R9 270 optimalt på en i7 930 2.8 ?

Permalänk

R9 270 optimalt på en i7 930 2.8 ?

Vet det finnes liknande trådar men dom svarar inte helt på det jag undrar om.

En kompis har en:
i7 930 2,8
6gig ram
GTX 460

Grafikortet har nu tagit kvällen och läste här att processorn faktiskt kanske kan fungera med ett bättre kort.

Helst Nvidia, men AMD går också bra.

Så frågor:
1. Kommer ett R9 270 flaskas av processorn?
2. Vilket är minimumkortet som kan köpas idag som motsvarar ett GTX 460? Vilket kort är maximum för att inte flaskas av processorn?

Varför jag frågar om R9 270 är för att priset är bra (Runt 1600 norska kronor) och jag hittar inget likvärdigt Nvidia kort.

Ska man tänka på minne på grafikortet också? 460 hade ju bara 768 så.

Spelen som spelas idag är:
Guild Wars 2
Archage
Rift
The Sims 4
Dragon Age Iquisition

Permalänk
Medlem

Försök att komma upp i 280/280X eller gärna 290X bra mycket snabbare kort... Finns det inga begagnade att köpa i norge?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

270 lär fungera utmärkt.

Skrivet av Maxizor:

Försök att komma upp i 280/280X eller gärna 290X bra mycket snabbare kort... Finns det inga begagnade att köpa i norge?

Vill han däremot spela så är detta mycket bättre alternativ.

Notera däremot vad han har för nätaggregat då 280 drar mer ström än 460.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Menar det är ett corsair 750 nätagg.

Men se på de spelen också, det är en dame och hon spelar inte Crysis eller Battlefield eller liknande utean det går i MMORPG, SIms och andra RPG.

Sulle gärna komma undan billigt, men ja jag hittade nu ett:
Sapphire Radeon R9 280 Dual-X OC Boost HDMI DP 2xDVI 3GB
För 1900,-

Men hur mycket bättre är det? Finns det någon graf som visar vad man får för pengarna som hänger med tillbaka. Jag såg här under testdelen men hittar bara grafer med 480 och ett 480 verkar ju ha typ x2.5 gflops mot ett 460, så även ett 270 ser på pappret jäkla mycket kraftfullare ut.

Men ja det är 300,- som skiljer till ett 280 så det kanske är ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Menar det är ett corsair 750 nätagg.

Men se på de spelen också, det är en dame och hon spelar inte Crysis eller Battlefield eller liknande utean det går i MMORPG, SIms och andra RPG.

Sulle gärna komma undan billigt, men ja jag hittade nu ett:
Sapphire Radeon R9 280 Dual-X OC Boost HDMI DP 2xDVI 3GB
För 1900,-

Men hur mycket bättre är det? Finns det någon graf som visar vad man får för pengarna som hänger med tillbaka. Jag såg här under testdelen men hittar bara grafer med 480 och ett 480 verkar ju ha typ x2.5 gflops mot ett 460, så även ett 270 ser på pappret jäkla mycket kraftfullare ut.

Men ja det är 300,- som skiljer till ett 280 så det kanske är ok.

Då är inte nätaggregatet ett problem. 280 är mycket framtids säkrare och betydligt kraftfullare men om det inte ska spelas några krävande spel i bättre inställningar kanske ett 270 räcker. Ska det bara spelas lite och inte på så krävande inställningar kanske tom. 260x räcker till. Du får självklart mer desto mer man betalar men räcker kraften på det lägre prissegmentet för användningen så är det bara onödigt att gå upp i prisklass utan motivation.

Det sagt, personligen hade jag ansett det värt med ett 280 då den har stöd för många fler saker eftersom den baserar sig på en nyare arkitektur gentemot klenare kort i AMD's 200 serie. Ett 280 kommer kunna spela dem flesta spelen i rätt så bra inställningar för en bra tid framöver.

Även så du har ett humm om hur AMD gör sin prestanda.

290x>290>280x>285>~280>270x>270>260x>260

Anledningen till att 285 och 280 står som de gör är pga att de har olika för och nackdelar. 285 har en nyare arkitektur men har bara 2GB VRAM och det finns andra saker som skiljer.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kriistoffer:

Menar det är ett corsair 750 nätagg.

Men se på de spelen också, det är en dame och hon spelar inte Crysis eller Battlefield eller liknande utean det går i MMORPG, SIms och andra RPG.

Sulle gärna komma undan billigt, men ja jag hittade nu ett:
Sapphire Radeon R9 280 Dual-X OC Boost HDMI DP 2xDVI 3GB
För 1900,-

Men hur mycket bättre är det? Finns det någon graf som visar vad man får för pengarna som hänger med tillbaka. Jag såg här under testdelen men hittar bara grafer med 480 och ett 480 verkar ju ha typ x2.5 gflops mot ett 460, så även ett 270 ser på pappret jäkla mycket kraftfullare ut.

Men ja det är 300,- som skiljer till ett 280 så det kanske är ok.

Då ett HD 7950 Boost är likvärdigt med R9 280 så blir det ungefär så här: http://www.anandtech.com/bench/product/859?vs=856

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det vore förstås bra om din kompis kan överklocka processorn.

i7 930 har åldrats, men duger fortfarande bra till det mesta. Spel som använder fler kärnor/trådar effektivt kommer flaska mindre än de som använder en eller två kärnor/trådar.

Det är också viktigt att komma ihåg att flaskhals inte är synonymt med dålig prestanda. Om det dessutom är så att processorn gör att du inte får högre flyt än 50 FPS, kan ett starkare grafikkort ändå ha högre MSAA och andra inställningar som bara belastar grafikkortet.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Då är inte nätaggregatet ett problem. 280 är mycket framtids säkrare och betydligt kraftfullare men om det inte ska spelas några krävande spel i bättre inställningar kanske ett 270 räcker. Ska det bara spelas lite och inte på så krävande inställningar kanske tom. 260x räcker till. Du får självklart mer desto mer man betalar men räcker kraften på det lägre prissegmentet för användningen så är det bara onödigt att gå upp i prisklass utan motivation.

Det sagt, personligen hade jag ansett det värt med ett 280 då den har stöd för många fler saker eftersom den baserar sig på en nyare arkitektur gentemot klenare kort i AMD's 200 serie. Ett 280 kommer kunna spela dem flesta spelen i rätt så bra inställningar för en bra tid framöver.

Även så du har ett humm om hur AMD gör sin prestanda.

290x>290>280x>285>~280>270x>270>260x>260

Anledningen till att 285 och 280 står som de gör är pga att de har olika för och nackdelar. 285 har en nyare arkitektur men har bara 2GB VRAM och det finns andra saker som skiljer.

Håller med, kommer rekommendera 280

Skrivet av Jalle64:

Då ett HD 7950 Boost är likvärdigt med R9 280 så blir det ungefär så här: http://www.anandtech.com/bench/product/859?vs=856

A fi fan. Galet! Wohooo! Vi snakkar bra tryck nu asså

Skrivet av dunis90:

Det vore förstås bra om din kompis kan överklocka processorn.

i7 930 har åldrats, men duger fortfarande bra till det mesta. Spel som använder fler kärnor/trådar effektivt kommer flaska mindre än de som använder en eller två kärnor/trådar.

Det är också viktigt att komma ihåg att flaskhals inte är synonymt med dålig prestanda. Om det dessutom är så att processorn gör att du inte får högre flyt än 50 FPS, kan ett starkare grafikkort ändå ha högre MSAA och andra inställningar som bara belastar grafikkortet.

Ja just det det är ju sant. Hm, tror inte det är så mycket potential att överklocka dock.

Permalänk

Vi ska uppgradera grafikkortet (och RAM) oavsett, och då blir det nog ett 280

Men ett nytt problem har uppstått

Varför jag trodde det var grafikkortet var för att ibland när man skulle starta datorn så uppstod det välkända 4-pips pipena, d.vs fel på videokort. Så har den varit i 6mån men har alltid startat efter några dagar. Nu sist så ville den inte starta mer.
Jag satte då in ett annat men hittade bara ett gammalt 8800 GTS (lol) men det startade iaf och fungerade efter några blåskärmar tils jag bytt drivrutiner och så spelade hon lite Archage (på low) och allt verkade fint.

Men idag så krachade tydligen datorn.... inte ovanligt med så gammalt kort men dröm om min förvåning när dom 4 pipena kom igjen vid försök att starta? Startade på andra försöket, krachade igen efter en stund i spelet och så samma 4 pip och så start på andra försök.

Hmm. Kan det vara nått annat som spökar?

Finns det några coola nya program för att göra tester på komponenter eller är det det gamla vanliga "byte en sak i taget" fortfarande?
Det enda ledtråd jag har är att fläkten på nätdelen inte snurrade, men vet inte om den bara startar vid mycket belastning? Finns det en möjlighet att nätdelen kan gå sönder så att fläkten går sönder plus att den ger lite ström til t.ex grafiken och att den därav ger felmedelande ibland vid uppstart (då det kanske kommer en liten spike) eller är det 1/0 dvs funkar eller funkar inte?

Vad är nästa felsökning? Jag tänker köra en ramtest bara för att utesluta det, men sen kanske testa byta nätdel....vettifan om jag har en som passar, men ska se.

Förslag?

Permalänk
Medlem

750ti är ju en klassiker i budgetsegmentet som gör ett dugligt jobb för prislappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Vi ska uppgradera grafikkortet (och RAM) oavsett, och då blir det nog ett 280

Men ett nytt problem har uppstått

Varför jag trodde det var grafikkortet var för att ibland när man skulle starta datorn så uppstod det välkända 4-pips pipena, d.vs fel på videokort. Så har den varit i 6mån men har alltid startat efter några dagar. Nu sist så ville den inte starta mer.
Jag satte då in ett annat men hittade bara ett gammalt 8800 GTS (lol) men det startade iaf och fungerade efter några blåskärmar tils jag bytt drivrutiner och så spelade hon lite Archage (på low) och allt verkade fint.

Men idag så krachade tydligen datorn.... inte ovanligt med så gammalt kort men dröm om min förvåning när dom 4 pipena kom igjen vid försök att starta? Startade på andra försöket, krachade igen efter en stund i spelet och så samma 4 pip och så start på andra försök.

Hmm. Kan det vara nått annat som spökar?

Finns det några coola nya program för att göra tester på komponenter eller är det det gamla vanliga "byte en sak i taget" fortfarande?
Det enda ledtråd jag har är att fläkten på nätdelen inte snurrade, men vet inte om den bara startar vid mycket belastning? Finns det en möjlighet att nätdelen kan gå sönder så att fläkten går sönder plus att den ger lite ström til t.ex grafiken och att den därav ger felmedelande ibland vid uppstart (då det kanske kommer en liten spike) eller är det 1/0 dvs funkar eller funkar inte?

Vad är nästa felsökning? Jag tänker köra en ramtest bara för att utesluta det, men sen kanske testa byta nätdel....vettifan om jag har en som passar, men ska se.

Förslag?

Testa koppla in ett annat nätaggregat. För simplicitet behövs det inte monteras utan det kan ligga löst vid sidan om.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd
Permalänk

Ja just det det är bra tips att bara låta det ligga bredvid. Ska testa.

Tror inte vi köper begagnat, har lite dålig erfarenhet med det och ingen garanti osv.
Jag gick in på hennes komplettkonto igår och hon har ju 60 månader garanti på nätdel, 120 på minnen och moderkort så även om det är köpt i 2010 så är det fortfarande garanti sjukt

Permalänk
Skrivet av Kriistoffer:

Vi ska uppgradera grafikkortet (och RAM) oavsett, och då blir det nog ett 280

Men ett nytt problem har uppstått

Varför jag trodde det var grafikkortet var för att ibland när man skulle starta datorn så uppstod det välkända 4-pips pipena, d.vs fel på videokort. Så har den varit i 6mån men har alltid startat efter några dagar. Nu sist så ville den inte starta mer.
Jag satte då in ett annat men hittade bara ett gammalt 8800 GTS (lol) men det startade iaf och fungerade efter några blåskärmar tils jag bytt drivrutiner och så spelade hon lite Archage (på low) och allt verkade fint.

Men idag så krachade tydligen datorn.... inte ovanligt med så gammalt kort men dröm om min förvåning när dom 4 pipena kom igjen vid försök att starta? Startade på andra försöket, krachade igen efter en stund i spelet och så samma 4 pip och så start på andra försök.

Hmm. Kan det vara nått annat som spökar?

Finns det några coola nya program för att göra tester på komponenter eller är det det gamla vanliga "byte en sak i taget" fortfarande?
Det enda ledtråd jag har är att fläkten på nätdelen inte snurrade, men vet inte om den bara startar vid mycket belastning? Finns det en möjlighet att nätdelen kan gå sönder så att fläkten går sönder plus att den ger lite ström til t.ex grafiken och att den därav ger felmedelande ibland vid uppstart (då det kanske kommer en liten spike) eller är det 1/0 dvs funkar eller funkar inte?

Vad är nästa felsökning? Jag tänker köra en ramtest bara för att utesluta det, men sen kanske testa byta nätdel....vettifan om jag har en som passar, men ska se.

Förslag?

Är det ett ruttet skit agg kan den förstöra datordelar, så vilket 750 watts agg till börja med?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Är det ett ruttet skit agg kan den förstöra datordelar, så vilket 750 watts agg till börja med?

Är detta:
https://www.komplett.no/product/340678
Corsair TX 750W PSU
ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard.

Permalänk
Skrivet av Kriistoffer:

Är detta:
https://www.komplett.no/product/340678
Corsair TX 750W PSU
ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard.

Ja det bör inte vara problmet. Låter som moderkortet inte vill var med nästan. Ja svårt med tips när saker bara dör utan några svar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

8800 gts verkar fungera fint i datorn. Testade med annan nätdel (ved sidan om) och kjörde 460 3 uppstarter = 3stk 4pip error, så testade jag 8800 gts som startade fint 3 grr på raken.

Sista ultimata testet er ju att pröva 460 i en annan dator men har inte gjort det ännu, men känner mig ganska säker på att det är kasst.

Har nu satt i en äldre seasonic psu i datorn för att skicka tilbaka Corsair på garanti då fläkten gått sönder.

Så fortsättning följer....men det blir nog ett r9 280 + 3x2GB ram så att hon kommer upp i totalt 12GB. (varför 3x2, jo för hon har 6 slots och har 3x2 idag och exakt samma ram-packet finns kvar på komplett så tänker att 6st likadana är väl helt ok.)

Permalänk
Skrivet av Kriistoffer:

8800 gts verkar fungera fint i datorn. Testade med annan nätdel (ved sidan om) och kjörde 460 3 uppstarter = 3stk 4pip error, så testade jag 8800 gts som startade fint 3 grr på raken.

Sista ultimata testet er ju att pröva 460 i en annan dator men har inte gjort det ännu, men känner mig ganska säker på att det är kasst.

Har nu satt i en äldre seasonic psu i datorn för att skicka tilbaka Corsair på garanti då fläkten gått sönder.

Så fortsättning följer....men det blir nog ett r9 280 + 3x2GB ram så att hon kommer upp i totalt 12GB. (varför 3x2, jo för hon har 6 slots och har 3x2 idag och exakt samma ram-packet finns kvar på komplett så tänker att 6st likadana är väl helt ok.)

Låter vettigt, otur att grafikkortet gick sönder.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tips: 280 är riktigt billig atm. http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...
Det där är även en bra version.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Tipps: 280 är riktigt billig atm. http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...
Det där är även en bra version.

Jäklar vilket pris Hur är kylaren vet XFX fått en del klagomål, även grafikkortet i sig varit sämre än konkurrenternas (alltså kretskortet varit sämre byggt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jäklar vilket pris Hur är kylaren vet XFX fått en del klagomål, även grafikkortet i sig varit sämre än konkurrenternas (alltså kretskortet varit sämre byggt).

http://www.hardocp.com/article/2014/10/14/xfx_r9_280_double_d...

Den verkar vara riktigt bra. Sjukt att 280 säljs så billigt då den slår redan 960 rätt hårt på fingrarna.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.