Youtube blir reklamfritt mot månadsavgift

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkt:

Min första tanke var att detta kan vara något bra och såg inte riktigt vad många blev upprörda över, valfrihet gillar vi ju?. De som vill titta gratis med reklam gör det, de som vill betala gör det och dom som varken vill betala eller få reklam gör det (iaf tills vidare) med adblocker.

Det som oroar mig är vad det blir för förändringar (om några) för dom som inte väljer att abonnera. Kommer dom bombarderas med ännu mer reklam än vad det är i dagsläget och ständigt påminnas om att dom fanimej ska uppgradera till abonnemang omgående för att slippa?

Själv använder jag youtube lite då och då, och då till allt möjligt. Jag kan tänka mig att betala en liten slant för att slippa reklamen samt stödja dom som uploadar, men då får det vara till ett skäligt pris, vad nu det kan bli

Använder man Youtube i någon vidare usträckning så har man adblocker och diverse scripts för att undvika allt skit ändå. Annars blir man ju sinnessjuk på ingen tid alls.

Permalänk
Medlem

Handlar inte bara om att få det reklamfritt.
Dom introducerar även möjlighet att på handhållna enheter kunna lyssna på en video/musik via youtube i bakrunden medans man gör annat, något som idag är omöjligt utan 3dje parts inblandning och som för tillfället strider mot youtube's API licens för utvecklare.

Permalänk
Medlem

Nu när Youtube inför månadsavgift får det mig att tänka på en av dom dystopiska bilderna av framtiden som ibland har framkommit på internet i diskussioner.

Vet inte om jag tycker det här är bra eller dåligt, visserligen ogillar jag reklam, och det är kul att det iallafall börjar komma alternativ. Men jag är nog inte beredd att betala för att titta på Youtube. Youtube har transformerats fort, från att vara någonting där folket laddar upp videor till folket, till att nu vara så kommersiellt att 'video bloggarna' lever på det, en del kanaler är ju som rena tv-program/tv-kanaler.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Sötast
Skrivet av LPG:

Adblock, plz

Mm, för att Google tillåter att man använder det...

Börjar de med betaltjänster så kanske de inte är riktigt lika snälla längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Mm, för att Google tillåter att man använder det...

Börjar de med betaltjänster så kanske de inte är riktigt lika snälla längre?

Google tillåter Adblockers för Youtube på Chrome Web Store, så...

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Google tillåter Adblockers för Youtube på Chrome Web Store, så...

Tror Allexz syftar på att YT kan stoppar uppspelning av material om reklamspärr finns precis som TV3, TV4 m.fl.
Dessutom betyder det inget att något som finns idag finns i morgon...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon@tor:

Jag betalar redan via parteon men vill inte att Youtube skall ha mera pengar, dom är redan för stora för sitt eget bästa.
För att inte nämna censur och monopol på strömmande video.

Enligt Google så går Youtube back.
http://www.wsj.com/articles/viewers-dont-add-up-to-profit-for...

Skrivet av SwedenVirre:

Jag vill inte betala youtube för att se på stuff reklamfritt det har jag adblock till, därimot så stöder jag kanaler genom att hällre donera pengar till dom direkt flr att dom gjort ett bra jobb med deras innehåll!
Ger gärna Totalbiscuit en tia eller tre för hanns videos

Men att betala den som tillhandahåller infrastrukturen som gör det möjlighet för dig att titta på videon skiter du fullständigt i? Smidigt.

Skrivet av sleepyoh:

Nu när Youtube inför månadsavgift får det mig att tänka på en av dom dystopiska bilderna av framtiden som ibland har framkommit på internet i diskussioner.
http://i.imgur.com/5RrWm.png

Vet inte om jag tycker det här är bra eller dåligt, visserligen ogillar jag reklam, och det är kul att det iallafall börjar komma alternativ. Men jag är nog inte beredd att betala för att titta på Youtube. Youtube har transformerats fort, från att vara någonting där folket laddar upp videor till folket, till att nu vara så kommersiellt att 'video bloggarna' lever på det, en del kanaler är ju som rena tv-program/tv-kanaler.

Fast just den dära bilden handlar om nätneutralitet. Alltså att ISPer vill ha pengar för att du ska kunna nå en viss tredjepartstjänst, inte att tredjepartstjänsten tar betalt för att du ska kunna använda den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Så de som producerar filmerna nu tittar på förtjänar alltså inte ett öre för besväret? Kommer bli intressant att se hur det blir i framtiden nu när vi har en generation som tror att allt är gratis. Antar att ni kommer lära er att verkligheten är annorlunda förr eller senare.

Jadu, hur klarade vi oss innan YouTube dök upp på nätet?

Så länge det är gratis kan man gotta sig... sen är det skit samma, man klarar sig bra utan det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så de som producerar filmerna nu tittar på förtjänar alltså inte ett öre för besväret? Kommer bli intressant att se hur det blir i framtiden nu när vi har en generation som tror att allt är gratis. Antar att ni kommer lära er att verkligheten är annorlunda förr eller senare.

Förtjänar alla som är hjälpsamma på forumet en slant för besväret?
Trevligt om denna slant sedan förvandlas till en obligatorisk avgift, och ve de som undviker denna...
Eller ska vi fortsätta hjälpa varandra utan giriga baktankar?

Det har blivit oändligt lätt att kabla ut filmer på webben, det känns ganska självklart för mig att alla inte kommer att kunna försörja sig på detta.

Det är inte en given rättighet att få betalt för sin hobby, inte ens om man lägger 80 timmar i veckan på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Betalade för att få /Drive+ i nått halvår. Men sen kom man på att de släppte ju fan nästan aldrig nått material.
En vacker dag kanske...

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Så länge det är frivilligt att betala för att slippa reklam (eller ännu hellre betala för att man vill stödja någon viss producent) så ser jag inget problem. Den som inte vill betala kan få reklam eller köra adblock. Är väl mer ett sätt att visa uppskattning och man slipper reklamen som tack (om man går på linjen jag förespråkar att kunna välja vilka kanaler som ska få ta del av betalningen). Sedan att YouTube tar en viss procent av beloppet för att finansiera distributionen är OK också bara huvudbeloppet går till de som levererar materialet vi kan titta på. Men om YouTube själva tar hela kakan känns det inte skoj. För som det är nu går väl en del av reklamintäkterna till de som laddat upp videoklippet som reklamen ligger på? Man vill ju inte betala för att de ska bli av med sina intäkter.

Permalänk

Fun fact: Texten i bilden som är övermålad säger egentligen bara "YouTube partner". Vet inte varför någon tog sig tiden att täcka över det.

Edit: Screenshot så man fattar vad jag säger

Permalänk

Har Google köpt upp Adblock+ eller?

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Avstängd

Jag skulle aldrig betala för att slippa reklam utan gör det med adblocker och det finns andra alternativ och skulle inte det funka så skulle jag byta sida och samma med swec som må vara trevligt men har så jävligt med reklam att man vill kräkas på sidan utan adblocker och skulle skita i den med om det inte funkade att få bort det...utan att betala

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Kan aldrig mer betala till Google för något! Google är näst intill ett källarföretag som ingen riktigt vet hur man når de eller vad de tänker göra härnäst.
Betalade för Drive+ och väntade i evigheter för en enkel sak som subfolder synkning så man kan välja underkataloger, samma sak som finns redan i dropbox. flera tusen människor har klagat på det på deras blog eller vad det är men inte ett enda svar.
De har det sämsta supporten och kundkontakten. Det är i princip obefintlig så nej jag vägrar betala de och använder adblock och annat för att stoppa de från att tjäna ännu mer på mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är väl just den delen av nätet som vi börjar ta lite väl mycket för givet. Youtube går redan back. Infrastrukturen för att drifta något sådant är såklart inte gratis, eller ens billig. Ändå finns det ett motstånd bland användarna att youtube inte ska få ta del av intäkterna utan allt ska gå till den som har kanalen.
Jag vill inte påvisa att du har fel, för frågeställningen är subjektiv och man får såklart ha olika åsikter här.
Men jag kan se ett visst mått av inbyggd problematik kring finansieringen av delar av de tjänster vi konsumerar där bilden av vår verklighet skiljer sig lite för mycket mellan de som driftar systemet och de som konsumerar tjänsterna.

Min egen åsikt i frågan är att det inte är hållbart att betala för varje site man använder. Det skulle både begränsa internet som fenomen och vara orimligt administrativt. Flattr kanske är ett rimligare alternativ?

Problemet är att Youtube skapades som en site att kunna dela med sig av sin kreativitet och sprida den gratis till världen. Detta blev stort mycket fort och problemet kom när det blev just, "pengar" bakom. Som det är nu är Youtube minst 50% skit, rent skräp. Varför? jo för att om de råkar få lite klicks, så får de betalt för skräpet. Folk kommer inte offra sin tid till att göra skräp, om pengarna slutar komma.
Ta bort allt detta skräp, och låt folk lägga upp det som Youtube en gång var, så reklamfri den kan vara. Sluta göra det till en inkomst, och låt det vara kreativiteten istället för vinstdrivande företag. Detta är vad den skapades för, och vad den borde vara.
- eller -
Ta bort allt gratis och låt folk betala för det som de vill se. Problemet är att där finns redan allt annat vi prenumererar på... och då är Youtube officiellt död.

Självklart är det inte hållbart att betala för varje liten site, men företagen måste sluta förvänta sig att man "ska betala". Varför tror du företag som biltema (som nästan gick i konkurs) ändrade sin marknadsföring till att sälja allt möjligt skit, istället för bara bildelar? För att folk betalar inte mer än de absolut måste och billigt säljer. Detta känner jag av på mitt jobb också. Folk håller i varje krona. Om något ingår som de inte vill ha, tycker de att de ska få rabatt för att ta bort den. Tycker inte de att vi som jobbar ska få betalt då också? Eller att alla företag som Saabs fd anställda ska få lov att få mat på bordet? Vem ställer upp att stött mig och mitt jobb, bara för att?
Varför ska bara Youtube eller folk som lägger upp videor ha rätt att göra detta då?

Välkommen till 2015, sluta tänk som 2005 och inse att världen är så redan nu. Anpassa sig, eller försvinna är dina val. Moral finns inte.
Antingen så gör du ett spel och säljer det för miljarder kronor till rätt köpare (hint, blockigt värre), eller så får du hitta andra vägar att få betalt, för idag betalar vi inte för något vi inte vill ha, eller om det går att få gratis. End of story.

Sen säger jag att jag, personligen, gärna stöttar de som lägger upp saker på Youtube som är vettiga/roliga och något som gynnar mig. Problemet är att jag kan inte välja så, utom att stänga av adblocker när jag ser deras saker.

Skrivet av XPerion:

Sen när började Google med producera filmer och visar dom i Youtube?
Skilj på,Youtube och filmer. Innan du gnäller på andra.

Lite här problemet ligger.
Folk ser detta som att Youtube är en filmindustri som måste få betalt. Det har aldrig varit planen, och är ärligt talat, en skam att ens tro det, då det hånar allt som siten skapades för.

Permalänk

beror väl på hur mycket man använder Youtube. Själv spenderar jag kanske 10 minuter om dagen, max, och då känns det inte så värdefullt kanske. Spotify, netflix och hbo gräver ett tillräckligt stort hål i plånkan.

Permalänk
Medlem

Förstår inte den hos så många ganska kraftiga oviljan mot detta. Man känner sig ju sannerligen extremt berättigad om man absolut inte kan tänka sig att varken betala en avgift, eller acceptera några sekunder reklam med jämna mellanrum. Vi snackar ju i dagens läge typ ca 20s reklam per 10m i värsta fall, och då kan man ju f.ö. stänga av ljudet på denna och/eller tabba ur medan den rullar. Med tanke på detta så känns det väl som att det inte vore mer än rimligt att välja ett av alternativen om det finansierar både produktionen och distributionen av de material man väljer att ta del av. Detta förutsatt att priset inte hamnar på absurda nivåer och reklamen inte blir markant värre än i dagsläget.

Eller så kan man ju i annat fall välja att avstå från att använda tjänsten..?

Permalänk
Medlem

Jag kollar alltid adds och reklamer på både Youtube och Twitch mest för att jag tycker att Youtubers och Streamers förtjänar reklamintäkterna som dom livnär sig på, tycker man om en film på youtube så kan man gott kolla på en 15-30 sekunder lång reklamsnutt.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Avstängd

Kan vi inte ersätta vår förbannade tv-licens med detta istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabriel15:

Kan vi inte ersätta vår förbannade tv-licens med detta istället

Nä ta bort den förlegade tv licensen och baka in den i skatten och förbjud reklam på allmänplats och tv kanaler får endast ha 5 min före och 5 min efter program och sidor på nätet får max ha en banner per sida och inga reklamklipp ..yay världen hade blivit en bättre plats

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så de som producerar filmerna nu tittar på förtjänar alltså inte ett öre för besväret? Kommer bli intressant att se hur det blir i framtiden nu när vi har en generation som tror att allt är gratis. Antar att ni kommer lära er att verkligheten är annorlunda förr eller senare.

Passar det inte kan man väl producera material till någon som betalar ordentligt istället. Du vet kapitalism och så. Ibland känns det som att folk kräver en massa pengar för deras skräp. Antar att ni kommer lära er att verkligen är annorlunda förr eller senare, ert material är inte bra nog för att tjäna pengar på det.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

WOT

Välkommen till 2015, sluta tänk som 2005 och inse att världen är så redan nu. Anpassa sig, eller försvinna är dina val. Moral finns inte.
.

minus wall of text, sorry
Jag håller med, år 2015 och det är mimimimi-attityd som gäller.
Och på områden som jag trodde var absolut skrupelfria.

Nä, sätt igång videoinspelning på mobilen och hoppas nån jäkel spränger sig på gågatan bredvid, så bliru miljonär.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

När folk blir upprörda över att ett fullständigt valbart betalalternativ lanseras för folk som vill betala för sig men slippa reklam vet man att generation gratis har gått för långt. Speciellt eftersom det görs för att lansera ny bra funktionalitet som kräver en annorlunda affärsmodell.

Permalänk
Medlem

Har inget emot reklamen i början av ett klipp. men när jag har 3, 5 eller rent av 10 reklam avbrott (tex på en uppladdad TwitchStream). Då är det bara Adblock som gäller tyvärr.

EDIT: Kan tillägga att om månadskostnaden är under 40:- så kan jag tänka mig betala. Då det inte har samma värde/kvalitet på material som tex Netflix/Spotify

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jag är knappast tonåring för att jag använder adblock. Jag skulle till och med kunna vara farsa till en tonåring utan problem (om jag hade barn dvs)

Påstod inte att tonåringar är de enda som kör adblock. Det är kombinationen tonåring (=nyper i kronorna) och adblock som jag tror är den gruppen som kommer inse att de kan fortsätta ha kakan och äta den också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Passar det inte kan man väl producera material till någon som betalar ordentligt istället. Du vet kapitalism och så. Ibland känns det som att folk kräver en massa pengar för deras skräp. Antar att ni kommer lära er att verkligen är annorlunda förr eller senare, ert material är inte bra nog för att tjäna pengar på det.

Känns bara lite konstigt att somliga tittar på "skräpet". Tycker du det är material som inte förtjänar inkomst så är väl det logiska att faktiskt avstå helt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Nä ta bort den förlegade tv licensen och baka in den i skatten och förbjud reklam på allmänplats och tv kanaler får endast ha 5 min före och 5 min efter program och sidor på nätet får max ha en banner per sida och inga reklamklipp ..yay världen hade blivit en bättre plats

Problemet med att baka in TV-licensen i skatten är att Riksdagen då får kontroll över SVT och SR, vilket går emot hela syftet med att ha politiskt och kommersiellt oberoende kanaler. Då kan man lika gärna lägga ner kanalerna helt eller låta de få finansieras med reklam istället.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Jag skulle absolut inte ha nått emot att betala för YouTube då de är en tjänst jag mer eller mindre använder varje dag och i ärlighetens namn tycker jag att man borde betala för sig (dubbelmoralen is great within this one).

MEN ska de börja ta betalt så tycker jag att det borde åtminstone ingå mer än bara "reklamfritt". Typ att de fixar buffringen bättre, ställer hårdare krav på kvalitet osv. Helt enkelt förbättrar allt. Lite snålt at ta betalt BARA för att slippa reklam. De är ju inte direkt YouTube som lägger ner slit och tid på att skapa videos.

[EDIT]

Skrivet av cheben:

För att stödja dem som lever på att leverera material att titta på? ...

Lite inne på samma spår som dig där, hoppas bara att man inte kommer att skänka pengar till Uploaders som inte förtänjar mina pengar. Alltså då att bara för att jag betalar för YouTube så ska inte ALLA Uploaders få mer betalt, utan bara dom jag tycker förtjänar mina pengar.

[EDIT2]

Skrivet av #enbom:

Blir snabbt dyrt om man ska börja prenumerera på fler och fler tjänster.

Musik (1 eller 2 tjänster)
Film / Serier (1 eller 2 och säkert några TV-kanaler)
Tidningar
Internetvideos
Spel (Xbox Live eller PS Plus eller annat)

Vill bara flika in med att underhållning kostar och BORDE kosta (Fortfarande dubbelmoral jag vet ). Att betala för alla de tjänster du nyss tog upp är inte alls dyrt, relativt. Du får ju helt enkelt börja sortera bort de du använder mindre och börja prioritera. Vill också tillägga att all "underhållning" ska ju såklart inte kosta, de måste ju vara nån kvalitet i det också, men de är ju upp till tittaren.

Dubbelmoralen från min sida är ju då att jag håller med dig, jag vill också ha min underhållning gratis, men jag vet också att de inte är ett hållbart system i längden. Mitt dröm alternativ vore om man kunde donera och att då alla verkligen donerade för saker de gillar, men så är ju inte verkligenheten tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slweedlen:

Jag skulle absolut inte ha nått emot att betala för YouTube då de är en tjänst jag mer eller mindre använder varje dag och i ärlighetens namn tycker jag att man borde betala för sig (dubbelmoralen is great within this one).

MEN ska de börja ta betalt så tycker jag att det borde åtminstone ingå mer än bara "reklamfritt". Typ att de fixar buffringen bättre, ställer hårdare krav på kvalitet osv. Helt enkelt förbättrar allt. Lite snålt at ta betalt BARA för att slippa reklam. De är ju inte direkt YouTube som lägger ner slit och tid på att skapa videos.

[

Firefox och ABP är lika med reklamfritt. Sen får folk som vill betala, betala. Personligen tänker jag inte betala. Det är liksom lite sent påtänkt att börja ta betalt först som nu.