Gamingtangentbord - gör det någon skillnad?

Permalänk
Medlem

Gamingtangentbord - gör det någon skillnad?

Strax före påskhelgen var jag och shoppade gamingmus, och fick då syn på olika tangentbord designade för gaming: till skillnad från mössen, fick jag dock känslan av att det endast rör sig om en ren designgrej; det ända jag kan föreställa mig är att gamingtangentbord registrerar en tangenttryckning snabbare än ett vanligt officetangentbord. Annars fick jag, som sagt känslan av att det bara rörde sig om design, coola markeringar runt wsad, flashiga LED-lampor, etc.

Jag inser att jag i princip inte kommer att behöva ett gamingtangentbord - även om det skulle göra någon teknisk skillnad, så spelar jag förhållandevis sällan spel som kräver snabb reaktionstid - samtidigt känns det lite udda att sitta med värstingburk och bra mus, bara för att ha ett standard blomkålsbord - vilket jag i och för sig ändå är tämligen nöjd med.

Permalänk
Medlem

Just gamingtangentbord är (ofta) de enda bord som är mekaniska i en butik, så vill du ha mekaniskt blir det just gaming. Annars är det inte så stor skillnad.

Visa signatur

Professionell sociopat.

Permalänk
Medlem

Om det du trivs med din setup som den är idag, så varför byta? samt att man då måste vänja sig med nytt.
Dock inte alls lika stort hopp på tangentbord som mus vid byte.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Alla vet ju att fler LEDs ger fler FPS!

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen func kb-460 med cherry mxred brytare, hade ett vanligt innan. Provade i butik innan å tyckte de var sköna helt enkelt! Men man blir ju ingen bättre spelare för det! Som sagt testa i butiken om de är nått för dig annars går de precis lika bra att köra med det du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woxolo:

Just gamingtangentbord är (ofta) de enda bord som är mekaniska i en butik, så vill du ha mekaniskt blir det just gaming. Annars är det inte så stor skillnad.

Ja just det, gamingborden ger oftast ifrån sig ett distinkt klickljud vid tangenttryckning. Vad jag har förstått är det mer än känselgrej än faktisk prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweGer:

Ja just det, gamingborden ger oftast ifrån sig ett distinkt klickljud vid tangenttryckning. Vad jag har förstått är det mer än känselgrej än faktisk prestanda.

Nja, det ger en annan kontroll. Försök att långsamt trycka ner en tangent på ditt tangentbord, efter ett tag så sticker tangenten iväg när motståndet försvinner (rubber dome). Mekaniska tangentbord har istället oftast ett linjärt motstånd, det vill säga det är lättare att trycka ner i rätt tid. De ska också ha lång livstid. Finns lite olika varianter på dessa med olika egenskaper beroende på vad man är ute efter, en smaksak vad som passar bäst.
En annan skillnad som bra gamingtangentbord har är att de kan registrera fler knapptryck samtidigt. En del riktigt dåliga tangentbord kan innebär att det inte går att springa och hoppa samtidigt i spel så det kan vara viktigt.
Makron finns ofta på gaming-prylar, de innebär att du kan programmera en knapp på tangentbordet så att när du trycker på den så skickar tangentbordet iväg en sekvens av knapptryck som du programmerat i förväg, kan vara bra i vissa spel.

Sen är det ofta mycket en fråga om design som du säger. En del har små displayer som kan visa extrainformation, andra USB-hubbar och "häftig" belysning.

Har själv vanliga rubber dome-tangentbord till mina datorer, ingen inbiten gamer direkt

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Flera nedtryckningar samtidigt är den största skillnaden, ja. När man spelar t.ex. en FPS så vill man kunna trycka WASD-tangenterna och andra tangenter samtidigt. Det klarar inte alla kontorstangentbord.
De flesta gamingtangentbord är optimerade just för WASD-tangenterna och tangenterna runt dem.
Mekaniska gamingtangentbord brukar hantera samtidiga nedtryckningar för alla tangenter - inte bara WASD och omliggande.
Läs mer och prova ditt tangentbord här: http://www.microsoft.com/appliedsciences/AntiGhostingExplaine...

En annan skillnad är att elektroniken i mekaniska gamingtangentbord ofta är marginellt snabbare, dvs. registrerar och rapporterar nedtryckningen snabbare, men för de flesta spelar det ingen större roll.

Annars är mekaniskt eller inte mest en fråga om smak. Alla mekaniska känns inte lika heller.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Finns en stor tangenbordstråd här på SweC som förklarar riktigt bra!

Bytte från Zombie FK-1 (tror jag det var) som jag köpte på teknikmagasinet för en hundring till ett CM Storm Quickfire TK Blue Switches och älskar det. Inte bara klickkänslan utan att det lyser blått (LEDs <3), det är en kombinerad keypad med pilar osv.

Bästa med "gamingtangentbord" är just att det är backlit. Sitter ofta och lirar i mörkret så är skönt med bakgrundsbelyst

Testa något gamingtangentbord i butik eller hos vänner och se om du gillar det. En värdig investering enligt mig!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]