Asus MG279Q butikslistas – IPS-panel med 144 Hz och AMD Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Du tror jag inte redan vet allt du säger? Allting du skriver är irrelevant. Min liknelse behöver stämma överens på det sättet som du säger då det inte är den poäng jag belyser med min liknelse, utan det jag belyser är att du tycker att någonting som man KAN få att fungera är något som fungerar, vilket är fel, du har fel. Och där fungerar min liknelse perfekt.

Jag ger 100% upp. Du tycker inte att din liknelse bör likna situationen som vi diskuterar. :/ En liknelse heter just en liknelse för att den ska likna något, fast det vet du ju redan eftersom du redan vet allt det jag säger.

Om du menar att någonting som inte fungerar PGA val/anpassning, men har fullt stöd samt kapacitet att fungera, och som endast hindras på grund av val/ansträngning lika fullt "inte fungerar", så vägrar jag att tala med dig. Tyvärr kommer jag inte svara på några av dina framtida inlägg i denna tråd då jag anser att tonen är på tok för barnslig, samt jag inser att vi aldrig kommer komma till någon form av konsensus. Man skulle kunna säga att mitt tangentbord inte fungerar då jag väljer att inte fortsätta denna konversation Jag kommer dock lägga in stöd för denna funktion i framtida trådar.

Permalänk
Medlem

Det vore kul och veta vad som skiljer mellan acern och denna.

Så för 1500kr extra får jag.
Gsync som fungerar i fler spel idagsläget
Fungerar med äldre generation grafikkort.
Jag får 30-till 144 hz istället för 40-144
Mindre anslutningsmöjligheter

Utöver detta så borde acern ge något mer då gsync modulen inte kostar 1500kr mer om man tar den dyrare scalern som behövs i freesync skärmen istället för nvidias scaler.
Asus rog skärm lider av rätt stora kvalitetsproblem hur är det med denna som inte är en premiumskärm. Varför stämplar man inte denna rog. Det kanske är så att acer har satt högrekvalitetskrav på panelen eller så blir man blåst på 1500kr.

Det rimmar inte riktigt att acer skulle slå sig in med samma produkt för 1500 mer när man rimligen kanske har en ökad kostnad för gsync på 500kr kanske. Då räknar jag 1000kr för gsync och 500kr för motsvarande scaler med stöd för adaptivesync men det kanske är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffarn:

Jag ger 100% upp. Du tycker inte att din liknelse bör likna situationen som vi diskuterar. :/ En liknelse heter just en liknelse för att den ska likna något, fast det vet du ju redan eftersom du redan vet allt det jag säger.

Om du menar att någonting som inte fungerar PGA val/anpassning, men har fullt stöd samt kapacitet att fungera, och som endast hindras på grund av val/ansträngning lika fullt "inte fungerar", så vägrar jag att tala med dig. Tyvärr kommer jag inte svara på några av dina framtida inlägg i denna tråd då jag anser att tonen är på tok för barnslig, samt jag inser att vi aldrig kommer komma till någon form av konsensus. Man skulle kunna säga att mitt tangentbord inte fungerar då jag väljer att inte fortsätta denna konversation Jag kommer dock lägga in stöd för denna funktion i framtida trådar.

Bra att du ger upp då det du argumenterar för är helt galet och du förhoppningsvis insett det och det är därför du ger upp. Och jo min liknelse funkar perfekt för situationen, situationen är "Fungerar något om man kan göra så att det fungerar", och för det så funkar liknelsen perfekt. Allt annat du pratat om är irrelevant och har inte med diskussionen att göra.

För mig är definitionen av om Freesync "fungerar" på Nvidia rätt simpel, och det tror jag den är för alla andra människor också: Kan jag trycka i ett Nvidia-kort i min dator, starta min dator, och använda Freesync? Om svaret är "Ja" så fungerar Freesync på Nvidia, om svaret är "Nej" så fungerar inte Freesync på Nvidia. Sen huruvida det kan fungera i framtiden eller inte påverkar inte huruvida det fungerar eller inte idag.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Skrivet av MaloW:

För mig är definitionen av om Freesync "fungerar" på Nvidia rätt simpel, och det tror jag den är för alla andra människor också: Kan jag trycka i ett Nvidia-kort i min dator, starta min dator, och använda Freesync? Om svaret är "Ja" så fungerar Freesync på Nvidia, om svaret är "Nej" så fungerar inte Freesync på Nvidia. Sen huruvida det kan fungera i framtiden eller inte påverkar inte huruvida det fungerar eller inte idag.

Kanske det är bättre uttryckt att säga att Nvidia inte fungerar på Freesync...

Hur som helst. Varför kommentera en artikel om en Freesync skärm och säga att den inte är relevant för att DU inte har AMD kort? Är det information som är relevant för någon annan än du själv?!

Nvidia och AMD har gjort vars en lösning på samma problem. FreeSync kan stödjas av både AMD och Nvidia kort, men Nvidia har hittills valt att inte göra det. Gsync kan bara fungera med Nvidias kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LazerBrain:

Kanske det är bättre uttryckt att säga att Nvidia inte fungerar på Freesync...

Hur som helst. Varför kommentera en artikel om en Freesync skärm och säga att den inte är relevant för att DU inte har AMD kort? Är det information som är relevant för någon annan än du själv?!

Nvidia och AMD har gjort vars en lösning på samma problem. FreeSync kan stödjas av både AMD och Nvidia kort, men Nvidia har hittills valt att inte göra det. Gsync kan bara fungera med Nvidias kort.

Följ citat-kedjan tillbaka så kan du se, min orginal-kommentar handlade om vad man ville ha för egenskaper på en skärm där jag nämde Gsync som en av flera önskvärda egenskaper för den ultimate skärmen för mig. Och sen var det folk som skulle korrektera mig med att jag borde vilja ha freesync och inte gsync, och jag förklarade enkelt att nej, jag har ett Nvidia kort och planerar att fortsätta med Nvidia kort så Freesync fungerar inte för mig, och sen ur-artade det därifrån när folk inte kunde acceptera det faktum att Freesync faktiskt inte fungerar på Nvidia.

Så jag har inte sagt att det är relevant för någon annan än mig själv. Jag har bara förklarat för folk när dom sagt till mig att Freesync är relevant för mig att det faktiskt inte är det.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Finns mycket snyggare skärmar om du bara vill ha design.

För mig spelar det ingen roll att den har enkelt utseende, är bara ute efter funktion IPS 144Hz med den hittills bästa panelen.

Förstår bara inte varför man inte kan få båda

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av grahnen:

Det vore kul och veta vad som skiljer mellan acern och denna.

Så för 1500kr extra får jag.
Gsync som fungerar i fler spel idagsläget
Fungerar med äldre generation grafikkort.
Jag får 30-till 144 hz istället för 40-144
Mindre anslutningsmöjligheter

Utöver detta så borde acern ge något mer då gsync modulen inte kostar 1500kr mer om man tar den dyrare scalern som behövs i freesync skärmen istället för nvidias scaler.
Asus rog skärm lider av rätt stora kvalitetsproblem hur är det med denna som inte är en premiumskärm. Varför stämplar man inte denna rog. Det kanske är så att acer har satt högrekvalitetskrav på panelen eller så blir man blåst på 1500kr.

Det rimmar inte riktigt att acer skulle slå sig in med samma produkt för 1500 mer när man rimligen kanske har en ökad kostnad för gsync på 500kr kanske. Då räknar jag 1000kr för gsync och 500kr för motsvarande scaler med stöd för adaptivesync men det kanske är fel.

Vad får du ifrån att det fungerar i vissa spel?
Denna sync teknik AMD/Nvidia använder påverkar inte något spel. För det är Hz som syncas mellan grafikkort och skärm spelet har inget med det att göra.

Vist kan vara lite dåligt att den går till 40 i stället för 30 men ärligt så är det ändå lite lågt båda två i fps.

Artikel om detta så funkar båda teknikerna bäst mellan 50/100fps, så då känns inte den skillnaden så betydelsefull. Dessutom gör g-sync att dom vid 30 fps skickar ut samma bildruta två gånger eller om det var om det gick under det.

Ja det får man se vid test. Men kan skilja lite trots Dom kör samma panel. I alla fall enligt swec skärm expert. Att inte bara paneln som är viktig utan hur den implanteras.

G-sync ligger på runt 1000kr extra för scalern.
Dom har inte än i alla fall uppdaterat dp med nyare version och gör dom inte det så känns det som ett tecken på att dom lämnar sin teknik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Earthchill:

Det gör man. Märkte direkt när frekvensen råkat hoppa tillbaka till 60Hz vid drivrutinsuppdatering. Märks mer desto högre känslighet man har på musen.

Skickades från m.sweclockers.com

Borde man inte även kunna testa detta genom att sätta till 60hz i bildskärmsinställningarna?

Permalänk
Medlem

Var ett trevligt initiativ med att Nvidia tog fram G-sync var nåt som behövdes. AMD var ännu smartare lät skärmtillverkarna stå för kostnaden sen att dom ska verifieras hos AMD för att få klistermärke.
Så bra utveckling & initiativ Nvidia
Smart AMD låt dom andra stå för kostnaden & dessutom få goodwill av beundrarskaran.
Öppen standard är alltid trevligt. istället för låst har själv ett Nvidia kort & därför är freesync ointressant i dagsläget (tyvär)
Men om 390x blir riktigt bra (ska vara betydligt snabbare än titan x för att vara intressant) så kanske man byter sida framförallt när det dyker upp 40" skärmar med freesync alt. g-sync men i dagsläget så e det bara massa 27" skärmar så för mig är detta ointressant.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av Ase:

Var ett trevligt initiativ med att Nvidia tog fram G-sync var nåt som behövdes. AMD var ännu smartare lät skärmtillverkarna stå för kostnaden sen att dom ska verifieras hos AMD för att få klistermärke.
Så bra utveckling & initiativ Nvidia
Smart AMD låt dom andra stå för kostnaden & dessutom få goodwill av beundrarskaran.
Öppen standard är alltid trevligt. istället för låst har själv ett Nvidia kort & därför är freesync ointressant i dagsläget (tyvär)
Men om 390x blir riktigt bra (ska vara betydligt snabbare än titan x för att vara intressant) så kanske man byter sida framförallt när det dyker upp 40" skärmar med freesync alt. g-sync men i dagsläget så e det bara massa 27" skärmar så för mig är detta ointressant.

Grejen är att vi kunder får betala den extra kostnaden för g-sync, svårt att konkurrerar då mot fresync. När man hänger på en extra scaler. Om denna massproducerats i större skala kan den möjligen gå ner till 800/900.

Det med adaptive-sync, är att det är en frivillig del av VESA standarden att följa. Scalers blir inte dyrare bara för den har stöd för adaptive-sync (inte mycket i alla fall), har ju funnits i laptops i flera år liknande teknik. Även stationära skärmar med samma scaler som vissa bärbara klarar adaptive-sync (bara ny FW som behövs). Den extra kostnaden är att man behöver testa vilka Hz den klarar förutom max Hz.

Så egentligen blir det billigare för skärmtillverkarna att använda adaptive-sync. Fler kommer lockas att köpa adaptive-sync skräm om dom ser två lika dana med samma spex men ena är 1000/1500kr billigare.

Men frågan är vad som händer när det går över till DP 1,3, för detta är bara en frivillig del att följa och 1,3 är redan satt standard så troligen får dom lägga till en frivillig del på 1,3 också i så fall. Troligen 1,4 eller vad nu kommer som det möjligen kan följa med utan som frivillig del (men den kan dröja flera år).

390X kommer ligga i nivå med titan och troligen dra i från vid högre upplösning (Om man ska tro ryktet).

Men som sagt skärmtillverkarna blir det ingen jätte kostnad och dom kan mer själva styra kostnaderna för delarna.
Sen fördelen med adaptive-sync är att även TV-apparater kan få funktionen (sen hur troligt det är är en annan femma).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Grejen är att vi kunder får betala den extra kostnaden för g-sync, svårt att konkurrerar då mot fresync. När man hänger på en extra scaler. Om denna massproducerats i större skala kan den möjligen gå ner till 800/900.

Det med adaptive-sync, är att det är en frivillig del av VESA standarden att följa. Scalers blir inte dyrare bara för den har stöd för adaptive-sync (inte mycket i alla fall), har ju funnits i laptops i flera år liknande teknik. Även stationära skärmar med samma scaler som vissa bärbara klarar adaptive-sync (bara ny FW som behövs). Den extra kostnaden är att man behöver testa vilka Hz den klarar förutom max Hz.

Så egentligen blir det billigare för skärmtillverkarna att använda adaptive-sync. Fler kommer lockas att köpa adaptive-sync skräm om dom ser två lika dana med samma spex men ena är 1000/1500kr billigare.

Men frågan är vad som händer när det går över till DP 1,3, för detta är bara en frivillig del att följa och 1,3 är redan satt standard så troligen får dom lägga till en frivillig del på 1,3 också i så fall. Troligen 1,4 eller vad nu kommer som det möjligen kan följa med utan som frivillig del (men den kan dröja flera år).

390X kommer ligga i nivå med titan och troligen dra i från vid högre upplösning (Om man ska tro ryktet).

Men som sagt skärmtillverkarna blir det ingen jätte kostnad och dom kan mer själva styra kostnaderna för delarna.
Sen fördelen med adaptive-sync är att även TV-apparater kan få funktionen (sen hur troligt det är är en annan femma).

Det som är intressant är kvalitet inte kvantitet ,så bra att det finns certifiering av AMD för skärmar, men blir ytterligare en osäkerhetsfaktor hur bra är scalern?
Bara det kommer bra skärmar så är jag nöjd & när det dyker upp 40" eller mer så ska även jag hoppa på tåget.
Men tycker fortfarande att det var bra av Nvidia att komma med G-sync Vilket inte säger att jag tycker det är dåligt med free-sync på nåt sätt.
Bara trist att det inte är en gemensam standard för båda (kan även förstå Nvidia att dom håller på sin lösning som kostat pengar i utveckling) förhoppningsvis så kommer det bli en standard längre fram. Sen är jag nog mer kritisk till DP 1.3 & 1.4 med mjukvaru lösning för att skala upp till 8k men e ju framtiden det.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av Ase:

Det som är intressant är kvalitet inte kvantitet ,så bra att det finns certifiering av AMD för skärmar, men blir ytterligare en osäkerhetsfaktor hur bra är scalern?
Bara det kommer bra skärmar så är jag nöjd & när det dyker upp 40" eller mer så ska även jag hoppa på tåget.
Men tycker fortfarande att det var bra av Nvidia att komma med G-sync Vilket inte säger att jag tycker det är dåligt med free-sync på nåt sätt.
Bara trist att det inte är en gemensam standard för båda (kan även förstå Nvidia att dom håller på sin lösning som kostat pengar i utveckling) förhoppningsvis så kommer det bli en standard längre fram. Sen är jag nog mer kritisk till DP 1.3 & 1.4 med mjukvaru lösning för att skala upp till 8k men e ju framtiden det.

Enligt denna artikel funkar det bra http://www.sweclockers.com/artikel/20201-amd-freesync-i-prakt... , men ja det är bra att skärmen också får en märkning av oberoende part speciellt när dom vill att det ska funka bra.

Jo, det är ju i detta fallet helt Nvidias fel. Bara för dom ville få ut det först och tjäna extra pengar på låst teknik. AMD hade redan tekniken färdig i grafikkorten, men väntade med att gå ut med det (bara för standarden inte var klar).

Jo, tänkt hoppa på längre fram också, men då är det viktigt för mig att tekniken blir öppen (byter gärna grafikkort på kuppen, även om det räcker för det jag spelar).

Jo, får se hur det slutar med DP1,3 och 1,4.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Enligt denna artikel funkar det bra http://www.sweclockers.com/artikel/20201-amd-freesync-i-prakt... , men ja det är bra att skärmen också får en märkning av oberoende part speciellt när dom vill att det ska funka bra.

Jo, det är ju i detta fallet helt Nvidias fel. Bara för dom ville få ut det först och tjäna extra pengar på låst teknik. AMD hade redan tekniken färdig i grafikkorten, men väntade med att gå ut med det (bara för standarden inte var klar).

Jo, tänkt hoppa på längre fram också, men då är det viktigt för mig att tekniken blir öppen (byter gärna grafikkort på kuppen, även om det räcker för det jag spelar).

Jo, får se hur det slutar med DP1,3 och 1,4.

AMD är inte en oberoende part för kontroll/märkning av skärmar däremot så är det bra med viss kravkontroll & certifiering det bästa vore om det var en oberoende kontrollant så i dags läget så är G-sync = Nvidia & free-sync =AMD sen adaptive sync (som stöds av AMD) är den öppna standarden.
Även om det kanske blir ett 390x & en freesync skärm så tycker jag fortfarande att det var bra att Nvidia kom med g-sync. Var verkligen på tiden att det hände nåt på bildskärmssidan också så g-sync är bara positivt att det kom sen att dom inte har öppen standard är en helt annan sak x86 e ett annat bekymmer med låst plattform ,true audio, phys x ,DX,x64, hela applefamiljen av produkter osv. går att göra en väldigt lång lista på olika patent.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vad får du ifrån att det fungerar i vissa spel?
Denna sync teknik AMD/Nvidia använder påverkar inte något spel. För det är Hz som syncas mellan grafikkort och skärm spelet har inget med det att göra.

Ingenstans det jag läst är att några spel inte fungerar med freesync men dessa skulle rättas till med drivers framöver.

Skrivet av Broken-arrow:

G-sync ligger på runt 1000kr extra för scalern.
Dom har inte än i alla fall uppdaterat dp med nyare version och gör dom inte det så känns det som ett tecken på att dom lämnar sin teknik.

Jo jag vet att scalern kostar ca 1000kr men sitter orginal scalern kvar eller bantas denna hårdvara bort. Jag trodde vid freesync så la man själva hårdvarukostnaden hos skärmtillverkaren då och på så sätt kunde man säga att det är gratis. Jag tycker ändå 1500kr verkar lite mycket i skillnad för att vara samma produkt. Men det får framtiden utvisa.

Uppdaterat sin dp. Är inte själva grejen med gsyncmodulen att få adaptive liknande effect över dp 1.2 och inte 1.2a som freesync kräver. Byter de till 1.2a så kommer väll äldre grafikkort inte fungera typ gtx 680 med gsync längre?

Permalänk
Skrivet av grahnen:

Ingenstans det jag läst är att några spel inte fungerar med freesync men dessa skulle rättas till med drivers framöver.

Jo jag vet att scalern kostar ca 1000kr men sitter orginal scalern kvar eller bantas denna hårdvara bort. Jag trodde vid freesync så la man själva hårdvarukostnaden hos skärmtillverkaren då och på så sätt kunde man säga att det är gratis. Jag tycker ändå 1500kr verkar lite mycket i skillnad för att vara samma produkt. Men det får framtiden utvisa.

Uppdaterat sin dp. Är inte själva grejen med gsyncmodulen att få adaptive liknande effect över dp 1.2 och inte 1.2a som freesync kräver. Byter de till 1.2a så kommer väll äldre grafikkort inte fungera typ gtx 680 med gsync längre?

Ja är väll drivers då. Men är ju beta och inte släppt än. Spelet tror jag inte ens vet eller märker om man kör sync.

På sätt och vis är kostnaden på skärmtillverkaren i stället för på konsumenten. På g-sync skärmar jag jag fattat det som det sitter dubbla scalers och modulen har lite extra hårdvara som inte scalern normal har.

Jag menade inte 1.2a utan den nya dp 1.3.

Medans amds så är det en vanlig scaler som även sitter i vissa laptops för att spara ström. Vad som pratas om så kostar denna runt 200kr i tillverkningskostnad. Så ja det har som du ser på priset stor inverkan. Men som alltid är det bäst att vänta på recension och kommer säkert bli priskrig med. Det är då det visar sig om g-sync ligger högre i pris än AMD`s. AMD har även visats upp demo med vis skärm som just hade rätt scaler, men behövde bara ny FW.

Men ska inte skilja sig så mycket om båda skärmarna kör samma panel, men kan vara skillnad i kvalité som Thomas uttryckt sig(som testar skärmar). Två olika skärmar med samma panel behöver inte ha samma kvalité.

Men tror inte den andra är bättre för den kostar mer, utan är mer status (om det inte är g-sync som är boven då).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Händer mycket på skärm fronten!
Kul!
Själv är man nöjd med sin benk 2411t ett tag till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Men tror inte den andra är bättre för den kostar mer, utan är mer status (om det inte är g-sync som är boven då).

Det verkar vara endel som skiljer gsync och freesync ändå.

Tom Petersen: “We don’t do that. We have anti-ghosting technology so that regardless of framerate, we have very little ghosting. See, variable refresh rates change the way you have to deal with it. Again, we need that module. With AMD, the driver is doing most of the work. Part of the reason they have such bad ghosting is because their driver has to specifically be tuned for each kind of panel. They won’t be able to keep up with the panel variations. We tune our G-Sync module for each monitor, based on its specs and voltage, which is exactly why you won’t see ghosting from us.

http://www.overclock.net/t/1547692/forbes-nvidia-explains-why-their-g-sync-display-tech-is-superior-to-amds-freesync

Här har även någon skrivit att freesync på ips så är spannet 48-75 hz stämmer det?

Det verkar som det stämmer. Innebär det att under 48fps får jag tearing vsync av och över 75hz så får jag välja vsync on eller offoff. Utöver detta får jag även ghosting. Nu känns det som jag får lite mer för 1500 extra till acer predator. Som klarar 30-144hz under 30 variable refresh och över 144 vsync on. Samt mycket mindre ghosting pga gsync modulen.

Permalänk
Skrivet av grahnen:

Det verkar vara endel som skiljer gsync och freesync ändå.

Tom Petersen: “We don’t do that. We have anti-ghosting technology so that regardless of framerate, we have very little ghosting. See, variable refresh rates change the way you have to deal with it. Again, we need that module. With AMD, the driver is doing most of the work. Part of the reason they have such bad ghosting is because their driver has to specifically be tuned for each kind of panel. They won’t be able to keep up with the panel variations. We tune our G-Sync module for each monitor, based on its specs and voltage, which is exactly why you won’t see ghosting from us.

http://www.overclock.net/t/1547692/forbes-nvidia-explains-why-their-g-sync-display-tech-is-superior-to-amds-freesync

Här har även någon skrivit att freesync på ips så är spannet 48-75 hz stämmer det? http://www.overclock.net/content/type/61/id/2395914/flags/LL

Det verkar som det stämmer. Innebär det att under 48fps får jag tearing vsync av och över 75hz så får jag välja vsync on eller offoff. Utöver detta får jag även ghosting. Nu känns det som jag får lite mer för 1500 extra till acer predator. Som klarar 30-144hz under 30 variable refresh och över 144 vsync on. Samt mycket mindre ghosting pga gsync modulen.

Är det ett elakt rykte?

Ja ja alla rykten kan ha en uns sanning. Sen är inte freesync släppt än som stabil drivrutin. Menar du att det är bättre att man ska köra olika tekniker så man måste köpa skärm med grafikkortet typ?

Swec har inte nämnt något om problem i sitt test. Men blir roligt längre fram när seriösa sidor testar detta ordentligt. Men en bra skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Så, sitter man på det jag har i rig, ska man köpa G-sync skärmen för 8000 (o ej köpa nya grafikkort)) eller köpa nytt AMD kort (300X) + denna skärm för 6500? Ogillade AMD för jag tyckte att nvidia släppte drivrutiner alltid så långt föra AMD och mycket oftare.

hjälp mig känns som att sommaren inleds med ny skärm och ev GPU. har aldrig kört mer än 60hz då jag älskar IPS och detta har ju allt du behöver

EDIT: vänta här... freesync funkar till nvidias kort också va? har missat mycket i skärmfronten den senaste tiden.... då ska man välk se ifall freesync eller gsync är bäst..

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Så, sitter man på det jag har i rig, ska man köpa G-sync skärmen för 8000 (o ej köpa nya grafikkort)) eller köpa nytt AMD kort (300X) + denna skärm för 6500? Ogillade AMD för jag tyckte att nvidia släppte drivrutiner alltid så långt föra AMD och mycket oftare.

hjälp mig känns som att sommaren inleds med ny skärm och ev GPU. har aldrig kört mer än 60hz då jag älskar IPS och detta har ju allt du behöver

EDIT: vänta här... freesync funkar till nvidias kort också va? har missat mycket i skärmfronten den senaste tiden.... då ska man välk se ifall freesync eller gsync är bäst..

Freesync fungerar inte för tillfället med Nvidias grafikkort, även om deras grafikkort stödjer dynamiska uppdateringsfrekvenser. Hade det varit så att du inte hade suttit med 2x GTX 780 så hade jag hade rådgivit dig att avvakta för att se hur AMD's 300-serie presterar, samt vad för slags nya Freesync och Gsync-skärmar som släpps Eftersom du redan har en relativt dyr Nvidia-build så kanske det är bättre för dig att välja Gsync, om du inte funderar på att sälja dina GTX 780 och köpa ett AMD kort. Jag vet inte om du upplever några SLI-problem eller liknande, eller om du har andra anledningar att vilja byta GPU's.

Det är inte långt till vi säkerligen vet om AMD's 300-serie blir beastmode, och om det finns bra nog Freesync-skärmar tillgängliga för ett vettigt pris.

Permalänk
Medlem

Höja, sänka, tilta?

Kan man höja och sänka denna skärm? Tilta tar jag för givet, men hur mycket?

Hur kan de vara så dumma att de sätter knapparna baktill? Har man en annan skärm bredvid blir det jobbigt. Vad jag är less på designhysterin, men det verkar som om det rör sig mot att mer fokusera på funktion. Tack och lov slipper man t.ex. blank ram, utsmyckningar och annat trams.

På det hela taget har den alla möjligheter att bli en kanonskärm till ett bra pris. Jag är sugen men behöver veta om den är höj- och sänkbar.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

Jag har en 970 GTX. Är det fail om jag köper denna skärm ?

Permalänk
Skrivet av Gomer:

Jag har en 970 GTX. Är det fail om jag köper denna skärm ?

Vill du ha fungerande adaptive-sync idag, så ja. Annars fungerar den som vilken annan skärm som helst.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar