Permalänk
Medlem

Grafikkort, fläktar och vattenkylning

Hej,

Tänkte ställa en fråga som säkert många tycker är simpel.

Om man använder vattenkylning på ett grafikkort, hur blir det då med fläkten/fläktarna på kortet, kopplas dom bort eller fortsätter dom jobba eller vad händer?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Hej,

Tänkte ställa en fråga som säkert många tycker är simpel.

Om man använder vattenkylning på ett grafikkort, hur blir det då med fläkten/fläktarna på kortet, kopplas dom bort eller fortsätter dom jobba eller vad händer?

Hej!

Du byter ut hela kylaren på kortet, kylfläns+fläktar. Istället använder du ett "vattenblock" som kyls med vatten och vattnet kyls sedan i en radiator som antingen kan vara passiv (om den är stor) eller försedd med fläktar som är det vanligaste.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Hej!

Du byter ut hela kylaren på kortet, kylfläns+fläktar. Istället använder du ett "vattenblock" som kyls med vatten och vattnet kyls sedan i en radiator som antingen kan vara passiv (om den är stor) eller försedd med fläktar som är det vanligaste.

Skickades från m.sweclockers.com

Det går ju säkert att köpa ett sånt där ROG Poseidon 290x, g1 fitting men kanske inte finns längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Hej,

Tänkte ställa en fråga som säkert många tycker är simpel.

Om man använder vattenkylning på ett grafikkort, hur blir det då med fläkten/fläktarna på kortet, kopplas dom bort eller fortsätter dom jobba eller vad händer?

Här kan du kolla på Vattenblock etc,
http://www.inet.se/kategori/682/vattenkylning
https://www.youtube.com/watch?v=3kF-Hf-z1Jk video .

Permalänk
Medlem

Ok tack alla för snabba svar

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB