Ni som använt Massdrop, betalade ni moms/tull?

Permalänk
Medlem

Ni som använt Massdrop, betalade ni moms/tull?

Hej!

Min trogna Logitech G400 börjar ge upp och Mionix Naos 7000 dök precis upp på Massdrop. Jag har tittat ett tag på att köpa den, och nu med Massdrop blir det 150 kr billigare än i svenska butiker (frakt inkluderat). Nu till frågan: ni som använt Massdrop, betalade ni moms och tull på era varor? Generellt från USA ska man behöva betala det, men den importen jag gjort (från Singapore) så behövde jag inte det. Svar och tankar uppskattas!

MVH Hugo.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hudo:

Hej!

Min trogna Logitech G400 börjar ge upp och Mionix Naos 7000 dök precis upp på Massdrop. Jag har tittat ett tag på att köpa den, och nu med Massdrop blir det 150 kr billigare än i svenska butiker (frakt inkluderat). Nu till frågan: ni som använt Massdrop, betalade ni moms och tull på era varor? Generellt från USA ska man behöva betala det, men den importen jag gjort (från Singapore) så behövde jag inte det. Svar och tankar uppskattas!

MVH Hugo.

Det är ditt eget ansvar att se till att du inte bryter mot lagen.

Permalänk
Medlem

är slumpat hur tullen gör med ditt paket. ibland släpps saker igenom, ibland tullas på värdet på lappen & ibland öppnar dom paketet för att jämföra vad du betalat. sällan så får du ett brev hem & dom begär att se vad du betalade för paketet.

tror det är tullfritt på saker under 500:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Det är ditt eget ansvar att se till att du inte bryter mot lagen.

Om jag behöver betala tull eller moms gör jag det, annars såklart inte. Det är inte alltid och från allstans som du behöver göra det.

Skrivet av Disney:

är slumpat hur tullen gör med ditt paket. ibland släpps saker igenom, ibland tullas på värdet på lappen & ibland öppnar dom paketet för att jämföra vad du betalat. sällan så får du ett brev hem & dom begär att se vad du betalade för paketet.

tror det är tullfritt på saker under 500:-

Okej, tack!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hudo:

Det är inte alltid och från allstans som du behöver göra det.

Jo, om det rör sig om ett icke-EU-land och ett belopp som överstiger 1400:-

http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettla...

Permalänk
Medlem

Jag och min syster beställde varsin modmic förra gången den var uppe. Hon fick tulla men inte jag.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hudo:

Om jag behöver betala tull eller moms gör jag det, annars såklart inte. Det är inte alltid och från allstans som du behöver göra det.

Eftersom du beställer hem något (som definitivt inte är en periodisk publikation) från ett land utanför EU så ska du betala moms. Så enkelt är det.

Tull borde det däremot inte vara för just det där.

Skrivet av nackskägg:

Jo, om det rör sig om ett icke-EU-land och ett belopp som överstiger 1400:-

http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettla...

Som sagt, moms är det ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Jo, om det rör sig om ett icke-EU-land och ett belopp som överstiger 1400:-

http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettla...

Tack för länken! Då lär jag alltså inte behöva betala tull. Frågan är hur det är med momsen, då jag inte behövt betala det på min förra import så antar jag att det handlar om tur där.

Skrivet av ChipZ:

Jag och min syster beställde varsin modmic förra gången den var uppe. Hon fick tulla men inte jag.

Intressant. Var det tull då, eller var det moms? Det känns konstigt då det står att man bara ska tulla varor över 1400 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fourbyfour:

Eftersom du beställer hem något (som definitivt inte är en periodisk publikation) från ett land utanför EU så ska du betala moms. Så enkelt är det.

Tull borde det däremot inte vara för just det där.

Som sagt, moms är det ändå.

Hur kommer det sig att jag inte behövde det när jag beställde från Singapore :S?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hudo:

Hur kommer det sig att jag inte behövde det när jag beställde från Singapore :S?

Det behövde du visst, men du undlät göra det. Skattebrott, med andra ord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hudo:

Hur kommer det sig att jag inte behövde det när jag beställde från Singapore :S?

Förmodligen pga Frihandelsavtal:
http://www.regeringen.se/sb/d/16695/a/206032

MVH Mhisha.

Visa signatur

Intel i7-7700K - Z270 - 16GB - 250GB SSD - Nvidia GTX1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Det behövde du visst, men du undlät göra det. Skattebrott, med andra ord

Nu blir jag ju rädd.

Skrivet av Mhisha:

Förmodligen pga Frihandelsavtal:
http://www.regeringen.se/sb/d/16695/a/206032

MVH Mhisha.

Coolt. Men jag tolkar det som att det bara är tullen?

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det är värt att importera, får ta och köpa den ifrån Inet istället. Tack för er hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hudo:

Jag tror inte det är värt att importera, får ta och köpa den ifrån Inet istället. Tack för er hjälp!

Precis, om alla skulle importerat billigare från utlandet så skulle vi snart inte haft några butiker i sverige.. just sayin'

Tänk lite på andra människor och inte enbart den egna plånboken händer ibland att jag köper prylar på elgiganten, siba, teknikmagasinet, kjell o co för att stödja de lokala försäljarna sålänge inte priserna skiljer något enormt jämfört med näthandeln då som de sällan gör sen har jag webhallen i stan som man kan köra pick-up på !

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Precis, om alla skulle importerat billigare från utlandet så skulle vi snart inte haft några butiker i sverige.. just sayin'

Tänk lite på andra människor och inte enbart den egna plånboken händer ibland att jag köper prylar på elgiganten, siba, teknikmagasinet, kjell o co för att stödja de lokala försäljarna sålänge inte priserna skiljer något enormt jämfört med näthandeln då som de sällan gör sen har jag webhallen i stan som man kan köra pick-up på !

Rikigt sant, allt du sa :). Speciellt när jag haft bra erfarenhet med alla svenska butiker man handlat på!

Permalänk
Medlem

Ja, moms och tull betalade jag.

Permalänk
Skrivet av ChipZ:

Jag och min syster beställde varsin modmic förra gången den var uppe. Hon fick tulla men inte jag.

Jag fick betala tull för min modmic..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Ja, moms och tull betalade jag.

Skrivet av UrbanHazard:

Jag fick betala tull för min modmic..

Tack! Precis sådana svar jag var ute efter