SweClockers guide till datorlådor

Permalänk
Melding Plague

SweClockers guide till datorlådor

En modern datorlåda är betydligt mer än en simpel plåtburk. I SweClockers chassiguide förklarar Jonas Thörnqvist möjligheterna för datorbyggare i valet och kvalet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mycket bra guide för den som är ny på chassimarknaden!

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Entusiast

Väldigt trevligt!
Fredagspaneler är ju guld men något sådant här mellan dem är ju verkligen inte fel

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Alltid kul (och praktiskt!) med guider :).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Discokungen

En sak lärde jag mig ganska tidigt i min datorbyggarkarriär: det finns inga genvägar till den perfekta datorlådan. Lian Li var bäst på den tiden men nu finns CaseLabs. Vill du ha en fantastisk datorlåda som kommer överleva många ombyggnationer? Köp CaseLabs.

Enda nackdelen är dollarn i förhållande till kronan just nu men det var inte billigt innan heller. Vill du inte lägga ett par tusenlappar på ett chassi så finns det andra tillverkare med sämre kvalitet.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Flamso:

En sak lärde jag mig ganska tidigt i min datorbyggarkarriär: det finns inga genvägar till den perfekta datorlådan. Lian Li var bäst på den tiden men nu finns CaseLabs. Vill du ha en fantastisk datorlåda som kommer överleva många ombyggnationer? Köp CaseLabs.

Enda nackdelen är dollarn i förhållande till kronan just nu men det var inte billigt innan heller. Vill du inte lägga ett par tusenlappar på ett chassi så finns det andra tillverkare med sämre kvalitet.

Kan ju få enormt bra lådor av Mountinmods på aquatuning för 1500-3000.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Discokungen
Skrivet av tvelander:

Kan ju få enormt bra lådor av Mountinmods på aquatuning för 1500-3000.

Tyvärr är de inte alls lika vettigt byggda, men absolut!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Flamso:

Tyvärr är de inte alls lika vettigt byggda, men absolut!

Mest för prisets skull
Och aluminium

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv

Det var en bra artikel, jag vill dock se lite mer bilder på Jonas i guiden.

Permalänk
Snusfri

Mycket trevlig guide att läsa såhär på fredagseftermiddagen.

Kommer själv att gå från en kombinerad lagrings/gamerdator till en gamingrig i mITX format samt en "NAS" med många diskar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Mycket bra guide om man är spekulant på ett nytt chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

En sak lärde jag mig ganska tidigt i min datorbyggarkarriär: det finns inga genvägar till den perfekta datorlådan. Lian Li var bäst på den tiden men nu finns CaseLabs. Vill du ha en fantastisk datorlåda som kommer överleva många ombyggnationer? Köp CaseLabs.

Enda nackdelen är dollarn i förhållande till kronan just nu men det var inte billigt innan heller. Vill du inte lägga ett par tusenlappar på ett chassi så finns det andra tillverkare med sämre kvalitet.

Lådorna från Caselabs såg himla intressanta ut. Sällan man ser så stora lådor, finns inte många kvar längre och dom har nätaggregaten i botten hela tiden

Permalänk
Discokungen
Skrivet av g146:

Lådorna från Caselabs såg himla intressanta ut. Sällan man ser så stora lådor, finns inte många kvar längre och dom har nätaggregaten i botten hela tiden

De är väldigt flexibla och har extremt hög kvalitet. Helt klart värt det om man gillar kvalitet och behöver vettigt planerat utrymme.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Inaktiv

Tre grafikkort, en överklockad processor och ett ljuddämpat chassi på det, tack!

Ha ha, utmärkt guide Jonas!

Permalänk
Medlem

Skönt att läsa artiklar då och då som har en sådan naturlig ordföljd att ögonen nästan flyter fram genom meningarna. Bra skrivet och trevlig läsning på en sådan här fin Fredagseftermiddag.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk

Underbart. Jonas chassi recensioner är min favoritdel av SweClockers.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | Moderkort: ASUS Z97-A ATX | CPU: i5 4690K | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | GPU: Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming | Nät: EVGA Supernova G2 750W | RAM: Corsair Vengance LP 1600Mhz 2x4GB | SSD: Samsung EVO 850 250GB

Permalänk
Medlem

Jag är på jakt efter en tyst låda, som kan vattenkyla överklockad 2011-processor och 1-2 grafikkort, samtidigt som den kan ha åtminstone 2-3 hdd-platser utan att vara för dyrt och kunna gå in under skrivbordet.

Svår kombination, de som jag hittat som kommer närmst är Phantek entoo pro/de luxe eller Fractal design r5. Phanteks verkar inte vara så inriktad på ljudnivå och R5 hade gärna sett lite större, kanske som XL R2 som jag har på jobbet.

Fractal får gärna släppa en uppgraderad xl R3 snart, helst med ytterligare förbättringar från r5:an i form av stöd för stora radiatorer i tak med dammfilter (kanske nåt liknande som det är uppbyggt på fonten med ljuddämpning?) och att den kan ha en tjock 280-360 radiator i fronten samtidigt som det finns plats för en hårddiskbur emellan den och ett större nätagg., sen inte att förglömma nån bra plats för pump och reservoar. En uppgraderad fläktkontroller som kan reglera alla radiator/chassifläktar hade varit välkommet med.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk

själv har jag inte använt någon chassi senaste 5 åren.. bara i vägen när man skruvar mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

själv har jag inte använt någon chassi senaste 5 åren.. bara i vägen när man skruvar mycket

Du och Jonas tillsammans på en fest --> obekväm tystnad

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Har inte varit riktigt nöjd med något chassi innan man fick sätta vinkelslipen i FD XL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Lådorna från Caselabs såg himla intressanta ut. Sällan man ser så stora lådor, finns inte många kvar längre och dom har nätaggregaten i botten hela tiden

Men istort sett alla tillverkare har väl nätaggregaten i botten idag (?)

Skrivet av Dual-Tjur:

själv har jag inte använt någon chassi senaste 5 åren.. bara i vägen när man skruvar mycket

En testbänk kanske?

Får man fråga varför du "skruvar" mycket?
Har du bara en dator till det?

Ontopic/ Väldigt väldigt bra skrivit!

Lite klister på denna till Samlingstråd chassin och nätaggregat hade nog uppskattats av många som söker.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd

Väldigt kul att sweclockers tar eget initiativ och ger oss lite udda guider som denna. Fortsätt med de.

Permalänk
Medlem

Härlig läsning!
Nu när Jonas är klar med denna artikel förväntar jag mig några chassi-recensioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Kan ju få enormt bra lådor av Mountinmods på aquatuning för 1500-3000.

Sant, men vem har råd att byta låda när man lagt närmare 4 lök på sin LD PC-V8. :/

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning! Tycker att man borde ha tagit med att det även finns test bänkar, inget chassi iofs men ändå något man har sina komponenter på. Jag kör på en egenbyggd sådan och kan inte vara mer nöjd. Fördelen är att jag kan bygga vidare på den precis som jag själv vill och har inga begränsningar. Sedan är det sjukt snyggt! Lite som en hoj utan kåpor

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | 16GB Corsair Vengeance Rgb Pro 3600MHz | MSI B450M Mortar Max | MSI 5700 XT OC Evoke | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Crucial MX100 512GB | HHKB 2 Pro Type-S | SteelSeries Rival 310 | HP ZR30W |

Permalänk
Discokungen
Skrivet av anon41947:

Tre grafikkort, en överklockad processor och ett ljuddämpat chassi på det, tack!

Ha ha, utmärkt guide Jonas!

Det går faktiskt att få en knäpptyst dator även med tre grafikkort. Förutsatt att de inte har märkbar coil whine. Vattenkylning gör susen! Min rigg har enbart SSDer och en D5 PWM som snurrar i 900 RPM och de största fläktarna snurrar inte igång förrän vattentempen når 35c. Det är i princip helt omöjlig att höra att den är igång om man inte lyssnar riktigt nära. TVn och skärmarna låter mycket mer bara de är IGÅNG.

Sen kan det kanske tilläggas att det kostar skjortan och halva armen att verkligen få datorn så tyst, men det är en annan femma.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flamso:

Det går faktiskt att få en knäpptyst dator även med tre grafikkort. Förutsatt att de inte har märkbar coil whine. Vattenkylning gör susen! Min rigg har enbart SSDer och en D5 PWM som snurrar i 900 RPM och de största fläktarna snurrar inte igång förrän vattentempen når 35c. Det är i princip helt omöjlig att höra att den är igång om man inte lyssnar riktigt nära. TVn och skärmarna låter mycket mer bara de är IGÅNG.

Sen kan det kanske tilläggas att det kostar skjortan och halva armen att verkligen få datorn så tyst, men det är en annan femma.

Absolut, håller med, det var bara sättet han skrev det på som om det vore en omöjlighet som var det roliga

Permalänk
Discokungen
Skrivet av anon41947:

Absolut, håller med, det var bara sättet han skrev det på som om det vore en omöjlighet som var det roliga

Helt sant! Det är inte speciellt svårt att få en luftkyld dator att vara tyst när den inte belastas så hårt heller!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Mycket trevlig artikel Jonas, kommer kunna rekommendera denna till vänner och bekanta som undrar och funderar på nybyggen och vad och varför man skall välja Bu eller Bä.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt att i stort sett alla chassin idag bygger på djupet. När man köpet ett mATX chassi hoppas man på att få det lite mindre, men då är det bara lägre istället. Mitt skrivbord är faktiskt högre än 400mm liksom....
Då väljer många chassi tillverkare att göra chassiet bredare istället när dom ska skära ner på djupet! Jag fastnade då för Zalman ZM-T2. Ett av få chassi som varken är djupa eller breda.
Numera har jag ett nerkapat FD R3 för bättre kylning.