Grand Theft Auto V kräver SLI eller Crossfire för 4K UHD och 60 fps

Permalänk
Skrivet av buenofunk:

Om man döper om "Medium" till "Ultra" så verkar man ju kunna blidka en hel del här? S

Känns lie så ibland. Ifall folks mellankort från 2012 inte klarar samma sak som Titan X i SLI så är det "dåligt optimerat spel"

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n_sandstrom:

Du menar att du inte bryr dig om FPS'en, sålänge det inte är fel på FPS'en? ;p

Så länge den är "stadig"... sen om det är 30-40-50-60-120 har ingen betydelse what so ever.

Skrivet av n_sandstrom:

Jag körde på konsol. Försökte iallafall. Det fanns som du nämner bara ett alternativ. Lagg och hack

Prova det på en fungerande konsol istället?

Permalänk
Skrivet av ReZZiE:

Så länge den är "stadig"... sen om det är 30-40-50-60-120 har ingen betydelse what so ever.

Prova det på en fungerande konsol istället?

Du menar köpa en PS4, XBOne?
Nja. Med tanke på att jag redan sitter på en kompetent CPU för film och fotoredigering så kändes det betyldfigt mer värt att lägga samma penar på ett grafikkort istället, som antagligen dessutom kommer ge mig stadiga 60 istället för stadiga 30fps

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n_sandstrom:

Du menar köpa en PS4, XBOne?
Nja. Med tanke på att jag redan sitter på en kompetent CPU för film och fotoredigering så kändes det betyldfigt mer värt att lägga samma penar på ett grafikkort istället, som antagligen dessutom kommer ge mig stadiga 60 istället för stadiga 30fps

Ja eller PS3/XBOX 360, spelet finns ju till de plattformarna också. Har själv spelat igenom det på PS4 och XBOX 360.

Permalänk
Skrivet av ReZZiE:

Ja eller PS3/XBOX 360, spelet finns ju till de plattformarna också. Har själv spelat igenom det på PS4 och XBOX 360.

jag har det till PS3. Det finns ingenting som man kan kalla för i närheten av stabil FPS där.

Det kanske hade klarat att hålla sig stabil med en fps-cap på 20. Kanske..

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n_sandstrom:

jag har det till PS3. Det finns ingenting som man kan kalla för i närheten av stabil FPS där.

Det kanske hade klarat att hålla sig stabil med en fps-cap på 20. Kanske..

Hade en helt annan upplevelse när jag spelade igenom det. Men man kanske bara inte alls är kräsen helt enkelt, vilket väl är jättebra.

Permalänk

Hur mycket skulle en dator med de rekommenderade specifikationerna kosta? Har en dator jag är nöjd med. Är lite nyfiken bara.

Visa signatur

Operativsystem:Windows 8.1 64-bit, CPU:i5 3570K @ 3.40GHz, RAM:16.0GB @ 799MHz, Moderkort:MSI Z77A-G43, Grafik:DELL U2412M (1920x1200@60Hz), R9 390, Minne:111GB Samsung SSD 840 Series, 111GB Samsung SSD 840 EVO 120GB, 931GB Western Digital, Optiska Enheter: SH-224BB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ixos:

Förväntar de sig att vi skall hylla spelet för att det är dåligt optimerat eller?

Att göra spel krävande för ingen annan anledning än att göra dem krävande är ingen konst, titta bara på exempelvis tesselering i crysis serien.

En positiv nyhet skulle snarast vara att det INTE behövdes SLI för att köra spelet...

Fast de där systemkraven gäller för alla nyare titlar om du ska köra det i UHD. Svårt att ta sig mycket högre än 60fps i 3840*2160. Ta dig en titt på sweclockers SLItest för titan X.
http://www.sweclockers.com/recension/20216-nvidia-geforce-gtx...
Ska du jämföra med andra spel så får du göra det i samma upplösning.

Kollar du på recommended graphics så ser du ju samtidigt att de inte kräver så mycket där.
Vi får väl se vad som krävs för att det ska rulla på bra i 1080p om några dagar. I dagsläget saknas info för mer långtgående slutsatser.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av warferwille:

Hur mycket skulle en dator med de rekommenderade specifikationerna kosta? Har en dator jag är nöjd med. Är lite nyfiken bara.

5k ca?
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2796714&view=l

har inge stenkoll på komponenterna, men det känns som en ungefärligt rätt uppskattning.

Edit: hårddiskar är ju bra också kom jag på
5500-6000 blir väl mer lagom då.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

5k ca?
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2796714&view=l

har inge stenkoll på komponenterna, men det känns som en ungefärligt rätt uppskattning.

Edit: hårddiskar är ju bra också kom jag på
5500-6000 blir väl mer lagom då.

Ett nätaggregat är också en sån där grej som kan vara bra att ha.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Ett nätaggregat är också en sån där grej som kan vara bra att ha.

Du menar förutom det som sitter i chassit?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

5k ca?
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2796714&view=l

har inge stenkoll på komponenterna, men det känns som en ungefärligt rätt uppskattning.

Edit: hårddiskar är ju bra också kom jag på
5500-6000 blir väl mer lagom då.

Skulle lagt in en XFX 550 watts agg så pressar du ner priset dessutom:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Du menar förutom det som sitter i chassit?

Oj, såg inte det, sorry.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Vi får väl se vad som krävs för att det ska rulla på bra i 1080p om några dagar. I dagsläget saknas info för mer långtgående slutsatser.

Skrivet av GaMeR2K5:

Läs gärna hela artikeln istället...

Verkar som flera av Sweclockers medlemmar har lässvårigheter, artikeln handlar om 4k / UHD vilket rubriken specificerar, alltså är det underförstått att jag syftar på 4k / UHD när jag skriver att spelet kräver SLI prestanda.

Trotts detta tycks alla anta att jag menar att SLI krävs för att köra det i 1080p som jag öht inte nämnt??? :S

Om nu artikeln istället handlat om 800x600 upplösning så är detta underförstått vad som diskutteras om inget annat anges... och isåfall kan nog de flesta spel köras på väldigt låg-spec system. Men det är ju totalt irrelevant eftersom det inte är vad artikeln handlar om.

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Verkar som flera av Sweclockers medlemmar har lässvårigheter, artikeln handlar om 4k / UHD vilket rubriken specificerar, alltså är det underförstått att jag syftar på 4k / UHD när jag skriver att spelet kräver SLI prestanda.

Trotts detta tycks alla anta att jag menar att SLI krävs för att köra det i 1080p som jag öht inte nämnt??? :S

Om nu artikeln istället handlat om 800x600 upplösning så är detta underförstått vad som diskutteras om inget annat anges... och isåfall kan nog de flesta spel köras på väldigt låg-spec system. Men det är ju totalt irrelevant eftersom det inte är vad artikeln handlar om.

Och artikeln anger även att det är ganska låga systemkrav som krävs för 60Hz i 4k.
Du gnäller om höga systemkrav. Det nämns inga höga systemkrav nånstans.

"3xSLI för 30fps 4k" eller liknande hade vart höga systemkrav.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elajt_1:

Ja för de har knappast sagt 10ggr kraftfullare för grafik. Dubbelt så kraftfullt eventuellt lite mer får man nog vara glad över om det blir.

Du har fel:

Permalänk
Medlem

Är det någon här som kan ge en uppskattning på vad jag kan köra på för inställningar tror ni med mina specs? 1080p

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Strix B550-E GAMING CPU: AMD Ryzen 7 5800X Mem: Kingston FURY Beast RGB DDR4 3200MHz 32GB
Nätagg: ASUS TUF GAMING 750B, 750W GPU: ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC Chassi: Cooler Master Masterbox TD500 Mesh Cpu-Kylare: CM ML240L V2 ARGB Skärm: LG 34" 34GN850-B OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Hur tänkte du nu?

Ja, om man vill köra i jättehög upplösning med hög FPS så kostar det absolut. Men om man siktar på 1080p, mediumgrafik och säg 50 FPS så blir det inte speciellt dyrt. Jag antar att du tänkte köpa konsol i stället för att spara pengar? Räkna på det. Inom några år så blir PC billigare för de flesta gamers, i.o.m. att konsolspelen är dyrare och för att du måste betala för att kunna spela online.

För att dra en liknelse så är det ju inte bara överklassen som kan äga bilar bara för att en Ferrari är svindyr. Det finns bilar i de flesta prisklasser, liksom att det finns datorer i de flesta prisklasser.

Hur jag tänker? Min senaste "värstingdator" med 4790K processor och singelkort för över 10k räcker inte

Jag har hängt med i 30 år så jag tror jag vet vad jag pratar om

Jag har haft spectrum, commodore 64 atari st amiga, men när man hoppar över till PC.... Vill nog inte räkna ut hur mycket man spenderat sedan 486 modellen.

I dag skrattar man åt de dyra priserna på datorer på 80-talet

Vad ska man inte säga om dagens?

Och din relevans med Ferarri är löjlig

Hur många äger en ferrarri motsvarande PC ägare?

Och ja jag funderar köpa konsoll i framtiden pga den äckliga utvecklingen hos PC

Inte nog det krävs svindyr utrustning, pris per spel är skrattretande med

Permalänk
Medlem

Kör det mesta i 3600x1920 och det verkar fungera bra, tror inte spelet i sig är problemet utan snarare portnings-processen. Det är ju ett GTA-spel och tidigare erfarenheter har ju inte varit de allra bästa...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Skrivet av Ozeroun:

Hur jag tänker? Min senaste "värstingdator" med 4790K processor och singelkort för över 10k räcker inte

Och ja jag funderar köpa konsoll i framtiden pga den äckliga utvecklingen hos PC

Inte nog det krävs svindyr utrustning, pris per spel är skrattretande med

Exakt vad är det du menar att din dator inte skulle klara? Har du missat dom faktiska systemkraven nu?

DU sitter väl inte och försöker göra en prisjämförelse mellan en konsol och en dator som klarar av 4k 60fps nu? Det är bara löjligt att ens överväga att jämföra.

För 5k får du en dator som uppfyller rekommenderade systemkrav, och då har du passerat konsolerna i prestanda för länge sedan.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Och artikeln anger även att det är ganska låga systemkrav som krävs för 60Hz i 4k.
Du gnäller om höga systemkrav. Det nämns inga höga systemkrav nånstans.

"3xSLI för 30fps 4k" eller liknande hade vart höga systemkrav.

Isåfall har jag väl läst och förstått artikeln, men har möjligtvis lika dålig koll på vad höga systemkrav för 60Hz i 4k är som Sweclockers recensenter eftersom hela artiklens vinkling var att det krävdes en riktigt kraftig maskin ( alltså höga systemkrav ) för att köra spelet i denna upplösning eller???

Edit:
Dessutom tycker jag inte spelet har speciellt låga systemkrav alls för normalt spelande. AAA titlar som ser grymt snygga ut såsom world of warships har t.ex. systemkrav som följer:

Minimum(CPU): Core2 Duo E6750
Minimum(GPU): GeForce 9600GT (512 Mb)
Recommended(CPU): Core2 Quad Q8200
Recommended(GPU): GeForce GTX 550 Ti 1024 Mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Exakt vad är det du menar att din dator inte skulle klara? Har du missat dom faktiska systemkraven nu?

DU sitter väl inte och försöker göra en prisjämförelse mellan en konsol och en dator som klarar av 4k 60fps nu? Det är bara löjligt att ens överväga att jämföra.

För 5k får du en dator som uppfyller rekommenderade systemkrav, och då har du passerat konsolerna i prestanda för länge sedan.

Jag kan köra allt i ultra 1920x1080 singelkort idag utan lagg men ska man nå 144k och allt vad det heter blir kraven helt annorlunda

Tex ta de tunga scenerna i Assassins creed där 100 personer är samlade på ett torg, flyter utan problem

Hur skulle samma scen bli med GTA 5 nå högsta kraven?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Jag kan köra allt i ultra 1920x1080 singelkort idag utan lagg men ska man nå 144k och allt vad det heter blir kraven helt annorlunda

Tex ta de tunga scenerna i Assassins creed där 100 personer är samlade på ett torg, flyter utan problem

Hur skulle samma scen bli med GTA 5 nå högsta kraven?

Du jämför helt olika saker. Du kan inte kräva att en PC är lika billig som en konsol när du vill ha ultra, 1080p och 144 FPS. Konsolerna klarar kanske medium, 900p och 30 FPS. Dessutom så får man konsolerna ganska billigt, men betalar desto mer för spel och onlinetjänster.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Skrivet av Ozeroun:

Jag kan köra allt i ultra 1920x1080 singelkort idag utan lagg men ska man nå 144k och allt vad det heter blir kraven helt annorlunda

Tex ta de tunga scenerna i Assassins creed där 100 personer är samlade på ett torg, flyter utan problem

Hur skulle samma scen bli med GTA 5 nå högsta kraven?

Så du menar du kan köra ultra på konsolen då? Bara undra

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marroak:

Är det någon här som kan ge en uppskattning på vad jag kan köra på för inställningar tror ni med mina specs? 1080p

Skämtar du. Med 780ti och den bra processorn som du har kan du nog maxa inställningarna i 1080p.

Permalänk
Skrivet av Ozeroun:

Jag kan köra allt i ultra 1920x1080 singelkort idag utan lagg men ska man nå 144k och allt vad det heter blir kraven helt annorlunda

Tex ta de tunga scenerna i Assassins creed där 100 personer är samlade på ett torg, flyter utan problem

Hur skulle samma scen bli med GTA 5 nå högsta kraven?

Ska du upp i 144 fps så ska du absolut inte välja en konsol. Där ligger du redan 5 gånger efter i prestanda.

Du för försöka jämföra saker som faktiskt är på samma nivå.

En konsol för 3500 kr spelar i 30fps i 1080p

En dator för dryga 5000 kr skal enligt rockstar klara 60fps i 1080p, dvs det dubbla.

För en gång skull får man faktiskt mer prestanda per krona av en PC.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Nu är vi visserligen lite OT här men men..

Har du läst eller lyssnat på vad Nvidia pratade om med Pascal? Det kan ibland löna sig att läsa på lite istället för att komma med inlägg som "Du har fel".
Om man tänker någorlunda logiskt så förstår man snart, att det inte finns någon som helst möjlighet att nästa generations kort skulle vara 10ggr snabbare "för spel" än det vi ser idag. Däremot har Nvidia räknat med att Pascal kommer vara så mycket snabbare för vissa typer av beräkningar.

Saxat från Nvidia

— Pascal will feature mixed-precision computing. It will have 3D memory, resulting in up to 5X improvement in deep learning applications. And it will feature NVLink – NVIDIA’s high-speed interconnect, which links together two or more GPUs — that will lead to a total 10X improvement in deep learning.

http://blogs.nvidia.com/blog/2015/03/17/pascal/

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.