Permalänk

Slår på skrivbordet, dator "dör"

Har problem med min hemmabyggda stationära dator. Om den får en stöt (t.ex när man ragear och slår på skrivbordet som datorn står på) så försvinner kontakten med skärmen och ljudet laggar upp sig på repeat. Enda lösningen är då att hålla in strömbrytaren och starta om datorn. Då startar den upp som vanligt.

Beror det på något glapp i datorn eller liknande? Isåfall vart och vad ska jag göra?

Mina komponenter är:
Operativsystem: Microsoft Windows 7 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i5 2500k
Processorkylare: Cooler master Hyper 212 Evo
Moderkort: Kmr inte ihåg
Minne: 2x 4 GB Corsair Dominator 1 600 MHz
Grafikkort: XFX Radeon HD 7970
Hårddisk: HDD 1000GB
Nätaggregat: Corsair HX 650 W
Övrig kylning: BRa kylning
Temperaturer: Hyffsat låga

Permalänk
Avstängd

Du kan ju kolla så alla kablar och kontakter sitter i ordentligt på utanpå och inuti datorn.
Ett tips är ju att sluta "ragea"

Permalänk
Moderator
Moderator

Du har inte möjlighet att ställa den på golvet?
Även om du skulle hitta vad som glappar just nu så är det inte direkt bra för datorn att utsättas för stötar.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Problemet är mest på LAN som det jag är på ATM när jag har min efterblivna vänner jämte mig.

Ni tror alltså det beror på kablar som inte sitter i ordentligt? Och inte t.ex hårddisken som är trasig?

Permalänk

Kompis dator låste sig när han slog på den och han sparade sista slaget till bästa och då kraschade den totalt
Var även under lan med 🙆😀😁😂
Det var hårddisken. Ljudet hängde sig och gick på loop och när han försökte starta den så fastnade den på Windows loggan..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Skrivet av HermanKarlstedt:

Problemet är mest på LAN som det jag är på ATM när jag har min efterblivna vänner jämte mig.

Ni tror alltså det beror på kablar som inte sitter i ordentligt? Och inte t.ex hårddisken som är trasig?

ställ datorn på golvet innan den tar skada av för mycket stötar. kan du inte slå på något annat ? boxnings säck ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av HermanKarlstedt:

Problemet är mest på LAN som det jag är på ATM när jag har min efterblivna vänner jämte mig.

Ni tror alltså det beror på kablar som inte sitter i ordentligt? Och inte t.ex hårddisken som är trasig?

Är du helt säker på att det är dina vänner som är efterblivna?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Om det är så får du bygga in dämpning i fötterna på den som tar upp en del av chockvågorna de borde gå

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Utsätt den inte för några stötar eller rörelser alls medans den är igång. Flyttade en låda 1.5dm medans den var igång en gång och datorn dog totalt. Det var iofs en skit disk så brydde mig inte så mycket men om du inte säger annat så antar jag att du inte har "server grade" hdd, alltså du löper samma risk.

Ställ den på golvet alltså. Datorer hör inte hemma på skrivbord om skrivbord skakas.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Är du helt säker på att det är dina vänner som är efterblivna?

Om de rage-dunkar i skrivbordet vid honom så att hans dator hänger sig, så är det nog vännerna som är det ja X)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Om datorn är dåligt byggt så kan vad som helst glappa. Räcker inte att bara titta och känna. Måste ta isär allt, passa på att kolla att kontakter/hållare ser ok ut och sätt tillbaka dom. Moderkort och processor skulle jag ta loss också.

Sen är det inte så bra för datorn om man reagerar för våldsamt. Speciellt inte för hårddiskar. Tex är det är känt att man inte ska tex flytta, välta osv hårddiskar som är igång och att högtalare som står nära datorn påverkar läs/skriv hastigheten pga vibrationerna när du lyssnar.

Permalänk
Medlem

Jobbade på Ericsson i mitten på 90-talet och en användare ringde och sade att han hade "...kommit åt datorn med foten" och den hade slutat att fungera.
När jag kom till hans arbetsplats hade han avlägsnast sig och jag såg märken på utsidan datorlådan och svarta skosule märken. När jag öppnade upp den så hängde processorfläkten i sin kabel.

Din dator kanske inte är skyddad på golvet.
Tror dock att det är hårddiskens stötskydd som aktiveras. Läsarmen parkeras.

Permalänk
Medlem

Kusins burk gjorde likadant tills vi bytte chassie.
(Två tre skruvar han tyckte försvann när han byggde ihop den dök upp när han drog upp moderkortet )

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb