Permalänk

Corsair M65 dyker inte upp i Win

Hej,

Jag köpte idag en Corsair Vengeance M65 RGB mus. Jag pluggade in den i datorn, men de grundläggande drivarna installerades aldrig, dvs. de som automatiskt installeras när man pluggar in en ny USB-enhet i datorn. Musen fungerar inte, detta är huvudproblemet. Jag laddade ned drivaren för musen från Corsairs sida och när jag ska installera denna får jag ett meddelande om att plugga in musen i datorn, vilket jag reden gjort! Den lyser ibland (dock fortfarande ej fungerande) och ibland är den stendöd.

Om jag går in i enhetshanteraren syns den som en USB-enhet (sammansatt). Alltså verkar inte Windows fatta att det är en mus.

Jag har testat den i en annan dator (också Win 7, fast Professional istället för Home Premium som jag har) och där installerades dessa grundläggande drivare och musen fungerade som den skulle. Alltså verkar problemet ligga i min dator, inte i musen.

Något som är värt att nämna är att den först dök upp som en ''okänd enhet'' i enhetshanteraren.

EDIT: Detta har jag testat.
- Avinstallerat den i enhetshanteraren och pluggat in den igen. Inget resultat.
- Avinstallerat den i enhetshanteraren och kört Ccleaner efter. Inget resultat.
- Kört Windows Update och installerat de senaste uppdateringarna. Inget resultat
- Bytt USB-port. Inget resultat

Snälla hjälp, tack.

Mvh, David

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

Har du sökt angående just det felet du får?

Tror det finns säkert fler än du som har varit med om samma

Googla vet ja och kolla om inte någon fixade felet.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Vangen:

Har du sökt angående just det felet du får?

Tror det finns säkert fler än du som har varit med om samma

Googla vet ja och kolla om inte någon fixade felet.

Jag har sökt kring felet men utan lycka. Om någon annan hittar nå got får ni gärna posta det här.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk

Löste problemet!

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

Löste problemet!

Om du berättar hur du löste problemet så kan det hjälpa någon i framtiden

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Om du berättar hur du löste problemet så kan det hjälpa någon i framtiden

Instämmer!

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

Löste problemet!

Vad kom du fram till då?

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Skrivet av Nauie:

Om du berättar hur du löste problemet så kan det hjälpa någon i framtiden

Skrivet av Vangen:

Instämmer!

Skrivet av MammDiin:

Vad kom du fram till då?

Trodde aldrig att ni skulle fråga.

Detta är min teori: Eftersom det blev något fel när jag pluggade in musen i datorn första gången, installerades aldrig de grundläggande drivarna för en musenhet. Istället kom musen upp som en "USB-enhet (sammansatt)" i enhetshanteraren. Jag hade fyra sådana i min enhetshanterare och jag avinstallerade först bara den understa (eftersom det var den som kom upp när jag pluggade in musen). Detta gav inget resultat så jag avinstallerade till slut alla fyra, vilket i och för sig även resulterade i att min övriga kringutrustning installerades om, och när jag drog ur och satte in musen igen installerades alla grundläggande drivare (och nu de korrekta) på rätt sätt.

Värt att notera är att det tog ett tag innan jag kom till detta steg, ibland kom musen upp som "okänd enhet" och ibland kom den inte upp över huvud taget.

Summa summarum tror jag dock att jag aldrig lyckades avinstallera alla "felaktiga" drivare i enhetshanteraren, vilket resulterade i att musen aldrig kunde upptäckas som en helt ny enhet för datorn igen och få en chans att installera drivarna korrekt.

Låter detta rimligt?

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Sir Skybalotte:

Trodde aldrig att ni skulle fråga.

Detta är min teori: Eftersom det blev något fel när jag pluggade in musen i datorn första gången, installerades aldrig de grundläggande drivarna för en musenhet. Istället kom musen upp som en "USB-enhet (sammansatt)" i enhetshanteraren. Jag hade fyra sådana i min enhetshanterare och jag avinstallerade först bara den understa (eftersom det var den som kom upp när jag pluggade in musen). Detta gav inget resultat så jag avinstallerade till slut alla fyra, vilket i och för sig även resulterade i att min övriga kringutrustning installerades om, och när jag drog ur och satte in musen igen installerades alla grundläggande drivare (och nu de korrekta) på rätt sätt.

Värt att notera är att det tog ett tag innan jag kom till detta steg, ibland kom musen upp som "okänd enhet" och ibland kom den inte upp över huvud taget.

Summa summarum tror jag dock att jag aldrig lyckades avinstallera alla "felaktiga" drivare i enhetshanteraren, vilket resulterade i att musen aldrig kunde upptäckas som en helt ny enhet för datorn igen och få en chans att installera drivarna korrekt.

Låter detta rimligt?

Vilket skumt fel du, måste ju blivit något konstigt första gången du kopplade in den, skönt att det löste sig tillslut!

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan