Permalänk
Medlem

grub2 problem

Har dual bootat Archlinux och Windows 8.1 men nu har min grub2 försvunnit efter en ominstallation av Windows.

Min layout på diskarna är:
sda1: någon windows 100mb partition
sda2: Windows 8.1
sda3: Archlinux

provade att installera grub såhär men antar att jag gör nått fel.
ladda en live cd
mount -t ext4 /dev/sda3 /mnt
arch-chroot /mnt
grub-install dev/sda3

men det gick inte fick upp: error cannot find EFI directory

Permalänk
Medlem

Det du gör borde funka. EFI directoryn som grub klagar om är troligen din boot partition. sda1 bör vara ett fat filsystem om det är EFI boot directoryn. Kolla så att arch-chroot mountar sda1 till /boot i chrooten.

Permalänk
Entusiast

Första frågan: Är ert system konfigurerat för en modern EFI-boot, eller för en mer traditionell BIOS-boot?
Andra frågan: Hur bootade ni upp ert Live system?

Det låter som om ni har windows och linux konfigurerat för BIOS-boot, men startade upp live-disten i EFI-läge.
När n isedan försöker installera grub på nytt, så känner den av att live-disten är uppstartat i EFI-läge, och ni försöker installera grub på ett BIOS-system.

Trolig löning: Starta upp live-systemet i BIOS-läge istället för EFI-läge, och försök därefter installera om grub.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Min gissning är att partitionerna har bytt namn pågrund av att du adderat partitioner vid windowsinstallationen. Du fixar det genom att boota med installationsskivan, chroota in och updatera till de nya namnen i fstab och grub. Vill du hindra att motsvarande händer i framtiden kan du använda UUID istället för namn. Glöm inte att köra <grub-mkconfig -o /boot/grub/grub.cfg> efter att du ändrat i /etc/default/grub. grub-install behöver du inte köra i ett uefi system, mbr finns inte längre så windows har inte skrivit över det. Isället ska du ha en efi partition. Du kan ha olika efi partitioner för windows och linux om du vill. Vad returnerar lsblk?
Detta förutsatt att du inte använder bios emulering, om du gör det så föreslår jag att du kör uefi istället. Det är mycket trevligare om windows och linux ska sammexistera på samma dator.