Permalänk
Medlem

Xperia z2 laddar ur fort.

Hej, har en xperia z2 som fungerat bra, men helt plötsligt nu så drar den batteri som själve fan, den låg på 97% igår vid 00:00 och vid 09:00 är den nere på 50. Ingenting är igång och installerade om allt igår ikväll innan så ingen konstig app kan ligga och dra ström. Konstigt är även att mobilen blir varm som fan utan att göra nästan någonting heller! Någon som har förslag på vad man kan göra?

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk

Du har inte uppdaterat den?
Står ingenting i Batterianvändning?
Kan vara batteriet som svällt.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Du har inte uppdaterat den?
Står ingenting i Batterianvändning?
Kan vara batteriet som svällt.

Det är senaste uppdateringen, har även kollat baksidan och kollat på batteriet och det är inte svällt!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Och nej står ingenting i batteri användningen! Testade att installera om hela os men den blir varm snabbt och tar slut snabbt. Kan det vara att jag bytte baksida som gjort detta? borde inte vara så då jag inte rörde batteriet!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Och nej står ingenting i batteri användningen! Testade att installera om hela os men den blir varm snabbt och tar slut snabbt. Kan det vara att jag bytte baksida som gjort detta? borde inte vara så då jag inte rörde batteriet!

Det enda som sitter på baksidan är väl nfc antennen. Prova fimpa nfc. Men det verkar väldigt långsökt.

Du ger en factory reset vid ominstallation? Inget minneskort i som strular?

Permalänk
Medlem

Ett välanvänt batteri tappar naturligt i kapacitet med månaderna/åren

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Skrivet av Hattifnatten:

Ett välanvänt batteri tappar naturligt i kapacitet med månaderna/åren

Det ska inte bli varmt och laddas ur 47% under natten dock. Min telefon har använts varje dag flitigt i snart 2 år och batteriet är fortfarande riktigt bra.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Det ska inte bli varmt och laddas ur 47% under natten dock. Min telefon har använts varje dag flitigt i snart 2 år och batteriet är fortfarande riktigt bra.

Det stämmer. Läste lite för fort.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Ett välanvänt batteri tappar naturligt i kapacitet med månaderna/åren

Skrivet av Boss302:

Det enda som sitter på baksidan är väl nfc antennen. Prova fimpa nfc. Men det verkar väldigt långsökt.

Du ger en factory reset vid ominstallation? Inget minneskort i som strular?

Jag tog faktiskt bort det då jag aldrig använder den ändå! Mycket konstigt. Ja helt om installerat ska testa och ta ur minneskortet!

Skrivet av Slaktardej:

Det ska inte bli varmt och laddas ur 47% under natten dock. Min telefon har använts varje dag flitigt i snart 2 år och batteriet är fortfarande riktigt bra.

Precis, och det ska absolut inte hända över en natt från bra till dåligt tycker jag.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Och nej står ingenting i batteri användningen! Testade att installera om hela os men den blir varm snabbt och tar slut snabbt. Kan det vara att jag bytte baksida som gjort detta? borde inte vara så då jag inte rörde batteriet!

Står ingenting eller inget ovanligt? Har du siffror som du kan lägga upp via en skärmdump på "Battery usage"?

Själv har jag Z ultra, 70% kvar efter 23h drift idag där 46% är skärmens förbrukning och nån timmes+ samtal.
Brukar vara strax under 1% per timme vid vanlig användning för mig då jag brukar inte sitta timvis och prata i telefon som idag, har varit ca: 1%/h sedan nyköp. Min telefon är strax över två år gammal och dagligen använd, för referens.

Troligtvis för dig så ligger det någon app som drar ström, som du kan se under "battery usage"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Står ingenting eller inget ovanligt? Har du siffror som du kan lägga upp via en skärmdump på "Battery usage"?

Själv har jag Z ultra, 70% kvar efter 23h drift idag där 46% är skärmens förbrukning och nån timmes+ samtal.
Brukar vara strax under 1% per timme vid vanlig användning för mig då jag brukar inte sitta timvis och prata i telefon som idag, har varit ca: 1%/h sedan nyköp. Min telefon är strax över två år gammal och dagligen använd, för referens.

Troligtvis för dig så ligger det någon app som drar ström, som du kan se under "battery usage"

Givetvis borde det göra det men nej, mobilen blir urladdad helt nyinstallerad utan att göra något. Står att inga appar körs. Mycket skumt allting.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Det är senaste uppdateringen, har även kollat baksidan och kollat på batteriet och det är inte svällt!

hadde precis samma problem med min Z3 i veckan, Stadigt varm.. Fick ladda den 3 gånger om dagen...

till slut lät jag telefonen ladda ur sig helt innan jag startade den igen, Nu har det funkat bra i flera dagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Givetvis borde det göra det men nej, mobilen blir urladdad helt nyinstallerad utan att göra något. Står att inga appar körs. Mycket skumt allting.

Det ska alltid stå om appar (inkl. system & services), skärm, radioenheter, os m.m. Om det står att "inga appar kör" som du säger så är det troligtvis att du antingen tittar på fel ställe som taskmanager istället för batteriets användning-statistik eller så är din enhets os korrupt/rotat fel.
Var vänlig och lägg upp en skärmdump så kan vi kanske lista ut varför det är så skumt som du säger under Device->Power Management->Battery usage eller liknande väg för z2:an med alt. annat språk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

hadde precis samma problem med min Z3 i veckan, Stadigt varm.. Fick ladda den 3 gånger om dagen...

till slut lät jag telefonen ladda ur sig helt innan jag startade den igen, Nu har det funkat bra i flera dagar

Ska testa detta, de nya batterierna gillar ju inte det men kanske kan lösa det, ska testa!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

hadde precis samma problem med min Z3 i veckan, Stadigt varm.. Fick ladda den 3 gånger om dagen...

till slut lät jag telefonen ladda ur sig helt innan jag startade den igen, Nu har det funkat bra i flera dagar

Vissa nexus och samsung enheter hade problem efter os update (samsung G4 förra månaden) med att kameran inte stängde ner sig efter att ex. whatsapp/viber hade använt/initierat den. Då fick farsan starta om samsungen för att det skulle fixa sig. Den var konstant varm och dog under dagen efter full laddning. Kanske något liknande för dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Det ska alltid stå om appar (inkl. system & services), skärm, radioenheter, os m.m. Om det står att "inga appar kör" som du säger så är det troligtvis att du antingen tittar på fel ställe som taskmanager istället för batteriets användning-statistik eller så är din enhets os korrupt/rotat fel.
Var vänlig och lägg upp en skärmdump så kan vi kanske lista ut varför det är så skumt som du säger under Device->Power Management->Battery usage eller liknande väg för z2:an med alt. annat språk.

Det står alltså men make no sense, det ska inte dra 40% att tita på skärmen och skriva några sms, men kommer screenshot, http://postimg.org/image/caefatjj3/

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Och nej står ingenting i batteri användningen! Testade att installera om hela os men den blir varm snabbt och tar slut snabbt. Kan det vara att jag bytte baksida som gjort detta? borde inte vara så då jag inte rörde batteriet!

Det är ingen som reagerar på att han bytt baksida? Kan ju såklart ha blivit något felmonterat som orsakar urladdningen.
Min Z2 har fortfarande makalös batteritid efter ett års konstant användande (Köptes precis vid lanseringen).

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeeJay1:

Det är ingen som reagerar på att han bytt baksida? Kan ju såklart ha blivit något felmonterat som orsakar urladdningen.
Min Z2 har fortfarande makalös batteritid efter ett års konstant användande (Köptes precis vid lanseringen).

Sett många videos gjorde precis som man skulle. Men funderar om det är som orsakat det men hur skulle det kunna bli urladdning av det?

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Det står alltså men make no sense, det ska inte dra 40% att tita på skärmen och skriva några sms, men kommer screenshot, http://postimg.org/image/caefatjj3/

http://s17.postimg.org/u12nqrzgb/Screenshot_2015_04_09_21_52_...

Kan du möjligtvis scrolla i listan eller eventuellt visa "dolda appar" alt. "system appar" eller liknande och ta nya dumpar?
Jag frågar detta eftersom listan inte är fullständig då 10% + 4% + 2% != 100%
Vad du visar är enbart appar som sammanlagt förbrukar runt 16%, försök att visa de resterande 84%:en. Kan vara en inställning som du behöver aktivera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Kan du möjligtvis scrolla i listan eller eventuellt visa "dolda appar" alt. "system appar" eller liknande och ta nya dumpar?
Jag frågar detta eftersom listan inte är fullständig då 10% + 4% + 2% != 100%
Vad du visar är enbart appar som sammanlagt förbrukar runt 16%, försök att visa de resterande 84%:en. Kan vara en inställning som du behöver aktivera.

Det finns ingen mer info att visa, är längst ner på listan och telefonen är som sagt helt ominstallerad.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Det finns ingen mer info att visa, är längst ner på listan och telefonen är som sagt helt ominstallerad.

Läste denna tråd
http://forum.xda-developers.com/google-nexus-5/help/battery-d...
Visar att lollipop brukar lite mer batteri än kitkat samt att förbrukningen i % visar absolut batteriförbrukning istället för relativ.
Så din skärmförbrukning på 10% när du har 69% kvar resulterar i kitkats sätt att räkna 10/31 = 32% (typ), så din skärm står för 1/3.
Tar man resterande 4% & 2% i beräkningen (69 - (100-10-6) = 15, vilket tyder på att 15 av dessa förbrukade 31% inte rapporteras, d.v.s. typ hälften av förbrukningen.
Så 1/3 (32%) tas av skärm, 20% är känd rapportering och resterande hälften av förbrukningen (48%) rapporteras ej.

Vad du bör även testa är hur mycket ampere som förbrukas, inte fördelningen av förbrukningen över appar & hårdvarukomponenter (radio, skärm m.m.) OM du vill se batteriets hälsa. Om batteriet fungerar bra så har du mjukvaruproblem, testa då att gå tillbaka till kitkat isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Ska testa detta, de nya batterierna gillar ju inte det men kanske kan lösa det, ska testa!

Det är ingen fara. Batteriet är inte tomt. spänningen har bara nått den nivå där telefonens mjukvara stänger av för att inget ska ta skada. Visst kan väl batteriet slitas snabbare om du alltid gör så Men någon gång ibland är skit samma imo.

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkigt, jag använder en Z2 på jobbet och laddar den på söndag och det varar hela veckan... lite smått sjukt tycker jag själv. Men den används ju inte mer än till några telefonsamtal då och då och skriva och svara på sms. Min privata lur får jag ladda dagligen däremot.

Det låter ju som där ett problem med batteriet och du kanske ska ta och byta det. Eller så är det fel på kalibreringen av sensorn, kanske. Har du provat köra mobilen i botten? Så den inte körs till 50% sen så tar det ett dygn eller mer för resten att falla, så fall är det ju ett fel på sensorn som håller koll på batteriet... dock brukar ju fabriks återställning hjälpa där...

EDIT.
Jag minns att vissa program som använd sig av Media server kan börja suga ut ström som fan, t.ex Google Music, Youtube, SD-kort och mycket mer. Det beror på cache filer som Android inte kan släppa p.g.a korruption eller bug i mjukvaran, i mitt fall har det hjälpt att gå in genom inställningar och återställa apparna ifråga tills man hittat rätt app som käkade all ström. Det kan mycket väl vara dolt i Lollipop, de gjorde stora förändringar för att man skulle spara batteri, har för mig det berörde hur Media server fuktionen i android funkar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för alla tips, laddade ur mobilen fullt och laddade upp den och nu håller den igen!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Tack för alla tips, laddade ur mobilen fullt och laddade upp den och nu håller den igen!

Fint att den funkar! ☺

Så här såg det ut för mig.

Permalänk
Medlem

Min Z2a brukar hålla i ungefär två dagar. Men nu har snapchatt blivit konstig i de två senaste versionerna så den går ner till ca40% efter en arbetsdag(där jag kan smsa och lyssna på musik ca halva dagen).

Men två till tre dagar håller min vanligtvis, sålänge man inte sitter och spelar flera timmar i sträck då

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.