Tv-apparater med 4K UHD mot 20 procent av marknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Ja, men köpte en 50" 1080p förra året (ej smart) som troligtvis får stå tills den imploderar.

du måste typ befinna dig 0.8m ifrån den för att ens se skillnad på 4k och 1080p, bara så du vet...

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Inaktiv

Äh, vem bryr sig om 4K. Fixa en platt OLED i 55"-65" för ~15K, då kan vi snacka köp!

Permalänk
Medlem

Jag köpte en bra 1080p tv istället för en kass 4k. Nu säger jag givetvis inte att alla 4k är kassa utan att man får en betydligt bättre tv om man köper en bra 1080p apparat än en budgett 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Jag köpte en bra 1080p tv istället för en kass 4k. Nu säger jag givetvis inte att alla 4k är kassa utan att man får en betydligt bättre tv om man köper en bra 1080p apparat än en budgett 4k.

en tv med bra bildkvalitet är ju en bra tv, oavsett upplösning som fö. absolut inte är bildkvalitet.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem

Jag har ingen bildkälla som pumpar ut i 4k, min Ps4 klarar ju knappt 1080p/60fps. Byter hellre ut min 46" till en större tv än högre upplösning.

Permalänk
Medlem

När jag uppgraderar till Oled tv är kravet 4K för min del tänker inte stanna på 1080P.

Dock räknat med 2-3 års väntetid för att priserna ska vara okej.

60-80" ska nästa vara. Max 30 000 kr är mitt krav för en premium modell.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en fetjävla TV

Nästa TV blir nog mot 80" eller så stor som jag kan få för "vettiga pengar" vette sjutton om det blir 4k men tja... får se hur priserna utveklar sig.

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Medlem
Skrivet av vi0lat0r:

Nästa TV blir nog mot 80" eller så stor som jag kan få för "vettiga pengar" vette sjutton om det blir 4k men tja... får se hur priserna utveklar sig.

4K (upplösningen) e knappt försvarbart vid 80"

http://digithoughts.com/post/40544824675/viewing-distance-whe...

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av livetsgoda:

Varför? Vad tittar de på?

Jag kollar på Netflix i 4k, fungerar klockrent

Permalänk

Hade köpt för länge sedan, förmodligen flera stycken, OM dom hade haft Displayport så att man lätt kunde ha dom som skärm.

Det säljs så mycket ren jäkla skit just nu, som inte har DP eller ens HDMI 2.0, eller som inte klarar 60Hz ens med HDMI 2.0, eller rena 30Hz.burkar.

Swedx är värst, som säljer ren fake-"UHD"-tv, som inte har en enda sketen ingång som klarar UHD ens i 30Hz!

Dags för lagstiftning, och upprensning i branschen!
Som när man förbjöd handlarna att kalla burkar som saknade NICAM för "Stereo-TV"

Permalänk
Medlem

Köper man en 4k TV idag så är det i princip bara netflix som har utbud idag. Några riktigt bra serier faktisk. YouTube har väll oxå ett skralt 4k utbud. Sen om det är motiverat att köpa en 4k TV av den anledningen är väll upp till var och en.

Problemet är att vi inte ens vet om standarden är klar ännu? Hdmi 2.0, hdpc2.2, 4k 3d, Dolby vision, hdr osv.
Själv känner jag att när 4k bluray standarden är klar och det finns en TV som stödjer den fullt ut så kan man känna sig nogolunda säker. Det har nog sålts en heldel 4k apparater idag som inte kommer att vara kompatibla med en 4k bluray bara för att dom saknar hdpc2.2.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Discovery sänder inte i 4k, så då behöver man inte 4k.

Permalänk
Medlem

Jamen är det inte alltid bättre med höga nuffror i specarna :):)

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

4K känns ganska så ointressant för min del då man måste sitta så nära en relativt stor TV för att märka någon större skillnad. Då ser jag färgåtergivning osv som bra mycket intressantare, vilket är varför jag ser fram emot OLED mycket mer än 4K.

Och sedan så är jag för tillfället ganska så nöjd med min 3 år gamla TV och har inga planer på att köpa nytt inom en snar framtid.

Permalänk
Medlem

Har köpt en 4k tv och är väldigt nöjd. Uppskalningen från BD 1080P till 4k funkar verkligen över förväntan och jag skulle inte byta tillbaka till HD igen. Sitter ganska nära TVn så jag ser faktiskt skillnad. Om jag vill kan jag uppdatera min TV till 4k 60 fps på ingångarna, men än så länge är det ointressant eftersom uppskalningen och 30 fps räcker (motion blurr osv fixar ju "flytet" ).

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Ser ju hellre att sändningarna är i BRA kvalité än bara i högre upplösning. Youtube, Netflix m fl kan se sådär ut tycker jag på given upplösning jämfört med andra källor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Problemet är väl att man behöver komma upp i 75-80tum innan 4k ger någon upplevd högre upplösning så länge man sitter typ 3m ifrån TVn.

För några år sedan var det 720P som var max, hur ska Ni ha det? ("Ni"= förståsigpåare om upplösning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

För några år sedan var det 720P som var max, hur ska Ni ha det? ("Ni"= förståsigpåare om upplösning)

Satt i sitt sammanhang stämde det för den storlek av skärmar som fanns tillgängliga då. Problemet är att ögat inte kan avgöra vad som är full HD och 4k vid typiska avstånd med 55-65 tums skärmar. Fokus på upplösning gör att man missar andra nu viktigare aspekter såsom kontrast och färgskala som är mycket svårare och dyrare att få till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känns som att tekniken haltar lite, som att 4K tagits ett steg för tidigt. Det har alltid funnits ett "glapp" såklart, där Early Adopters har tvingats kompromissa, men jämfört med VHS-SVHS-DVD-Bluray eller tjock-TV vs platt-TV har det då funnits direkta fördelar (även om SVHS-köpefilmer aldrig slog så var SVHS kanon på att spela in TV/hemmafilm) som gemene man lätt sett. 4K har ännu inte levererat något alls, i praktiken, gällande TV.

Men, självklart blir nästa TV man köper en 4K-TV, på samma sätt som man ju köpte 1080p istället för en 720p "HD-Ready"-TV med typ 1 HDMI-port. Förutsatt att 4K-TVn kan visa 24,25,50, 60Hz som minimum - helst fler. (Att en del TV-apparater eller mediaspelare _fortfarande_ inte kan spela standard 24Hz-filmer på rätt sätt år 2015 är chockerande)

Tillägg: när jag senast köpte TV, typ 2011 eller så, var det märkligt många som nöjde sig med DVD-spelare till sina 52" 1080p snordyre-TV, helt barockt, så skulle inte förvåna mig om det dyker upp "4K-DVD-spelare" snart...:-/ (Jag tillhör dem som tycker att lägger man 25K på en TV kan man lägga 500kr på en Blurayspelare...idag är läget lite lite annorlunda då det finns andra lösningar än Bluray, men det fanns det inte 2010-2011 om man ville ha HD utan att piratkopiera)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

Funderar på 4k, men då behövs det högre tum runt 70/75tum minst för det ens ska börja bli vettigt, då är panelerna dyra i stället.

Men väntar lite på oled ska mogna och eventuellt börja seriöst titta på oled nästa år eller året efter och se om det erbjuder det jag vill ha (4k vore ingen nackdel då), så länge det skalar bra med 1080P (är inte alla paneler som klarar det snyggt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Satt i sitt sammanhang stämde det för den storlek av skärmar som fanns tillgängliga då. Problemet är att ögat inte kan avgöra vad som är full HD och 4k vid typiska avstånd med 55-65 tums skärmar. Fokus på upplösning gör att man missar andra nu viktigare aspekter såsom kontrast och färgskala som är mycket svårare och dyrare att få till.

Argumenten är precis de samma nu som då. Det är stor skillnad på 4k vs. 1080 i dessa storlekar. Allt annat är lika tramsigt nu som då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Några 20% av marknaden blir det säkerligen inte.. Sånt har man sagt några år nu om OLED-tv och 4K-tv, tycks aldrig ha gått så snabbt, vilket är logiskt då folk är rätt så nöjda med sina 40-55 tums tv-apparater, gentemot "lite" bättre kvalitet i 4K.
Dubbla kostnad för hälften förbättring är något folk visat sig inte vara så intresserade av..

Permalänk
Medlem

jodå

Skrivet av Dunde:

Argumenten är precis de samma nu som då. Det är stor skillnad på 4k vs. 1080 i dessa storlekar. Allt annat är lika tramsigt nu som då.

Skickades från m.sweclockers.com

På 3m kan du inte se någon skillnad med ditt förmodade mänskliga öga.

Permalänk
Skrivet av icelaw:

Några 20% av marknaden blir det säkerligen inte.. Sånt har man sagt några år nu om OLED-tv och 4K-tv, tycks aldrig ha gått så snabbt, vilket är logiskt då folk är rätt så nöjda med sina 40-55 tums tv-apparater, gentemot "lite" bättre kvalitet i 4K.
Dubbla kostnad för hälften förbättring är något folk visat sig inte vara så intresserade av..

Rent logiskt kostar 4k 15% mer än 1080P. Men som sagt butiker kränger detta dyrt så länge man är villig att betala det dubbla för 4k.

Oled börja ju inte komma seriöst från efter plasma tillverkningen la ner. Innan var det begränsat till mobiler och surfplattor bara för det är dålig yield och bara i små storlekar det inte behöver kastas lika många paneler.

Samsung lansera för snart 2 år sen nu (om jag inte har helt fel), förr förra hösten så inte 2 år riktigt. En enda serie Oled skärmar kosta över 50Kkr även LG låg i samma pris. Efter det försvann samsung, på grund av dom kastade 50% av panelerna.

LG lyckades få ordning på yield:en genom att dels bara köra vita dioder och en speciell laserteknik att väcka "döda" leds.

Att oled tidigare varit på tal, vist. Men inte från senare år det blivit verklighet. Oled verkar vara här för att stanna i alla fall ett tag, Tänk på s-kurvan, dyrt i början med ny teknik och efter hand blir den bara bättre tills det jämnar ut sig i slutet.

Så bäst att vara lugnt och se vad som händer. Ska dom släppa något bättre än oled blir även det dyrt och tar tid innan det blir bra och är i mer humana prisklasser.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar