PUSH N PULL på radiator. Vilken fläkt för pull?

Permalänk
Medlem

PUSH N PULL på radiator. Vilken fläkt för pull?

Så här kyler jag och ack så många andra våra radiatorer.

Jag har tänk mig en Noctua NF-F12 PWM 120mm eller en Corsair Air Series SP120 Quiet Edition 120mm för push.
Vilken säger ni?

Men vilken fläkt är mest lämpad för pull egentligen? Är det verkligen samma värden som gäller där?
Ska jag två SP120 Quiet Edition till min Antec 920 och se glad ut eller finns det goda rekommendationer jag har missat?

Jag vill ha så bra kylning som möjligt till minsta möjliga ljudnivå.
Nåja, att det låter lite kan jag stå ut med om det är ett behagligt ljud enligt datorstandard.

Tacksam för svar. Ska handla fläktar i eftermiddag.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Det är nog samma sorts fläkt på båda sidor som gäller.
Tror inte det är nån skillnad för fläkten den får samma motstånd men det ska vara fläkt för ända målet
Ska själv montera i 2 fläktar som trycker efter varandra.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

http://techdadreview.com/wp-content/uploads/2011/08/Push-Pull...

Så här kyler jag och ack så många andra våra radiatorer.

Jag har tänk mig en Noctua NF-F12 PWM 120mm eller en Corsair Air Series SP120 Quiet Edition 120mm för push.
Vilken säger ni?

Men vilken fläkt är mest lämpad för pull egentligen? Är det verkligen samma värden som gäller där?
Ska jag två SP120 Quiet Edition till min Antec 920 och se glad ut eller finns det goda rekommendationer jag har missat?

Jag vill ha så bra kylning som möjligt till minsta möjliga ljudnivå.
Nåja, att det låter lite kan jag stå ut med om det är ett behagligt ljud enligt datorstandard.

Tacksam för svar. Ska handla fläktar i eftermiddag.

det effektivaste ur ljudsynpunkt är förmodligen 2 st Noctua NF-F12 fläktar på radiatorn, en i push och en i pull. Alternativt skulle du kunna använda 2st 120mm pressure-optimized noiceblocker fläktar i samma konfiguration.

Visa signatur

Gaming PC: Ryzen 7 5800x, ASUS X570-P, RTX4070, 32GB DDR4, 2 TB 970 EVO M.2, 500 GB 850 EVO SSD, 1TB SSHD, 4TB + 6TB HDD, AX860.

HTPC: i7-4770K, Maximus VII Impact, GTX770, 16GB DDR3, 256GB 850 Pro SSD, 250 GB 840 Pro SSD, 4 TB WD Red, Cooler Master GX-lite 700w PSU
fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

http://techdadreview.com/wp-content/uploads/2011/08/Push-Pull...

Så här kyler jag och ack så många andra våra radiatorer.

Jag har tänk mig en Noctua NF-F12 PWM 120mm eller en Corsair Air Series SP120 Quiet Edition 120mm för push.
Vilken säger ni?

Men vilken fläkt är mest lämpad för pull egentligen? Är det verkligen samma värden som gäller där?
Ska jag två SP120 Quiet Edition till min Antec 920 och se glad ut eller finns det goda rekommendationer jag har missat?

Jag vill ha så bra kylning som möjligt till minsta möjliga ljudnivå.
Nåja, att det låter lite kan jag stå ut med om det är ett behagligt ljud enligt datorstandard.

Tacksam för svar. Ska handla fläktar i eftermiddag.

Tänk på att du inte vinner någon luftströmning på att ha två fläktar åt samma håll. Det som händer är att det statiska trycket dubblas.

Har du t.ex två fläktar med "Statiskt tryck 1,83 - 2,61 mm H2O" så dubblas detta med push'n'pull.
Luftflödet ändras alltså inte.

Mitt tips är att köpa fläktar med väldigt högt statiskt tryck, då kan du ha fläktar på endast ena sidan (pull, då blir det mycket enklare att rengöra radiatorn) och inte ha någon direkt kylförlust.

Se linus test för mer info: https://www.youtube.com/watch?v=UyC3lZ5WFMk

Jag kör endast pull nu, jättenöjd

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Precis som ovanstående nämner så är det bevisat om och om igen att push n' pull inte ger någon större skillnad vs push eller pull. Så köp en fläkt som är designad för just att sitta på radiatorer och sätt den i pull. Jag föredrar personligen pull i de flesta fall

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av SCORPIUS:

http://techdadreview.com/wp-content/uploads/2011/08/Push-Pull...

Så här kyler jag och ack så många andra våra radiatorer.

Jag har tänk mig en Noctua NF-F12 PWM 120mm eller en Corsair Air Series SP120 Quiet Edition 120mm för push.
Vilken säger ni?

Men vilken fläkt är mest lämpad för pull egentligen? Är det verkligen samma värden som gäller där?
Ska jag två SP120 Quiet Edition till min Antec 920 och se glad ut eller finns det goda rekommendationer jag har missat?

Jag vill ha så bra kylning som möjligt till minsta möjliga ljudnivå.
Nåja, att det låter lite kan jag stå ut med om det är ett behagligt ljud enligt datorstandard.

Tacksam för svar. Ska handla fläktar i eftermiddag.

Skrivet av WoG:

Tänk på att du inte vinner någon luftströmning på att ha två fläktar åt samma håll. Det som händer är att det statiska trycket dubblas.

Har du t.ex två fläktar med "Statiskt tryck 1,83 - 2,61 mm H2O" så dubblas detta med push'n'pull.
Luftflödet ändras alltså inte.

Mitt tips är att köpa fläktar med väldigt högt statiskt tryck, då kan du ha fläktar på endast ena sidan (pull, då blir det mycket enklare att rengöra radiatorn) och inte ha någon direkt kylförlust.

Se linus test för mer info: https://www.youtube.com/watch?v=UyC3lZ5WFMk

Jag kör endast pull nu, jättenöjd

Hej Scorpius,

Precis som WoG säger så vinner man inte alltför mycket på att köra Push and Pull, kanske någon grad, så de är väl upp till var och en, jag kör själv bara med en fläkt som drar luft, en SP120 PWM Quiet Edition vilken är optimerad för att ha så statiskt tryck som möjligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

http://techdadreview.com/wp-content/uploads/2011/08/Push-Pull...

Så här kyler jag och ack så många andra våra radiatorer.

Jag har tänk mig en Noctua NF-F12 PWM 120mm eller en Corsair Air Series SP120 Quiet Edition 120mm för push.
Vilken säger ni?

Men vilken fläkt är mest lämpad för pull egentligen? Är det verkligen samma värden som gäller där?
Ska jag två SP120 Quiet Edition till min Antec 920 och se glad ut eller finns det goda rekommendationer jag har missat?

Jag vill ha så bra kylning som möjligt till minsta möjliga ljudnivå.
Nåja, att det låter lite kan jag stå ut med om det är ett behagligt ljud enligt datorstandard.

Tacksam för svar. Ska handla fläktar i eftermiddag.

Det enda du får är högre ljudnivå med pull.
Ger max 1c kanske 2c vid tung belastning. Skippa den andra fläkten r mitt råd..

Permalänk
Medlem

Man använder två fläktar när en fläkt är för svag för att trycka luft genom radiatorn, antingen därför att fläkten har för lågt tryck av sig själv, att radiatorn ger extra mycket luftmotstånd eller båda.

En bra radiatorfläkt bör helst inte bara ha bra tryck eller flöde - utan båda.
Om man ska använda två fläktar i push-pull så bör båda vara av samma typ på samma hastighet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Här är optimal fläktconfig på en radiator. Hoppa till 7:00 så slipper ni försnacket.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync