Radiotjänst tv-licens 'måste ha tv'

Permalänk
Medlem

Radiotjänst tv-licens 'måste ha tv'

Nyligen har Radiotjänst varit i mitt område för att få alla som inte betalar tv licens att börja med det.

Nu har jag fått brev från Radiotjänst

"Vår avgiftskontrollant har fått information om att digitalboxar har placerats i alla lägenheter i fastigheten där du bor. Vi kan inte se att ditt hushåll betalar radio- och tv-avgiften och vår kontrollant har darför besökt dig för att informera om vilka regler som gäller."
osv...

Vet inte hur de fick reda på det. Men hur som helst stämmer det att man har fått ut en digitalbox från styrelsen.

Det tog ett tag letande innan jag överhuvudtaget hittade boxen. Ligger i sin originalkartong, fortfarande sitter skyddsplasten kvar. Fjärrkontrollen ligger i en påse med batterier inkluderade som fortfarande är inplastade/obruten förpackning.
Med tanke på hur välanvänd denna box är så tycker jag det är klart värt att betala nästan 2100kr om året för innehav av denna box.... (det sista var ironi om det ej framgick).

Kan man göra sig av med denna box för att slippa betala tv-licens?

Permalänk
Medlem

Lite övriga funderingar angående TV-licens...

Tycker systemet är sjukt att man ska vara tvingad att betala tv-licens även om man inte är speciellt intresserad av SVT.
Jag hade föredragit om de hade kodat SVTs kanaler så att de som betalar tv-licensen får något programkort och/eller kod eller dyl. och kan se på SVT och de som inte har det inte kan se på SVT.

Om SVT ska vara obligatoriskt för att det ska vara "public service" så hade de väl åtminstone kunnat göra det till public service. Där de har kvar nyheter, debatter och dyl. Tar bort underhållningsprogram, filmer, sport och dyl.
Borde räcka med en kanal för sånt och helt plötsligt borde de kunna sänka sin 2k+ årskostnad till någon hundring.

Om man i stort sett inte ska kunna välja bort SVT utan att vara hemlös så hade de lika gärna kunnat lägga det på skatten.
Hade varit mer rättvist på det sättet att då hade det varit per person istället för per hushåll.
Även om ett hushåll med flera personer vanligtvis har större kostnader totalt sett än ensamhushåll, går åt mer mat, el, etc. Så är ändå fördelen att kunna dela på kostnader större. Om man inte bor ihop med en shopoholic. Behöver staten ha fler avgifter som straffar ensamstående?

Tycker ni att nuvarande system där man blir påtvingad SVT likt en ettrig försäljare försöker tvinga på en produkter/tjänster man inte bryr sig om är bra/rättvist ?

Permalänk
Hedersmedlem

Se denna tråd som handlar om exakt samma situation.

Kan för övrigt nämna att det rör på sig gällande utredningar för att baka in avgiften i skatten. Veckofärska artiklar:

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Kontakta Radiotjänst och informera dem om att visst har du fått en digitalbox men att den ligger oanvänd i ett förråd utanför bostaden.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Avstängd

Det är definitivt en föråldrad lag som inte har hängt med tekniken. Min fastighetsägare har tagit bort all form av TV, inga antenner på taket och ingen kabel-tv, så om jag ska kunna se på teve så får jag antingen skaffa en egen antenn eller någon form av IP-TV. Detta kom i samband med fiberanslutning med flera leverantörer att välja mellan, och fastighetsägaren tvingade fram att alla leverantörer ska erbjuda ett gratispaket med några kanaler inklusive SVT som dock innebär en anmälan till Radiotjänst.

Jag valde bort detta då (svensk) tablå-TV inte är så intressant för min del då TV är ett ganska stort intresse för mig och jag därför vill se på programmen i rätt hastighet, bra kvalitet, utan text och när de är nya snarare än efter ett bra tag uppspeedade med dålig bild och kass textning. Alltså får jag min teve via Netflix, HBO, Hulu (via proxy) och liknande tjänster främst (det händer förstås att jag tar ner saker också men främst när Hulu lyckas blockera min proxy). Jag försökte också med några svenska tjänster typ TV4 Play premium, men mitt teve-intresse sträcker sig inte till dokusåpor och då hade de verkligen inget att komma med tyvärr. Så inget som ska motivera en tv-licens för min del än så länge.

Vill jag se på detta på en hyfsat stor skärm så blir det värre dock. Jag skulle kunna köpa en projektor med allt vad det innebär av oljud, dålig kontrast, dukar, krav på mörkläggning, dyra lampor osv. men det känns inte så lockande för min del, på grund av nämnda orsaker. Eller så kan jag titta på stor-skärmar riktade mot företag, alltså typ tv-apparater utan tv-mottagare, men de är väldigt dyra för vad man får. Till exempel är den största på Prisjakt just nu en Dell på 55'' som kostar typ 9500 om man inte vill lägga väldigt stora pengar (billigaste 60'' är en Sony för sådär 18-20000), detta är visserligen mycket bättre än hur det såg ut för bara ett par år sedan men fortfarande är det mycket pengar bara för att slippa mottagaren. Istället köpte jag en LG-TV på 60'' för 5500. Den har dock tv-mottagare så egentligen ska jag betala licens för den trots att jag inte kan använda dessa mottagare. Jag anser dock att lagen är felaktig här så det gör jag inte, även om det betyder (i teorin i alla fall) att jag kan få böta och så.

Jag har betalt TV-licens i två perioder, båda gångerna ansåg jag att det var en felaktig debitering och överklagade osv. Första gången ringde de hem till mig och sa typ "Vi skickar en räkning" varpå jag sa "Jaha" och det tog de som ett medgivande av TV-innehav. Jag överklagade så fort räkningen kom och sa att jag inte alls medgivit något innehav, betalade inte påminnelsen som kom strax därefter och sen lät jag det bero ett par veckor. Sen kom avslag och krav från fogden inom kort som innebar betalningsanmärkning och så vilket förstås ställde till en hel del problem. Till slut fick jag ge upp i min kamp mot denna organisation för denna gång och sa istället upp mitt innehav. De godtog inte min uppsägning direkt utan krävde att få reda på vad jag gjort med min teve, jag vidhöll att jag aldrig haft någon men det gick inte hem, till slut sa jag att jag hade slängt den för att få tyst på deras idioti och det fungerade.

Andra gången var ännu värre och mer nyligen. Kontrollanten ringde på och dum som jag var så öppnade jag, min ursäkt är att han såg ut att vara typ 17 år och jag trodde inte att det kunde vara en kontrollant av något slag, att han såg rätt nördig och nervös ut gjorde också att jag inte trodde att det var Jehovas, mormonerna eller liknande. Mina svar på hans frågor var rätt enkla, ingen teve, ingen dator, ingen surfplatta, nej. Jag medgav dock att jag tog med jobbdatorn hem kanske någon gång i månaden för att jobba hemifrån. Då ansåg han att det var en teve (!) och att jag därför skulle betala. Jag menade att jag tog ju bara hem den typ en dag av 30 och att det är löjligt att betala för den tiden, han menade då att jag i så fall skulle anmäla innehavet när jag tog hem datorn och sen avanmäla när jag tog med den tillbaka. Jag försökte då hävda att jag inte hade datorn med mig idag och att jag inte skulle ta med den hem i fortsättningen då sporadiskt hemarbete inte är värt att betala en massa pengar till melodifestivaler och dylikt, men han verkade inte förstå min logik (eller lagen) utan försökte fortfarande få mig att skriva på ett medgivande. Jag framhöll vidare att kontrollanterna inte har någon rätt att anmäla innehav i efterhand och således har han inget att anmäla för mig då jag inte kommer att ha en TV (läs "min jobbdator") hemma i fortsättningen, detta möttes av en tom blick och "Skriv på nu...".

Jag skrev inte på och så fort han gått så mailade jag Radiotjänst om en överklagan. Svaret jag fick var ett hotbrev om att jag måste betala annars blir det kronofogden, trots att jag inte ens fått någon räkning ännu. Strax därefter fick jag ett avslag på min överklagan utan motivering mer än att jag medgivit innehav för kontrollanten. Jag skrev ytterligare en överklagan där jag poängterade att jag inte hade någon ny information utan att deras beslut var felaktigt och att ytterligare ett avslag hade inneburit en JO-anmälan. Denna gick igenom och ett par dagar senare kom domen att en dator inte är en teve.

Alltså känner jag mig inte skyldig för att jag inte betalar. Den tid jag har lagt ner och de problem jag har fått på grund av deras idioti och inkompetens anser jag väger upp för åtminstone tio års avgifter, ifall jag hade kunnat se på teve som jag ju inte kan. Samtidigt så inser jag ju vikten av att ha public service och att den ska vara oberoende och så. Problemet är att SVT är rätt så kassa och slösar oerhörda pengar på en massa skit för att locka tittare, sportevenemang och melodifestivaler exempelvis, och att organisationen som ska driva in avgifterna är så inkompetent att indrivningen ofta urartar till rena trakasserier utan något som helst lagstöd.

Jag vet inte vad lösningen är, men jag är heller inte kulturpolitiker. Men det känns som om det hade behövts ett starkare public-service-fokus i SVTs uppdrag kopplat med en mer rättvis avgift utan en stor organisation som kostar en massa pengar bara för att få in den. En avgift på skattesedeln hade varit helt ok för min del, och mer så om SVT inte försökte konkurrera med de kommersiella kanalerna med kommersiella program.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av TiasE:

Kontakta Radiotjänst och informera dem om att visst har du fått en digitalbox men att den ligger oanvänd i ett förråd utanför bostaden.

Ts innehar en tvmottagare vilket är det man betalar för.

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra som vi har i Finland nu. Alla betalar skatt enligt förvärvsinkomst. Inga smitare och inga kontrollanter. Och tittar man inte på TV så kan man tänka på att det är så många andra saker folk betalar mycket mer skatt för trots att de själva inte uttnyttjar tjänsterna. Såsom skolor trots att de är barnlösa, sjukvård trots att de är friska och vägar trots att de inte har någon bil.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

Tycker det är bra som vi har i Finland nu. Alla betalar skatt enligt förvärvsinkomst. Inga smitare och inga kontrollanter. Och tittar man inte på TV så kan man tänka på att det är så många andra saker folk betalar mycket mer skatt för trots att de själva inte uttnyttjar tjänsterna. Såsom skolor trots att de är barnlösa, sjukvård trots att de är friska och vägar trots att de inte har någon bil.

Jag tycker det låter som en bra lösning men frågan är då ifall Finlands Public Service har ett lite annat uppdrag än de svenskas? För det är ju lätt att kritisera exempelvis att lägga hundratals miljoner på att få sända något sportevenemang som fotbolls VM eller så om det är rena skattepengar det handlar om. Hade man låtit de kommersiella kanalerna ta dessa svindyra populära inslag så tror jag det hade varit mycket lättare att få igenom ett sånt förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tycker det låter som en bra lösning men frågan är då ifall Finlands Public Service har ett lite annat uppdrag än de svenskas? För det är ju lätt att kritisera exempelvis att lägga hundratals miljoner på att få sända något sportevenemang som fotbolls VM eller så om det är rena skattepengar det handlar om. Hade man låtit de kommersiella kanalerna ta dessa svindyra populära inslag så tror jag det hade varit mycket lättare att få igenom ett sånt förslag.

Det är ju precis det som börjar hända, senaste vinter-OS sändes ju av viasat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fextreme_fa:

Det är ju precis det som börjar hända, senaste vinter-OS sändes ju av viasat

Skickades från m.sweclockers.com

Jo självklart. Men det är rätt mycket kvar hos SVT som i alla fall jag tycker är onödiga pengar. Melodifestivalen är ju ett typexempel men det finns hur mycket som helst. Man kan förstås också diskutera huruvida SVT ska ha en massa dokusåpor och liknande, men det är i alla fall billiga produktioner.

Permalänk
Medlem

Jag är nog ensam om att gilla systemet som det är idag (iofs tycker jag avgiften svider rejält när den ska betalas!)! (?)

Betalas det via skatten kommer politiken in och bestämmer utbudet istället för att SVT är "oberoende".

Självklart sänder SVT en hel del dynga men överlag tycker jag personligen att SVT slår andra kanaler med sitt utbud. Gillar Babel, Kobra, Uppdrag Granskning, DOX och den typen av program. Gillar till och med Dobidoo, På Spåret mm. Finns även en hel del som går bort ur min smaklista.

Tittar nästan aldrig på fyran då de i mina ögon bara sänder skit.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beginner:

Jag är nog ensam om att gilla systemet som det är idag (iofs tycker jag avgiften svider rejält när den ska betalas!)! (?)

Betalas det via skatten kommer politiken in och bestämmer utbudet istället för att SVT är "oberoende".

Självklart sänder SVT en hel del dynga men överlag tycker jag personligen att SVT slår andra kanaler med sitt utbud. Gillar Babel, Kobra, Uppdrag Granskning, DOX och den typen av program. Gillar till och med Dobidoo, På Spåret mm. Finns även en hel del som går bort ur min smaklista.

Tittar nästan aldrig på fyran då de i mina ögon bara sänder skit.

En lösning skulle ju kunna vara att separera reell Public Service från SVTs försök att konkurrera med de kommersiella kanalerna. Så att man har exempelvis en kanal med nyheter, debattprogram, dokumentärer, kultur och annat samhällsnyttigt (som hemspråksprogram, pedagogiska barnprogram och så) och så kan de lägga idrottsevenemang, melodifestivaler, filmer, serier och andra dyra jippon i en egen kanal som då kostar pengar som alla andra kanaler (eller kanske reklamfinansierad). Samma borde förstås också gälla SR.

Jag menar, jag betalar gärna för UG och liknande, men jag tycker kostnaden är orimligt hög i förhållande till vad jag får. Nästan 200 i månaden är saftigt när Netflix kostar 79 liksom.

Å andra sidan så håller jag förstås med om att kvaliteten på exempelvis nyheterna är bra mycket bättre på SVT än på TV4 (som väl är de enda som sänder nyheter förutom SVT), och kvaliteten på de egenproducerade dokumentärserierna, typ UG eller så, är bra mycket bättre än typ Aschbergs senaste program på trean och så. Men är det rimligt att ha en avgift på en viss teknisk produkt på grund av detta? Och en hel kontrollapparat som springer omkring och agerar myndighet när de inte är det? Finansiering via skattesedeln känns som en mycket bättre lösning, men man måste ju se till att det är en separat avgift, typ som kyrkoskatten, så att inte politikerna kan komma och dra ner den eller ta pengar till andra saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Kontakta Radiotjänst och informera dem om att visst har du fått en digitalbox men att den ligger oanvänd i ett förråd utanför bostaden.

Jag har gjort som du sade och lagt digitalboxen i ett förråd utanför bostaden. Men jag har inte kunnat kontakta radiotjänst ännu eftersom det fortfarande är påsk.

Jag har jobbat både påskafton och påskdagen, igår blev 16 timmars arbetsdag, så även efter skatt och extra matkostnader så blir det mer extra pengar än en årskostnad för tv licens. Men jag ska ändå kontakta Radiotjänst och be om lov att få använda pengarna till något roligare...

Jag har även skickat mejl till styrelsen och frågat om de kan ta emot min digitalbox och ge mig någon kvittens på att de tagit emot den.
Fick besked att de ska ha styrelse möte i denna vecka och att de skulle ta upp det då.

Skrivet av phz:

Se denna tråd som handlar om exakt samma situation.

Kan för övrigt nämna att det rör på sig gällande utredningar för att baka in avgiften i skatten. Veckofärska artiklar:

Tack för ditt svar.
Borde vara bra för låginkomsttagare/pensionärer med att ha det på skatten istället. Åtminstone för de som idag utnyttjar och betalar för SVT utbud.
Undrar om skatten i så fall kommer ha ett tak. Annars kan man undra hur glada höginkomsttagare blir om de kanske får betala 10kkr+ om året i tv skatt.
Även om man har råd så kanske det finns gränser för hur mycket man vill betala för att ha möjligheten att se på Melodifestivalen...

Skrivet av fantomsmurfen:

tittar man inte på TV så kan man tänka på att det är så många andra saker folk betalar mycket mer skatt för trots att de själva inte uttnyttjar tjänsterna. Såsom skolor trots att de är barnlösa, sjukvård trots att de är friska och vägar trots att de inte har någon bil.

Blir det inbakat i skatten så märks det inte på samma sätt, och då tänker de flesta troligtvis mindre på det. (Sen huruvida det är bra att 'gömma problem' eller inte kan diskuteras).
Angående dina exempel,
Man behöver faktiskt inte ha barn för att skolor ska vara/ha varit nyttiga, det räcker med att man själv har varit barn och gått i skola, blir i så fall en slags 'återbetalning'. Fast visst kan man uppfatta nyttan av det mer om man har egna barn.

Vägar, om du har annat fordon än bil, exempelvis motorcykel och/eller moped använder du också vägar. Om du åker buss använder de vägar.
Om du cyklar kanske det är mer cykel/gångbanor, men beroende på i vilka områden du rör dig kan det bli en del på vanliga vägar också. Sen hör väl infrastrukturen i vägar och gång/cykelbanor ihop också.
Dessutom kanske du handlar mat i butiker, beställer saker på internet osv. Dessa saker behöver fraktas till butiker och/eller transporteras hem till dig och då används också vägar. Hypotetiskt sett skulle man väl kunna frakta saker med alternativa metoder, exempelvis helikopter, men tror inte de flesta skulle ha råd med det.
Så vägar är rätt svårt att inte ha nytta av, även om vissa har större nytta av det än andra.

Sjukvård har du rätt i att om man själv och andra i ens familj är friska så är skattefinansierad sjukvård mest en onödig kostnad sett ur Familjen Frisk:s synpunkt.
Däremot tycker jag personligen att det det finns en större nytta med att sjukvården finns där tillgänglig även för de som inte är höginkomsttagare än att det finns "Stjärnor hos Babben"*

*exemplet är lånat från tråden som nämner att
Radio och tv-avgiften höjs i sommar

Permalänk
Medlem

En skatt är jättedåligt. Då blir alla tvingade att betala. Även de som aldrig ser på tv.
Jag avskyr tvångsskatter.
Det är ok som det är just nu tycker jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

En skatt är jättedåligt. Då blir alla tvingade att betala. Även de som aldrig ser på tv.
Jag avskyr tvångsskatter.
Det är ok som det är just nu tycker jag.

Ja iallafall alla de som ska betala skatt. Detta skulle göra att betydligt fler betalade "licensavgift"... och mer rättvist fördelat.

Idag måste alla betala samma summa även om man helt saknar inkomst.

Vi har ju redan en massa "tvångsskatter"... så vad gör en till? Visserligen är väl tv något man kan leva utan... till skillnad från t.ex. skola och sjukvård.

Permalänk
Medlem

Hur blir det rättvist att tvinga på folk en avgift även om de aldrig ser på tv?
Vad är det för fel på dagens system? Man betalar om man har tillgång till det. Det kan inte bli mer rättvist än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Hur blir det rättvist att tvinga på folk en avgift även om de aldrig ser på tv?
Vad är det för fel på dagens system? Man betalar om man har tillgång till det. Det kan inte bli mer rättvist än så.

Det suger ganska hårt om man är i min situation. Jag vill skaffa mig en TV för att ha en större datorskärm för film, men det svider ganska rejält för mig, så får se om det blir av. Studerar för tillfället, så har inkomst på ca 90 000kr/år om jag inte jobbar på sommaren. Nu ser det bättre ut iom inneboende och låg hyra, men tidigare gick nästan hälften av min inkomst till hyra. Att betala 2500 till radiotjänst för något man faktiskt inte utnyttjar alls är ganska jobbigt när det utgör närmare 5% av din disponibla inkomst.

Ett alternativ hade väll varit att lägga den som en avgift per person eller något, så skulle det i alla fall mildra slaget mot ensamhushåll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Verminator:

Ja iallafall alla de som ska betala skatt. Detta skulle göra att betydligt fler betalade "licensavgift"... och mer rättvist fördelat.

Idag måste alla betala samma summa även om man helt saknar inkomst.

Vi har ju redan en massa "tvångsskatter"... så vad gör en till? Visserligen är väl tv något man kan leva utan... till skillnad från t.ex. skola och sjukvård.

Tja, fast det finns ganska mycket man betalar för även om man inte använder det. Jag har aldrig och kommer aldrig att utnyttja RUT eller ROT exempelvis men trots det får jag betala för alla villaägares prishöjande renoveringar av sina privata villor och alla latas hemhjälp. Det är inte rättvist någonstans. Att betala för fri TV och Radio är däremot något som alla drar nytta av även om man inte själv är intresserad då det ger en (förhållandevis) informativ och saklig samhällsdebatt exempelvis.

Sen att man slipper betala för en stor kontrollapparat som inte har vett nog att behandla de de ska kontrollera som människor är förstås också ett stort plus.

Dock vidhåller jag att de borde separera faktisk public service från SVTs försök att utkommersialisera de kommersiella kanalerna med jippon, sport och liknande.

Permalänk
Medlem

Har ringt till radiotjänst och sagt att har digitalboxen utanför bostaden.
Den jag pratade med sa att de skriver att magasinerat den och skickar det till en handläggare.
Så då är det förhoppningsvis ok.

Skrivet av cheben:

Det suger ganska hårt om man är i min situation. Jag vill skaffa mig en TV för att ha en större datorskärm för film, men det svider ganska rejält för mig, så får se om det blir av. Studerar för tillfället, så har inkomst på ca 90 000kr/år om jag inte jobbar på sommaren. Nu ser det bättre ut iom inneboende och låg hyra, men tidigare gick nästan hälften av min inkomst till hyra. Att betala 2500 till radiotjänst för något man faktiskt inte utnyttjar alls är ganska jobbigt när det utgör närmare 5% av din disponibla inkomst.

Ett alternativ hade väll varit att lägga den som en avgift per person eller något, så skulle det i alla fall mildra slaget mot ensamhushåll.

Jag vet inte riktigt hur det fungerar med inneboende. Om man kan hävda att ni tillhör samma hushåll så bör det räcka att en person i hushållet betalar tv-licens.
I så fall kanske ni kan göra någon intern överenskommelse att ni delar på avgiften?

Om du köper ny tv så ska säljaren anmäla att du har köpt tv. Så om du glömmer eller struntar i att själv anmäla så blir det anmält ändå.
Om du köper begagnad tv privat så få du anmäla det själv.

Att ha en tv och använda den för annat än att se på tv, som se på film och spela tv spel. Då är det samvetet som får avgöra.

Skrivet av ozo64:

Vad är det för fel på dagens system?

Dels är det hela grejen med "tv pejlarna" som jagar folk.
Sen så som flera varit inne på, man kanske vill ha en stor skärm för att se på film eller dyl, men kan vara svårt att hitta passande alternativ utan tv mottagare.

Så länge de inte börjar koda SVT, så man behöver något programkort eller kod eller dyl. för att se SVT. Så kanske dagens system ändå är det minst dåliga?

Skrivet av snajk:

Dock vidhåller jag att de borde separera faktisk public service från SVTs försök att utkommersialisera de kommersiella kanalerna med jippon, sport och liknande.

Jag håller med.
Rimligtvis så borde detta sänka public service kostnaderna ganska rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag vet inte riktigt hur det fungerar med inneboende. Om man kan hävda att ni tillhör samma hushåll så bör det räcka att en person i hushållet betalar tv-licens.
I så fall kanske ni kan göra någon intern överenskommelse att ni delar på avgiften?

Om du köper ny tv så ska säljaren anmäla att du har köpt tv. Så om du glömmer eller struntar i att själv anmäla så blir det anmält ändå.
Om du köper begagnad tv privat så få du anmäla det själv.

Att ha en tv och använda den för annat än att se på tv, som se på film och spela tv spel. Då är det samvetet som får avgöra.

Jag håller med.
Rimligtvis så borde detta sänka public service kostnaderna ganska rejält.

Med inneboende fungerar vi som ett hushåll, men innan bodde jag ensamt i en dubbelt så dyr lägenhet ^^ Däremot skulle det vara intressant att ta reda på hur det skall fungera med den gemensam TVn i ett korridorskök. Om det är hyresvärdens, om det är en gemensam för alla eller om det är meningen att vi ALLA skall betala den. (Hade varit coolt, på sina ställen hade den då kostat 50k om året )

Håller med om sista jag med, det som faktiskt är pubic service borde ju vara sjukt mycket billigare att sända!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cheben:

Med inneboende fungerar vi som ett hushåll, men innan bodde jag ensamt i en dubbelt så dyr lägenhet ^^ Däremot skulle det vara intressant att ta reda på hur det skall fungera med den gemensam TVn i ett korridorskök. Om det är hyresvärdens, om det är en gemensam för alla eller om det är meningen att vi ALLA skall betala den. (Hade varit coolt, på sina ställen hade den då kostat 50k om året )

Håller med om sista jag med, det som faktiskt är pubic service borde ju vara sjukt mycket billigare att sända!

Bor man i studentkorridor så räknas det som om man fortfarande bor hemma (studentkorridoren är väl inte en fast bostad eftersom man inte får bo där på sommaren exempelvis) så då går man på föräldrarnas eventuella licens. Äldreboenden och liknande behöver vad jag förstår bara en licens för alla boende. Har för mig att det är specialregler för hotell men jag kommer inte ihåg riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Bor man i studentkorridor så räknas det som om man fortfarande bor hemma (studentkorridoren är väl inte en fast bostad eftersom man inte får bo där på sommaren exempelvis) så då går man på föräldrarnas eventuella licens. Äldreboenden och liknande behöver vad jag förstår bara en licens för alla boende. Har för mig att det är specialregler för hotell men jag kommer inte ihåg riktigt.

Det är inga problem (iaf där jag bodde) att bo på sommaren, däremot är bostaden hyresfri under sommarmånaderna, antagligen för att hjälpa folk som har svårt att hålla i sina pengar. Kan säga att radiotjänst ringde mig och ville att jag skulle betala, vilket jag inte gjorde då jag inte äger en TV, men grannen betalade för sin personliga på rummet.

Ja det är en riktig gråzon faktiskt. På vissa sätt liknar korridorer äldreboende i hur de är upplagda, minus all personal då dvs ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Att ha en tv och använda den för annat än att se på tv, som se på film och spela tv spel. Då är det samvetet som får avgöra.

Ja verkligen, jag betalar fortfarande denna förbannade avgift då jag faktiskt har en TV, men jag har inte haft någon antenn inkopplad i TVn på ett antal år då jag inte kollar på TV utan allt jag ser är via nätet.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cheben:

Det är inga problem (iaf där jag bodde) att bo på sommaren, däremot är bostaden hyresfri under sommarmånaderna, antagligen för att hjälpa folk som har svårt att hålla i sina pengar. Kan säga att radiotjänst ringde mig och ville att jag skulle betala, vilket jag inte gjorde då jag inte äger en TV, men grannen betalade för sin personliga på rummet.

Ja det är en riktig gråzon faktiskt. På vissa sätt liknar korridorer äldreboende i hur de är upplagda, minus all personal då dvs ^^

Absolut. Att Radiotjänst ringer och vill ha pengar betyder dock inte att de har rätt att få pengar eller att du behöver betala, bara att de anser att så är fallet. De har uppenbarligen inte så bra koll på reglerna själva med tanke på de dumma argument de kommer med. Sen verkar det handla mycket om var man är folkbokförd, så om man är folkbokförd i sin studentkorridor så räknas det som en permanentbostad men är man inte det så bor man ju där man är folkbokförd vilket sannolikt är hos ens föräldrar för de flesta (well..). Och betalar de licens så ska inte du betala liksom.