Cyanogenmod: mindre "säkert" än stock android?

Permalänk
Avstängd

Cyanogenmod: mindre "säkert" än stock android?

Jag funderar på att prova Cyanogenmod 11 till min LG Optimus Pro för att blåsa lite nytt liv i den som fortfarande kör 4.1.2 (har inte sett till nån uppdatering av Android, bara av LG-mjukvaran), men det där med att Google-apparna måste installeras "från extern källa" väcker några frågor:

1) Måste jag alltid ha "tillåt att installera från externa källor" aktiverat för att Gmail, Maps ska fungera, eller är det en engångsgrej vid installationen?
2) Det verkar lite hemligt varifrån gapps-paketet kommer ("independet developer") som man ska installera om man vill ha gapps. Cyanogenmodutvecklingen verkar ske i tillräckligt öppen dager för att inte innehålla en massa spy/malware-skit, men kan man lite på gapps-paketen de länkar till?

Sorry om jag har lite foliehatt, men jag är inte lika kompetent på att analysera min telefon ur säkerhetsperspektiv som jag är när det kommer till min Windowsdator.

Permalänk
Medlem

Kort svar: Ja mindre säkert är det.

men jag skulle inte oroa mig...

Permalänk
Medlem

Du skall inte använda externa källor utan installera det via recovery. http://wiki.cyanogenmod.org/w/Google_Apps#Downloads.

Med tanke på att det inte är CM som paketerar det så blir det ju independet developer och det är olika för olika versioner av CM därav skrivs inte namnet ut.

Skulle tippa på att det skulle höras rätt snart om dom innehåller skräp så chansen är nog samma som om du installerar random app från play.

Permalänk

Funkar inte Cyanogen installer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Jag funderar på att prova Cyanogenmod 11 till min LG Optimus Pro för att blåsa lite nytt liv i den som fortfarande kör 4.1.2 (har inte sett till nån uppdatering av Android, bara av LG-mjukvaran), men det där med att Google-apparna måste installeras "från extern källa" väcker några frågor:

1) Måste jag alltid ha "tillåt att installera från externa källor" aktiverat för att Gmail, Maps ska fungera, eller är det en engångsgrej vid installationen?
2) Det verkar lite hemligt varifrån gapps-paketet kommer ("independet developer") som man ska installera om man vill ha gapps. Cyanogenmodutvecklingen verkar ske i tillräckligt öppen dager för att inte innehålla en massa spy/malware-skit, men kan man lite på gapps-paketen de länkar till?

Sorry om jag har lite foliehatt, men jag är inte lika kompetent på att analysera min telefon ur säkerhetsperspektiv som jag är när det kommer till min Windowsdator.

1) Du måste aldrig ha "tillåt att installera från externa källor" aktiverat.
2) Använd inga obskyra GApps från små okända utvecklare så behöver du inte oroa dig. Jag använder dessa (ersättare till TKruzzes PA-GApps) för att jag inte vill ha mycket mer än Google-tjänster och Google Play. De uppdateras snabbt och har smidiga installationsskript.

EDIT: Man kan säkert kolla signaturen på GAppsen och verifiera att det är Googles om man är extremt paranoid (haha, get it? ), men det är inget jag brytt mig om att göra.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Du skall inte använda externa källor utan installera det via recovery. http://wiki.cyanogenmod.org/w/Google_Apps#Downloads.

Med tanke på att det inte är CM som paketerar det så blir det ju independet developer och det är olika för olika versioner av CM därav skrivs inte namnet ut.

Korrekt svar. +1

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:
Skrivet av aluser:

Du skall inte använda externa källor utan installera det via recovery.

Recovery av min egna gapps alltså, som jag har idag i stock Android? Det låter bra. Ska leta tutorial på det.

Skrivet av juniorjesper:

Funkar inte Cyanogen installer?

Nej, inte för LG Optimus G

Innan jag börjar lattja med Cyanogen vill jag förstås ha en backupimage av min nuvarande telefon ifall jag sabbar nåt. Det vill säga inte bara apparna och mina settings, utan hela systemet med bootsector och allt.

Hittade en guide här, men den är inte tillräckligt tydlig med vad som backas upp. Parametern "-all" backar tille xempel inte allt upp allt, utan lämnar åtminstone appar orörda. Kommer

adb backup -apk -shared -system -all -f C:\Users\NAME\backup.ab

att ge mig allt som går att backa upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Recovery av min egna gapps alltså, som jag har idag i stock Android? Det låter bra. Ska leta tutorial på det.

Nej, recovery är mjukvaran du flashar dina GApps från. Det låter som att du behöver läsa på lite. Ta en titt på min guide i sign.

Citat:

Nej, inte för LG Optimus G

Innan jag börjar lattja med Cyanogen vill jag förstås ha en backupimage av min nuvarande telefon ifall jag sabbar nåt. Det vill säga inte bara apparna och mina settings, utan hela systemet med bootsector och allt.

Hittade en guide här, men den är inte tillräckligt tydlig med vad som backas upp. Parametern "-all" backar tille xempel inte allt upp allt, utan lämnar åtminstone appar orörda. Kommer

adb backup -apk -shared -system -all -f C:\Users\NAME\backup.ab

att ge mig allt som går att backa upp?

Det går inte. Ta en nandroid från recovery innan du börjar formatera partitioner och flasha saker bara.

Det verkar dock vara en intressant metod om man ska låsa upp sin bootloader och inte flasha ett nytt ROM, så jag ska undersöka vidare.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.