Grafikkort i samma prestandaklass som ett 7970 eller ett förhållandevis bättre för 3000 kronor.

Permalänk
Medlem

Grafikkort i samma prestandaklass som ett 7970 eller ett förhållandevis bättre för 3000 kronor.

Hej, funderar på att köpa ett nytt grafikkort till min dator. Har tidigare haft att amd 7970 men är i behov av ett nytt då det är trasigt.

Köpte mitt grafikkort för ungefår 2 år sedan på komplett och betalade 3000 kronor för det, men har svårt att hitta någonstans att köpa ett sådant grafikkort.

Det jag söker nu är väl antingen något i samma prestandaklass, förutsatt att sådana kort inte kostar lika mycket idag som det gjorde för två år sedan, d.v.s 3000 kronor. Skulle även kunna tänka mig att gå upp till 3000 kronor om det finns grafikkort i denna prisklass som är relativt bättre än ett amd 7970.

Jag uppskattar verkligen alla svar.

Permalänk
Medlem

Bäst för den pengen: R9 290 tri-x
7970 går numera under namnet 280x och finns att köpa för strax över 2kkr.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Gtx 970 eller R9 290X kostar ca 3000kr och är bättre än 7970.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Bäst för den pengen: R9 290 tri-x
7970 går numera under namnet 280x och finns att köpa för strax över 2kkr.

Skrivet av foxzox7:

Gtx 970 eller R9 290X kostar ca 3000kr och är bättre än 7970.

Tack för svar! Ska kolla upp lite info om ett r9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonLaw:

Tack för svar! Ska kolla upp lite info om ett r9.

R9 är inte ett kort, det är en klass utav kort i AMD's sortiment. Finns däremot svarta får som slutar på 5 (ej 285 och 295) som kallar sig R9 men lever verkligen inte upp till R7 ens.

Du bör kolla på 280x/290/290x.
280 är också bra men sämre än ditt tidigare 7970.

Ur Nvidias sortiment så kollar du på gtx 970, AMD är däremot mer prisvärt i nuvarande stund.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd

sjukt prisvärtkort och jag hade köpt det själv om jag letade + bra märke med

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

sjukt prisvärtkort och jag hade köpt det själv om jag letade + bra märke med

Prisvärt? Definitivt, väldigt mycket kraft per krona.
Bra märke? Nej. Förklaring:

En heatpipe rör ordentligt. Den tjocka (och viktigast) rör halvt och en annan rör även halvt. 2 stycken har ingen kontakt alls.

Finns en anledning varför dem säljs så billig. Asus tillverkar normalt sätt rätt hyfsade produkter men så är inte alltid fallet.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Fick klarhet i min fråga* :P.

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Prisvärt? Definitivt, väldigt mycket kraft per krona.
Bra märke? Nej. Förklaring:

http://images.bit-tech.net/content_images/2014/03/asus-radeon...

En heatpipe rör ordentligt. Den tjocka (och viktigast) rör halvt och en annan rör även halvt. 2 stycken har ingen kontakt alls.

Finns en anledning varför dem säljs så billig. Asus tillverkar normalt sätt rätt hyfsade produkter men så är inte alltid fallet.

Fast att den inte har direkt kontakt hindrar den ju inte att leda värme. Alternativet hade ju varit att inte ha några extra heatpipes alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Prisvärt? Definitivt, väldigt mycket kraft per krona.
Bra märke? Nej. Förklaring:

http://images.bit-tech.net/content_images/2014/03/asus-radeon...

En heatpipe rör ordentligt. Den tjocka (och viktigast) rör halvt och en annan rör även halvt. 2 stycken har ingen kontakt alls.

Finns en anledning varför dem säljs så billig. Asus tillverkar normalt sätt rätt hyfsade produkter men så är inte alltid fallet.

Visst hade de kunnat gjorts bättre men de betyder inte att de är en dålig kylare. Vad jag läst och hört så funkar den alldeles utmärkt till 290 kortet så länge man inte överklockar med högre spänning

Dock har den kylaren fått kritik på 290x kortet då den inte riktigt klarar av att ta till vara på värmen från de kortet.

(har läst på endel om korten då min bror har köpt ett)

Visa signatur

CPU: i7 4770K delid @ 4,4GHz|Kylning: Custom loop|GPU: xfire 290x @ stock |RAM: A-data 4x4gb 1600 mhz|MB: Asus Z87-A| PSU: EVGA G2 850w| SSD 1: Samsung 840 evo 120 GB|SSD 2: Samsung 850 evo 250 GB|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipborg:

Prisvärt? Definitivt, väldigt mycket kraft per krona.
Bra märke? Nej. Förklaring:

http://images.bit-tech.net/content_images/2014/03/asus-radeon...

En heatpipe rör ordentligt. Den tjocka (och viktigast) rör halvt och en annan rör även halvt. 2 stycken har ingen kontakt alls.

Finns en anledning varför dem säljs så billig. Asus tillverkar normalt sätt rätt hyfsade produkter men så är inte alltid fallet.

klart den tjocka ligger på coren och finns knappast plats för flera på kärnan men värmen sprids ut i plattan sen i heatpipesen ändå och asus direct cu är en bra modell och just dom där korten har full load temp runt 70-75c vad jag sett vilket är bättre än många 280-290-290x och 770/780 och bra nog för en oc där dom kan prestera omkring 290x -780 -780ti prestanda och dom asus cu jag testat har ganska bra ljudnivå som är lägre än andra liknande modeller så förstår inte vad problemet ska vara

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w