-avgiften-hojs-i-...

Det höjs med 144 kronor året och 12kr är i månaden.

För min egen del så var det många år sedan jag hade en tv och min åsikt börjar mer gå åt hållet höj avgiften med någon tusenlapp när de ändå håller på. Fast börjar de använda skattepengar så ska "alla nöjes program" bort från svt, t.ex. går det en massa serier där idag. Dessa kan man gilla och följa, men tvinga inte andra betala för ert nöje.

Permalänk
Medlem

Jag skrev precis om Radiotjänst / tv-licens i en annan tråd Radiotjänst tv-licens 'måste ha tv'

Så kommer du och gör en tråd om de ungefär samtidigt, som jag såg när jag uppdaterade sidan. Lite ironiskt...
(Även om jag inte skrev om höjningen)

Som du kan se i min tråd så är jag inte överlycklig över nuvarande system... och en höjning av avgiften gör ju inte saken bättre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag skrev precis om Radiotjänst / tv-licens i en annan tråd Radiotjänst tv-licens 'måste ha tv'

Så kommer du och gör en tråd om de ungefär samtidigt, som jag såg när jag uppdaterade sidan. Lite ironiskt...
(Även om jag inte skrev om höjningen)

Som du kan se i min tråd så är jag inte överlycklig över nuvarande system... och en höjning av avgiften gör ju inte saken bättre...

Såg ej att du hade postat en nyligen

Men din tråd handlar om om du måste betala den eller inte

Min handlar om att dom höjer avgiften

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Såg ej att du hade postat en nyligen

Men din tråd handlar om om du måste betala den eller inte

Min handlar om att dom höjer avgiften

De båda trådarna kom inte så långt efter varandra i tid, så det tyckte jag var lite ironiskt.
Men som du säger så skrev vi om olika saker, men inom samma ämne, typ.
I mitt andra inlägg skrev jag lite mer allmänt om tv licensen också (fortfarande inte om höjningen som jag inte kände till innan jag såg din tråd).
Som jag var inne på i min tråd så tycker jag de borde kunna renodla svt mer mot public service och istället sänka avgiften om det ska vara obligatoriskt.

Permalänk
Medlem

Men om inte tv-avgiften höjs hur ska SVT kunna tillhandahålla livsnödvändig sammhällsservice som "Stjärnor hos Babben"?

Permalänk

Betalar gärna någon krona till för att fortsatt få kvalitet och bredd i min TV. Däremot skulle jag aldrig i livet betala en enda krona för att tv3, kanal5 eller liknande TV för lobotomerade stackare.

Blir ännu bättre sedan om det blir en skatteavgift så får snåljåpar svårare att smita undan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Man kan tycka att den uppsvälda organisationen borde kapa utgifter istället för att kräva högre intäkter. Vi behöver inte SVT. Vi behöver inte SR. Avskaffa public [dis]service och låt svenskarna själva välja vilka nyhets- och kulturkällor de vill stödja.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Inaktiv

Jag uppskattar SVT och SR väldigt mycket. Att dessutom kunna ta del av allt via svtplay och SRs arkiv är för mig värt hela licensavgiften. Nu har jag varken TV eller snabbt bredband, men betalar ändå då jag anser att det är betydelsefullt att ha oberoende TV och radio.

Bara en som sak att kunna ladda ner första säsongen av "Mammas nya kille" är för mig guld värt. Eller att få ta del av alla radiodokumentärer som SR har gjort och fortsätter att göra. Att kunna titta på ett avsnitt om Grums i Uppdrag Granskning. Tror inte reklamfinansierad TV hade gjort det. Möjligtvis något om Paradise Hotel Grums eller förnedrings-TV där de ska äta pappersmassa från stadens pappersbruk samtidigt som de simmar i Värnen tills de spyr.

Det är min åsikt. Jag har inget emot en liten höjning av avgiften men kan förstå de som har det.

Permalänk
Skrivet av anon195163:

Jag uppskattar SVT och SR väldigt mycket. Att dessutom kunna ta del av allt via svtplay och SRs arkiv är för mig värt hela licensavgiften. Nu har jag varken TV eller snabbt bredband, men betalar ändå då jag anser att det är betydelsefullt att ha oberoende TV och radio.

Bara en som sak att kunna ladda ner första säsongen av "Mammas nya kille" är för mig guld värt. Eller att få ta del av alla radiodokumentärer som SR har gjort och fortsätter att göra. Att kunna titta på ett avsnitt om Grums i Uppdrag Granskning. Tror inte reklamfinansierad TV hade gjort det. Möjligtvis något om Paradise Hotel Grums eller förnedrings-TV där de ska äta pappersmassa från stadens pappersbruk samtidigt som de simmar i Värnen tills de spyr.

Det är min åsikt. Jag har inget emot en liten höjning av avgiften men kan förstå de som har det.

Håller med till 100%. Den bredd och kvalitet som man får via SVT och SR finns det ingen kanal som i nuläget kan mäta sig med. Jag får ta del av både program och lära mig om saker jag inte ens visste jag var intresserad av, till skillnad från att se på trams i reklamkanaler. Tyvärr tror jag det är många som inte förstår folkbildningsvärdet i att ha kanaler som SVT och SR.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Har faktiskt börjat titta mer och mer på SVT via nätet och P3 dokumentärerna har underhållit mig i många timmar under både arbetstid och på fritid, prisökningen gör ingen påtaglig skillnad/månad så det är väl skit samma för min del.

Edit: Bättre dock om det läggs på skatten så kanske det frigör mer pengar till SVT totalt sett än att pengarna, utefter vad jag antar iaf, även ska gå till att administrera hela apparaten för att kolla att folk verkligen betalar sin avgift.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon195163:

Jag uppskattar SVT och SR väldigt mycket. Att dessutom kunna ta del av allt via svtplay och SRs arkiv är för mig värt hela licensavgiften. Nu har jag varken TV eller snabbt bredband, men betalar ändå då jag anser att det är betydelsefullt att ha oberoende TV och radio.

Bara en som sak att kunna ladda ner första säsongen av "Mammas nya kille" är för mig guld värt. Eller att få ta del av alla radiodokumentärer som SR har gjort och fortsätter att göra. Att kunna titta på ett avsnitt om Grums i Uppdrag Granskning. Tror inte reklamfinansierad TV hade gjort det. Möjligtvis något om Paradise Hotel Grums eller förnedrings-TV där de ska äta pappersmassa från stadens pappersbruk samtidigt som de simmar i Värnen tills de spyr.

Det är min åsikt. Jag har inget emot en liten höjning av avgiften men kan förstå de som har det.

"Oberoende TV och Radio" Hahahaha den va kul

Oberoende och opartisk my ass. Dessutom får jag Netflix OCH Spotify för en lägre månadsavgift än tv-licensen... Hur lyckas dom utföra så lite för en så hög summa som nu tydligen inte är tillräcklig?

Sen det största felet som jag ser det är att man inte har något val även om man bara har sin tv kopplad till sin dator. Som privatperson får man INTE PLOMBERA sina apparater utan tvingas betala även om man inte kan ta emot "tjänsten". Hur fan är det rimligt?

RIK AB lägger stora pengar på att jaga och lagföra licenssmitare vilket jag tycker är osmakligt och hör hemma i forna DDR. Det borde istället vara en frivillig avgift för dom som vill ta del av deras utbud, det skulle dessutom gynna företag som försöker leverera nyheter och media på ett bra och effektivt sätt.

Intressant läsning för den som fortfarande tror att SVT inte har någon politisk agenda
"När SVT valde John Kerry till president i USA"
http://timbro.se/bokhandel/pdf/9175665956.pdf

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av flukke:

"Oberoende TV och Radio" Hahahaha den va kul

De är oberoende och lever i sin egen värld och utnyttjar sin härskarteknik.
Det är lite som Stalin, han var också oberoende av vad andra tyckte, det innebär dock inte att han var helt objektiv neutral till allt. Nu finns det dock en granskningsnämnd som man kan anmäla svt till.

Nå min åsikt är att svt till att börja med ska minska ner sitt utbud till att enbart ha nyhets och samhällsprogram, visst upplysningsprogram med fortbildning som vetenskapens värld är heller inte fel.
Angående SVT neutralitet så borde dessa granskas hårt, detta gäller även de som jobbar på svt. Minskar svt sitt utbud till enbart en tv och radiokanal som sänder repriser hela tiden, så blir det mindre att granska vilket förenklar jobbet lite.

Permalänk

Att ens dra en jämförelse mellan Netflix och SVT visar på att man fullständigt missat hela konceptet med. SVT och SR. Back to school gosse.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM