Permalänk
Medlem

4790k överklockning kraschar

Tjena

Har klockat min cpu till 4.7 ghz och kört stresstest med aida64 i 12 timmar och intel burn test och det är stabilt.
Max temp fick jag 73.

Provade stresstesta med OCCT men då får jag bluscreen redan efter 15 min fast jag får lägre temp med OCCT.
Min cpu core voltage ligger på 1.240.

Tycker det är märkligt att aida och intels stresstest är stabilt i flera timmar medans OCCT kraschar redan efter så kort tid.

Spelade bf4 igår i flera timmar och det gick hur bra som helst.

Nu undrar jag om klockningen är stabil eller inte.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Fenerim:

Tjena

Har klockat min cpu till 4.7 ghz och kört stresstest med aida64 i 12 timmar och intel burn test och det är stabilt.
Max temp fick jag 73.

Provade stresstesta med OCCT men då får jag bluscreen redan efter 15 min fast jag får lägre temp med OCCT.
Min vcore ligger på 1.240.

Tycker det är märkligt att aida och intels stresstest är stabilt i flera timmar medans OCCT kraschar redan efter så kort tid.

Spelade bf4 igår i flera timmar och det gick hur bra som helst.

Nu undrar jag om klockningen är stabil eller inte.

Kraschar den så är det ju garanterat inte stabilt.
1.240V i vcore är väldigt lågt för den klocken, dock verkar du ju ha ett bra exemplar.
Vad kör du för LLC/VdroopCTRL?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

Kraschar den med OCCT är överklockningen inte stabil. Antagligen belastas olika delar och därför ger det bara utslag i OCCT.

Jag minns för 15 år sedan när Intel försökte sälja överklockade P3or på 1,13GHz för att konkurrera med AMD Athlon. Tyvärr hade Intel inte gjort hemläxan utan den tyske läkaren Tomas Pabst (dåvarande Tom's hardware) körde något krävande linpack-test som processorerna inte klarade. Intel fick till slut dra in hela klabbet. Stabilitetstester kan vara besvärliga även för tillverkarna som borde veta allt om sina egna produkter.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tack för svar

Bilder på klockningen höjde cpu core voltage till 1.245.
Vart kan man se LLC/vdroop.

Med andra ord aida och inels burn test är inget att lita på?

http://imgur.com/l2V8WZt

http://imgur.com/dSmqBcO

http://imgur.com/hBtr6Hu

http://imgur.com/yf9PFJr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenerim:

Tack för svar

Bilder på klockningen höjde vcore till 1.245, vad rekommenderar ni för vcore?
Vart kan man se LLC/vdroop.

Med andra ord aida och inels burn test är inget att lita på?

http://imgur.com/l2V8WZt

http://imgur.com/dSmqBcO

http://imgur.com/hBtr6Hu

http://imgur.com/yf9PFJr

Olika arbeten påfrestar processorn på olika sätt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Vilken felkod får du i bluescreen? Och vilka inställningar har du i aida och ibt?

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajin:

Vilken felkod får du i bluescreen? Och vilka inställningar har du i aida och ibt?

Jag får whea_uncorrectable_error som felkod.

Aida har jag stress cpu,stress fpu, stress cashe och stress memory ikryssat och i occt stora data paket

TS

Permalänk
Medlem

Vad räknas egentligen som stabilt?
Om det fungerar så som TS skriver hade jag varit nöjd.

Slå enbart på FPU i Aida o se vad som händer.......

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Vad räknas egentligen som stabilt?
Om det fungerar så som TS skriver hade jag varit nöjd.

Slå enbart på FPU i Aida o se vad som händer.......

Jag körde enbart fpu i ca 10 min men tempen blev väldigt höga 90c.

Har kört med 4.7 i 4 dagar spelat allt från bf4, FC4, shadow of mordor i timmar utan några problem.

TS

Permalänk
Medlem

Testa Asus RealBench för stabilitetstestning. Kör typ fem benchrundor så kommer du märka om överklockningen är stabil eller inte.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenerim:

Jag körde enbart fpu i ca 10 min men tempen blev väldigt höga 90c.

Har kört med 4.7 i 4 dagar spelat allt från bf4, FC4, shadow of mordor i timmar utan några problem.

TS

Så länge temp är OK, så tycker jag att din klock är stabil. Om det är just det du gör vid datorn.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Tempen är stabil:) kommer inte över 55c när jag spelar.

Jag har 1.245 cpu core voltage, hur mycket ska jag sätta på cpu casche voltage?

Jag förstår inte skillnaden på dessa två

TS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alex5555:

Testa Asus RealBench för stabilitetstestning. Kör typ fem benchrundor så kommer du märka om överklockningen är stabil eller inte.

Realbench är prestandatestning, inte stabilitetstestning.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenerim:

Jag körde enbart fpu i ca 10 min men tempen blev väldigt höga 90c.

Har kört med 4.7 i 4 dagar spelat allt från bf4, FC4, shadow of mordor i timmar utan några problem.

TS

Precis!!
Och ska man då enbart lita på program som bara är ute efter att stressa processorn miltals ifrån irl scenario, ja du förstår vart jag vill komma.

Aida enbart på FPU blir ungefär som Prime95 vilket maxar temperaturen omedelbart.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Realbench är prestandatestning, inte stabilitetstestning.

Jo, det har ett sådant läge också. Det bästa stabilitetstestprogrammet jag använt mig av. Krashar väldigt fort om överklockningen inte är stabil. Dessutom belastas datorn på ett mer realistiskt sätt en de andra syntetiska stresstestprogrammen.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Testa Asus RealBench för stabilitetstestning. Kör typ fem benchrundor så kommer du märka om överklockningen är stabil eller inte.

Körde fem benchrundor och stresstest 1 timme utan problem

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alex5555:

Jo, det har ett sådant läge också. Det bästa stabilitetstestprogrammet jag använt mig av. Krashar väldigt fort om överklockningen inte är stabil. Dessutom belastas datorn på ett mer realistiskt sätt en de andra syntetiska stresstestprogrammen.

Ja, fast det är som sagt inte stresstestning på annat vis än 3DMark. OCCT och andra program använder sig av algoritmer som specifikt letar efter fel, vilket inte Realbench gör.

Klarar den Realbench men inte OCCT etc så är det inte stabilt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

4.7GHz på 1.245V. Det är riktigt fint.